Gå till innehåll

Korall lim


Clownen

Rekommenderade inlägg

Jag har gjort av med några biltemapaket de sista dagarna och de fungerar litet annorlunda än Deltecs. Den senare dammar ordentligt och man behöver verkligen en hink att gnugga ren fingrarna efter att man blandat limmet. Färgen efteråt är lagom rödfärgad som kalkalger och den blir överväxt av korallvävnad ganska snabbt.

Biltemas kitt dammade överhuvud taget inte men fäste betydligt sämre på stenen och korallerna. Dessutom härdade det betydligt fortare. Det gick att montera koraller på lodräta väggar genom att bara hålla dem still mot väggen några minuter. När jag tittar på tidigare monterade koraller ser jag att de kanske växer snabbare över Deltecs lim. Jag ser inga döda zoner där korallvävnaden möter kitt/lim så båda fabrikaten verkar helt ogiftiga.

Alltså Deltecs är snyggare, dammar och fäster bättre men Biltemas är billigare och är lättare att använda på lodräta väggar genom att det härdar mycket snabbare. Men detta är bara mina åsikter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mina SPS fraggar dör 9 av 10 med typ Deltecs korallim medan jag aldrig misslyckats med Superlim gel. Konstigt...

Några gånger har jag även limmat dit fraggar direkt på stenen i burken med superlim. Har tagit loss en fragg, tagit upp den och torkat av den, på med lim och fäst den på stenen i burken. Fungerar bara man ser till att göra rent stenen före.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan efter 2 dagars väntan säga att de här biltema epoxy limmet var inget jag skulle rekomendera. Jag tog en gannska stor mängd lim ca en cm3. korallen jag limmade såg ok ut första dagen "de 4 timmarna som var kvar" men sedan dess så har den sett vissen och ihopdragen ut.

Anledningen till att jag limmade den var att den satt på en väldigt liten sten som lätt välte av strömmar eller påverkan av akvariets invånare.

Korallen sitter kvar på sin gammla sten som jag limmade fasst på en LS.

Nästa gång jag limmar blir det till att prova Magnus råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag monterade ungefär trettio fraggar och koraller med Biltemas chsassikitt för några dagar sedan. Acropora, Pocillipora Seriatopora, Montipora och några obestämda. Ingen har förlorat vävnad vid limmet. Jag använde ungefär tre och ett halvt paket i mitt 1550 och har inte sett något problem i karet efter limningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag monterade ungefär trettio fraggar och koraller med Biltemas chsassikitt för några dagar sedan. Acropora, Pocillipora Seriatopora, Montipora och några obestämda. Ingen har förlorat vävnad vid limmet. Jag använde ungefär tre och ett halvt paket i mitt 1550 och har inte sett något problem i karet efter limningen.

Det låter ju lovande,, får hoppas min lilla korall bättrar sig snart då.. Inga andra koraller har påverkats alls i mitt kar.

Bara för att få allt rätt här,, de är biltemas standard grå epoxy kit du änvände?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är märkvärdigt. Hittills har ingen enda fragg dött för mig som jag monterat.

Jag har använt 1 paket Aqua medic, 2 Deltec och 4,5 Biltema till över hundra fraggar.

Det enda jag kan tänka mig skiljer från hur andra jobbar är att jag alltid sett till att fraggarna varit i gott skick med aktiva polyper osv innan jag delat och monterat.

Dessutom skummar jag mildare än många.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är märkvärdigt. Hittills har ingen enda fragg dött för mig som jag monterat.

Jag har använt 1 paket Aqua medic, 2 Deltec och 4,5 Biltema till över hundra fraggar.

Det enda jag kan tänka mig skiljer från hur andra jobbar är att jag alltid sett till att fraggarna varit i gott skick med aktiva polyper osv innan jag delat och monterat.

Dessutom skummar jag mildare än många.

Japp skummt, "fraggen" jag monterade var ju egentligen ingen fragg den hadde varit fastvuxen vid sin sten i mer än en månad å har trivts bra. skummar gör jag inte alls. Det skulle förväna mig om den inte klarade sig men det är lite konstigt att den dragit ihop sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är märkvärdigt. Hittills har ingen enda fragg dött för mig som jag monterat.

Jag har använt 1 paket Aqua medic, 2 Deltec och 4,5 Biltema till över hundra fraggar.

Det enda jag kan tänka mig skiljer från hur andra jobbar är att jag alltid sett till att fraggarna varit i gott skick med aktiva polyper osv innan jag delat och monterat.

Dessutom skummar jag mildare än många.

Hundra fraggar, hm börjar bli otålig på hur ditt kar ser ut Stig.. Inte Dax för en bild eller två i din tråd??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Artikelnummer 36-2408. Det är ju inget problem om den drar ihop sig ett tag. Det gör de ju ibland om man bara flyttar dem i karet eller vrider på en pump.

japp samma artickelnummer,, men de bytte färg utan att byta artickelnummret vad jaf förstått därför ja frågade .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nog använt sammanlagt 15 paket av biltemas epoxy och inte märkt någon dödlighet ens på små fraggar. Enda problemet är att skummaren kan få fnatt ett tag efteråt om jag använder mycket åt gången. Kanske även gäller andra märken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina SPS fraggar dör 9 av 10 med typ Deltecs korallim medan jag aldrig misslyckats med Superlim gel. Konstigt...

Några gånger har jag även limmat dit fraggar direkt på stenen i burken med superlim. Har tagit loss en fragg, tagit upp den och torkat av den, på med lim och fäst den på stenen i burken. Fungerar bara man ser till att göra rent stenen före.

mm samma här så nu vet jag vilka koraller som klarar limmet eller inte så jag gör runda skivor av det och låter dem torka ett dygn och sedan limmar jag på det med superattacks lim inte gelè utan vanligt flytande tycker det tar en himla tid gör gelen at torka nämnligen....

mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Jepp Biltema har slutat med det lim som Pwin rekomenderade tidigare!

Någon vettig ersättare verkar inte finnas där änn!

Jodå, jag använder ett Epoxykitt från Biltema för marint bruk artikelnr 36-1305 som kostade omkring 30:-. Har limmat 7 fraggar från PWIN med detta för ca 2 månader sedan och samtliga lever och växer så det knakar. Enda problemet är kanske att den är vit.

36-1301_l.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp har med limmat sten o fraggar med detta lim fungerar bra, inget smulande eller damm. Men den e lite svårfäst o får hålla med Stig, håller man någon minut så sitter grejorna bra. Luktar dock inte gott (vem bryr sig he he) och är tyvärr vit/grå. Men billig. Alla fraggar har överlevt så långt!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en sån där "deg" då det var någon som viskade något om detta i någon tråd tidigare, men jag har aldrig kommit mig för att använda den ännu. Nu vet jag att det är "reefsafe"!

Vad som däremot gjorde mig besviken var Deltecs Aquascape. Torr som fnöske. Kan den vara gammal? Kan man ta lite vatten för att "fukta upp den"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du har fått gammalt lim, björn - delteclimmet är normalt mjukt som pepparkaksdeg.

Men du kan mjuka upp det i micron enligt anvisning i bruxen.

jag tycker nog att delteclimmet är det som funkar bäst, efter att ha provat "alla"

Funderar på en sak angående biltema marin - det är inte så att det innehåller algdödande medel, som det är med en del andra lim ,silikon och färg märkt "marin"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...