Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag har tankarna satta på att uppgradera mitt 112 liters kar till ett 160 istället. Planen är att köpa hem ett kar från Imazo med måtte 95x40x44 där 44 är höjden.

Karet ska bli borrat med sump till, sumpen får jag räkna på efter att jag hittat en bra bänk att ha karet på.

Inspirerat av Stefan Molins tankar vill jag prova köra ett kar där cirkulationen sköts utan stream pumpar. Jag vill istället använda enbart retur pumpen från sumpen som cirkulation i akvariet.

Ytavrinningslådan ska vara i mitten i bak av akvariet. Tanken nu är att ha genomförningar i bakrutan istället för botten för att kunna fånga upp eventuella fiskar som simmar ner i lådan lättare. Det blir lite besvärligare att dra rören bakom men det ska nog gå ändå. Det blir två rör ned med det ena som hävert med kran och det andra som evakueringsrör. Allt enligt den populära principen som används här på forumet bland annat.

Rören upp får gå utan tank genomförningar, för att slippa borra så många hål det går. Om rören går genom bakrutan iaf så gör det inget om returrören dras utanför akvariet.

Min tanke om retur röret är att det går först från pumpen i sumpen till ett T eller Y kors. Y kors verkar klart bäst men jag har inte hittat något? Kanske letat dåligt... På var sin sida av korset så sitter det en kran, så att jag kan justera så att flödet blir samma ur båda utloppen i tanken. Något säger mig att det inte finns någon garanti annars för att det skulle bli så. Även om kopplingarna efter T korset är varandras spegelbild. Jag tänkte även ha en kran kopplat till ett T kors direkt ovanför pumpen i sumpen. För om flödet upp skulle bli för starkt så kan jag öppna kranen och leda tillbaka en del vatten till sumpen igen och därmed minska trycket.

Röret upp blir nog 32 mm men jag tänkte att jag kunde sätta en förstoring några böjar innan utloppet i karet, till 40mm tex. Det för att vidga strålen och minska trycket utan att sänka vattenflödet ut. Jag vill skapa en bred mjuk stråle. Precis som de streampumpar jag tänkt hoppa över att ha producerar :-) Min plan är även att inte limma den sista 90 graders böjen utan fästa den på ett sätt så att det går vrida den och justera flödet efter vad som blir bäst.

På detta vis slipper jag nästan all teknik i karet. Jag är egentligen ganska förtjust i pumpar och teknik men är sugen på utmaningen. Jag vill även tro att jag kan spara pengar och ljudvolym(eluttag sparar man iaf) genom att satsa på en stark och bra returpump istället för en svagare returpump och två streampumpar. Sedan kan man ju alltid komplettera upp med streampumpar om man vill det.

Returpump nu jag är intresserad av är Laguna 6000 pumpen. Den verkar bra och prisvärd.

Jag bifogar en 3D modell av min tanke på hur akvariet ska vara uppbyggt just nu. Den är skalenlig så gott det går, även om mina 90 graders böjar inte ser ut som de gör på riktigt.

post-5646-14468925199897_thumb.jpg

När jag fått klart mina tankar kring karet så får jag fortsätta med tankarna på bänken och sedan sumpen. Ni får jättegärna kritisera eller ge tips till mig! Jag ska försöka rita en tydligare skiss med på min rör dragning från sumpen till karet.

Postat

Sådär! Mer planerat.

Jag har tänkt ändra mig lite, rören ned till sumpen ska föras genom botten istället för bakrutan ändå. Anledningen blev den stor mängd böjar som krävs och utrymmet som skulle behövas bakom karet. Raka rör är bäst.

Jag har nu planerat min rördragning upp med bättre. Jag postar en ritning här:

post-5646-14468925270865_thumb.png

Det blir 32 mm rör upp fram till förstoringen, där övergår de till 40 mm istället för att bredda upp vattenstrålen lite och ge ett mjukare flöde ur utloppet. Utblåsen ska jag ordna på ett vis så att det går vrida på de så man kan justera flödet i karet, jag behöver prova lite och arbeta för att se om min lösning fungerar bra i praktiken. Jag återkommer om det senare.

Just nu är bara en kulventil planerad. Jag hade tänkt innan att ha en på var rör efter T korset men jag tror det komplicerar placeringen av rören bakom karet och ger liten fördel i praktiken med. Så jag hoppar det. Kulventilen nu är för att kunna styra trycket upp i karet, öppnas den så pumpas vatten tillbaka direkt till sumpen istället. Ingen perfekt lösning men borde ge viss effekt.

Jag har köpt en Laguna pump på 6000 l/h av en medlem här på forumet. Får testa den nästa vecka lite när den kommer men den ska förhoppningsvis driva detta :-)

Just nu är möbel prio ett, när den är fixad kan jag börja rita på sumpen då jag kan planera för hur stor sump jag kan ha.

Postat

Kul projekt - jag håller med dig om att streamers inte ser kul ut i ett akvarium.

Detta kanske vore något för mig att ta efter - men du får testa först och se så att det funkar :)

Varför sätter du inte kulventilen direkt på returen istället?

Postat

Gjorde en uppdaterad rendering. Inte perfekt skalaenlig då jag har lite fel på diametern på rören iaf. Skarvarna är gissade på måtten med. Men man ser hur jag tänker.

Det var ett fruktansvärt elände att designa T korset! Ibland undrar jag varför jag inte letar upp andra folks färdiga modeller med korrekta mått... Men det är kul att slita lite med programmet.

Jag har även tänkt ha en skiva precis bakom karet som då döljer det mesta av retur rören och kan fungera som en liten hylla för sådant man använder regelbundet i karet. Mat etc.

post-5646-14468925271642_thumb.jpg

Postat

Ewing: Woho, någon som skriver!

Hur menar du med kulventilen direkt på returen? Du tänker på att man brukar ha kulventil på hävert röret ned från avrinningen? Isf så tänker jag ha det :-) Ventilen på vägen upp här är enbart iaf jag skulle vilja ha det mindre strömt upp i karet(tex om strålen skulle börja dansa runt sanden). Jag kommer visserligen bli tvungen att justera hävert ventilen med samtidigt. Men det känns oundvikligt.

Rören ned är inte med i den skissen. De kommer sedan, men den skissen är så enkel att den behöver inte så mycket planering. Den tar jag när jag vet hur sumpen kommer se ut.

Postat

Jag kör med liknande lösning på mitt kar, iofs bara en Laguna 4500 upp från sumpen, men jag har också bara 2x32mm utblås som det sitter eduktors på. Upplever att flödet ut genom dessa är rätt så svagt faktiskt, ska du dra 6000 liter genom sumpen så se till att kammarna kan svälja mängden vatten och att rören ner i sumpen också kan göra det.

Jag har faktiskt funderat på att byta pump upp och sätta Lagunan i boxen som en "closed loop" men mina kammar hade inte klarat av mängden vatten, det vet jag då de precis klarar av det som det är nu. :) Möjligtvis hade man kunnat dra upp ett rör till över kammen och sen sätta ett insugsgaller på detta och sen dra det till Lagunans insug, men vi får se vad jag gör av det hela.

Postat

Jag har funderat på att skippa kammar till ytavrinningen och ha plana glasskivorna bara(precis som på bilden mao). Och istället ha ett "skyddsnät monterat på ett snyggt sätt en bit upp i avrinnings boxen. Ovanför hävert rörets krök iaf. Så att det går lätt att fiska upp de som vill hoppa över glaskanten. Evakueringsröret får ha en nätkorg så inte fiskar får för sig att dyka ned där. Grovmaskig så att den inte sätter igen.

40(lite mer tom)cm glasskiva lär inte ha några problem att transportera över 6000 liter vatten i timmen utan ljud(med låg fallhöjd) tycker jag.

Eller har jag missförstått dig när du säger kamrar?

Hur vida två 32mm rör kan svälja allt vatten är jag inte lika säker på. Men Molin(tex) har ju samma pump och han kör ju bara 32 mm rör ned och de jag pratat med verkar också tycka 32 bör räcka... Men jag är alltid öppen till om någon är av en annan åsikt :-)

Postat

Kammar, inte kamrar. ;)

Ja, ner är nog inte större problem, jag har satt ett Tunze streamumpsgaller på båda mina rör ner så inga djur större än småsnäckor kan ta sig ner i sumpen. Slitsad skiva istället för kammar är iofs ingen dum idé och sånt man kan göra i efterhand också. Får fundera vidare på min lösning helt enkelt. :)

Postat

Asch, kammar ska det ju vara ja. Det är inte lätt att sitta och surfa febrilt strax innan man ska åka bort när orden vill ut snabbare än fingrarna kan jobba. Slitsat var bra ord med, det kunde jag ju egentligen.

Jag rita ännu en hemsk paint bild, den här gången till min idé för skyddet mot hemlösa i avrinningslådan. Jag sätter helt enkelt två små hyllor på fram och baksidan inne i avrinningshörnet och lägger ett styvt nät ovanpå de. Så kan fiskarna inte ligga nere vid genomföringarna och mysa medans jag svär åt alla håvars storlek och något om manövrering i trånga utrymmen.

post-5646-1446892527195_thumb.png

Nu ser jag dock att jag glömde skyddskorgen på evakueringsröret men det ska det vara då med som sagt.

Postat

Jajjemen! Det är påtänkt, där slipper man några liter. Retur utblåsen ska med ha hål nära ytan. Jag tänkte tom ha de lite ovanför ytan, det borde väl inte orsaka något problem? Då hålen kommer sitta mellan två krökar borde strålen ut vara väldigt svag. Om jag lessnar på att de gör tvärt om och porlar ordentligt så får jag limma igen hålet och borra ett strax under ytan.

  • 2 veckor senare...
Postat

Jag fick hem min pump till det här för ett tag sedan och Laguna Free-flo 6000 verkar leverera :-) Både på flöde och ljudnivå.

Jag är osäker på hur jag vill göra med filtrering och vattenskötsel med karet dock. Mitt nuvarande kar(vars innehåll hoppar över hit) har nästan vidriga problem med cynao och gröna alger. Någonting är tokfel där och antagligen är det närningsvärdena som skjuter missiler. Jag tänkte skummare från början till det här karet, men nu har jag tänkt om.

Jag är ganska så sugen på att istället bygga en ATS istället för att dels konkurrera ut algerna i visningskaret och sedan få ner näringsvärdena. Det går nog inte övernatten tyvärr men jag tror det ska gå ändå. Jag har en Sicce 1.5 pump jag kommer få över som borde kunna driva en ATS bra. Jag tänkte belysa den med dioder. 3W 660 nm röd, varmvita och dagsvita. Det är inte helt beprövat med LEDs på ATS men jag tycker många av de som provar på ATS forumen har tillräckligt bra resultat att jag ska våga chansa.

Får konstruera en bra behållare att köra ATSen i bara, glas känns bra om jag inte kan hitta något ännu bättre.

Postat

ATS planerna är kvar men ändrade :-) Det har släppts en ny design på ATS filter så jag kan konstruera min ATS utan Sicce pumpen. En luftpump behövs istället men jag har en igång nu som jag står ut med så den ska nog duga... Jag har beställt röda 660 nm dioder för ATS, ska bara köpa en drivare med fast det ska nog inte orsaka några större problem.

Nu funderar jag på ljus istället på ljuset. Från början tänkte jag mig en stor uppsättning Cree dioder... Men jag är sugen på att ändra mig.

Även om akvariestorleken inte är huggen i sten så är det antagligen 95 x 40 som gäller. Det blir nästan två stycken kvadrater så jag fundera på att skaffa två starka dioder istället för massa små. Kul att pröva och framför allt mycket lättare att bygga. Jag har köpt två 20W blå och vira kombinations dioder innan och provat på ett annat kar och är nöjd med det. Så jag tänkte två 50W dioder här, dessa:

http://www.ebay.com/itm/50W-Super-Actinic-Blue-Hybird-Led-Panel-Aquarium-/220983223388?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3373a0645c#ht_2593wt_906

Det enda jag fruktar är att det kanske blir lite väl kallt/blått ljus. Men det återstår att se och går nog korrigera ganska lätt med lite fler vita dioder.

Problem två är drivare bara. AC-RC säljer ju dessa drivare: http://www.ebay.com/itm/85-265VAC-50W-Dimmable-LED-driver-30-36V-1-6A?item=270915991143LVI%26ps%3D63%26clkid%3D8133866516494600861#ht_1208wt_906

Antagligen blir det de jag kör på. Men jag hade föredragit om man kunde hittat någon drivare som gått att dimma ned och upp med tex en dator. Men jag hittar inget lämpligt där.

Bakslaget blir väl att jag kan köpa Cree dioder och Meanwell drivare för inte så mycket mer än 2x50W + drivare. Samt att Cree dioderna är nog mer energieffektiva så de ger nog nästan lite mer ljus trots något lägre effekt. Men jag är svag för konceptet med få starka ljuskällor istället för många svagare utspridda. Samt att det blir så mycket lättare att konstuera. Köpa två bra CPU kylare och installera i en schysst ramp blir billigt och lätt. Rätskivor för kylning är smidigt annars men det känns som en halvdan lösning effektivitets mässigt.

Tål att funderas lite på...

  • 3 veckor senare...
Postat

Projektet går lite segt, framför allt är det en bänk som drar ut på tiden.

Jag har även tänkt om lite här. Det är inte slaget i sten men jag funderar på att göra två ändringar i det här projektet.

Ändring 1 blir mest drastisk. Undvika separat sump. Istället intern sump, detta hänger ihop med ändring 2.

Ändring 2 blir att köpa ett större kar.

Jag har slängt runt ekonomin lite här. För 500 kr till så får jag ett kar som är 50% större. Med måtten 110x45x50 cm så blir karet på 248 liter istället.

Med de måtten kan jag ta till en hyfsat stor intern sump istället. De extra pengarna det kostar försvinner fort i och med att behovet av 2 st genomföringar och 2 st kranar försvinner. Samt kostnaden för en separat sump akvarium försvinner. Tillkommer gör mest lite extra glas.

Layout isf blir samma och idéen blir även den likadan som beskrivet tidigare i denna tråd. Jag har skickat med en enkel skiss över bottnen på karet här:

post-5646-14468925590962_thumb.png

Som synes nästan samma layout som innan även om måtten är ändrade.

Med en sump med fullt användbar yta på 40x15 cm plus lite extra på sidorna i de triangulära hörnen så är min uppskattning att det ska gå arbeta. 10 cm bred sump blir på tok för lite för att kunna placera en normal stor skummare eller ens handen tex. Speciellt med hänsyn till att karet har längsmed gående lister på långsidorna. 15 cm känns som en bra avvägning utan att sumpen kommer stjäla för mycket utrymme av visningsytan.

Jag vet dock inte riktigt vad jag ska ha i sumpen egentligen. Osmolator, värmare och ATS är tanken nu. En någorlunda stor skummare och tex ett biopellets filter skulle nog gå plats bra med om jag vill ändra mig till det någon gång. Returpumpen kör jag nog utanför karet istället för i sumpen. Jag tror det blir lättare att arbeta i sumpen då och jag misstänker att det kan bli lite bullrigt om den står i sumpen. Tror det är lättare att få den tyst ytanför karet.

Då måste jag isf fixa bra rördragning till pumpen utanför karet så den kan stå torrt men det ska nog gå ordna... är det någon här som kar koll på om det är PVC i Lagunas pumpar så att kan kan fixa till och limma dit tex unionskopplingar så man kan kolla den till ett rörsystem smidigt?

Kom gärna med åsikter på annat med om det är något som slår en :-)

En grej jag svettas lite för är om jag behöver 8 mm glas till sumpens glasväggar. Det känns som att det kan bli en summa... Hur fungerar det att laminera rutor med silikon i mellan? Skulle jag tex kunna köpa dubbla 4mm glasrutor och lägga en jämn vägg med silikon i mellan och få det att ha samma hållfasthet som en 8 mm ruta? Eller är det rent önsketänkande. Bortsett från lite lägre pris(antagligen) så skulle även det ge mig fina svarta rutor till den interna sumpen så slipper jag meka med att sätta bakgrund eller på något annat sätt "måla" sumpväggarna för att dölja det som står innan. Även om det kanske gärna växer över med alger med tiden.

Enda nackdelen jag ser nu är att flödet kommer kanske räcka till sämre från returpumpen än vad den gjort i ett mindre kar, men det kanske kan kompenseras upp lite i alla fall av att pumpen skulle ha lägre tryckhöjd och behöva arbeta något mindre? Mina vilda tankar.

Postat
Enda nackdelen jag ser nu är att flödet kommer kanske räcka till sämre från returpumpen än vad den gjort i ett mindre kar, men det kanske kan kompenseras upp lite i alla fall av att pumpen skulle ha lägre tryckhöjd och behöva arbeta något mindre? Mina vilda tankar.

Om jag förstått saken rätt flyttar du upp returpumpen från en planerad sump till en intern sump istället? Om jag får spekulera fritt sänker du lyfthöjden med ca 1 m. I nedre sumpen blir flödet (utan att ta hänsyn till rörledningens motstånd) ca 3000 l/h och från din interna sump ca 4000 l/h. Får jag reda på lite mer fakta i målet kan jag räkna mer exakt.

Postat

Ja, så är det tänkt. Tror du det blir så lågt som 4000 l/h från intern sump med rörmotståndet borträknat? Flödet verkar vara rapporterat att vara 5060 l/h vid en höjd av 0.6 meter. 4800 l/h vid 0.9 m(

http://www.pondsupplies.com.au/pondshop/laguna-free-flo-6000-fountain-pump.html )

Hur räknar man lyfthöjd egentligen? Mäter man den som höjdskillnaderna på de två vattenytorna som pumpen är kopplad till eller som höjden på pumpens utlopp till rörens utlopp?

Här är en grov skiss av hur det blir nu.

post-5646-14468925595449_thumb.png

Postat

Lyfthöjden räknas mellan de två vattenytorna. Exempelvis kan man alltså ha sumpens vattenyta 1 meter under akvariets vattenyta och placera pumpen i källaren, så blir lyfthöjden ändå bara 1 meter trots att pumpen står 4 meter under akvariets yta...

Återkommer senare med ett lite bättre svar på ditt system. Kan du måttsätta din skiss? Lyfthöjd?

Postat

Svårt att säga exakt nu när jag inte har det framför mig. Men jag skulle väl tro att vatten nivåskillnaden mellan intern sump och karet blir runt 10 cm. Rör dimensionerna blir antingen 25 mm och 40 mm eller 32 mm och 40 mm. Pumpen verkar ha 25 mm på utblåset så då kanske man lika gärna kan köra på 25 mm rör fram till förstoringen till 40 mm.

Postat

Den tabellen du hänvisade till används för att skapa en så kallad pumpkurva. Den visar egentligen inte vilket flöde man kan räkna med vid en viss lyfthöjd. För att få fram flödet i ett visst system måste man räkna ut mottrycket i det specifika fallet. Jag har räknat fram mottrycket i ditt system för två dimensioner och lagt in i pumpkurvan. Där rörsystemets kurva korsar pumpkurvan visas flödet för just det systemet. Så trots att du har en lyfthöjd på 10 cm i bägge fallen blir flödet helt olika.

DN25 från pumpen ger ca 4300 l/h

DN32 från pumpen ger ca 5000 l/h

Jag har utgått från dina tidigare skisser och röret från pumpen upp till T-korsningen är 15 cm.

Hoppas du blir hjälpt av detta :)

post-2834-14468925608502_thumb.jpg

post-2834-14468925608502_thumb.jpg

Postat

Åh, coolt!

32 mm rör blir nog ganska mycket häftigare då, det får vi köra på. Just nu förstår jag nog knappt hälften av detaljerna men det ska nog gå banka in. Tack så mycket.

Ingen som har någon åsikt om min vansinnes idé om att "laminera" två 4 mm glas med silikon istället för en 8 mm ruta? Jag vill tro på idéen, varför borde det inte fungera. De borde ju staga upp rutorna väl mot varandra.

Postat

Att laminera två glas med silikon kan väl funka, så länge rutan ska sitta i karet, annars tror jag att du hade blivit irriterad på eventuella bubblor och suddighet om det var framrutan det var tal om. :)

Tänk bara på att se till så att kammarna som går in till sumpen klarar av att svälja flödet som returpumpen ger ut i karet.

Jag märker i mitt kar att mina ca 30cm kam knappt hänger med min Laguna 4500 som sitter en meter under karet och har 5st 90-böjar på vägen upp och 32mm hela vägen.

En lösning för din del är två returpumpar, en från boxen där du har dina filter och andra mojänger, sen en lite kraftigare som sitter i en egen liten box med insugs-skydd typ Tunze-galler. Denna box kan du bygga med plexiglas, samt ta upp och rengöra utan att sumpens funktion störs.

Postat

Det fungerar inte att laminera med silikongummi. Silikongummi behöver fukt för att härda. När man har en öppnad patron härdar det bara några cm in i sprutspetsen. Det härdade silikonet brukar man kunna dra ut när man skall använda patronen på nytt. Det härdar inte mellan glas. Det kommer ingen luftfuktighet längre in än ett par cm från kanten.

Postat

Jimmy: Här ska inte has några kammar ;-) Jag kommer nog köra på slitsat fortfarande.(och ett stort fångstgaller högt upp i sumpen så fiskarna inte kan försvinna ner) Förutsatt att jag har hela interna sumpens kanter som avrinning så skulle jag få 80 cm slitsat glas totalt som det kunde rinna på. Jag ska ta och rita hur jag tänkt lösa det med min pump. Jag är inte så sugen på att öka pump antalet(om det inte är helt nödvändigt).

Stig: Aha, ja där sa du något klokt. Men har det betydelse egentligen om vi ser till hållfastheten här? Att silikonet i mitten av glaset inte blir torrt. Skulle inte den torra "fog"(eller vad det lämpligast kallas) som bildas runt om hela det "laminerade" glaset kunna vara stark nog för att binda rutorna till varandra så pass bra att det skulle hålla? Jag kanske ska sluta vara så snål och hosta upp pengarna för 8 mm glaset...

Limmar man inte en del bottnar annars på stora akvarium på detta sättet? "Laminera" med silikon.

Postat

De riktigt stora karen har inte laminerat glas. Hållfasten är inte riktigt lika stor som för solida rutor. Jag tror laminerade rutor har sitt största värde som framrutor där man kan ha den innersta och yttersta rutan i härdat glas för att undvika repor.

Kommer jag ihåg rätt har 3 x 6 mm glas ungefär samma hållfasthet som 12 mm enkelglas.

Postat

Jag tänkte på kar där de lagt flera bottenrutor "om lott". Jag vet att kar jag tänkt länka till som exempel men kan inte för mitt liv hitta länken så det blev inget av det.

Tack för infon! Det är värdefullt. Jag kör nog på 8 mm glas då ändå. Lite får man kosta på sig, jag sitter ju redan och våndas för siffror jag inte ens vet om. Någon måtta får det vara...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...