mikoto Postat 22 november 2012 Dela Postat 22 november 2012 Det är nog nästan alltid bara en väldigt bra sak. Det är ju förökning och det brukar de inte göra om de inte trivs :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 22 november 2012 Författare Dela Postat 22 november 2012 Vad bra! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 23 november 2012 Dela Postat 23 november 2012 Kan ju också vara ett resultat av att den inte mår bra och delar sig för att öka chanserna att överleva. Har den mått bra på sistone och du inte gjort några stora förändringar med ljus och vattenvärden etc så är det troligen ett bra tecken och bara att gratulera till ett nytt vackert djur . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 24 november 2012 Författare Dela Postat 24 november 2012 Den har mått bra ända sen jag köpte den och jag har inte haft några problem med vattenvärden eller dylikt. Tolkar detta som ett gott tecken mao Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 26 november 2012 Författare Dela Postat 26 november 2012 Cool ny korall inköpt igår. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mevrik Postat 27 november 2012 Dela Postat 27 november 2012 Vad heter den koralen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 27 november 2012 Författare Dela Postat 27 november 2012 Den heter Ricordea florida. Den är fin. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 17 januari 2013 Författare Dela Postat 17 januari 2013 Mina svartvita clownfiskar har äntligen flyttat in i anemonen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 9 mars 2013 Författare Dela Postat 9 mars 2013 Har för mycket nitrat i karet jag måste få ner. Vattenbyten, mindre matning o mera drag på skimmern. Finns det andra åtgärder man kan ta till? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 10 mars 2013 Författare Dela Postat 10 mars 2013 För att få ner nitratet, är det ok att byta tex 10% vatten varje dag eller är det för ofta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
backstrd Postat 10 mars 2013 Dela Postat 10 mars 2013 För att få ner nitratet, är det ok att byta tex 10% vatten varje dag eller är det för ofta?Du får bättre effekt om du gör ett större vattenbyte än flera mindre om du vill ändra koncentrationen av ett ämne. /D Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 10 mars 2013 Författare Dela Postat 10 mars 2013 Tack för tipset! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 29 mars 2013 Författare Dela Postat 29 mars 2013 Då har mitt kar varit igång sedan Maj förra året och ser ut så här:En fråga jag har är runt min BTA. Ska man mata den med ngt speciellt? Jag använder baravanlig fiskmat och kör Ultra Min/Organic för korallerna varje dag. BTA'n växer så det knakaroch har hunnit delat upp sig i två. Tänkte att det skulle vara kul att prova med en räka ellerså. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Petter N Postat 29 mars 2013 Dela Postat 29 mars 2013 Riktigt fint. Ett akvarium i min smak. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 29 mars 2013 Dela Postat 29 mars 2013 Räkbit funkar fint - tänk bara på att ju mer du matar, desto större blir den.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 30 mars 2013 Författare Dela Postat 30 mars 2013 Tack Petter!Leffe, ska nog bara testa ngn gång för att se hur den gör då. Den behöver inte definitivt inte växa mer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 9 maj 2013 Författare Dela Postat 9 maj 2013 Mitt kar har varit ovanligt varmt på sistone, upp till 30 grader. Har fläktarna på 24/7, en kväll fick jag öppna lock och fönster för att få ner tempen. Rengjorde pumparna igår bara för att säkerställa att dom inte gått extra hårt pga beläggningar men det hjälpte inte. Funderar på hur det kommer att bli i sommar när det blir ännu varmare och funderar nu på att köpa en kylare. Hur många är det som har kylare? Priset på de jag sett som skulle passa börjar på ~4000 kr. Väl värt om jag kan stoppa en massdöd av koraller i karet. Synpunkter för/mot kylare? Tack på förhand. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Basset Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 Ett billigare alternativ är att fylla pet flaskor med vatten och frysa in dem. Lägg dem sedan i sumpen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 Har du doppvärmare i ? , om så är fallet kolla så den inte hängt sig. Bara en tanke.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
StefanL Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 Håller med Manne , men en annan sak att kolla är vatten nivån, högre nivå ger högre avdunstning ger lägre temp.Jag fyller på 3 liter dygn, och tempen är aldrig över 26, och då toppade vi på 24,5 i ute temperatur i veckan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 Med rsm250 (som jag också har) blir det ju svårt med frysta petflaskor pga platsbrist. Jag har bytt ut skummare+pumparna i sumpen samt konverterat till led och ligger runt 27 grader.En variant kan ju vara att sätta in en portabelm ac i rummet där du har akvariet Hittade även en billig kylare (max 225L) - se länk:http://www.fish-street.com/product_details.php?category_id=146&item_id=560¤cy_code=USD Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 typiska värmealstrare i RSM250 är ju original-pumparna, framförallt skummarpumpen - sedan är ju naturligt konceptet med huv och inbyggd belysning av stor betydelse Mitt tips är väl att ta bort orsakerna, om någon av dessa är kvar - istället för att tillföra något ytterligare för att kompensera!Manne tipsade om doppvärmaren, en annan vanlig problemkälla..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fildur Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 Jag köpte till mitt rum med akvarier i en portabel AC. Den kostade på elgiganten i stort sett lika som en kylare (förra året rea 2900 tror jag). Jag ser det som en grymt bra investering, skön temp i akvarierummet och att jag slipper ha den precis vid akvariet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 9 maj 2013 Författare Dela Postat 9 maj 2013 Tack för era kommentarar / ideér . Doppvärmaren är urkopplad så det är inte den som spökar. OK, så antingen får jag börjaersätta skummare & pumpar eller skaffa en kylare alt AC i rummet där jag har akvariet. Om jag börjar inne i tanken, bordejag börja med att ersätta skummaren eller den större av originalpumparna eller tom belysningen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 9 maj 2013 Författare Dela Postat 9 maj 2013 Med rsm250 (som jag också har) blir det ju svårt med frysta petflaskor pga platsbrist. Jag har bytt ut skummare+pumparna i sumpen samt konverterat till led och ligger runt 27 grader.En variant kan ju vara att sätta in en portabelm ac i rummet där du har akvariet Hittade även en billig kylare (max 225L) - se länk:http://www.fish-street.com/product_details.php?category_id=146&item_id=560¤cy_code=USDTack! Hur har du fixat till LED-uppgraderingen - har du någon bild på hur du gjort och vad du köpt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.