Gå till innehåll

Korall lim


Clownen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...

Jag limmade en liten bit i revet för ca 30 min med (deltec)

Såg nu att min anemon har förflyttat sig ner i hålan just där jag limmat, kan det vara någon fara för den tror ni?

Inte för att jag tror att den blir fast limmad:smiley24: men det är ju ändå ett lim så man undrar ju om den inte kan kan ta skada på något sätt, för det lär ju inte ha stelnat klart än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, jag använder ett Epoxykitt från Biltema för marint bruk artikelnr 36-1305 som kostade omkring 30:-. Har limmat 7 fraggar från PWIN med detta för ca 2 månader sedan och samtliga lever och växer så det knakar. Enda problemet är kanske att den är vit.

36-1301_l.jpg

jag var till biltema igår för att köpa ett paket sådant då den andra sorten var utgående, men iaf.. du skriver att den är för marint bruk? jag köpte precis likadant och art nr stämmer oxå men när jag läste på baksidan vid varnings texten står det att det är skadligt för vattenorganismer och kan orsaka skadliga långtidseffekter i vatten miljön? då undrar jag om detta verkligen är så bra att ha i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lät ju inte så bra... jag kör nog på med mitt aquascape lim, funkar ganska bra..

nej jag tycker inte heller att det rimmar speciellt bra i samband med ett känsligt saltkar? men det funkar ju för många med bra resultat? och det måste ju bli ändå en stor mängd epoxikitt procentuellt mot akvarie volymen.. men det kanske inte biter på saltvattens djur? :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
jag var till biltema igår för att köpa ett paket sådant då den andra sorten var utgående, men iaf.. du skriver att den är för marint bruk? jag köpte precis likadant och art nr stämmer oxå men när jag läste på baksidan vid varnings texten står det att det är skadligt för vattenorganismer och kan orsaka skadliga långtidseffekter i vatten miljön? då undrar jag om detta verkligen är så bra att ha i karet?

Gjorde samma som du. Skulle köpa men tyckte varningstexten var lite oroande.

Vad stod det på biltemas andra produkt som nu inte finns mer?

Någon som vet om det stod samma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde samma som du. Skulle köpa men tyckte varningstexten var lite oroande.

Vad stod det på biltemas andra produkt som nu inte finns mer?

Någon som vet om det stod samma?

Avhöll mig från att köpa av samma anledning. Det stod inget om att det skulle vara farligt för vattenorganismer på den gamla så det skulle vara intressant och veta om det är identiska produkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vad gör man inte för att spara en hundring...

Kostade 230 spänn på amazon akvarium i karlstad för riktigt korall lim.

Så va jag ändå inne på biltema för att köpa krängninghämmare, och då passade jag på att köpa lite epoxykitt, det kan man ju ha till annat om inte till karet, men går det till akvariet så vore det ju kanon, jag vågar dock inte testa utan att vara säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avhöll mig från att köpa av samma anledning. Det stod inget om att det skulle vara farligt för vattenorganismer på den gamla så det skulle vara intressant och veta om det är identiska produkter.

Jag har provat båda. Den nya härdar MYCKET långsammare än den gamla, är "mjöligare" i konsistens och "klibbar/klistrar" mycket mindre än den gamla. Så förmodligen är det INTE samma produkt TYVÄR,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Jag har använt runt 15 paket av det nya Biltema limmet i mitt akvarium det senaste året, och jag har inte sett någon negativ påverkan på livet i akvariet hittills. /Per

Och det är den här produkten du har använt (Epoxykitt, marin art nr:36-1305)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag diskuterade med Pwin, när jag var och hälsade på honom,. om detta med lim..

Jag har provat många sorter,, olika prisklasser oxå..

Men biltema har ny bytt, (naturligtvis, när man hittat nått bra), till nån som är något sämre.. Förra "verisonen" var bättre,.. Och måste säga att det limmet biltema har. är ruskigt bra.. korallen växer över mycket fort, än med andra lim.. tycker jag i alla fall.. = måste vara bättre för koraller med andra ord?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...