Gå till innehåll

Mitt första akvarium


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Tack Crille, och jag har letat efter en svensk butik som säljer levande sand men inte lyckats. Jag ville kolla detta innan jag beställer från Tyskland. Men jag förmodar att ingen gör det eftersom du själv betäller det där ifrån.

Lycka till men bygget av hörnakvariet, låter hur spännande som helst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tänkte uppdatera tråden nu när första månaden har gått och få lite råd för hur jag ska gå vidare med karet.

I huvudkaret verkar allt vara lungt, och dom få grönalger som var på stenarna är nu nästan helt borta och min största borstmask har blivit uppäten av något. Den enda tillstymmelsen till algtillväxt i huvudkaret är små (2-3mm) trådar på rutorna efter att jag nu kör med MH i 2-3 timmar per dag. Däremot så sker det saker i refugium där belysningen är på 24 timmar om dygnet. Det kryllar av små djur (pods) på stenen och på sanden, förekommer massor av luftbubblor, Caulerpan växer så det knakar och en massa annat liv verkar dyka upp i form an vita tentakler och rörmaskar. Däremot är det en liten algblomning, vilket jag förväntade mig med tanke på belysningen. Frågan är dock om inte detta är vettigt då jag slipper ha alg explosionen i huvudkaret om den i stället sker i refugium?

P.g.a algtillväxten köpte jag ett fosfat test. Mina vatten värden är följande:

Temp: 25.5

Salt: 1.0252

pH: 8.3 (har pendlat mellan 8.1 och 8.3)

KH: 9.1 (har då också pendlat mellan 8.8 och 9.6 sedan starten)

Nitrat: 5 (har inte ändrat sig på 3 veckor)

Nitrit: 0 (inget mätbart under hela tiden)

Fosfat: 1-2 (fosfat) / 0.5 (fosfat-fosfor)

Ammonium: <0.25

så hära ser mitt refugium ut nu (jag fick den gröna algen av Christer på A-lagret, så den har tillkommit i efterhand):

sump4v.jpg

Jag förmodar att fosfaten är skälet till algtillväxten i refugium, och är en del av uppstarten. Jag sitter och tänker på eventuell komplettering av fosfat filter eller dyl. men jag förmodar att jag helt enkelt bör avvakta. Jag tolkar dessa resultat som om min ls inte har kommit igång på allvar och att inkörningen inte är i närheten av att vara klar?

En anledning till den höga fosfaten kan vara att jag matat två anemoner med Artemia och haft en del i en krabbfälla.

Jag skulle vilja höra era synpunkter på min inkörning och vill fråga om det kan vara någon idé för mig att köpa ett gäng sniglar och någon räka eller luta mig tillbaka igen i soffan och låta det puttra ett tag till?

M.v.h

Peter

En del artemia har fosfat i bindmedlet ex Golden Gate. Tina lite och försök mäta fosfatet i vätskan som blir efter upptiningen! Själv matar jag lite med artemia och när jag gör det sköljer jag det noga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ny fråga angående vad som verkar härja runt i karet på natten.

Som jag skrev i ett inlägg tidigare så fick jag en fin borstmask uppäten en natt, och jag har identifierat en ljusbrun/vit liten krabba (4-5mm bred) med ludna ben, som alltid sitter på samma ställe och verkar klara sig på bubbelalger och småräkor. Den blir helt vild när jag närmar mig den men den tar mycket tacksamt emot Artemia. Nu är det så att jag tog kol på en glasros i en av mina stenar, den var mycket liten men det gick ganska lätt (2:a försöket) att döda den med kokande saltvatten i en spruta (sprutade in vattnet i hålet, ej injicering i anemonen). Nu upptäckte jag att hålen den bodde i har "gröpts" ur, eller i alla fall skrapats av något och "liket" är nu helt borta. Rund hålet är det kritvitt, som om den mystiska gästen har blästrat hålets öppning. Jag tror inte det är den ljusa krabban som är boven. Jag såg tidigare under uppstarten en större krabba, mörkare i färgen och med hårigare ben, som jag nu inte vet vart han gömmer sig.

Jag undrar nu om detta kan vara en Mithrix krabba, men är osäker på om dom går så pass hårt fram mot Aipasia?

Någon som vet eller har något annat förslag på vad det kan vara?

Sen vill jag givetvis fråga om jag bör fånga in den/dem och om någon har en bra fälla att beskriva då jag misslyckats med petflask-metoden.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej igen, tänkte det var dags för en ny uppdatering då detta är 6:e veckan.

Jag har nu köpt lite levande som jag lyckosamt aklimatiserat i karet och i övrigt så har mina värden bara blivit bättre. Algerna som tillkommit har nästan helt begränsats till refugium och jag annars en ökning av kalkalger både i huvudkaret och i sumpen (på pumpar och glas).

Levande som jag tillfört är:

8 st. Turbo brunneus (Turbosniglar)

3 st. Calcius elegans (Blåbenade Hermitkräftor)

1 kolloni Discosoma sp.

1 kolloni Rhodactis indosinesis

1 kolloni Pachyclavularia sp.

1 Sinularia sp. (vet ej exakt vilken)

Alla skivanemoner och mjukkoraller/polyper har slagit ut innom 12 timmar och verkat trivas än så länge. Sniglarna och kräftor har rotat runt lite, men verkar nu ganska lugna.

Jag har hittat en krabba som är kritvit och mycket hårig. Den satt på ena stenen som är närmast ytan och ljuset och skulle vilje veta vad det kan vara. Killen är INTE blyg!

Här är lite bilder (även på den okända krabban och den ännu oidentifierade anemonen):

all.jpg

finger.jpg

disc1.jpg

disc2.jpg

polyp.jpg

id.jpg

krab.jpg

an.jpg

Mina vattenvärden var följande 3 dagar sedan:

Temp: 26

Salinitet: 1.0255

pH: 8.3

KH: 9.0

Nitrat: 2

Nitrit: 0

Ammonium: <0.25 (vill tolka det som noll)

Fosfat: 1 (Filter kommer i nästa vecka)

Ca: 420

Nitratet och fosfatet har kraftigt gått ner sedan jag mätte gången innan och har annars legat konstant på högre värden. Jag tolkar detta som om att saker går åt rätt håll.

Första fiskarna tänkte jag avvakte med till vecka 5, då blir det två ocellaris och en Zebrasoma desjardinii alternativt en mandarin (massor av pods i refugium).

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Kul att höra att det verkar bra. Själv kände jag först att jag kanske gick lite för snabbt fram med att skaffa skivanemonerna ena dagen och 2 dagar senare, mjukkorallerna, men åt andra sidan är dessa djur ganska tåliga och lättskötta.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det så att jag tog kol på en glasros i en av mina stenar, den var mycket liten men det gick ganska lätt (2:a försöket) att döda den med kokande saltvatten i en spruta (sprutade in vattnet i hålet, ej injicering i anemonen). Nu upptäckte jag att hålen den bodde i har "gröpts" ur, eller i alla fall skrapats av något och "liket" är nu helt borta. Rund hålet är det kritvitt, som om den mystiska gästen har blästrat hålets öppning.

Det vita runt hålet är döda kalkalger. De dog av det varma vattnet.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vita runt hålet är döda kalkalger. De dog av det varma vattnet.;)

Hehe, tanken slog mig om den möjligheten. Dessvärre har glasrosen dykt upp igen och är nu lite större. Jag har prövar citron och varmvatten. Vad ska jag pröva härnäst? Säljs Joe's Juice i någon butik i sthlm området?

Sillen, jättekul att min tråd har hjälp dig. Bästa lycka med renoveringen och uppstarten :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, tanken slog mig om den möjligheten. Dessvärre har glasrosen dykt upp igen och är nu lite större. Jag har prövar citron och varmvatten. Vad ska jag pröva härnäst? Säljs Joe's Juice i någon butik i sthlm området?

Sillen, jättekul att min tråd har hjälp dig. Bästa lycka med renoveringen och uppstarten :smiley20:

Mitt kar tyckte inte om sliferts all-in-one så jag slutade med det och hade 1 liter stående. Testade och injektsera en glasros med det och den tyckte inte heller om det. :jävul:

Jag skulle tro att men kan ta det mesta flytande koncentrerade akvariekemikalier så som kalsiumklorid och magnesiumklorid eller vad man har. Går inte att att använda stora mängder åt gången men istället för att hälla doser i karet eller sumpen istället sprutar i doser i glasrosorna med en spruta så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, tanken slog mig om den möjligheten. Dessvärre har glasrosen dykt upp igen och är nu lite större. Jag har prövar citron och varmvatten. Vad ska jag pröva härnäst? Säljs Joe's Juice i någon butik i sthlm området?

Joe's Juice har diskuterats tidigare här på forumet. Sannolikt är det inget annat än calciumhydroxid förpackad på ett dyrare sätt. Calciumhydroxid hittar du i akvariehandeln till ett betydligt bättre pris i form av Rowakalk, och sannolikt ännu billigare i någon välsorterad kemikaliehandel.

Min metod går ut på att göra en liten välling av calciumhydroxid, lite vatten och citronsaft, micra den försiktigt, och sedan skjuta in i glasrosorna på kort avstånd. Du bör ha pumparna avstängda så att geggan inte far runt. Du ska heller inte spilla på sådant levande som du är rädd om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

denna metod använder jag med,hittade lite beskrivning här:

Jakten på glasrosor (Aiptasia)

Det finns en tråd (låst) här i forumet om hur man blir av med glasrosor. Jag har provat flera av förslagen i den tråden, men inte varit nöjd med resultatet. Därför vill jag dela med mig av ett sätt som jag funnit vara effektivt.

Jag hittade ett recept på

http://www.garf.org/copper/COPPERBAND2.html

som i mina ögon är lite otydligt. Därför ska jag berätta hur jag gjorde.

Recept

1 tesked citronsaft (sån där man kan köpa i livsmedelsaffären som är i gul plast med grönt lock och ser ut som en citron)

1 tesked calcium hydroxide (jag fick med en burk när jag köpte mitt akvarium, men det finns förmodligen att köpa i din lokala akvarieaffär)

2 matskedar kranvatten (är man av det försiktiga slaget tar man osmosvatten)

Blanda allt i en plastburk som klarar micro. Kör i micron, INTE i 40 sekunder i streck, utan i omgångar. (Mitt kokade över och smetade ner hela micron första gången. Nästa gång kommer jag att blanda vatten och citronsaft och värma den innan jag tillsätter calcium hydroxiden).

Enligt receptet ska blandningen bli något trögflytande, men det upplevde inte jag. Detta påverkade dock inte självabehandlingen.

Låt lösningen svalna något. Fyll en spruta.

Vill man göra en större sats är det naturligtvis bara att utöka ingredienserna procentuellt. Ev. bör man nog minska vattenmängden då det tar längre tid att värma upp och därmed lägre avdunstning.

(Lösningen kan förvaras svalt i försluten burk)

Jakten kan börja

För sprutan försiktigt fram mot glasrosen. Spruta lite av lösningen mot rosen. När den gula vätskan kommer i kontakt med tentaklerna verkar det som om glasrosen "äter" (tar in) blandningen. Har tillräckligt mycket absorberats av rosen smälter den ihop som en snigel med salt på =)

På enstaka glasrosor fick jag behandla en andra gång, men sedan var dom borta. Detta berodde förmodligen på att rosen fått för lite av lösningen på sig första gången.

Det fina med denna behandling är att man inte behöver någon kanyl på sprutan och sitter glasrosen svåråtkomligt kan man sätta på en luftslang eller liknande på sprutan för att sedan krångla sig fram med slangen till rosen.

Det är ofrånkomligt att man spiller av vätskan i akvariet, men det löses upp ganska snabbt.

Enligt författaren av receptet så påverkar inte lösningen de andra invånarna i akvariet och inte heller jag har upptäckt något onormalt efter behandlingen.

Sammanfattning

- Ingen kanyl

- Når svåråtkomliga glasrosor

- Inga konstiga ingredienser

- Påverkar ej övriga akvarieinvånare (vad jag märkt)

- Behöver ej stänga av pumpar

- Effektivt

Tips

Om man av någon anledning inte får köpa sprutor på apoteket, inte har någon välvillig bekant som jobbar på sjukhus eller inte vill knalla runt bland pundarna för att få tag på sprutor så finns det speciella anemonmatningsset som innehåller spruta. Dessa torde finnas att köpa i den lokala akvariebutiken. Annars finns det Revaxörbälg att köpa på apoteket. I nödfall kan man använda en LÅNG luftslang eller liknande och suga upp vätskan och sedan försiktigt blåsa ut över rosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte mina värden ikväll då jag gör detta var 4:e dag och har nu sett att mitt nitrat äntligen ligger på noll :smiley20:

Den vita krabban behöver inte längre identifieras då dan var död och föll i småbitar när jag rörde den. Det verkar som om min rörmask blev hans sista måltid.

Jag har lite frågor till den som kan besvara. Jag köpte just två påsar nollnitrat och undrar om ni skulle rekommendera att jag slänger i en påse nu eller avvaktar vartefter jag belastar karet och nitraten stiger. Sen undrar jag om det går bra att lägge nollnitrat påsen direkt under avrinningsröret ner i sumpen. Jag är lite osäker eftersom det kommer en massa luftbubblor med och om detta kan inverka. Vore utgången från UV-c:n bättre (eller sämre p.g.a att det som åker ut är halvsterilt?).

Här är mina värden som jag just uppmätt:

Temp: 26

Salt: 1.026 (blev högre då jag av misstag kopplat bort autopåfyllningen och det har dunstat runt 2-3 liter)

pH: 8.2

KH: 8.8

Nitrat: 0 ppm

Nitrit: 0 ppm

Ammonium: 0 ppm (d.v.s <0.25 och ingen färg alls)

Fosfat: 1 ppm

Ca: 420 ppm

Si: 0 ppm

Jag vart förvånad över nitratets bortgång efter att ha varit 1 ppm för 5 dagar sedan. Jag är säker på att jag mätte rätt.

En till fråga är om jag borda buffra upp KH:t lite i förebyggande syfte?

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tydligt att din Levande sten har kommit igång bra och brutit ned nitraten. Jag hade förr lagt i en fosfatreducering än nollnitraten.

Får du ned fosfathalten minskar risken för utbrott av alger eller cyanobakterier.

Karbonathårdheten är bra - litet högre än i havet så det finns ingen anledning att ändra på den.

Det är möjligt att krabban bara ömsat skal. Kolla om några nätter - de håller sig ofta dolda ett par dagar till dess att det nya skalet hårdnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH: 8.8

Ca: 420 ppm

En till fråga är om jag borda buffra upp KH:t lite i förebyggande syfte?

Peter

Peter,

Du behöver inte buffra upp särskilt mycket för KH. Bestäm dig för ett acceptabelt intervall för KH (mitt förslag 8-12). Kolla sedan med tiden hur snabbt KH sjunker på naturlig väg, så kan du räkna ut vilken veckodos av buffer du behöver för att ligga i intervallet.

När du en vacker dag börjar med hårdkoraller (eller vill speeda tillväxten på kalkalger) kommer du att se att även Ca-halten droppar med tiden, och således behöver ersättas. Antingen kan du då tillsätta Ca-vätskor direkt, eller välja en tillsatsmetod som både stöder KH och Ca (Balling-metoden). Men som sagt, Ca ska du inte behöva bekymra dig för i detta skede.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snabba svar :smiley20:

Alla tester jag kör med är Salifert, och ett fosfatfilet är redan beställt (Deltec + Rowaphos) och kommer att kopplas in i nästa vecka. Nu vet jag bara inte vems råd att följa, att tillsätta nollnitratet direkt eller efter fiskar satts till. Att tillsätta en påse nu lär väl inte vara negativt, men frågan är om jag nu har inget (ok...mycket lite och under Salifert testets område) nitrat så kommer väl inte zeoviten att aktiveras? Kanske jag gör så att jag tällsätter en påse så fort nitratet är på uppgång. 2-3 fiskar ska köpas i vecka 5 i alla fall.

När ni är på alerten, får jag då fråga om skummare (Deltec MC500). Under uppstarten har det inte varit någon extrem skummning, med sedan jag tillsatt mina sniglar, kräftor, skivanemoner så har det börjat att koma större skummbubblor periodvis, men inte konstant. Är detta helt normalt eller ska skummet vara konstant i sitt utseende (det har dock alltid varit mörkt och mycket illaluktande).

M.v.h

Peter

PS: Vargklo, fick du skivan med bilderna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...