Gå till innehåll

Sjöhäst


age.cab

Rekommenderade inlägg

I min plan för framtiden ligger det att köpa ett för jag kan absolut inte bygga tyvärr.Ca 450 liters kar till fiskar och koraller men jag ska lära mig mycker mer innan. Och då blir mitt 150 l ledigt ska börja läsa in mig på sjökor som nog är den charmigaste varelse jag har sett verkar ju ha liknande behov som sjöhästar som också alltid har intresserat mig. Visst borde man kunna blanda?

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min plan för framtiden ligger det att köpa ett för jag kan absolut inte bygga tyvärr.Ca 450 liters kar till fiskar och koraller men jag ska lära mig mycker mer innan. Och då blir mitt 150 l ledigt ska börja läsa in mig på sjökor som nog är den charmigaste varelse jag har sett verkar ju ha liknande behov som sjöhästar som också alltid har intresserat mig. Visst borde man kunna blanda?

MVH BA

Vet du vad en sjöko är?

Tror du behöver lite mer än 150L för den och en minst tio meter hög skummare och sedan finns nog risken att den skulle sätta sig på sjöhästen vilket inte skulle sluta lyckligt :)!

http://hem.passagen.se/tkolb/misc/seacow/images/manat4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan man säga det är en sorts tillstånd för innehav av utrotningshotade djur tror dock inte man behöver söka tillstånd för b-listade djur men jag är inte säker
Vid införsel till EU så måste importören ansöka om tillstånd för alla arter på CITES listan. Mellan EU länder så kan de sedan säljas fritt. I Tyskland är det inte ovanligt att se odlade ex. (stor sjöhäst ) från USA. Skall ha mycket djupa kar! samt något att hålla sig i. Odlarna använder ofta plast alger som liknat tång. Ynglen är stora och tar levande artemia direkt. Senare vill de ha levande mysis samt fiskyngel. Ett stort problem med sjöhästar och pipfiskar är att det är svårt att få dem att äta dött. De vill ha levande. Sjöhästar anser jag vara för den avanserade akvaristen då en mycket stor andel av vad som importerades tidigare dog. Sjöhästar har dessutom en rel kort livslängd naturligt om man jämför med andra korallrevsfiskar. Men det är mycket faschinerande. Jag har tidigare haft sådana.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid införsel till EU så måste importören ansöka om tillstånd för alla arter på CITES listan. Mellan EU länder så kan de sedan säljas fritt. I Tyskland är det inte ovanligt att se odlade ex. (stor sjöhäst ) från USA. Skall ha mycket djupa kar! samt något att hålla sig i. Odlarna använder ofta plast alger som liknat tång. Ynglen är stora och tar levande artemia direkt. Senare vill de ha levande mysis samt fiskyngel. Ett stort problem med sjöhästar och pipfiskar är att det är svårt att få dem att äta dött. De vill ha levande. Sjöhästar anser jag vara för den avanserade akvaristen då en mycket stor andel av vad som importerades tidigare dog. Sjöhästar har dessutom en rel kort livslängd naturligt om man jämför med andra korallrevsfiskar. Men det är mycket faschinerande. Jag har tidigare haft sådana.

Enligt interjun ovan så krävs ett vattendjup som är minst tre gånger djupare än sjöshästens längd för att ha optimala förhållanden.

I intervjun framgår att odlade exemplar ofta tar frysmat men detta är nog något man ska kolla upp ordentligt innan man köper den. Jag har läst att mindre arter lever ca 2 år medan större arter kan bli runt 7 år i akvariet.

Lyckades du odla några Ingvar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kofiskar och andra boxfiskar är alldeles utmärkt trevliga kompisar till sjöhästar - det man ska komma ihåg är väl isåfall att dom flesta boxar blir "skrymmande" med tiden.

Mandariner är ett annat bra komplemment

Ett mycket bra val är pipefish som är nära besläktad med sjöhästen. Fina och roliga fiskar också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag fick några kullar men hade svårt att få tag i levande foder hela året runt. Sjöhästarna älskade levande mysis som på den tiden fanns i stor mäng runt Skånes kust och gick även att fånga på vintern. Spec. i Vitemölle och Kivik fanns det gott om. De senaste 7 åren har miljöförstöringen gjort att Mysis är helt utrotad längs Skånska kusten. Jag lyckades aldrig att få mina att äta tillräkligt med fryst, men de var viltfångade på den tiden kanse går det lättere med de som är odlade. jag hade mina i ett konstigt hemmagjort kar som var 80 cm djupt 50cm långt och bara 30cm brett såg ut som en tavla och var mycket dekorativt. Yngel är mycket lätt att få och stora och de tar absolut inget dött och enbart artemia mår de inte bra av. Jag fångade Dafnier och Cyclops men de lever tyvärr kort tid i salt. I början av 80-talet så höll jag även svenska kantnålar i kall salt och de hade ungfär samma krav men gillade också guppy yngel vilket även fullvuxna sjöhästar tar. Det är mycket roligt men arbetskrävande att hålla dessa fiskar. På den tiden hade jag även blåringad bläckfisk som jag födde på strandkrabbor som jag plockade vid Limmhamn. Det tar krabbor som är upp till 3gånger sin egen storlek och inget annat (monophager!). Ytterst interessant men jobbigt och tyvärr kortlivade. (naturligt) OBS mycket giftiga! Finns då och då i handeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tidigare i tråden postade clownen en länk till talkingreef.com

där hade de radiointervju med en kille som hållt sjöhästar en längre tid (väldigt grundlig och lättförstådd, rekommenderas) och vad hans erfarenhet var att vildfångade sjöhästar äter bara levande foder och är mycket svåra att vänja in vid dött/fryst, medans odlade vänjs in vid dött foder innan de släpps från odlaren.

Han nämnde också pipefish som enligt honom var ännu kräsnare än sjöhästarna när det gällde att ta dött foder.

greger: kan du berätta lite mer om dina erfarenheter om matvanor hos pipefish, hur ofta måste de matas ggr/dag? har de samma avsaknad av en magsäck som sjöhästarna? lär de sig var maten hamnar?

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite mailande fick jag detta mail:

Dear Daniel

Unfortunately we do not breed barbouri but we do have tank raised Hippocampus reidii in stock. If you speak to our friends at **** in Stockholm or **** in Malmo they should be able to help you. **** are actually having an order from us next week!

regards

Wayne

TMC

Detta är den arten som Dave talar om i Podcasten som Clownen länkar till på Talking Reef.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag måste rätta dig lite ingvar angående mysis.

jag fångar mysis på sommarhalvåret och jag tycker att det

finns gott om dom, stränderna är fulla av dom på dom

ställen som jag tar dom på.

mvh fredde

Var fångar du då? Jag skulle gärna vilja veta .Var senaste veckan i Vitemölle och där fanns inte en enda. Kanse är det algblomningen på östsidan som har tagit död på dom? I varje fall så finns dom inte där jag tog dom förr. Kanse har dom förhoppningsvis kommit tillbaka. Jag har inte leta efter dom på flera år.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mysis kan förflyttar sig, så det kan hända att det är massvis på plats A men tomt på plats B några hundra meter därifrån. Nästa dag kan det vara tvärt om så att det är tomt på plats A men massvis på plats B, och tredje dagen kan de ha förflyttat sig till plats C eller tillbaka till A... Jag har inte koll på om det är beroende av väder, vind eller strömmar som de förflyttar sig, men för att undvika att få med en massvis av annat som alger osv med i håven kan man försöka passa på att fånga dem när de simmar på någorlunda "rent" vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...