ulfsa Postat 27 mars 2012 Författare Dela Postat 27 mars 2012 Det här med kyla, är det ngt man måste ta höjd för direkt. Läste att RSM250 får en vattentemperaturpå +4 grader över omgivande lufttemperatur. Kan man montera på ett kylaggregat i efterhand påett RSM250 eller måste man göra det innan man fyller på med vatten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 28 mars 2012 Dela Postat 28 mars 2012 Det är med osmos. Läser om en del som använder vanligt kranvatten till sina kar men läserockså hur viktigt det är med att använda osmos. Själv kommer jag använda det men vilkarisker tar man om man kör vanligt kranvatten?Riskerna med det är att du kan få med dig oönskade ämnen ner i karet. Jag har tidigare när vi bodde i Malmö använt kranvatten med gott resultat, sen vi flyttade till hus på landet så kör jag uteslutande med osmos, då vet jag iaf vad jag får ner i karet.Det här med kyla, är det ngt man måste ta höjd för direkt. Läste att RSM250 får en vattentemperaturpå +4 grader över omgivande lufttemperatur. Kan man montera på ett kylaggregat i efterhand påett RSM250 eller måste man göra det innan man fyller på med vatten?En kylare går alltid att ansluta i efterhand, nu vet jag inte ifall det finns speciella inkopplingar för detta på ett RSM250, men det går som sagt att lösa i efterhand om det skulle behövas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 28 mars 2012 Författare Dela Postat 28 mars 2012 Tack för dina värdefulla svar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 28 mars 2012 Författare Dela Postat 28 mars 2012 Fiskarna jag tänkt på att köpa är ett par Oscellaris Clown, en chromis, multifärgad blenny, Yellow Watchamn Goby och Flame Angel. Senvet jag inte hur många fler man får i. Tänkte också börja med mjuka koraller som tydligen sk vara enklare att sköta för att sedan dåjag blivit lite mer erfarenhet hoppa på även hårda koraller.Såg även en mussla på Triton som jag definitivt vill ha:Tips på andra fiskar & lättskötta koraller tas tacksamt emot. Nu bara väntar jag påatt Leffe på Triton ska ringa och säga att karet finns på plats för avhämtning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 28 mars 2012 Författare Dela Postat 28 mars 2012 Läser lite här och var om pellets. Vad använder man dessa till?Fiskmat, vilken fiskmat ska man ge typ dom fiskarna jag listade? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 28 mars 2012 Författare Dela Postat 28 mars 2012 Först NU såg jag att det finns ett separat område på forumet för RSM..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 28 mars 2012 Dela Postat 28 mars 2012 Läser lite här och var om pellets. Vad använder man dessa till?Fiskmat, vilken fiskmat ska man ge typ dom fiskarna jag listade?Happy reading:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32139-NP-reducering-med-Biopelletshttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39530-Artikel-om-biopellets-(PDF-format)Angående foder så kan du mata med de flesta frysfoder samt pellets från Ocean Nutrition, heter "Formula one" och "Formula two", samt flingfoder framtaget för marina fiskar. De flesta butiker har ett bra och brett sortiment. Själv kör jag en blandning av dessa pellets och två olika flingfoder samt ciklidpellets (De lite större fiskarna älskar dessa och äter dem med god aptit). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 28 mars 2012 Dela Postat 28 mars 2012 Först NU såg jag att det finns ett separat område på forumet för RSM.....Jag flyttar din tråd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 28 mars 2012 Författare Dela Postat 28 mars 2012 Perfekt! Satt precis och funderade på flytt då jag nu hittat RSM avdelningen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
d-jess Postat 29 mars 2012 Dela Postat 29 mars 2012 Jag matar mina fiskar plus anemon nästan uteslutande med hemmagjord räkmix. Dem älskar det. Kollar nästan snett på flingorna om jag försöker fodra med det ^^ Alla i karet mår jättebra så jag antar att dem får i sig vad dem behöver. (: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 30 mars 2012 Författare Dela Postat 30 mars 2012 Tack d-jess, ska prova det också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 30 mars 2012 Författare Dela Postat 30 mars 2012 Det är ju risk för minusgrader ute. Vill inte spränga osmosutrustningen så jag får ta in utrustningen från kallgaraget Hoppas på leverans av tanken idag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 30 mars 2012 Författare Dela Postat 30 mars 2012 Bubbelkorall ser ju riktikt häftiga ut. Funderar på om den skulle funka i mitt nybörjarkar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 30 mars 2012 Författare Dela Postat 30 mars 2012 Ingen tank ännu men 250 L osmosvatten är nu redo Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 30 mars 2012 Dela Postat 30 mars 2012 Hej Ulftyvärr hade speditören dribblat till en liten omväg- men den bör finnas hos oss på måndag.../Leffe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aoiitsuki Postat 2 april 2012 Dela Postat 2 april 2012 Och det funkar bra utan osmos? Vad har du för invånare?Om du kikar igenom minntråd om mitt rsm 250 så ser du vad jag har där i just nu Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 3 april 2012 Författare Dela Postat 3 april 2012 Nu är den här! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 3 april 2012 Författare Dela Postat 3 april 2012 Nu är karet uppsatt. Har hunnit flytta på det till ett annat ställe sen den här bilden togs. Lite pyssel med att installera skummaren men hoppas att det blir rätt. Vattnet satsar jag på ska åka i imorgon. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 4 april 2012 Författare Dela Postat 4 april 2012 Osmosvattnet jag gjort räckte inte Gör mera men oj vilken tid det tar då man väntar på det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ted64 Postat 4 april 2012 Dela Postat 4 april 2012 Osmosvattnet jag gjort räckte inte Gör mera men oj vilken tid det tar då man väntar på det.tänk på att du ska ha i sten oxå Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 4 april 2012 Författare Dela Postat 4 april 2012 Någon som har tips på var man bäst installerar Tunze Osmolator i RSM250? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
backstrd Postat 4 april 2012 Dela Postat 4 april 2012 Det här kanske du har kläm på redan. Men tänk på att stenen och ev sand tar upp ganska mycket volym också. Så fyll det inte smickfullt från början, för då rinner det över när du börjar stoppa i grejer. Men lite till kanske det behövs Edit: för långsam.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 4 april 2012 Författare Dela Postat 4 april 2012 Ja det har du ju rätt i. Det räcker väl att få i tilräckligt så att pumparna funkar såklart En annan fråga jag har är runt den mindre pumpen som sitter på höger sida. Det ligger och vibrerar mot glaset och förett jäkla oljud. Hur fixar man bäst till det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
backstrd Postat 4 april 2012 Dela Postat 4 april 2012 Jag hade problem att mina pumpar låg för nära och vibrerade mot varandra. Jag klippte av en bit luft-slang från sötvattensakvariet och tryckte ner mellan, det borde funka för dig också. Men nån med rsm250 vet säkert bättre. Har du fått tag på sten förresten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 4 april 2012 Författare Dela Postat 4 april 2012 Det kom två kolfilter med karet, skall båda läggas i eller är ett extra? Det verkar som att kolfiltren flyter upphela tiden och drar med sig gallret som sitter mellan dom och det biologiska filtert. Förhoppningsvis sjunker de väl med tiden. La dom inte i blöt så länge som instruktionsboken sade.@backstrd, tack det är ju en bra idé att få slut på oljudet. På den vänstra satt det någondämpare mot glasväggen som förhindrar detta. Undrar varför man inte gjort detta för den högra pumpen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.