Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tack, avfuktare står och går redan, min förhoppning är att försäkringsbolaget ska höra av sig under dagen, de hade ju stängt i tisdags kväll, akutnumret gick till SOS Alarm där ingen svarade, så det blev en skadeanmälan via nätet iaf, så är den saken avklarad. Det mesta gick nog rakt igenom om man ser till mängden vatten på köksgolvet på nedervåningen, avfuktaren, som ändå står bredvid karet, har inte plockat upp många liter vatten i sin behållare, det enda som syns i nuläget är takpanelen i köket som har expanderat något och skapat ett fint upp-och-nedvänt vågmönster i taket.

Att borra upp hål och sätta in fler avfuktare med slang mellan tak och golv är jag inte rädd för, mer ifall de säger att de måste ta upp hela golvet och taket och att jag då måste flytta karet... Då vete katten ifall det inte åker ut och jag istället kör på ett Lido eller nåt sånt litet istället. :död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 367
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vi har ju en krypvind där de kan gå in och kika, vet inte ifall man kommer åt utrymmet mellan våningsplanen den vägen, men om man gör det så kan vi ju sätta in avfuktare den vägen också. Så slipper man en del av oljudet vid karet. :)

Tack än en gång för medlidandet, det är inte kul alltid, men ibland har man tur och ibland inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har ju en krypvind där de kan gå in och kika, vet inte ifall man kommer åt utrymmet mellan våningsplanen den vägen, men om man gör det så kan vi ju sätta in avfuktare den vägen också. Så slipper man en del av oljudet vid karet. :)

Tack än en gång för medlidandet, det är inte kul alltid, men ibland har man tur och ibland inte.

Kryp in och kolla ;) Själv låg jag och kröp på en skridskodamm när jag undersökte vår läcka -nej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det för dig Jimmy?

Jag var på min dotters kalas igår kväll hos hennes pappa och hans fru, då började han prata om en Jimmy vars kar hade läckt på övervåningen och hans fru hade upptäckt att det droppade i köket... Den lilla tjejen i lila/rosa klänning som var tärna på bröllopet ni var på förra helgen, det är min dotter. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det för dig Jimmy?

Jag var på min dotters kalas igår kväll hos hennes pappa och hans fru, då började han prata om en Jimmy vars kar hade läckt på övervåningen och hans fru hade upptäckt att det droppade i köket... Den lilla tjejen i lila/rosa klänning som var tärna på bröllopet ni var på förra helgen, det är min dotter. :)

Oj! Världen är verkligen inte stor! :) Tilde var verkligen jättefin på bröllopet!

Karet har ju fått igång sin belysning nu, så nu ska det bara gå framåt. Jag har bytt skummare då den andra tog upp hela sumpen och inte lämnade mycket över vid strömavbrott, därav bytet till en något mindre. Den skummar på fin-fint nu med ett lite udda val av skummarpump, den bästa lösningen för mig blev med en gammal Eheim 1060 och ett KZ-munstycke som drar in en massa luft i en Aqua-Excel skummare. :)

Oj, lider med dig. Verkligen inte kul.

Tack, det har väl varit mer positivt kan jag säga, men inte mycket att göra åt.

Jag anmälde skadan till försäkringsbolaget i tisdags kväll via nätet, ingen har hört av sig ännu, så ifall ingen ringer under dagen imorgon så ringer jag dem själv imorgon eftermiddag och hör med dem vad de har tänkt göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj! Världen är verkligen inte stor! :) Tilde var verkligen jättefin på bröllopet!

Karet har ju fått igång sin belysning nu, så nu ska det bara gå framåt. Jag har bytt skummare då den andra tog upp hela sumpen och inte lämnade mycket över vid strömavbrott, därav bytet till en något mindre. Den skummar på fin-fint nu med ett lite udda val av skummarpump, den bästa lösningen för mig blev med en gammal Eheim 1060 och ett KZ-munstycke som drar in en massa luft i en Aqua-Excel skummare. :)

Nej, verkligen inte, roligt sammanträffande som aldrig hade kommit fram om inte ditt kar hade läckt. Tack så mycket! :) Ja, hon är fin min lill tjej, jag träffa henne när hon var hos frisören innan bröllopet, så jag såg hennes håruppsättning och tog lite kort på henne, såg henne aldrig i klänningen dock. Men har sett henne på bild i alla fall. :)

Borde det inte vara lite bilder med belysningen nu då? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste nytt:

Färgerna på korallerna börjar så smått att återhämta sig med den nya belysningen. Revpelaren har fått en del röda, gröna och bruna alger på sig, så jag hoppas att den snart ska smälta in som vilken levande sten som helst. Det finns en hel del yta att fästa koraller på där kan jag säga. :) Även min BTN har fått en släng av dessa färger, om än inte lika mycket, men det rör på sig iaf.

Inget nytt i levandeväg har tillkommit, men jag har ju fått ordning på den nya skummaren och det är snart dags för första tömningen av koppen med mörk, tjock goja...

Satte upp min kamera igår kväll inför nedsläckningen av belysningen, så en uppspeedad film som är filmad i ca 1h 38m skall läggas upp, hade tänkt o se ifall man kan få ut något av den på typ 3 minuter eller nåt däråt iaf. :) Måste bara lägga över den på datorn och sen upp på Youtube.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste ta om den då Pinnacle delar upp filmen i flera scener, trots en sammanhängande inspelning.

Uppspeedningen i Pinnacle sker dessutom som mest med 500% så en film på 1h40m blir ändå 20 minuter lång vilket är lite väl långt. Från 100% ner till 5% så tar det ändå nästan 2 timmar. Men jag ska se vad jag kan göra åt saken, eventuellt så spar jag ner den som mp4 och sen importerar den igen och drar upp hastigheten ytterligare 500%, då kommer man ner på ca 5 minuter iaf.

Fick just ett samtal från frugan, hon hade slutat tidigare idag för att kunna ta emot killen från Anticimex för att mäta fukten under akvariet. Efter lite mätandes och testandes så var han positivt inställd till att golvet under karet inte ska behöva bytas ut, så länge de kommer åt det underifrån. De ska alltså ta loss taket i köket undertil, sen dra ner isoleringen och därifrån avgöra om det behövs elelr ej, men han tror at det ska funka utan. Tydligen så hade killens bror en zoobutik och han visste hur mycket jobb det var med saltvatten och ha förstod att jag inte ville få ett sådant besked, så han skulle göra vad han kunde för att vi ska slipa flytta på karet.

I övrigt så har jag börjat klä karet med vita sidor, limfrä-skivor som jag lackerar vita med sickerifärg. Det blir läckert vitt i mina ögon. Spackling av skruvhål och övermålning av detta är kvar förutom de 4 luckor som ligger på golvet i ett annat rum i väntan på sitt andra lager färg. Över dessa ska jag försöka få till en snygg kant mot glaset som gömmer de nedersta 2-3cm av karet så man slipper se silikonfoge och sanden från sidan.

Fortsättning följer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kokar du kaffe i skummaren?? ;)

Jag har hört att det där giftet som vissa dricker som kallas kaffe ska gå att frambringa på egen hand, med hjälp av en mojäng man kallar skummare. ;)

Idag fick jag ett ett väldigt tråkigt telefonsamtal från företaget vårt försäkringsbolag har anlitat för att ordna till efter vårt lilla "poolparty". Han började babbla på direkt efter jag svarat om hur de kunde komma direkt i morgon bitti och börja riva taket på nedanvåningen och golvet på ovanvåningen så de kunde sätta in en avfuktare!

Jag förklarade för honom att killen på Anticimex hade sagt till oss att vi inte skulle behöva tömma karet för att dra upp golvet, men då han hade överlagt med sin chef efter han hade varit hos oss hade de tagit beslutet att även golvet ska upp på ovanvåningen. Nu är det bara så att det är ett sammanhängande golv på rätt så stor yta och vi måste då ta bort karet, soffan, tv-möbler och annat som står på detta golv. Det är alltså inget man gör över en kväll... Men kasnke vi kunde ordna det tills på måndag? Eh, nej, jag måste ha hjälp att ta bort karet EFTER att jag lyckats få tag i ett nytt temporärt kar där jag kan husera fisk och korall i några veckors tid...

Jag kan ju ärligt säga att jag har riktigt stor lust att spara en bråkdel i ett mindre kar och bara få iväg detta karet just nu! Man mår inte riktigt bra när man ställer till med sånt här knappt 3 månader innan man ska bli pappa, man vill ju inte stressa frugan mer än nödvändigt! Trots detta så är hon nog den som är mest lugn för tillfället. Måste vara de kvinnliga hormonerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det, höll ju på o glömma det positiva som hänt idag. Jag var förbi ZG på vägen hem från jobb för o se ifall jag kunde få tag i en ny fisk till min pistolräka då jag inte har någon till den för tillfället, de hade en liten Amblyeleotris randalli som fick följa med hem, tack till Kenta som fixade med lite rabatt trots ett saknat bonuskort! (Detta var precis innan jag fick mitt ödes-samtal här ovan.)

Just nu ligger den i sin påse och koppas in, och det känns inte helt kul o stoppa ner den i karet ifall jag ska ta upp allt där ur igen inom en snar framtid. Tyvärr så har jag just sålt mitt nano, annars hade den kunnat va där i så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Jimmy , har du gjort skummartestet? om du får strömavbrott med så mycket i koppen så skenar skummaren garanterat för dig ,om du inte har satt en brytare i locket förståss , om ca 1vecka så har du kört ur den mesta skiten , då blir det svårare att ställa in den , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit vad tråkigt asså! Vill inte tänka tanken hur jobbigt det måste vara!

Hur gör du nu då? River karet till måndag?!

Jag har fått lite napp på folk som har kar ståendes, blir lite körandes, men det ska nog gå vägen. Jag ska invänta killen som kommer imorgon som ska fixa i ordning här, och höra ifall jag måste ta upp allt golv här uppe. Det är ju klart att det är det bästa att göra, samtidigt så har jag ingen lust att tömma det helt för att få in det i ett annat rum. Kanske de kan göra det i två etapper, då slipper jag iaf att ta bort det och alla möbler från ovanvåningen.

hej Jimmy , har du gjort skummartestet? om du får strömavbrott med så mycket i koppen så skenar skummaren garanterat för dig ,om du inte har satt en brytare i locket förståss , om ca 1vecka så har du kört ur den mesta skiten , då blir det svårare att ställa in den , mvh stefan

Hej Stefan, nej jag har inte gjort ditt test ännu, har haft lite annat på tapeten ett tag här. Koppen brukar oftast tömmas med fler intervall, men har som sagt haft lite annat att tänka på senaste tiden så har inte tömt den på ett tag, men nu är den tom igen och rengjord.

Usch, jag lider med er. Det verkade ju så hoppfullt häromdagen. Jag hoppas att det ordnar sig så smidigt som det bara går.

Ja, vad ska man göra, man är ju lite utlämnad till andra i ett sånt här ärende, folk som snart ska ha semester som vill in o få i ordning innan dess, och jag då som måste tömma karet innan de kan få tillgång till ovanvåningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...