Dez3d Postat 14 november 2005 Författare Dela Postat 14 november 2005 Hej alla, dags för en liten uppdatering till. Jag har installerat en ny pump (QuietOne 3000) som är upphängd av sillikonslangen till rören och med inplastad stålvajer för att minimera ljudet och min nivåvvakt (AquaCare BasiTech III). Jag ordnade ett strilrör själv med en gersåg (bästa verktyget du kan ha) som nu är monterat på min nya standpipe (har ej hunnit testa ännu). Annars har det bara varit småsaker som kablar och kopplingar som jag nästan är klar med.JAg hoppas att i veckan få resterande delar (autopåfyllare, värmare, salt, tester, Hydro-FLO o.s.v).Jag har dessutom monterat upp min 35W lampa till mitt regugium, och med nuvarande kylning från fläkten går temperaturen inte över 23 grader (ännu). Dock är jag osäker om 35W räcker för caulerpa? Några råd?Jag har 2st 100L tunnor med färdigt osmosvatten som jag har rengjort pump och sump med. Tänkte fylla huvudkaret snarast för att testa allt innan saltblandningen.Jag har ännu flera löjliga frågor till er som kan svara:1) Kan akvariets fogar skadas om karet lyfts på fel sätt? Har ej sett några skador, men var tvungen att bära hela karet själv några ggr på ett ganska otympligt sätt. Fick dessutom akut flytta karet utomhus i 2 dagar och det blev frost. Kan detta ha någon inverkan på karets integritet?2) Min genomföring har plastbrickan och muttern på insidan av karet, detta gjorde jag enbart för att glasytan på insidan blev chippat när glasmästaren borrade hålet. Därför har jag gummipackningen på utsidan då jag tror det kommer att läcka med packningen på insidan. Några synpunkter?3) Tidigare frågan om watt antal för refugium.* Är lite nervös inför uppstarten.....har mardrömmar om att karet går sönder Här kommer lite bilder:sumpennivåvaktenpumpenrefugium med lampanimproviserad ljuddämpare till skummaren (efter råd)standpipenoch från överdelenSäg gärna till om ni ser något fel / tokigt / idiotiskt HälsningarPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 14 november 2005 Dela Postat 14 november 2005 Det jag tänkte på med gallerinsuget var att använda det till vanliga cirkulationspumpar. Jag vill inte köra hela cirkulationen genom sumpen.Dels så låter det och dessutom får pumparna jobba hårdare genom att allt vatten måste lyftas från sumpen upp till karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 14 november 2005 Författare Dela Postat 14 november 2005 Ok, tyvärr så har jag inte hittat någonting som passar till min pump som insugsgaller. Kan väl inte vara en nackdel att ha galler till standpipen?Nu kommer min cirkulation fördelar med QuietOne 300 som retur via swcd:n och för att mata regugium, sen har jag en Tunze Stream 6000 till själva karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 18 november 2005 Dela Postat 18 november 2005 Snyggt! men jag hoppas att sargen du har på ovansidan av karet är löstagbar. Om inte, så misstänker jag att det kommer låta illa när du försöker göra något i bottenregionen av karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 18 november 2005 Författare Dela Postat 18 november 2005 Hej Klubbsson!Överdelen sitter fast med 2 haspar, lossa dom så kan man dra och lyfta ut överdelen hur lätt som helts, som bara väger runt 6 kilo. Jag har just fyllt karet med mina första 200L osmos vatten och lagt i plexiglasskyddet på botten. Dock lär inte salt anlända före nästa vecka, men tänkte att det var lika bra att fylla osmosvattnet och låta det gå med pumparna.Kan någon säga om en 35W växtlampa (vanlig skruvsockel) räcker för Caulerpa i refugum + 2 kg sten?HälsningerPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 18 november 2005 Författare Dela Postat 18 november 2005 För att visa hur det är gjort så kan ni se på dessa bilder. Överdelen vilar på akvariumkanterna och sidoluckorna är fästa i reglar som sitter med olika löstagbara lås till överdelen och bänken. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 18 november 2005 Författare Dela Postat 18 november 2005 Hej alla, vill bara komma med ännu en dum fråga Min möbel står på 3 reglar som jag lagt runda dämpfötter på (dom vita i ngt fibermaterial). Jag har märkt att karet skakas väldigt lätt vid beröring (exempelvis då jag öppnar/stänger luckirna till sumpen) och att det blir ringar i vattnet. Kan detta innebäre någon risk för karet?M.v.hPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 19 november 2005 Dela Postat 19 november 2005 Vackert Peter! Jag kan tyvärr inte hjälpa så mycket med dina frågor, men jag är ganska säker på att ljuset bör räcka. Det ser iaf bra ljust ut när man ser in i skåpet på dina bilder. Ska du ha det lilla karet till höger som karantänskar eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 19 november 2005 Författare Dela Postat 19 november 2005 Tack Laggeman! Lilla karet är min osmosvattenstank för autopåfyllning (en installerat ännu)Funderar dock om inte jag ska ha den som karantänskar och köpa en vattendunk för osmosen.M.v.hPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 22 november 2005 Författare Dela Postat 22 november 2005 Ok, efter en hel del problem med pump och swcd så funkar allt perfekt. Jag bytte ut min QuietOne till en Eheim som jag är mycket nöjd med. Mitt osmosvatten har fått stå i karet i 5 dagar med och utan cirkulation p.g.a problemen och jag såg redan efter första dygnet att vattnet var lite grumligt. Dock har jag hört att detta ska vara normalt.Jag har dessutom fått en liten ansamling av små dammpartiklar redan (får nog dammsuga lite bättre i framtiden Jag fick min durso nästa knäpptyst genom att installera en skruvventil till endcapen på standpipen och genom att stänga avrinningen med kulventil till ca 40%. Jag satte även på en krök på ventilen ner mot ytan för att få en hävert om något sker.I slutet av rören i sumpen har jag meckat ihop en plastburk med filtreringsvadd som sorterar bort dom största bubblorna.Loc_linen har jag vinklat ena munstycket på vardera sida till ytan av karet. Salt anländer i morgon och lär stå klart för sten till helgen PS. Om ni undrar varför etiketter finns överallt så är det för att jag ska kunna hänvisa min fru eller fiskvakt om något går knas....M.v.hPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 23 november 2005 Dela Postat 23 november 2005 Hej,det ser bra ut,lägg gärna något över returen till sumpen,tex blå filter matta eller såga till en plexi skiva så slipper du saltstänk utan för sumpen.Mvh Stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 23 november 2005 Författare Dela Postat 23 november 2005 Ok, ska ordna en skiva. Tack! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 2 december 2005 Författare Dela Postat 2 december 2005 Hej alla,Nu är det äntligen dags för mig att blanda i saltet, och om allt går som beräknat, så blir det LS inköp på söndag.Jag har kollar mina vattenvärden från mitt kranvatten och osmosvatten och fick följande resultet:Kranvatten: dKH = 4 Sillikat = 0.5 NO2 = 0.00 NO3 = <2.5 ppmOsmosvatten: dKH = 0.16 Sillikat = <0.03 (troligtvis närmare noll) NO2 = 0.0 NO3 = 0.2 ppmJag har räknat ut att jag har 262 liter netto i kar + sump i dom nivåer jag vill hålla. Enligt J.Svärd's lathund vill jag ha en salthalt på 1.025 vid 25 grader och får det till 9.735 kg salt (AquaMedic Reef Salt).Efterson detta är en nystart tänkte jag hälla i ca 500-1000 gram salt var tionde minut i huvudkaret med min Tunze stream körandes och givetvis cirkulation till sumpen. Mitt vatten är ca 23 grader för tillfället, men bör vara 25 till i morgon för densitetsmätningen med refraktometern.Vore tacksam om någon har en synpunkt på mina värden och mitt plannerade tillvägagångsätt.M.v.hPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 3 december 2005 Författare Dela Postat 3 december 2005 Ok, saltet har legat i och cirkulerat sedan midnatt inatt. Densiteten verkar vara stabil på 1.0265 (35.1 ‰) enligt min refraktometer. Tänkte ta en mätning till vid 12-tiden innan jag bestämmer mig för att köpa LS idag. Ska även kolla pH och hårdheten strax.Vattnet är lite grumligt fortfarande, men saltet verkar vara väl upplöst.Vore det oklokt att köpa sten idag om värdena är stabila?M.v.hPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joru Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Du kan nog köpa sten idag nu när det är salt i karet. Vattnet kommer att klarna inom kort. Själv la jag i stenen ca 2-3 dagar efter att jag haft i saltet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 3 december 2005 Författare Dela Postat 3 december 2005 Tack Joru, jag har ett pH strax under 8.5 och en hårdhet på 9.6 dKH. Min vattentemp är 25.5. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 I med sten de e inte för tidigt. Var noga med att kolla kvaliten på stenen bara.Lukta på den å be gärna att få göra ett nitrat test på vattnet där stenarna ligger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Ja köp du en 20kg med engång antingen idag eller imorgon. Vattnet klarnar efter att du satt i stenen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 3 december 2005 Författare Dela Postat 3 december 2005 Ok, låter bra! Dock undrar jag om jag inte borde köpa 30kg i stället för 20? Mitt mål har varit 30-35, men tycker du jag ska starta med 20? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Nej kan du så kör med allt på en gång som du tänktVälj och vraka med stenen kolla efter fina formationer och bra håligheter. Stora stenar ser mer snyggt ut i karet tycker jag Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Glöm inte att uppdatera med bilder sen bara!=)Alltid kul med bilder på fina kar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 3 december 2005 Författare Dela Postat 3 december 2005 Det ska bli Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 3 december 2005 Författare Dela Postat 3 december 2005 Jag införskaffade 27kg ls från A-lagret från en hjälpsam Gabbi och kom hem med det för en stund sedan (bilder innom kort). Stenen luktade bra, d.v.s hav och har gett mitt vardagsrum en god doft Jag tog så stora stenar med komplexa former som möjligt och med kalkalger. Jag fick med gott om rörmaskar och diverse alger (caulerpa, valonia, mm.). Ena stenen hade väldigt mycket valonia och jag skrubbade bort som största i en hink innan jag satte ner den i karet. Dock har vissa bubblor lossnat och fastnat på insuget till Streamen. Jag såg en ganska stor mask som gömde sig när försökta få loss honom. Jag får kanske be om id om jag inte lyckas hitta själv i min bok. Min densitet ligger och pendlar mellan 1.026-7 och jag ska försöka ersätta en 5 liter akvariumvatten med osmosvatten via sumpen.Jag har min månlampa tänd för tillfället för att se vad som rör sig. Bör jag vara sparsam med denna belysning?M.v.hPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 månlampan e ingen fara att ha på. försök få bort så mycke valonia som möjligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 3 december 2005 Författare Dela Postat 3 december 2005 Ok, ska jag ta ut stenen igen och ge den en omgång med borsten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.