Gå till innehåll

SÖK! Och du skola finna..


petrol

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

På tal om det, jag har i vissa fall skrivit följdfrågor i riktigt gamla

trådar efter att ha just använt sökfunktionen. Blir det rörigt att

få grepp om problemet mitt då?

Tänkte närmast på mitt inhopp i 'flytt av akvarium' samt 'vulpinus'

trådarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
På tal om det, jag har i vissa fall skrivit följdfrågor i riktigt gamla

trådar efter att ha just använt sökfunktionen. Blir det rörigt att

få grepp om problemet mitt då?

Tänkte närmast på mitt inhopp i 'flytt av akvarium' samt 'vulpinus'

trådarna.

Det blir lätt att man spinner vidare på ett annat ämne i en tråd då man har ångan uppe! Det bästa är att man gör en sökning och ser om ämnet redan finns och spinnner vidare på det där!

För om någon söker på ett ämne, så vill den ju få träff på det han/hon söker och inte en något annat! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
  • 1 år senare...

Jag har tänkt på det där en hel del.

När man ska starta ett nytt ämne kommer frågan upp ungefär har du kollat om svaret redan finns på forumet och i så fall i princip skriv inget. Redan där blir man osäker kanske svaret finns nånstans. Bäst att leta lite till. När man hittar nåt som liknar eller nästan är identiskt med det problem man har, jaha själa någons tråd blir nästa tanke .Det får man ju inte göra .Bäst att inte skriva något.Är man då ny och försiktig så skriver man absolut inget,främjar det forumet?

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser många frågor som är exakt liknande. Det är absolut inga problem att lägga ner flera timmar på intressanta sökningar och svar :skrattar:

Jag själv tycker det är guld värt med sökfunktionen.

Man kan lätt se vad andra fått för svar.

Ex, hur blir jag av med prick?, vad är ett nitratfilter?, vad är Berlin metoden?

Tråden startades för att upplysa om att det finns en sökfunktion:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Birgitta!

Det är inte fel att fråga efter att man har läst. Är man osäker kan man gott starta en ny tråd. Oftast när det uppmanas om att använda sök funktioen är när frågor typ vad är LS, vad är en skummare kommer upp. Då har man inte läst något själv. Om man däremot läser och sedan frågar för at förstå vad man läst kommer man få massor av svar. Om man dessutom läger med´ett par länkar dit man har läst får även andra bra tips på annan läsning!

Fråga på men använd sökfunktionen också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...
  • 6 månader senare...

Ledsen Christian, hittar inte heller något om jag söker, men tycker mig känna igen att ämnet varit uppe tidigare. När jag söker på UVC så får jag inget svar varken i inlägg eller rubriker och bara UV får jag inte söka på pga att det endast är 2 bokstäver. Skulle snarare tro att det beror på en brist i sökfunktionen på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Nej det är begränsat till minst 3 bokstäver

När man använder vBulletins standardsökning begränsar detta alternativ storleken på indexerade ord. Ju mindre detta tal är, desto större blir ditt sökindex och följaktligen även databasen.

Search Index Minimum Word Length

Skriv in den minsta längden på ord som sökmotorn skall indexera.

Om du till exempel anger 4 kan användare inte söka efter ord som är 3 bokstäver eller mindre. Du kan minska storleken på din databas genom att öka detta nummer och indexera om ditt sökindex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...
vill göra er alla nya här på forumet "upplysta" över att det finns en otroligt bra sökfunktion här på forumet.

Jag ser många frågor som är exakt liknande. Det är absolut inga problem att lägga ner flera timmar på intressanta sökningar och svar :skrattar:

*Bump*
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder uteslutande Google när jag söker på specifika siter då jag ännu inte hittat en site som har bättre sökfunktion än detta hiskeliga företag som vet allt.

En sökning på UVC på siten saltvattensguiden.se ser ut såhär i Googles sökfält:

UVC site:saltvattensguiden.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder uteslutande Google när jag söker på specifika siter då jag ännu inte hittat en site som har bättre sökfunktion än detta hiskeliga företag som vet allt.

En sökning på UVC på siten saltvattensguiden.se ser ut såhär i Googles sökfält:

UVC site:saltvattensguiden.se

Ja den inbyggda är inte så kul, dock bra i avancerad sök om man vill söka i bara trådtitel, brukar jag göra ibland. Men egentligen kunda man koppla om den snabbsökrutan att gå direkt mot google såsom du skriver med site: operatorn. Eller att det flappar ner ett val på vilken man vill använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...