Gå till innehåll

Korall lim


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Jag har köpt en Tunze Coral Fix som enligt anvisning: "when using the adhesive in an aquarium, biological damage cannot be excluded, if the unhardened adhesive dissolves due to rubbing".

Limmet består av två komponenter som ska knådas och helst fästas i en spann utanför akvariet.

Eftersom jag inte vill ta ut stenen jag ska limma på (måste då placera om mycket av den levande stenen vilket skulle innebära timmar med arbete) undrar jag om risken är överdriven eller ej?

Hur brukar ni göra? Finns det medel man kan limma direkt under vattnet?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

jag har provat med nån sån där knådgegga också,men tycker det är helt värdelöst.

dessutom luktar det exakt som kemisk metall,som säljs av biltillbehörsfirmorna (samma ide,annan färg).

Det måste ju finnas nånting som är bättre eller,tips någon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen. Fler synpunkter?

jag har provat med nån sån där knådgegga också,men tycker det är helt värdelöst.

dessutom luktar det exakt som kemisk metall,som säljs av biltillbehörsfirmorna (samma ide,annan färg).

Det måste ju finnas nånting som är bättre eller,tips någon?

Limmade du direkt i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det åldras. Köpte Reef Construct i somras som var väldigt hårt och svåranvänt. Fick tipset av Dykaren att det kunde vara gammalt så jag köpte en ny. Konsistens som en mjuk modellera, lätt att bland - Helt utmärkt. Det borde vara datummärkt!

Jag knådar ihop det för hand över vattenytan. Sedan tar jag en halv PET - flaska med vatten, sten och frag och monterar. Fraggen lyfter jag ur och sätter någonstans där vattnet är lugnt och slänger den halva litern vattnet ur flaskan. Efter ett par timmar sätter jag fraggen på plats. Inga problem med att det grumlar eller inte fäster!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo sen kan man om man vill när man kör deltec att köra det i micron så blir det lite segare om man vill ha det..Gör man det så blir det inte ett damm moln iakvariet + att det e inte farligt.Om man limmar stora koraller så tar man ut korallen och trycker på lite lim och sen väntar man e stuund innan man lägger tillbaka korallen så blir det inte ett damm moln.Damm molnen kommer ju när du håller på rör limmet under vatten ytan.Fraggs då tar man en liten sten som man torkar som du sen tar vilket gel snabblim som helst och lägger en klick tryck dit fraggen och sen e det klart.Vill man kan man lägga fraggen i en burk med vatten ett par timmar för att vara säker.Deltic limmet e det bästa.. För det går aldrig med dom andra limmen som man knådar att sätta en korall på ett verikalt ställe för det fäster aldrig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde tidigare lim från olika tillverkare av akvarieprodukter och var mycket skeptisk till att riskera koraller och annat liv genom att använda icke akvarieprodukter men efter att sett fantastiskt fina SPS akvarier som använt Biltemas lim under längre tid har jag ändrat mig. De senaste åren har jag nästan uteslutande använt Biltemas lim dels för att den fungerar bättre och dessutom är mycket billigare än motsvarande avsedd för akvariebruk. Har aldrig upplevt att något påverkats negativt av Biltemas lim. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det som jag vill ha,är ju alltså nåt som är ofarligt och fäster snabbt under vattnet,det handlar oftast om att kunna fästa en korall på Ls,utan att lyfta ur något.

fästa tex en liten discosoma på en stenbit ovandör vattnet funkar kanon med superlim-(dutta torrt med lite hushållspapper på båda kontaktytorna och sen en droppe superlim)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

var å köppte lite Epoxy hos biltema idag 13 kr förpakningen måste väl vara godkännt =),, hur lång tid brukar de ta innan det bildas alger på epoxyn?

Såg att det fanns för marint bruk med men valde den alla andra provat, feg som man är.

Såg nu att de ändrat färg på epoxyn från kalkalgsfärgad till grå,, gillar inte de här!! *nervös* är det längesedan de bytte, någon mer än jag som provat den grå?

Det har gått 2 timmar sedan jag limmade och inget har stendött än så de var nog samma kit fasst i en tråkigare färg för oss akvarister.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tricket med dessa två-komponentare är att inte trixa med det förmycket när man väl är i burken o grötar, ser man till att montera korallen lite kvickt så brukar man kunna undvika alltför stora dammoln, dock gäller detta inte Aqua-medics... där hjälper det inte vad man gör....det är helt kasst och "molnar" som bara den...vilket andra här redan skrivit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med deltecs lim så doppar jag bara det i ett glas med vatten (för att få bort det ytliga dammet) och sedan kollar jag hur det blir bäst att limma korallen. har inte haft några probs med dammmoln i karet än iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...