Gå till innehåll

Korall lim


Clownen

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...
  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

efter många om och men provade jag biltemas lim och det har funkat än.. trodde först att det skulle bli skit av det men det funkar än. vad kan man förlora? några små fraggar är ju inte hela världen!

Kan man nu dra slutsatsen att det är lugnt att köra med Biltemas "nya" epoxylim trots att det står att det kan vara skadligt för vattenorganismer (kanske gäller alla epoxy innan härdning) men att det kanske inte är lika bra som det ursprungliga? Var det detta lim du prövade Hultis?

Edit: läste lite noggrannare nu och det verkar som det är ok att pröva.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det skulle inte jag säga. Jag limmade upp fyra patroner av det nya Biltemalimmet och åkte till Stockholm efter en dag.

När jag kom hem hade ett Clownpar dött och ett av Banggaiparen var nästan fenlöst. De gick i separata kar men med gemensamt vattensystem med resten av karen.

I alla andra kar syntes ingenting. Alla fiskar, koraller, räkor, eremiter och andra djur var helt OK.

Om det berodde på Biltemalimmet kan jag inte säga säkert men jag är mer försiktig i fortsättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man nu dra slutsatsen att det är lugnt att köra med Biltemas "nya" epoxylim trots att det står att det kan vara skadligt för vattenorganismer (kanske gäller alla epoxy innan härdning) men att det kanske inte är lika bra som det ursprungliga? Var det detta lim du prövade Hultis?

Edit: läste lite noggrannare nu och det verkar som det är ok att pröva.

Mvh

Peter

det verkar så.. men jag är fortfarande skeptiskt till varningstexten, jag har ju dock inte haft det mer än några månader i karet så jag kan inte yttra mig om dom långtidsverkande effekterna i vattnet. och det är inga större mängder jag tryckt ner heller. har inte märkt en enda negativ sak än sålänge, korallerna lägger ut fot väldigt snabbt och inga andra synliga effekter. inte på fiskarna heller. då är jag mer orolig för snabblim som super attack gel och epoxy 2 komponent gel.

jepp det är den nya sorten från biltema, jag hann aldrig prova den gamla sorten med folie runt eller vad det var, den fäste kanske bättre efter vad man hört men att den skulle vara mindre farlig tror jag inte ett skit på -same shit but different names skulle jag kalla det för.

men prova i ett annat kar först kanske? vem vet om epoxyn reagerar olika i olika kar med andra salthalter och parametrar? inte jag iaf då jag är en dummie när det gäller kemi.

Edit: mängden på hur mycket epoxy man trycker ner i karet har kanske större betydelse, läste att Stig gjorde änna på 4 patroner och då visade fiskarna lite andra saker än för mig då jag kanske bara använt en patron som mest på ca 800 liter jämfört mot stig som hade i 4 patroner på 1500 liter + sump? kanske överskred en magiskt gräns där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Någon som har testat det här limmet från KZ? Är det något cementliknande lim typ Reefbond?

"Korallen-Zucht Speedglue coral and stone glue 0,5 kg

Stick with a kind high-speed binder mortar your corals, stones or even overhangs without problems.

Longlasting and rock-solid adhesive. Sticks in and outside of the water. Does not harm even sensitive corals. Also well suited for frags. "

Mvh Peter

post-1277-14468915067979_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt det och limmat ihop LS med och till det fungerar det bra.

Fördelen med det är att man bestämmer konsistensen själv, det är bara och tillsätta mer vatten eller pulver.

Det är ju lite kletigt(som trolldeg) att blanda så jag skulle inte använda det om jag skulle limma en fragg eller två, men vid stora jobb så skulle jag använda det.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder det, har användt det till att limma sten, och använder det till att limma fraggar.

Det är som janne säger ganska kletigt, så ska man limma fraggar med det krävs lite försiktighet, och en handduk att torka av sig på när man ska ta i korallen.

Annars tycker jag att det är överlägset epoxy, blir hårdare och fäster bättre, ser naturligare ut + att fraggarna jag limmat med det hittills mår kanon och har "lagt fot" snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KZ limmet skulle alltså vara användbart när man vill limma fast en fragg i sin LS?

Jag har provat vanliga tvåkomponentsstickor till detta, men det fäster inget vidare i LS. Ypperligt för att fästa en frag i, men svårt (för mig åtminstone) att sätta fast en nyinköpt korall i LS med den. Söker alltså ett alternativ och funderat just på detta KZ lim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade Aqua scape 2-komponent som man blandar!!! Jag hade diskhandskar medan jag blandade och spolade sedan av mixen under kranvatten..... Man kan stoppa in mixen en ett par sekunder i mikron innan man blandar.... Sedan tryckte jag ihop det mellan koraller och sten i akvariet.... Fungerade superbra..... Viss fällning av färg i akvariet, men inget som fisk eller koraller tagit skada av!!!! Kan varmt rekommenderas....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade Aqua scape 2-komponent som man blandar!!! Jag hade diskhandskar medan jag blandade och spolade sedan av mixen under kranvatten..... Man kan stoppa in mixen en ett par sekunder i mikron innan man blandar.... Sedan tryckte jag ihop det mellan koraller och sten i akvariet.... Fungerade superbra..... Viss fällning av färg i akvariet, men inget som fisk eller koraller tagit skada av!!!! Kan varmt rekommenderas....

Fungerar bra för mig också för att göra en fot till en frag. Dock fungerar det mycket dåligt för mig för att fästa en korall i LS i mitt kar. Hade kanske fungerat om jag plockat upp min LS så man kunnat trycka och press det lite bättre, men i karet kan jag inte jobba så utan att riskera att LS rasar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fungerar bra för mig också för att göra en fot till en frag. Dock fungerar det mycket dåligt för mig för att fästa en korall i LS i mitt kar. Hade kanske fungerat om jag plockat upp min LS så man kunnat trycka och press det lite bättre, men i karet kan jag inte jobba så utan att riskera att LS rasar.

Jag brukar värma upp dem i microvågsugnen innan jag knådar ihop dem, då går det lättare och det blir lite bättre vidhäftning.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KZ Speedglue är rätt smetigt att hålla på med och det brinner snabbt om man blandar det tjockt. Blandar man det lättflytande tar det hur länge som helst innan det härdar. Men lyckas man med rätt konsistens och blandar en lagom mängd som man hinner använda funkar det fint. Det blir superhårt och jag har aldrig varit med om att fraggar lossnar vilket de ibland gör med epoxyn.

Jag väntar dock fortfarande på att hitta det perfekta fragglimmet...

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KZ limmet skulle alltså vara användbart när man vill limma fast en fragg i sin LS?

Jag har provat vanliga tvåkomponentsstickor till detta, men det fäster inget vidare i LS. Ypperligt för att fästa en frag i, men svårt (för mig åtminstone) att sätta fast en nyinköpt korall i LS med den. Söker alltså ett alternativ och funderat just på detta KZ lim.

Jag har iofs endast limmat fraggar på fraggstenar, utanför akvariet, med kz speedglue.

Kanske blir lite krångligare om man ska göra det i karet, men jag tror det funkar fin fint bara man är lite försiktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har vi gjort vårt första försök med speedglue....utan succé. Först testade vi 5ml + en struken matsked pulver. Sen testade vi 5ml med en rågad matsked och sen 5ml till en knapp matsked. Både med kranvatten och saltvatten. Endå fick vi bara en av alla korallerna att fastna.

Oavsett koncistens så lyckades vi inte få det att fästa under ytan.

Några tips på hur man lyckas med detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...