Gå till innehåll

Clownens planerade comeback


Clownen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack Lasse och Thomas!

Om man tittar i taket så ser man att bjälkarna/plattorna ligger så att akvariet skulle stå tvärs över två av dessa vilket ytterligare borde stärka belastningen antar jag.

Jag ska för säkerhets skull kolla med byggledaren men det verkar inte vara några problem, kul :)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag även fått klartecken från Skanska att det inte är några problem med belastningen :).

Karet blir med största sannolikhet 200x75x65; det växer som ni kanske märker ;).

Jag har tänkt bygga möbeln själv och klä in den med 16mm MDF. Jag har gjort en skiss på hur bänken skulle kunna se ut och skulle uppskatta kommentarer eftersom det är första gången jag bygger nåt liknande. Virket skulle köpas från Bauhaus och byggs med 10x5cm virke. Plattan på baksidan blir nog en tunnare plywood skiva för att öka stabiliteten. Höjden på bänken är 90cm.

post-1277-14468924333148_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för er feedback!

Skrev ett fel i mitt förra inlägg; karet kommer inte bli 75cm djupt utan max 70cm.

Lasse: Jag får kolla på ett snestag eller lite tjockare plywood skiva än jag kanske tänkt från början.

Benny: Jag var inne och tittade på ditt bygge innan och såg det som en inspiration och jag kommer också använda mdf till dörrarna. Gjorde du ställningen längre och bredare än karet för att underlätta fastsättningen av mdf plattorna och kompensera för möjlig utbuktning i mitten?

Det är väl så att de vertikala stagen på insidan i hörnena som förstärker ramen inte behöver/ska gå ända upp/ner?

Hur är det med de två stagen som ligger i överkant under akvariet, ska dessa ligga ända upp i jämnhöjd med ramen eller lite under för att undvika möjligt tryck på mdf/frigolit underifrån??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det sitter en regel i mitten fram o bak där mdfplattan är fastskruvad o limmad så den rör sig inte en mm. Jag gjorde faktiskt tvärtom jag har ett överskjut på skivan som karet står på med en halv cm så eller rättare när jag spiller vatten så är det lätt att torka o jag slipper rinnet på själva möbeln. Om du vänder på stagen i mitten av möbeln så kan du ha en regel som vilar på dessa så tål möbeln mycket mera tyngd, plus att när man använder en hel skiva fram med utsågade dörrar så blir det samma effekt där.

Stagen i överkanten ska ligga i jämnhöjd med ramen var noga med vattenpasset bara. Ritningen ser kanon ut men jag skulle vända på mitten reglarna samt lägga till två reglar till i botten för att fördela tyngden på sumpen då kommer den att vila på ytterligare minst en regel och så en hel skiva i botten över reglarna.

De vertikala stagen behöver inte gå hela vägen utan räcker som stöd. Jag gerade mina hörn för att få ytterligare stabilitet men det är nog inget måste men det får mig att sova gott på natten :)

Lycka till// Benny

Tack för er feedback!

Skrev ett fel i mitt förra inlägg; karet kommer inte bli 75cm djupt utan max 70cm.

Lasse: Jag får kolla på ett snestag eller lite tjockare plywood skiva än jag kanske tänkt från början.

Benny: Jag var inne och tittade på ditt bygge innan och såg det som en inspiration och jag kommer också använda mdf till dörrarna. Gjorde du ställningen längre och bredare än karet för att underlätta fastsättningen av mdf plattorna och kompensera för möjlig utbuktning i mitten?

Det är väl så att de vertikala stagen på insidan i hörnena som förstärker ramen inte behöver/ska gå ända upp/ner?

Hur är det med de två stagen som ligger i överkant under akvariet, ska dessa ligga ända upp i jämnhöjd med ramen eller lite under för att undvika möjligt tryck på mdf/frigolit underifrån??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har som sagt planerat att ha ett refugium inne i karet och jag skulle uppskatta lite feedback på mina ritningar nedan innan jag gör en beställning. Refugiet blir 12 cm brett. Inloppsröret är på 20mm och är placerat på vänster sida. Själva refugiet ligger 5mm under akvariekanten. Utloppet är i högra hörnet och är 15mm x 100mm brett. Tanken är att jag ska ha levande sten och chaeto samt möjligen sand i refugiet.

Vad tror ni om detta? Vilken pump skulle ni rekommendera för att pumpa in vatten i refugiet?

post-1277-1446892482014_thumb.jpg

post-1277-1446892481998_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte vända på flödet, så du låter vattnet rinna in i den breda springan och ut med en liten pump genom antingen det lilla hålet, eller över kanten med en bit pvc-rör?

Då kan du gömma pumpen inne i refugiet. En maxijet 250 eller nåt skulle nog fungera tillräckligt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte vända på flödet, så du låter vattnet rinna in i den breda springan och ut med en liten pump genom antingen det lilla hålet, eller över kanten med en bit pvc-rör?

Då kan du gömma pumpen inne i refugiet. En maxijet 250 eller nåt skulle nog fungera tillräckligt bra.

Det blir ett fack för tekniken framför refugiet så pumpen kommer inte att synas från utsidan och som sagt så dödas för många pods om de går genom pumpen och detta är den främsta anledningen varför jag har ett refugium (och näringsminskning givetvis). Ska kolla på pumpen Jimmy, tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått följande förslag från en firma i Tyskland som jag troligen kommer beställa karet hos men skulle vilja höra om någon här har några synpunkter innan jag gör beställningen.

Botten är på 15mm och sidorna 12mm och avdelningen till höger är som sagt ett refugium. Jag ändrade vattenintaget till refugiet så att det nu är på botten istället för vid ytan (pga utrymmesbrist).

Vad tycker ni om stagen etc för ett kar på 2m?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaaa wow hur gjorde du? :)

Haha det är precis som jag skrev i din tråd innan .. Alla bilder syns via tapatalk men inte via dator jag ser inte hans bilder nu. men jag ser dom i min telefon och då kan jag spara hans bilder och posta dom via tapatalk så blir dom synliga för alla. Så den bilden jag postade här ovan det är den bilden clownen själv postade men som inte syns via dator .. fast när jag laddar upp den via tapatalk då syns den i dator:P haha invecklat skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Michael! Hoppas att problemet löser sig snart. Jag kunde själv se bilden jag laddade upp igår eftermiddag men inte idag...

Jimmy: Nej; jag kommer koppla in ett rör i hålet där en pump matar refugiet med vatten så att det blir tillräcklig cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan. Nu visade det sig att företaget som jag skulle beställa ifrån i Tyskland inte kan transportera karet för att det är för långt... Blir till att börja leta efter ett annat alternativ så om någon har förslag på affärer i Tyskland/utomlands så dela gärna med er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häkta på en kärra bakom bilen, ta färja till Tyskland, hämta karet, fyll karet med bira, åk hem, ta en bira, titta lite på karet, ta en bira, lyft karet på plats, ta en bira.... Osv.

Bara ett trevligt weekendtips.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...