Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 367
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad är det för kaninfisk? Någon av de lite ovanligare?

Roligt att det snart är dax att sätta upp karet igen :)

Kommer bilder och info när karet är igång. Ingen ovanlig som så, men den är väldigt fin. :)

Om du skulle råka knäcka en fragg på den där Echinophyllia echinoporoides så är jag så småning om intresserad. Skönt att det går frammåt för dej. Hur går det med frugans mage? /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är noterat Samuel.

Tackar som frågar, är ju knappt 4 veckor kvar nu, inget är som väntans tider som det heter. Men allt är bara bra och Johanna är lugnet själv, tack och lov. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår fick jag flyttat tillbaka akvariet på sin ursprungliga plats igen med grannens hjälp, så idag kan jag börja fylla upp det igen. Jag har i nuläget lite drygt 300 liter osmosvatten som ska blandas till och fyllas upp, sen ska det tappas upp ytterligare 300 liter som ska blandas till, innan jag flyttar över något i karet.

De sista litrarna kommer tas från det karet som fisk och koraller går i nu för att underlätta flytten och igångsättningen.

Tunze-pumpen är på väg ut till mitt utlämningsställe, så med lite tur kan jag hämta upp den på vägen hem från jobbet idag.

Jag kommer även att göra om min scape något från den modellen jag hade tidigare, ska försöka få till mer bar sandyta och lite mer stenformationer uppåt baksidan av karet. Allra helst hade jag velat ha revkeramik på hela baksidan, eller limmat upp sten på min BTN, men saknar både sten och revcement, kanske blir en del ändå innan jag flyttar över något ifall jag får tag på mer cement. Sten vet jag var jag kan hämta. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 75 liter osmos i dunkar, om du vill svänga inom på vägen hem. Jag klarar mig utan dunkarna till åtminstone måndag.

Tack Peter, jag kör själv idag så jag kommer kanske förbi, ska bara fundera ut hur jag löser avlämning då vi ska på bröllop på lördag och på dagen-efter-lunch på söndag. Eventuellt kan vi kanske köra förbi Staffanstorp på vägen ut eller hem. Jag återkommer med vilket iaf. :)

Mvh/ Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jimmy , inte för att va tråkig men glöm inte såna här nu , mvh stefan

Det sitter rostfria klamrar på pumpen, men jag har även två av dena modellen som ligger som passar på 32-40mm tror jag det är, som skall monteras på där det kan vara bra att kunna ta loss dem utan verktyg vid behov.

Tack för påminnelsen ändå Stefan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att du är på gång igen! :smiley20:

Tack Freddi, det är skönt att det rör på sig. :)

Äntligen lite kul läsning, riktigt trevligt att du är påväg tillbaks med ditt stora kar.

Du får be frun att hålla inne med fraggningen tills du är klar:):):)

Hehe, jag kan ju alltid hälsa det, men jag tror att om 3 veckor när det är beräknat, så är hon nog rätt så trött på det och vill att saker ska ha sin gilla gång. ;)

Lagge har du blåljus på alltid ?

Hej Wiktor, nej, det är tänt enligt det schema jag kört med nu sen jag skaffade min nya ramp, så mellan 12 och 24 ungefär finns det blåljus igång, men det är svagt upp och ner i början och slutet av lysperioden.

Jag har tidigare haft en lite blå led som varit igång dygnet runt, men inte använt den på väldigt länge. Jag har dock funderat på o sätta i den igen, men det kommer nog bara att stanna vid just en fundering då det funkar så bra som det gör nu.

Var och hämtade ut min nya Tunze idag, har satt den i karet i väntan på att vattnet ska fylla upp lite så jag kan köra igång den sen, den behöver inte provköras i lilla karet ännu, vill inte att någon fisk ska få spel o hoppa ur i den plötsliga strömmen. :)

100 liter är påfyllt än så länge, ytterligare vatten får komma i på söndag då morgondagen är tillägnad ett bröllop, frugans lillebror ska gå o svetsa ihop kättingarna mellan fötter och händer, så det blir inget med karet imorrn. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, efter en dryg vecka fri från guiden (och det mesta på internet, måste öva på att få mindre tid till hobbyn nu ju) så har det hänt ytterligare saker på akvariefronten.

Köket där hemma har fått ett nytt utseende i samband med återställandet efter vattenskadan, nya luckor och fronter på skåpen har gett det ett rejält lyft, även lite nya möbler har tillkommit.

Det nya golvet där uppe ser ut ungefär som det gjorde förut, det är tydligen ingen större skillnad på oljad ask och oljad ek. Även på ovanvåningen har någon ny möbel tillkommit, så frun är väldigt nöjd överlag, trots veckorna i ett mindre kaos där hemma. Detta i samband med att vi nu är ca 10 dagar till planerad fraggning gör det ju rätt skönt i det stora hela, att allt blev klart i tid.

Jag började i slutet av förra veckan att fylla på med mer saltvatten i karet, och igår kväll flyttade jag över allt levande och sten igen, scapen blev så klart helt annorlunda och risken är väl att man flyttar om saker igen när man börjar kika på det hela mer och mer noggrant.

Jag har iofs ca 10cm kvar innan vattnet når kammarna och boxen så det kan gå runt helt, men det beror mest på att jag saknade salt till att blanda upp allt osmosvatten (varav ca 150 liter kom från Manne, där vi var på besök i fredags, TACK!), och igår fanns inte tiden till ett besök i den lokala butiken för att köpa en ny hink då vi var på födelsedagskalas, men idag ser det lite annorlunda ut på de fronten, så förhoppningsvis ska jag få tag i mer salt. Frågan är bara vilken sort man ska välja när man inte får tag på det vanliga saltet (TM Pro).

Det som återstår innan allt är som det ska, är att ta ner sumpen, spola av de där ute, samt rengöra skummare och hitta en ny pump till pelletsfiltret så jag kan dra igång allt ordentligt.

Jag har även kommit på en smidig lösning för att dra ut osmoskaret så jag enkelt kan fylla på det när det behövs. :) Bilder på detta kommer längre fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att karet är uppe igen :)

Är du i närheten så kan du slå mig en signal ifall du behöver dina saker, annars får vi lösa det senare. (antar att du har fullt upp nu med allt :))

Tack Fredrik, det är inget som hastar, så lite längre fram när du har lust o komma förbi kan du ta med prylar och fraggar samtidigt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förbi en lokal zoobutik igår för att köpa en hink med salt, men fick lite belsutsångest när jag väl kom dit då de inte saluför det saltet jag brukar använda med gott resultat (TM Pro).

Det som fanns tillgängligt var:

*Instant Ocean

*Reefcrystals

*Red Sea Salt

*Red Sea Coral Pro

*Aqua Medic Salt

*Haquoss

Frågan är då vilket man ska välja, RSCP står lite utanför då jag läst om så många som fått konstiga fällingar av detta saltet, även om den lilla hink jag testade för ett bra tag sedan inte gav mig några problem, så känns det bättre att köra på något som andra haft bättre framgång med.

Några tips eller förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Niklas, jag funderade på just det också igår när jag stod där och funderade. Vi får se, jag ska ta en ny runda förbi där på lördag, så antagligen blir det först då som jag gör mitt inköp. Ger lite mer betänketid och tid för påläsning också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...