Heske Postat 16 april 2012 Postat 16 april 2012 Tack för ditt svar! Jag går från klarhet till klarhet tacke vare er på forumet Är själv nybörjare så jag vet hur skönt det är och få snabba svar på direkta frågor så man slipper sitta och läsa igenom en massa trådar för och få infon vad man söker -bok Citera
ulfsa Postat 17 april 2012 Författare Postat 17 april 2012 Nu har jag hällt i sanden och skimmern har börjat jobba som den ska nu. Ser detta OK ut, för högt / lågt skum? Citera
ulfsa Postat 17 april 2012 Författare Postat 17 april 2012 Ser ut som hemma hos mig =)Men då så -tack! Citera
ulfsa Postat 17 april 2012 Författare Postat 17 april 2012 Funderar på det här med sanden. Är det så att sandkornen rör sig och virvlar runt lite på botten hela tiden ellerbehöver man hitta vinklar med utblåsen som gör att sanden ligger stilla? Citera
ulfsa Postat 17 april 2012 Författare Postat 17 april 2012 Sand som hamnar på LS, bra eller dåligt? Kan det ligga kvar eller ska man blåsa bort det? Citera
ulfsa Postat 17 april 2012 Författare Postat 17 april 2012 Gjort det bittra misstaget att försöka "förbättra" hur stenarna ligger. Får göra om i morgon...... Citera
aoiitsuki Postat 18 april 2012 Postat 18 april 2012 Jag fick också ett ryck igår och plockade ner mitt rev.. Får hoppas att det var värt mödan. Bild ? Citera
ulfsa Postat 18 april 2012 Författare Postat 18 april 2012 Bild kanske kommer då jag fixat till eländet jag skapade igår Sent from my iPad using Tapatalk Citera
ulfsa Postat 18 april 2012 Författare Postat 18 april 2012 Tycker inte om att stoppa ner armarna i akvariet. Även fast jag tvättar mig noggrantmed hett vatten innan känns det som att jag skitar ner karet varje gång jag stoppar nerhänderna. Finns det ngt safe sätt som minimerar vad som lossnar från armarna?Sent from my iPad using Tapatalk Citera
aoiitsuki Postat 18 april 2012 Postat 18 april 2012 Jag tvättar enbart mina händer i varmt vatten innan.. Annars så finns det ju sånna där långa gummihandskar som man använder till korna borde väll fungera Citera
Laggeman Postat 18 april 2012 Postat 18 april 2012 Här har du lite olika kartor över vilken anemon som vilka clownfiskar kan ta som sin värd:http://clownfish.webreefs.com/clownfish_anemones.phphttp://www.fishlore.com/clownfishanemonechart.htmTänk dock på att en anemon inte på något vis är ett måste för att clowner ska trivas och lägga ägg, många tar hellre olika mjukkoraller som substitut och de flesta av dessa är långt bättre för akvariet än en anemon som plötsligt bestämmer sig för att släppa från sin plats och börja vandra, med allt vad det innebär i risk för söndertrasning i pumpar.Jag hade ett occelarispar som gick i en Sinualria, det var kul o se dem simma runt i den. Citera
Laggeman Postat 18 april 2012 Postat 18 april 2012 Sand som hamnar på stenen kan du vifta bort om du vill, men risken är ju att det kommer dit igen, ifall någon fisk drar en repa på botten och virvlar upp sand som då lägger sig på stenen. Likaså kommer vattnets rörelser att blåsa ner sanden igen från stenen allt eftersom en fisk simmar förbi och skapar turbulens över stenen. Alltså inget att bry sig om, om det inte irriterar koraller som växer på stenen, men de flesta koraller verkar dock kunna bli av med sanden själv på något vis. Citera
ulfsa Postat 18 april 2012 Författare Postat 18 april 2012 2 veckor med LS i morgon. Haft en liten nitrit-peak på 0,1 som nu är nere på noll igen.Inget algutbrott, och skummaren får inte upp några bubblor över kanten på behållarenfast luftinsläppet står på fullt och vattennivån i sumpen är kollad och OK.Sitter ändå och bara stirrar på mitt tomma akvarium. Ska köpa städpatrull i morgon. Citera
ulfsa Postat 19 april 2012 Författare Postat 19 april 2012 Min Tunze Osmolator piper till ibland helt utan synlig anledning. Är det någon som råkat utför detta och vet vad det kan bero på? Citera
greger Postat 19 april 2012 Postat 19 april 2012 Min Tunze Osmolator piper till ibland helt utan synlig anledning. Är det någon som råkat utför detta och vet vad det kan bero på?överfyllnings-sensorn (den vita) ger pipsignal om den triggas - men kolla också att ingen av kablarna till sensorerna ligger ihop med t.ex kablar till T5 belysningen, då styrenheten kan reagera på induktiv "överhörning" Citera
ulfsa Postat 19 april 2012 Författare Postat 19 april 2012 Aha, vattennivån är Ok men kablarna kanske ligger dragna lite för nära armaturens,detta kan nog vara problemet. Hoppas bara inte att den får spel och fastnar påpåfyllningsläget..... ska försöka dra om kablarna,Sent from my iPad using Tapatalk Citera
ulfsa Postat 19 april 2012 Författare Postat 19 april 2012 (ändrat) Ska inhandla städpatrull idag. Vill ha en starkt röd räka men hur många och vilkaandra arter kan man ha i mitt 250L ?Sent from my iPad using Tapatalk Ändrat 19 april 2012 av ulfsa felstavning Citera
ThomasL Postat 19 april 2012 Postat 19 april 2012 Storleken på städpatrullen beror på hur mycket du tänker belasta akvariet, man måste se till att även städpatrullen får mat nog.Men börja med tio turbosniglar och ett par räkor kanske. Citera
ulfsa Postat 19 april 2012 Författare Postat 19 april 2012 Städpatrullen har anlänt bestående av putsarräkor, turbosniglar, sandsniglar och eremiter.Sent from my iPad using Tapatalk Citera
ulfsa Postat 19 april 2012 Författare Postat 19 april 2012 Lyckade skapa lite översvämning för andra gången. Stängde av pumpar och osmolator för attge de nya invånarna lite ro under invänjningen. Efter ett tag fick jag baksug i osmosröretoch hinken under började rinna över. NU har jag lärt mig att slangen med osmosvattnetinte ska ligga i vattnet utan lite ovanför.Sent from my iPad using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 19 april 2012 Postat 19 april 2012 Man lär så länge man lever, som det så fint heter. Du kan även montera dit en backventil på osmosslangen till karet, så ifall den skulle åka ner så blir det inget baksug ändå. Citera
ulfsa Postat 19 april 2012 Författare Postat 19 april 2012 Man lär så länge man lever, som det så fint heter. Du kan även montera dit en backventil på osmosslangen till karet, så ifall den skulle åka ner så blir det inget baksug ändå.Backventil är ju en jättebra lösning. Ska notera det. Tack. Citera
ulfsa Postat 19 april 2012 Författare Postat 19 april 2012 Än så länge verkar alla de små liven må bra. Eremitkräftorna har redan börjat leta mat på stenen,sandsniglarna gör det dom brukar (gömmer sig i sanden) & putsarräkorna springer omkringoch undersöker allt. 2 av turbosniglarna sitter fortfarande fast i varandra men det släpperväl så småningom. Citera
ulfsa Postat 19 april 2012 Författare Postat 19 april 2012 Vad är det i vattnet som gör att det skummar och vad är det som hamnar i skimmerns behållare? Skummaren funkade ett tag då jag hällt i sanden men nu når inte skummet upp till behållaren alls. Kanske helt normalt med ett nytt akvarium? Idag är det 14 dagar sedan jag drog igång karet med LS. Ställt frågan tidigare men osäker på om det verkligen ska ta sån här lång tid...... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.