Gå till innehåll

Clownens planerade comeback


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hejsan gamla och nya ansikten!

Efter att ha varit borta från hobbyn i drygt 2,5 år börjat det bli dags att planera en comeback.

Det är kul att se hur tekniken har utvecklats även om jag hade större förhoppningar kring LED teknologin och dess inverkan på hobbyn men det kanske kommer mer och mer.

Jag skulle vilja ha ett kar på ca 760L low carbon glas med måtten 180x65x65 men det kommer säkert att ändras och beror på det boende jag kommer att välja. Målet är att kunna ha ett akvarium som divider med insyn från tre håll där karet är en naturlig och central punkt i boendet (som exemplen i bilderna där den första är en grov skiss jag gjort i Sketchup).

De som kommer ihåg mina tidigare projekt vet att jag inte är speciellt händig vad gäller tekniska lösningar och jag har som mål att tekniken ska vara så gott som osynlig eftersom detta ofta stör det naturliga intrycket. Om möjligt vill jag också undvika att ha en sump då detta komplicerar genomförandet, ofta låter en hel del och ökar riskerna med vattenläckage (I am a true believer of Murphys law).

Jag har därför funderat på en lösning liknande den som finns i red sea max akvarier fast på större skala där all teknik är bakom en divider på kortsidan som vetter mot väggen (ca 20-25cm fack):

http://www.redseamax.com/redseamax/250temp/redseamax/250_filtration_big.html

Tekniken som skulle får plats där skulle preliminärt vara:

4 streampumpar

1 Tunze wave box

1 lämplig skummare

Tanken är att jag sedan skulle bygga upp en tunn lodrät vägg med levande sten så endast utblåsen för cirkulationen kommer att synas om man tittar rakt framifrån. Sett från sidorna kommer akvariemöbeln att hindra insyn till tekniken.

Belysningen kommer troligen bestå av mina 2 st 250w mh samt några 80w T5.

Jag kommer troligen att fortsätta med balling metoden men går det att lösa med en kalkreaktor så kan det vara ett alternativ.

Jag har ännu inte hittat något bra exempel på en liknande lösning så det skulle vara intressant att höra era synpunkter och förslag för en sådan lösning och jag tänker bolla lite tankar i den här tråden. Men förvänta er inga bilder på ett tag :).

[ATTACH=CONFIG]66116[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]66120[/ATTACH]

post-1277-14468923528504_thumb.jpg

post-1277-14468923528718_thumb.jpg

post-1277-14468923528847_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej och välkommen tillbaka, nu måste du ha abstinens om du har hållt dig borta från saltet i 2,5 å:skrattar: ska bli spännande att följa utvecklingen på detta bygge, din förra burk var ju otroligt fin.

Borde det inte låta en del med en intern sump också( kanske mer tom?) om man har sumpen under så kan du ljudisolera skåpet, och skötsel/underhåll bordde bli lättare.

mvh/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gissar att du menar Low Iron Glass? Dvs det som ofta kallas optiwhite? Du kommer inte att bli besviken isf. :)

Sumplösning går att få till i stort sett knäpptyst om du bara löser delen med rör upp och ner rätt från början.

Det finns ett par "rumsavdelare" på guiden, kolla runt lite bland akvarietrådarna i denna kategorin för uppslag.

Hade jag varit dig så hade jag kollat på LED istället för T5 och MH i dagsläget då det har kommit så långt i utvecklingen och man får en klart lägre energiförbrukning och ett mer riktat ljus samt mindre värmeproblem.

Lycka till och välkommen tillbaks i saltträsket! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:W:Banana man:jump::skal-sjöhäst

5 bilder säger mer än 1000 ord!!!!!!!

LED tekniken gå med stormsteg frammåt Clownen - Mitt stora kar har idag bara LED. Jo jag har ett 450 liters Percula 120 som just har en intern sump men på baksidan. Där har jag resonerat precis som du - göm tekniken.

Jättekul att du är tillbaks

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rumsavdelare är riktigt schysst om man har utrymme. Det gör ju att ytan på stenen kan användas mer effektivt för att placera ut koraller. Istället för att ha ett rööse mot ena långsidan kan man bygga nåt snyggt mer i mitten. Har du några tankar på aquascape? Mycke/lite sten? Välkommen tillbaka till träsket. Kommer ihåg att ditt kar var ett av dom jag såg som förebild och inspiration när jag började fastna i hobbyn /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka!

Jag tror definitivt på att lägga tekniken i en sump i sidan av akvariet. Jag har aldrig gillat konceptet att behöva flytta vatten i höjdled - det drar bara energi och orsakar lätt ljud. Det sagt så har jag nu faktiskt lyckats bygga mitt första tysta kar med just en klassisk sump.

LED funkar bra men lättast för att få ekonomi i det är väl fortfarande hemmabyggen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det trevliga välkomnandet!

Nog har man haft abstinens och saknat kunskapen och diskussionerna här på forumet. Jag har kvar det mesta i teknikväg och det har hela tiden varit målet att komma tillbaka till hobbyn.

Totto/Laggeman: jo det stämmer säkert att det går att få tysta och säkra externa sumpar utan surplande djup och vatten hos grannen under men som sagt så vill jag utforska detta alternativ först. Jag skulle hellre vilja utnyttja ytan under akvariet till annat såsom odling av marina alger, koraller och yngel (utrymmet kommer vara en begränsande faktor).

Laggeman: ja så går det när man skriver inlägg när man har feber och går på low carb diet; det ska givetvis vara low iron glas och det är positivt att höra från dig att det är värt det :).

Lasse: kul att se att du fortfarande är aktiv på forumet! LED tekniken verkar har gått framåt mer än jag kanske anat och jag kommer absolut att utforska detta ytterligare.

Ballsam: vad gäller aquascapen så ska jag försöka konstruera en lodrät vägg på kortsidan av levande sten och sedan ha en öppen scape med ett lite större grottparti i mitten och en revpelare i andra änden (nedan är några exempel på aquascape som jag kommer att försöka använda som inspiration). Jag kommer fokusera på SPS och LPS koraller.

Claes: kul att höra att du tror på konceptet och jag är lite förvånad att det inte finns fler exempel på lösningar av det här slaget om jag ska vara ärlig.

Jag funderar också på val av skummare för den här lösningen. Har ni några rekommendationer på en kompakt och effektiv skummare för ett kar på ca 800L? Någon som har erfarenhet av märket Reefoctupus?

post-1277-14468923548374_thumb.jpg

post-1277-14468923547874_thumb.jpg

post-1277-14468923547993_thumb.jpg

post-1277-14468923548133_thumb.jpg

post-1277-14468923548213_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på om man ska skaffa skummaren Bubble Magus 150 Pro. Den verkar ta lite plats och ge bra resultat. Någon som har erfarenhet av denna skummare och räcker den till ca 800L med mycket SPS?

Såg nu att det fanns en kalkreaktor av märket Knop reactor C till salu i Finland. Jag vet att detta är en gammal modell så om någon har synpunkter eller alternativ till denna så berätta gärna, jag har tidigare använt Balling. Se bild på enheten som är till salu för 120€ (utan doserpump):

post-1277-14468923623277_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst igenom tråden och jag kan bara säga att jag känner på mig att detta kommer bli fenomenalt.

Denna typ av kar (peninsula tanks kallas de på andra sidan atlanten tror jag?) fascinerar mig oerhört.

Jag gillar även idén om att ha sumpen på sidan av tanken. Liksom dig så föredrar jag minimalistiska men pålitliga lösningar och ser mycket fram emot ditt bygge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack för bilden längst till höger på pelaren! Jag har letat ihjäl mig efter en hållbar lösning för att slippa limma ihop min revpelare, nu har jag svaret. Guld! Jag har också följt dina byggen med stort intresse. Ett liknande det du gör ligger i framkant när utrymme tillåter, kul att se hur det fortskrider!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack för bilden längst till höger på pelaren! Jag har letat ihjäl mig efter en hållbar lösning för att slippa limma ihop min revpelare, nu har jag svaret. Guld! Jag har också följt dina byggen med stort intresse. Ett liknande det du gör ligger i framkant när utrymme tillåter, kul att se hur det fortskrider!

Kul om det kan hjälpa dig Leon och hoppas att det går bra!

Jag har nu letat efter en lite starkare skummare som har så litet fotavtryck som möjligt.

Jag kom fram till två möjliga alternativ än så länge:

1. Bubble Magus 200E upp till 1500L med en bas på 30x24cm:

http://www.bubble-magus.com/en/productShow.asp?id=957

2. Nyos Pyro True Cone 180 upp till 1200L med en bas på 20,6x20,6cm:

http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?products_id=10811

Har någon en uppfattning eller erfarenhet från dessa modeller och Nyos som märke? Nyos är ca 40% dyrare med 25% lägre kapacitet men har mindre fotavtryck så man verkar får mer bang for the buck med Magus om siffrorna stämmer men jag får kolla om det skulle få plats med den tänkta lösningen.

Jag tänker också sätta på ett externt påhängsrefugium som jag använde till mitt så kallade sjöhästkar och här finns också en liten skummare och där kommer jag odla chaetomorpha är tanken.

Sedan en annan viktig fråga; finns det någon som ni skulle rekommendera att beställa ett kar från utomlands eller inom Sverige som skickar utomlands (low iron)? Jag ska kolla här i Finland också där jag som sagt fortfarande befinner mig :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så har boendet blivit klart och det blir inflytt 1/1! Tyvärr kommer det inte finnas möjlighet att göra en rumsavdelare som jag hade planerat men jag kommer ändå hålla mig till ursprungsplanen när det gäller upplägget. Tanken är också att kunna använda karet som en divider vid nästa flytt så det blir nog low iron glas på båda långsidorna med samtlig teknik gömd i den "inbyggda sumpen" till höger. Karet kommer få en central del i lägenheten och väggen som karet står mot är 2 meter vilket passade med de mått jag hade tänkt mig.

Aluminium modellerna på karet är från en amerikansk firma som jag tyckte skulle passa med den design jag hade tänkt mig. Koralldelen under hajen är en skiss som de tog fram baserat på mina önskemål och den kommer ännu att justeras.

post-1277-14468923770644_thumb.jpg

Såg också att den lokala handlaren nu har ett någorlunda utbud av koraller vilket jag inte sett tidigare i Finland och det är ju riktigt positivt :).

Jag har ingen panik med det här projektet men det skulle vara kul att höra vad ni tycker om upplägget och designen i dagsläget.

Trevlig helg till alla på guiden!

post-1277-14468923769887_thumb.jpg

post-1277-1446892377004_thumb.jpg

post-1277-14468923770192_thumb.jpg

post-1277-14468923770334_thumb.jpg

post-1277-1446892377049_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte för säkerhets skull höra om det finns någon anledning att oroa sig för golvet och placeringen av karet med tanke på vikten. Det är ett helt nybyggt hus på fjärde våningen och vikten kommer att fördelas jämnt längs hela ramen, dvs inga ben.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det lutar nu åt måtten 200x65x65. Jag har tänkt bygga in ett refugium till höger om avdelningen för tekniken och istället för att ha ett påhängsrefugium så förlänger jag troligen akvariet längs hela väggen dvs 2m.

Det har kommit en himla massa nya pumpar de senaste åren och jag skulle behöva lite rådgivning. Jag kommer att ha min Tunze wavebox från förra karet och jag funderar på att ha två statiska pumpar och två styrda stream pumpar. För de styrda pumparna har jag kollat lite på Tunzes 6095 och 6105. Pumparna måste kunna trycka vattnet till andra sidan vilket är ca 160cm (ingen pump på motsatta sidan). 6095 verkar ge ett brett flöde vilket är bra men det kanske inte räcker för att nå så långt? Vilka statiska pumpar skulle ni rekommendera? Är 6085 orna bra?

Eller skulle 2 st 6105 plus en wavebox vara en tillräcklig lösning?

Förslag och erfarenheter tas gärna emot!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har försökt läsa mig till vad som gäller golvs bärkraft och börjar bli lite osäker på om det här projektet någonsin kommer bli verklighet... Det är som sagt ett helt nybyggt hus där lägenheten är på fjärde våningen. Jag känner inte till detaljerna kring golvkonstruktionen men det är betonggolv. Väggen som akvariet skulle stå mot är inte bärande vad jag förstår, dvs inte betong (se bilderna på första sidan var karet skulle stå). Jag har också förstått att marginalerna på golven har minskat jämfört med äldre hus vilket var lite förvånande.

Mäklaren och den privata lägenhetsägaren gav tummen upp för akvariet men de är troligen inte insatta i detaljerna. Försäkringsbolaget ställde inte heller några detaljfrågor när jag berättade om volymen på karet. Jag ska även försöka få tag på byggledaren från Skanska som fortfarande bygger huset mitt emot för att få mer information.

Skåpet skulle byggas i trä och trycket skulle fördelas på hela ramen.

Vad har ni för erfarenheter och råd i min situation? Det skulle vara skittråkigt om det inte gick att genomföra det här drömprojektet jag haft under så många år...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Golven brukar vara dimmensionerade för en viss belastning per kvadratmeter och sedan spelar det roll hur bjälkarna ligger och vilket cc de har. Jag skulle inte tro att det är någon fara men är du orolig så är det bästa är att du kontaktar projektledaren för bygget och frågar. Du har ju också fått tummen upp från mäklare och ägaren så det juridiska är ju klart. Försäkringsbolaget har ju också sagt ja. Vad du i princip har tecknat på är ett 720 liters standardakvarium och jag har aldrig under mina år inom hobbyn hört att ett sådant akvarium orsakat skador på en byggkonstruktion pga av tyngd . Du skulle se de golv jag ställt sådana akvarium på :) de sedvanliga 720 bärs ju oftast dessutom upp av 8 ben med 25 mm rör.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...