GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Hej. Jag startar en följe tÄng hÀr för de som vill följa mig pÄ min resa till havets botten. HAhah! fattar ni! -Tummen upp

Det kommer att bestÄ mycket av "gör det sjÀlv" grejer vilket jag Àlskar för att spara in pÄ kasch!

Kommentera gÀrna och rÀtta mig om ni tycker sÄ, för jag Àr hÀr för att lÀra mig.

Akvariumen jag anvÀnder Àr tvÄ nÀstan lika stora (smÄ) söt vattens akvarium. Den större fick jag av min lille bror för 3 Är sedan. De Àr pÄ 30L (sump) och 33L (Display).

Hoppar rakt in i plurret nu!-shark_smiley

(Klippt och klistrat in frÄn en annan trÄd.)

Dag 1 i mitt bygge. Sön 25 Dec.

Ok lite uppdatering.

Vilket fiasko!

Ahhh!! Stressad som jag var ville vara först till kvarn för att köpa begagnat teknik och levande sten, inhandlade jag stenar och Osmos anlÀggning. Ville köpa en mindre retur pump och streamer men killen ville sÀlja karet komplett... Fick akut ringa en rörmokare jag kÀnner för att special övergÄngar för att fÄ Osmos anlÀggningen att funka. TvÄ timmar tog det för att bygga övergÄngar frÄn de smÄ 5mm (tror jag de Àr) till vanlig 1/4" anslutning. Nu finns det sÀkert fÀrdiga övergÄngar att köpa men det var jul dagen 25:e...

Snabbt hem och igÄng med anlÀggningen för att fÄ vatten. Stenarna fick ligga i en hink med RO vatten + det vatten som kom med stenarna över natten. Jag blandade saltvatten i en ny hink, den fick blanda tills morgonen dÀr pÄ.
(Jag menade vÀl, men det blev inte sÄ bra...)

I dag Mon 26:e Dec. var jag inne Bi.t.ma
:nöjd:
och köpte grejer för att bygga överrinings box som skulle husa sumpen + div pvc rör, böjar, 50L balja att blanda saltvatten i Digital termometer (har nÄgon erfarenhet av att anvÀnda en "till huset" digital termometer för att mÀta tempen i vattnet?) Jag skulle Àven köpa deras silikonslangar (har nÄgon provat hur de funkar??-sjuk) men jag Ängrade mig och la tillbaka dem för de var inte "food grade". Jag var rÀdd att de skulle utsöndra nÄgot giftigt för fiskarna, man vet ju sjÀlv hur vatten ibland kan smaka gummi nÀr man Àr ute med husvagnen tex.

Jag fick inte med mig allt jag ville ha men det var en början sÄ att jag kunde sÀtta i gÄng.

Idag byggde jag min overflow box och fin justerade in skummaren. Det var en hel del meck med det hÀr för att fÄ det att funka. Psss! *skratt* ser för jÀvligt ut! Men det funkar i alla fall. Blir bÀttre sen.

Skummaren Àr en JAD (max till 150L). NÀr den gick som bÀst fick jag en pelare av skum ca 7cm över uppsamlaren - YEA! Den till och med lyfte pÄ locket. Sen har det varit frÄn och till med den hela tiden och jag har justerat lite merea, nu har den lugnat sig tycker jag och har ett lugnt skummande om man kan sÀga sÄ.

Vattnet var grumligt till en början innan jag byggde min egna mickro-filtrering av en ludd fri polertrasa son jag trÀdde över ut blÄset pÄ en av pumparna. SlÀngde och bytte till ny poler trasa var annan timme.

Nu har det en brun ton pÄ vattnet men det gÄr att se genom akvariet. Det Àr ganska mycket dött som flyter omkring dÀr i som rÀkor, maskar och sjöstjÀrnor. Men det ska vÀl vara bra under uppstarten av ett salt kar att nÄgot Àr dött dÀr i som gynnar bakterierna? eller har jag fel? DÀr för har jag inte tagit ut dem.

Jag tÀnker ta ut lite vatten och tillföra nytt vatten med mera salt i för att höja salthalten, den var inte sÄ hög som jag hade hoppats pÄ.

Jag kunde inte lÄta bli att prova lite tester och fÄ kÀnna lite pÄ hur man gÄr till vÀga (o-tÄlig som f..n!)

Jag har ingen aning om vad resultaten betyder. Kanske nÄgon vill förklara det till mig? Jag vet bara att det Àr skit dÄliga vÀrden och att det Àr lÄngt i frÄn havsvatten!

HÀr Àr mina tester för i dag 2 dygnet:

Salt (33L kar) 1,017 (Obs ej kalibrerad reflektom. direkt ur kartongen.)

NO3 2,5ppm

PO4 0,25

KH/ALK 12,1 dkh eller 4,33 meq/L

PH 8,0

SlÄ mig inte med dum-pinnen. Jag Àr nybörjare men vill lÀra mig och jag ska lyckas!

Bilder kommer nÀr jag hinner!!

MVH!

post-6393-14468924012036_thumb.jpg

post-6393-14468924011415_thumb.jpg

post-6393-14468924011626_thumb.jpg

post-6393-14468924011828_thumb.jpg

Postat

Dag 5. 29 Dec.

Har haft strul med min dopp vÀrmare. Det Àr en större modell, troligen en 300w. Den stÀnger inte av vid 26 grader utan fortsÀtter upp till 30 grader innan jag upptÀcker att den inte stÀnger av. Jag löste problemet genom att sÀtta en timer pÄ den och lÄter den vÀrma ca 15min var timme. DÄ har jag en stabilare temp mellan 26-28,5 grader i vattnet. Förr hade jag mycket större svÀngningar, 24-30 grader mellan uppvÀrmningarna innan jag hittade rÀtt balans i intervallerna pÄ timern. Jag har en annan doppvÀrmare som Àr till det hÀr karet men den anvÀnder jag till mina söt vattens fiskar som simmar i en balja för jag har snott deras kar!

Fiskarna ska skÀnkas fortast möjligt!

Mitt diy fin filter fungerade jÀtte bra med att samla upp smuts ut vattnet. Jag hade inget filter material pÄ under sidan utan satte den istÀllet i den ludd fria duken frÄn Biltema och knöt ett gummiband runt alltihopa som sen sattes över utloppet pÄ den ena pumpen. Bytte till nya dukar hela tiden under tvÄ dagar.

Sumpen har gjort ett jÀtte bra jobb med att rena vattnet. Det Àr sÄ pass klart att man kan se allt i karet nu.

Jag har faktist hittat liv i kart nu i form av 4 sniglar och tvÄ smÄ jÀtte söta musslor.

De döda rÀkorna som dog under första dygnet Àr nÀstan helt konsumerade. Kan det vara bakterier i vattnet som konsumerar dem?

Uppdatering pÄ vatten vÀrden.

Salt 1.022

No3 5ppm

Po4 1ppm

KH/ALK 12,5dkh

PH 8,1ppm

Ni fÄr gÀrna kommentera mina vÀrden pÄ vattnat för jag vet inte vad det innebÀr.

Jag tycker det Àr svÄrt att mÀta vÀrdet pÄ NO3, det Àr sÄ lite vatten i test cylindern. Jag gör enligt beskrivningen.

Postat (Ă€ndrat)

Dag 9 2 JAN. 2012

Jag har Àntligen bytt in mina söt-vattens fiskar i en djur affÀr och Àven handlat lite. Köpte en ny doppvÀrmare för min andre hade fastnat i lÀget "ON". Blev imponerad över det lilla formatet pÄ doppvÀrmaren. Dess utom Àr den "O-kross bar." Sen blev jag rekommenderad att skaffa Sierras Nitrivec avstigigemla. Men djur affÀren hade Nutrafin Cycle i stÀllet. Jag kÀnner inte till om det Àr nÄgot bra fabrikat eller sÄ. Hoppas nÄgon kan upplysa mig om det Àr bra eller dÄligt. SÄg att best före datumet gick ut för ett Är sedan! Ska byta i morgon.

Annars har jag inte gjort nĂ„gonting med karet mer Ă€n att fylla pĂ„ med 0,5L osmos vatten/dag. Är detta normalt att det dunstar sĂ„ mycket?? SĂ„ mycket dunstade mitt söt-vattens kar i veckan.

En annan sak jag har mĂ€rkt att det Ă€r salt överalt! Är detta normalt? Eller har jag för för hög vatten nivĂ„?

post-6393-14468924052838_thumb.jpg

Vattnet Àr ganska klart, fattas komplettering av mikro fiber filter.

post-6393-14468924053221_thumb.jpg

UpptÀckte nÄgot liknande spindel vÀv. Uppenbarligen nÄgot som dött i flytten och bakterierna festar pÄ.

post-6393-14468924056377_thumb.jpg

Bilder pÄ mina tvÄ smÄ musslor.

Mussla nr 1.

post-6393-14468924056566_thumb.jpg

Mussla nr 2.

post-6393-14468924056188_thumb.jpg

MÀt vÀrden för idag:

Salt Glömde.

No3 100ppm

Po4 0,5ppm

KH/ALK 10,9dkh

PH 8,0

post-6393-14468924052278_thumb.jpg

post-6393-14468924052474_thumb.jpg

post-6393-14468924052652_thumb.jpg

post-6393-14468924053027_thumb.jpg

post-6393-144689240558_thumb.jpg

post-6393-14468924055989_thumb.jpg

post-6393-14468924056818_thumb.jpg

Ändrat av Aquario
uppdat.
Postat

Hej! Bara en liten frÄga. La du stenen i sötvatten nÀr du kom hem med den? Om du gjorde det sÄ förstÄr jag att det var mycket som dog i stenen. Tycker att du ska kalibrera din saltmÀtare och göra ett 100% vattenbyten i karet. Köpa po4 remover och hÀnga i en strumpa i karet dÀr det Àr bra cirkulation. Lycka till!

Postat

Ta det lite lungt, verkar som att du gör vÀldigt mycket snabba beslut vilket aldrig blir bra i slutet. Se till att lÀsa pÄ innan du gör val. FörstÄr jag och hansson rÀtt sÄ har du antagligen dödat din levande sten nÀr du hade i det i osmosvatten. Levande sten kan lÀtt lÀmnas torr över en natt eller tvÄ om man slÄr in det i tidningspaper för att hÄlla fukten.

Se till att stÀlla frÄgor, gÀrna innan du gör saker istÀllet för att frÄga om det Àr bra eller dÄligt det du gör i efterhand.

AngÄende Nutrafin Cycle, vad jag kan lÀsa om den efter en snabb googling sÄ gör den sitt jobb, men det Àr bortslösade pengar i mina ögon eftersom det Àr saker som sker automatiskt om du bara ger det tid, pÄ det sÀttet löper du inga risker heller.

Saltet över allt misstÀnker Àr pga lösningen du har med skummaren, att vattnet faller 1-2dm mot vattenytan skvÀtter ganska mycket salt Àven om du inte ser det helst vill du ha utloppet sÄ du inte bryter vattenytan.

Postat

Woow sakta ned sÄg i köp och sÀljdelen att du efterfrÄgar fraggar, det Àr alldeles för tidigt karet Àr inte inkört Àn och med tanke pÄ vad som hÀnde med stenen skulle koraller bara dö just nu. Karet mÄste vara inkört innan man skaffar saker, annars blir det bara dyrt och trÄkigt för dig, funkar liksom inte med din spara kasch- filosofi. LÀs pÄ innan du fattar besluten. NÀr man lÀser förstÄr man dessutom mer av vad som hÀnder och funkar i karet och det blir mycket roligare.

Sen bör du veta att det Àr det svÄrt att spara pengar alls i denna hobby mÄnga hemmabyggen blir ofta dyrare Àn det var tÀnkt. Dessutom kommer man lÀtt hem med mer Àn det var tÀnkt frÄn början.

Postat

Hej alla som lÀser hÀr. Allt (jag) har lugnat sig. Det var bara att jag ville lÀgga stenen i blöt för att inte förlora allt liv pÄ den. Men jag sabbade det genom att inte blanda i salt i vattnet. Antagligen har allt dött pÄ stenarna och nitriten stigger nu DAG 10. Jag tÀnker ÄtgÀrda detta genom att tillföra bakterier (Nutrafin cycle) tillsammans med levande sand och vÀnta tills karet cyklat fÀrdigt! Eventuellt kommer jag att tillföra fler stenar till karet för att kunna bygga lite grottor mm.

Postat

Du fÄr gÀrna dyka inom hÀr o ta

En titt hur det kan bli med

Lite tÄlamod..

NĂ€r man lĂ€ser din trĂ„d sĂ„ skakar man lite pĂ„ huvudet dĂ„ man upplever att du absolut ska jĂ€kta det hela.. Du skriver att du ska ta det lugnt men sen vill du köpa fiskar pĂ„ köposĂ€lj samtidigt.. Det gĂ„r inte ihop sig.. Än mindre en "hepatus" som Ă€r en kirurgfisk. Vill absolut inte "slĂ„" pĂ„ dig men som sagt , fĂ„r du möjlighet o besöka andra för att fĂ„ lite inspiration o "tĂ„la" den tiden dĂ€r nu nĂ€r karet MÅSTE fĂ„ ballans. Du Ă€r som sagt vĂ€lkommen till mig för att kolla in dom tvĂ„ kar jag har. Vill absolut inte skrĂ€mma bort dig frĂ„n hobbyn..

Till sist.. Forumet hÀr Àr perfekt för dig att stÀlla frÄgorna innan du hittar pÄ förmycket sjÀlv..

Med vÀnlig hÀlsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat

Jag förstÄr inte riktigt? ena sekunden skriver du nÄgon stans borra karet.. vilket endÄ betyder att du fÄr tömma det helt...

andra sekunden ska du köpa innehÄll? koraller fisk osv...

Hade jag varit du.. hade jag slappnat av... lugnat ner mig.. tÀnkt igenom vad du vill ha... det Àr lÀtt att vela en massa..

Men andas lite innan du i alla fall tar den biten att köpa levande... dom blir lidande av att slÀnga ut och in i karet hela tiden för att Àndra......

Postat

Nej nej. Ni miss förstÄr mig. Jag mÄste skratta! Ni tar allt jag skriver pÄ olika trÄdar, annonser och dyl, och lÀgger i hopa 1+1.

Jag mÄste nu förklara mig sjÀlv och mina tankar.

JA...som ni lÀst Àr jag rÀtt tanke sprid. Men sÄn Àr jag. Det betyder inte att jag gör korkade saker i verkligheten (för utom att lÀgga LS i osmos vatten) Men den tiden med LS Àr över nu. Jag jobbar pÄ att Äterskapa bakterierna som lever pÄ stenen. Jag kan köpa nya stenar som sprider över bakterier. Jag frÄgar en massa pÄ olika trÄdar och sidor för att berika mig i kunskaper jag undrar över för framtida bruk som tex hur man borrar genom glas i ett akvarium eller vad fiskar och koraller kostar. Mina stenar ligger för nuvarande och har sedan begynnelsen legat i ett kar som jag ska anvÀnda som sump senare. Jag funderar över om jag ska borra hÄl i visnings karet för yt avrinningen som ska rinna ner via rör till sumpen dÀr skumaren ska stÄ eller om jag ska dra rör utanpÄ. Det blir utan pÄ, för att slippa borra. Det blir inte lika snyggt men det fÄr gÄ för nu. Dessutom passar jag pÄ att köpa teknik begagnat nÀr tillfÀlle ges.

Jag vet att nÀr ni lÀser mitt första in lÀgg som jag skrev om den 25:e verkar stressig, och det var det ocksÄ till viss del, men jag menade bara vÀl med att lÀgga stenarna i vatten snabbt.

Jag kunde lika gĂ€rna tagit bort inlĂ€gget eller valt att inte skriva om det alls. Men jag tĂ€nkte att det skulle vara roligt för andra att lĂ€sa, sĂ„ jag lĂ€t det stĂ„. Noterade ni att jag sjĂ€lv förstod att det var ett fiasko till start!? Jag vet hur saltvattens kar ser ut med tĂ„lamod... Det Ă€r dĂ€rför jag ska prova och dĂ€rför ska börja med mitt lilla befintliga kar. Nu Ă€r det nĂ„n som sĂ€ger...MEN DET ÄR LÄTTARE MED STÖRRE KAR, DET ÄR MER FÖRLÅTANDE.... Jo det vet jag! Men med rĂ€dsla för att golvet ska ge vika vill jag inte ha ett stort kar. Dess utom har jag inte sĂ„ gott om plats. Max! ett 200L akvarium har jag bestĂ€mt mig för om jag ska uppgradera i framtiden. DĂ„ ska det ocksĂ„ vara begagnad kar med stenar och teknik. Men först ska jag köra igĂ„ng detta karet och sen se om jag ska fortsĂ€tta. Det kanske vĂ€snas för mycket för min smak med skummare, pumpar odyl.

I mitt nano vill jag ha clown fisk med anemon, Gramma Loreto och nÄgon liten fisk till + koraller.

Vet inte mycket mera jag kan skriva.

PS:_Manne_ du verkar som en skön kille!

Postat

En bra sida för lite information mm Àr www.liveaquaria.com dÀr hittar du "nano" fiskar tex , dÀr kan du se lite vad som kan funka i ett nano kar. Och kanske fÄ lite inspiration och fÄ upp ögonen för fisk/koraller som du inte sett innan..

Med vÀnlig hÀlsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Postat

Fundera lite grann pÄ ett RSM130 om du har tankar att uppgradera, de Àr vÀldigt bra nybörjarkar som man brukar kunna fÄ för runt 2500kr begagnat. Ibland med stenen inkluderad och en massa tester, DIY bygge kommer lÀtt bli dyrare Àn det i lÀngden samt att det inte blir en sÀrskillt snygg / tyst lösning

Postat
Fundera lite grann pÄ ett RSM130 om du har tankar att uppgradera, de Àr vÀldigt bra nybörjarkar som man brukar kunna fÄ för runt 2500kr begagnat. Ibland med stenen inkluderad och en massa tester, DIY bygge kommer lÀtt bli dyrare Àn det i lÀngden samt att det inte blir en sÀrskillt snygg / tyst lösning

Min erfarenhet av RSM Àr att det i originalutförande ofta Àr högljutt och har problem med vÀrmen pÄ sommaren. MÄnga byter ut skummaren dÄ den lÄter för mycket, man lÀgger Àven till olika mediabehÄllare. Med ett par mindre ingrepp som tex att ha luckorna öppna och montera dit antingen en kylare eller nÄgon flÀkt sÄ kan man fÄ ner tempen, men dÄ försvinner meningen med RSM tycker jag. Ett DIY kan bli dyrare, speciellt om det Àr nya grejor, men det Àr inte synonymt med att det skulle vara mindre snyggt och definitivt inte fulare. Möjligheterna till att fÄ det precis som man vill Àr dessutom större med DIY. En kub pÄ 60cm och tillhörande bÀnk med enkel sump, skummare och retur samt cirkulationspumpar och bra ljusarmatur behöver inte kosta mycket mer.

• 2 veckor senare...
Postat

Uppdatering: Dag 22.

Salt 1.025

PH 8.0

No2 0

No3 5

Po4 0.25

KH/ALK 10.5dkh

MG 1350

Ca 445

Karet tar sig bra. Det kryllar av liv i karet. Har set maskar, liten vit rÀka, nÄgon slags kryp som kryper pÄ glaset, olika sjö stjÀrnor, svampar, nÄgot som liknar en solfjÀder som samlar in förbipasserande partiklar. Jag tror de kallas för Knappar (se bild). De vÀxer och för ökar sig.

Stenar och sanden ser jag en förÀndring i. Det börjar bli brunt överallt, jag antar att det Àr bra i en uppstart men lite mer info skulle jag vilja ha i vad som hÀnder i karet nu. Ska jag stÀda stenar och sanden? För det Àr rÀtt smutsigt. (Jag har inte bytt vatten bara fyllt pÄ det som dunstat.)

Jag har köpt en alg Àtande snigel som gör ett jÀtte bra jobb. Jag vill tillföra mera stÀd djur men vet ej om det Àr sÄ lÀmpligt Àn?

Jag hÄller pÄ att bygga och limma min sump/refugium som Àr snart fÀrdig.

post-6393-14468924218056_thumb.jpg

VAD ÄR DETTA?

post-6393-14468924217206_thumb.jpg

Jag tror att den mörkgröna blobben Àr en svamp. Den andra ljusa blobben nedanför vÀxer och rör sig sakta Ät höger. Det ser jag för att den har slitit (ytan trÄdar sig och delas) sig och den har flyttat sig frÄn den plats jag sÄg den först.

HĂ€r Ă€r en annan blobb av annan typ. Den Ă€r svĂ„r att se pĂ„ bild. Jag tog en bil med- och en utan blixt. Den sitter i det nedre högra hörnet av hĂ„let. FĂ€rgen Ă€r typ nypon fĂ€rgad och ser ganska slibbig ut. Är detta sk. Cyano?

post-6393-14468924218252_thumb.jpg

Hur gör jag för att bli av med de olika O-önskade "blobbar"

MVH!

post-6393-14468924216998_thumb.jpg

post-6393-14468924217409_thumb.jpg

post-6393-14468924217638_thumb.jpg

post-6393-14468924217847_thumb.jpg

post-6393-14468924218479_thumb.jpg

• 5 veckor senare...
Postat

Kul att det gÄr bÀttre nu :) Kiselalgerna försvinner av sig sjÀlva (om de inte redan gjort det) sÄ du behöver inte stÀda. Jag tror att dina ''blobbar'' Àr svampar de med och personligen skulle inte jag vilja ta bort svampar eftersom de Àr bra filtrerare.

Postat

Bild 3 i översta raden Àr protopalythoa, en sorts knapp. De Àr mycket giftiga sÄ hÀnderna borta frÄn karet nÀr du har smÄsÄr pÄ fingrarna.

PÄ den sista bilden Àr det nog en sorts stjÀrnpolyp. Det finns flera olika slÀkten sÄ det behövs bÀttre bilder för att bestÀmma noggrannare.

• 3 veckor senare...
Postat

Det var ett tag sedan jag skrev om hur det gÄr för mitt kar. Allt har gÄtt super bra. Mycket (smÄ) liv i karet som Àr roliga att studera. Mycket nya liv upptÀcker jag hela tiden. Men i dag upptÀckte jag att mina annars blomstrande skivor hade skrumpnat. En annan upptÀckt jag gjort Àr att min Astraea snigel (har bara en, mindre sniglar finns) har varit orörlig i 4 dygn nu. Den har gjort sÄ en gÄng innan men dÄ bara i tre dagar. Jag knuffa de ner den frÄn doppvÀrmaren för att se om den var död. Det var den inte. Den kröp till nÀrmaste sten och har inte rört sig dÀr i frÄn mera i dag.

Jag undrar om det Àr nÄgon som kan utlÀsa frÄn mina bilder och test resultaten vad som Àr pÄ gÄng i mitt akvarium.

post-6393-14468924727555_thumb.jpg

Mina resultat:

PH 8,0

NO2 0,01

NO3 10

PO4 0,03 eller lÀgre.

Mg 1360ppm

Ca 460ppm

KH/ALK 9,3 dkh

Salt 1,025

För övrigt ser mitt kar ut sÄ hÀr. (sumpen inte i gÄng Ànnu.)

post-6393-14468924727114_thumb.jpg

post-6393-14468924727349_thumb.jpg

Postat

Det Àr möjligt att snÀckan bara Àr mÀtt. Normalt sett skall den vara nattaktiv och sitta pÄ samma stÀlle varje dag.

Dina vÀrden Àr skapliga. Lite högt Ca, Mg och kH men de Àr Ànnu högre i röda havet...

Men jag saknar din sump! Sumpen igÄng = nÄgra innerfilter mindre och ett halvÄrs tillvÀxt pÄ korallerna sÄ blir det super.

Jag tror det bara Àr att vÀnta, göra nÄgra mindre vattenbyten och hÄlla vÀrdena konstanta sÄ kommer skivorna igen.

Postat (Ă€ndrat)
Det Àr möjligt att snÀckan bara Àr mÀtt. Normalt sett skall den vara nattaktiv och sitta pÄ samma stÀlle varje dag.

Dina vÀrden Àr skapliga. Lite högt Ca, Mg och kH men de Àr Ànnu högre i röda havet...

Men jag saknar din sump! Sumpen igÄng = nÄgra innerfilter mindre och ett halvÄrs tillvÀxt pÄ korallerna sÄ blir det super.

Jag tror det bara Àr att vÀnta, göra nÄgra mindre vattenbyten och hÄlla vÀrdena konstanta sÄ kommer skivorna igen.

Tack! Jag lÀngtar ocksÄ tills jag fÄr igÄng sumpen. Det var nog bara falsk alarm! Skivorna har Äter gÄtt till sitt normala stÄtliga! Men jag blev orolig ett tag eftersom de inte öppnade sig trotts max belysning. Hoppas de klarar sig.

Det Àr inte mycket i karet men det Àr en början i alla fall.

post-6393-14468924731692_thumb.jpg

post-6393-14468924731291_thumb.jpg

post-6393-14468924731505_thumb.jpg

Ändrat av Aquario
Lagt till bilder
Postat
JÀttefint :-) Fixa bakgrund med! SÄ slipper man se sladdarna pÄ baksidan.

Japp! TÀnkte ha en blÄ mÄlad bakgrund. Eller vilken fÀrg rekommenderar ni för att fÄ ett fint litet kar?

• Skapa Ny...