Gå till innehåll

_Manne_

Rekommenderade inlägg

Min erfarenhet är att man får bekämpa de stora glasrosorna med ättika och sedan brukar filfisken sköta de små glasrosorna.

MVH Lasse

Vad är ditt bästa tillvägagång sätt att ta död på dom ? Bara kanyl med ättika rakt i dom ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - jag har provat det med framgång. Ta dock inte för mycket ättika åt gången (kolkälla !) En 1 ml spruta med kanyl och så var saken biff oss mig.

MVH Lasse

Snackar vi då en spruta per varje glasros, eller den räckte till fler ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det så att den plockar roser som sista alternativ om inget annat erbjuds ? , då ligger jag risigt till med anthias i samma burk..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lite samma här då.

Misstänker att min helt enkelt föredrar godis framför rejäl husmanskost, för den rör då inte dom små rosorna heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev en test med kanylen nu ikväll. En spruta på två glasroser.. Körde två sprutor totalt.. Så fyra roser fick förhoppningsvis kasta in handuken..

Och det blev 2ml ättika i karet.. Ska väl klara sig.

Fick även hem ett paket, mina två sista nätdelar till belysningen har nu kommit.. Alla kort finns också hemma så finns tiden i helgen så blir det fram med lödkolven igen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm kom hem o kollade mina fyra glasroser... En var borta, dom andra fanns delvis kvar... Verkar som det behövs lite övning..

Kvällens nöjen blir balling dunkarna.. Tre st 25L dunkar som ska fyllas upp med pulver som vanligt samt FM spårämnen denna gång..

1440 gram Kalcium klorid samt en deciliter spårämnen från två flaskor.

1640 gram natriumbikarbonat samt en deciliter spårämnen.

480 gram mineral salt.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dödat de få glasrosor och majano jag har haft i mina kar med hjälp av en spruta/kanyl fylld med kokande vatten. Två-tre sprutor rätt in i glasrosen eller majanon, ingen har överlevt. Inget onödigt skit tillsatt i karet.

Har också gjort så innan med bra resultat.. Tyvärr med resultat att man fått en död zoon runtom.. Då jag kört rejält med kanylen.. Denna gång sitter dom lite dumt till så vill inte ha ihjäl knapparna som dom "gömmer" sig i.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

Var på besök hos Adamantis o hjälpte honom minska ner det levande lite inför nerläggning..

Så nu går det en till liten räk goby till. S.nematodes

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+31+181&pcatid=181

Även en symbiosräka fick åka i men väl i karet så drog gobyn in bland stenen och räkan gick längs rutan och givetvis passerade den då mitt Yasha par som direkt bara följde efter räkan o nu bor dom tre i ena hörnan av karet..

Blev en del smått som fick hoppa ner i min sten tank.

Detta var första gången jag sett båda Yasha gobysen samtidigt så är glad att dom lever..

Mina två "vanliga" sandvändare kan ju vara lite bryska ibland precis i början men sen verkar det som att dom tillåter småttingarna att fara runt som dom vill..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som mobilen klarar att återge korallerna på foto oxå.:ler:

Jag älskar knappar, men de står sig sig inte mot de två andra korallerna :)

Bild nr tre, vad är det för något, ser riktigt läcker ut.

Tar man sig tid med mobilen så funkar det faktiskt. Inte wow men ok..

Sista bilden visar en MiniMaxi anemon.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner igen den scolymian. :P Annars är den väldigt lik den jag tänker på. Snygg iaf.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den är importerad från Götet à Bioted marin , lite dyrare men passade min smak bättre än den du tänker på.. Däremot så kommer anemonen där ifrån du tänker..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...