Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 367
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tråkigt Jimmy! Hoppas de lyckas lösa det smidigt för dig, förstår inte riktigt varför golvet ska upp när man kan nå allt underifrån. Kan du inte be dem börja underifrån och om det inte räcker ta överifrån senare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att öka avfuktarens funktion så höj tempen där dom står så drar den ut mer vatten så en värmebyggfläkt gör gott också. Så himla tråkig läsning men är glad att folk hjälper till med 100%

Sätt upp ett litet kar å ängna tiden åt din fru, hon behöver det med magen i vädret. :)

Vad är det för super skummare du fått tag på?

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allesamman, det värmer i hjärtat att få alla PM med erbjudande om att låna akvarier. :kram:

Jag snackade just med killen från Anticimex igen, han förklarade att det ligger, uppifrån, ekparkett, foam, masinot, trägolv ( och sen ev. plast), sen isolering och sen taket i köket då.

Han trodde först att han skulle kunna torka ur det underifrån, men med tanke på alla lager trä så var hans chef tveksam, och i tveksamma fall är det bättre att vara på den säkra sidan.

På den punkten håller jag med, det jobbiga i kråksången är att flytta alla möbler och tömma ur akvariet när jag nu fått rätt på belysningen och innehållet går i rätt riktning igen.

Wrang; skummaren är i grunden en billig HK-skummare som har fått ett KZ-injektormunstycke och detta drivs av en Eheim 1048, tror jag det är, stor och rätt så kraftig är den iaf. :)

Den drar in rätt så bra med luft och från början hade jag en Laguna 6000 kopplad till den, men den var lite i kraftigaste laget och jag fick den inte att sluta skumma över. Kanske jag gör som Stefan säger, när det mesta av smutsen är urdragen ur vattnet så kopplar jag på Lagunan igen får o se ifall det lugnat ner sig och får ner ljudnivån ytterligare. Eheimen är inte den tystaste av pumpar i mitt tycke. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Jimmy , fördelen om du får riva karet är ju att man hinner fixa det där sista som aldrig blir klart , hur många skummarkoppar har du kört ur egentligen ? eller var din gamla skummare ( ursäkta ut trycket så kass ) så en moddad och DIY funkar bättre ,var försiktig bara så du inte får ett bakslag så det går helt åt skogen för dig , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är nu tömt på sten och fisk, kvar finns sanden och det skall behållas vått tills jag kan dra igång det igen. Någon som har synpunkter och tankar om detta?

Fick lånat hem 2 st 250-liters kar, varav det ena läcker lite och långsamt, men ändå. Upptäckte det rätt tidigt så fick plocka ut det igen och ställa det i garaget så länge.

Nu är allt levande i ett av dessa karen med rätt mycket sten i, endast en enaste sten som inte fick plats, till och med revpelaren gick ner, liggandes på sidan. :)

Nu går jag in lite i SG-dvala under tiden detta är som det är, inte kul just nu kan jag säga, men känslan att sälja av det har dock lagt sig, tack och lov. :)

Har upptäckt i flytten att min pistolräka med tillhörande goby inte synts till, så lite tråkigt är det allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lång tid tar det för dom att bli färdiga med golvet?

Om sanden bara hållt blöt och vatten avdunstar så höjs ju salthalten, och utan cirkulation så kan det nog bli syrefattigt i sanden. Då riskerar du att många smådjur i sanden dör och det kommer sen att förorena vattnet när du startar igen. Men visserligen så hålls ju livesand i påsar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är nu tömt på sten och fisk, kvar finns sanden och det skall behållas vått tills jag kan dra igång det igen. Någon som har synpunkter och tankar om detta?

Fick lånat hem 2 st 250-liters kar, varav det ena läcker lite och långsamt, men ändå. Upptäckte det rätt tidigt så fick plocka ut det igen och ställa det i garaget så länge.

Nu är allt levande i ett av dessa karen med rätt mycket sten i, endast en enaste sten som inte fick plats, till och med revpelaren gick ner, liggandes på sidan. :)

Nu går jag in lite i SG-dvala under tiden detta är som det är, inte kul just nu kan jag säga, men känslan att sälja av det har dock lagt sig, tack och lov. :)

Har upptäckt i flytten att min pistolräka med tillhörande goby inte synts till, så lite tråkigt är det allt.

Min sand stod en månad med bara lite vatten.. ingen cirkulation... idag när jag slängde över sanden i nya karet.. så såg jag att jag till och med hade glömt ta upp mina 20 nassarius ur sanden när ajg stängde ner gamla karet.. ALLA lever :) så sanden hade jag inte oroat mig förr.

jag menar verkligen lite vatten.. sanden va bara fuktig.. inget vatten "ovanför" sanden så att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag har ca 5cm vatten kvar i karet, så det täcker sanden precis och kanske lite till på sina ställen. Temperaturen hålls på ca 23 grader oavsett då det är vad vi har på dagar utan direkt solljus på våra fönster där uppe.

Freddi; de ska riva taket och eventuellt börja ta upp golvet där uppe nu idag, sen kommer Anticimex och installerar en avfuktare som ska stå och gå i några veckors tid, under tiden har byggarna semester, så när det är upptorkat kommer de tillbaks och ska lägga golvet och nya taket i köket. Detta blir först om ca 5 veckor. Däremellan ska jag lasera takpanelen som de kommer och lämnar av innan sin semester, så jag har något o göra på min egen, sen kan jag rulla tillbaks karet och sänka ner det igen så jag kan flytta tillbaks allt igen i stora karet.

På tal om det, jag drog in en kofot under ställningen och lyfte upp hela karet medan grannen sköt in 3 hjul på var sida, sen rullade vi karet över golvet och nu står det på 6 hjul som ska tåla en belastning på 55kg/styck. Ingen aning om vad karet inkl. bänken väger, men det verkar funka bra iaf.

Bänken är så vridstyv så när jag lyfte mitt ca 25% in från en sidan, när jag skulle lyfta baksidan, så lyfte jag hela bänken lika högt längs hela sidan. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen har jag fått ordning på filmen som visar hur ljuset släcks över karet bitvis, det krävdes två omkodningar av filmen, först ner till 720 från 1080 då det inte behövdes den kvallen på en så enkel film, sen drog jag upp hastigheten, la på lite text och musik och sen var det bara att färdigställa den och lägga upp den på Youtube. :)

Tack till Janne än en gång som har gjort detta möjligt mitt kar! :woooow:

hE2C5pH1Xrk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch vad tråkigt att läsa om läckan Jimmy... lider verkligen med dig. Har du fått ordning på ovanvåningen nu?

Behöver du akvarier att låna så har jag 6 st 200L med träställning, en 550L och en 720 med alu ställning. Vi håller på att flytta nästa vecka så jag kommer nog inte behöva dom på ett tag. Plus att storken skulle komma till oss den 19:e så att vi har andra saker att sätta prio på.

Berättade just för min fru om ditt nya fina kar... jag fick förbut på att ha akvarium i huset. Tur man har stor källare =)

Hoppas det löser sig!!

Mvh,

Alvin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, sånt ska man aldrig berätta om, det ligger inte en i fatet direkt. ;)

Läget är nu under kontroll, de har tagit upp tak och golv vad de ska, så nu ska vi invänta Anticimex som ska komma och lägga torkningen som kommer gå i ett par veckor. JAg själv tycker att det redan nu ser rätt så torrt ut, men man vet ju hur vatten funkar, det sipprar ju in överallt.

Allt levande går i ett 250L kar som jag fått låna så den biten är ok. Nu blir det några veckor utan skummare och pellets, så under tiden blir det vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Liten lägesrapport för de som är nyfikna:

Anticimex har kommit och hämtat torken, snickarna ska komma i nästa vecka och lägga det nya golvet så karet kan komma på plats igen.

Jag har sålt min Vortech MP10 och köpt en Tunze 6095'a så länge så ska jag bara leta rätt på en Vortech MP40 så småningom också.

Jag kommer även att plocka bort min högsta baffel i sumpen då den inte behövs och detta kommer dessutom ge mer marginal för strömavbrott då jag inte tycker att 5mm är tillräckligt. Ska även täta ytterligare runt kammarna med mer silikon från insidan då korallimmet inte håller helt tätt och det rinner ner en hel del vatten i sumpen när jag stänger av returpumpen.

Var och köpte ett stort rosa flak Echinophyllia echinoporoides som precis fick plats i det tillfälliga karet, ska försöka hitta en riktig guldplats till denna när jag fått upp det stora karet igen.

I övrigt har det även tillkommit en kaninfisk jag letat efter länge nu, men ananrs är det samma gamla gäng av korall och fisk i karet och än så länge ser det mesta ut att trivas så hopknökade de är. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...