Gå till innehåll

fauna marine ultra min s


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har endast kört med aminosyror i 4 dagar nu, men kan redan se mycket bättre polyp expansion än tidigare. Liiite tidigt för mig att säga om färgerna blir bättre men mer bra näring till korallerna kan inte vara sämre :)

Kör själv med : http://shop.biotedmarin.se/aminoacid-concentrate-50-ml/15-0

Korallen Zucht har även en typ av Amino syror speciellt för LPS men i grund och botten är det nog mer eller mindre samma sak.

Kör balling jag med enligt FMS recept så går utmärkt att blanda :)

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Även jag har nyligen börjat köra denna, men är för kort tid för att kunna säga något, möjligen ser jag lite mer polypexpansion.

Jag kör det ihop med Ultra Organics. Kör även balling kompletterad med FMs 3 spårämnesflaskor.

Är det någon som provat köra Ultramin S och Ultra Organics med doserpump, eller är det på något sätt olämpligt?

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var ute efter polypexpansion av vissa koraller som inte visar sina polyper alls hos mig (acropora och flakväxande montipora). Testade Ultramin s och organics. Jag tyckte att polyperna blev längre redan första dagen (inbillning?). Efter 1-2 veckor började 3 koraller vitna nerifrån och dö. Slutade med ultramin s och organics efter ytterligare någon dag, och då vitnade de inte mer. Korallerna som vitnade har jag nog haft i 2 år, och jag hade inte ändrat något annat. Jag doserade enligt flaskan. Kanske var det i kombination med vodka som detta hände, eftersom en av dessa vätskor också har kolkälla. Men jag doserar bara 2ml vodka i 450liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var ute efter polypexpansion av vissa koraller som inte visar sina polyper alls hos mig (acropora och flakväxande montipora). Testade Ultramin s och organics. Jag tyckte att polyperna blev längre redan första dagen (inbillning?). Efter 1-2 veckor började 3 koraller vitna nerifrån och dö. Slutade med ultramin s och organics efter ytterligare någon dag, och då vitnade de inte mer. Korallerna som vitnade har jag nog haft i 2 år, och jag hade inte ändrat något annat. Jag doserade enligt flaskan. Kanske var det i kombination med vodka som detta hände, eftersom en av dessa vätskor också har kolkälla. Men jag doserar bara 2ml vodka i 450liter.

Har känslan av något liknande hände hos mig med på en del koraller, var ungefär efter samma tid med Polyp Labs aminosyror och doserade då varje dag efter deras tabell.. :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UltraMinS innehåller kolkälla, så även i viss mån Organics, doserar man dessa tillsammans ska doseringen halveras, ingen rekommendation att köra dessa med i kombination med ytterligare kolkälla (vodka)

isåfall bör man ha ytterst nogrann koll på sina näringsvärden........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Även jag har nyligen börjat köra denna, men är för kort tid för att kunna säga något, möjligen ser jag lite mer polypexpansion.

Jag kör det ihop med Ultra Organics. Kör även balling kompletterad med FMs 3 spårämnesflaskor.

Är det någon som provat köra Ultramin S och Ultra Organics med doserpump, eller är det på något sätt olämpligt?

MVH

/Janne

Kört så länge men halvera doserna om du kör den tillsammans i en början.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man ett kar som gått länge med kolkälla och nitratvärde nära noll och plötsligt dubblar kolkälledosen är jag övertygad om att karet kraschar.

Jag har ju nitratbrist om jag inte doserar nitrat eller som nu sista tiden kört med mer fosfatreducering.

Den kraftigare fosfatreduceringen jag kört med sista tiden har medfört att jag kunnat mäta lite nitrat den sista tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va bra, då blir det till att bygga ut doserpumpsstyrningen med lite fler kanaler framöver.

Jag kör med halverad dosering.

MVH

/Janne

jag hade nog inte kört det i doserpump, då det är ganska så kladdigt (du kan se det runt korken om du har en flaska som du har använt ett tag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man ett kar som gått länge med kolkälla och nitratvärde nära noll och plötsligt dubblar kolkälledosen är jag övertygad om att karet kraschar.Jag har ju nitratbrist om jag inte doserar nitrat eller som nu sista tiden kört med mer fosfatreducering.Den kraftigare fosfatreduceringen jag kört med sista tiden har medfört att jag kunnat mäta lite nitrat den sista tiden.
har inget nitat eller fosfat ej mätbart med salifert ialafall. kör deltect fos remover är allt. så då är det inte bra med aminosyror? om man kör halv dos ultra min s? eller krach risk? va bara ute efter lite mer färg har 1 acro som ska vara turkos som blivigt halvbrun när min mh la av på semestern 1 vecka. kanske köra 1dl pellets efter skummaren så det kommer ut i karet ? ellrr annat tips? kör balling plus med alla trace b fm
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst vågar du prova, det var kombinationen vodka tillsammans med aminosyror som föranleder visst mått av försiktighet.

Däremot tycker jag du ska det försiktigt med fosfatremover om du inte kan mäta fosfat - dock kan det vara på sin plats att dubbelkolla fosfathalten med test som har lite högre upplösning typ Hanna fotometer, D&D/Rowa/merck eller liknande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...