Gå till innehåll

Blå bakgrund?


Chum

Rekommenderade inlägg

Någon som kan tipsa om vart man finner bra material för blå bakgrund? Jag har funderat på att måla masonit i valfri ton, men det vore praktiskt att finna ngt vattenbeständigt som bara är att "smacka upp" tills vidare iaf... Säg inte "leta på ngt byggvaruhus", jag söker lite mer specifik hjälp/hänvisning än så ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu jämför det där med att måla bakrutan eller täcka den med självhäftande plast med att ställa en målad masonitskiva bakom rutan så är faktiskt masonitskivan en klar vinnare. Varför? Ljus handlar det om. Och ljus vill vi ha eller hur? Det finns ju folk som provar lite av varje och det här har testats också. Skillnaden var mycket markant, det blev mycket mer ljus i burken när bakgrunden inte var i direkt kontakt med bakrutan. Vad det där beror på är reflektion, utan att gå in på hela teorin så handlar det om att när en ljusstråle träffar det ej täckta glaset så reflekteras den tillbaka in i akvariet, målar man eller nåt liknande så reflekteras den inte utan försvinner in i bakgrunden. Nu hittar jag inte den där undersökningen och jag kommer inte ihåg hur stor skillnad det var men den var i alla fall överaskande stor och klart värd att ta hänsyn till. Är det inte nåt speciellt som talar för att måla rutan så är det alltså klart värt besväret att ha en särskild skiva bakom rutan.

Vill man ha blå bakgrund och riktig djupverkan kan man göra som man gjort på flera ställen i Danmarks akvarium vilket beskrivs av Jörgen Eggers i den något föråldrade men fortfarande intressanta boken Inredning av akvariet.

Vad det handlar om då är en välvd bakgrundslåda. Mitt i lådan sätts en halvgenomskinlig blå/grön akryl eller glasskiva och bakväggen i lådan målas i något ljusare ton. Lådan kan sen inredas med något som blir en förlängning av vad som finns i akvariet. Skall det se vettigt ut behövs det belysning över lådan. Lite pyssel att få till men oslagbar djupverkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket handlar om hur man vill att bakgrunden ska se ut. limmar/målar på en tätplast eller färg upplevs den som mer ljus än om du bara tejpar fast en plastbakgrund i kanterna samma gäller för masonit. det som sitter fast mot glaset utan luft imellan blir mer ljus och klarare i färgen än den med luft i mellan.

Har testat båda och den som sitter mot glaset utan luft är klart snyggare för då slipper man oroa sig för vattenstänk i mellan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer ju bra med teorin, sätter man bakgrund direkt mot glaset blir bakgrunden ljusare eftersom den drar åt sig mer av ljuset. Däremot så får man markant mindre ljus i akvariet som t ex koraller kan ha nytta av. Så då är det ju en fråga om att prioritera vad som är viktigast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man så lite ljus över karet så att ljuset som bakgrunden stjäl gör så att korallerna inte trivs har man garanterat för lite ljus ändå över karet. Ögat upplever karet som ljusare och då i de flesta fall förstärks även färgerna på det som är i burken. Jämför svart och blå så ser du skillnaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enda problemet med bakgrundslådor är ju evighetsjobbet med att hålla bakrutan ren

Bygert har ju en poäng, (åtminstone rent teoretiskt) med ljusreflektionen - men allteftersom ljuskällorna blir mer och mer riktade, så tror jag det problemet är försumbart.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp plexi som passar ditt kar o måla på det. vill man byta sen så är det enkellt att ta bort plexit....

Framtid.... Kanske någon kan spåna lite...

Med dagens led så borde man kunna limma ett glas som bakgrund och sen belysa denna från sidan för att få den färg man vill (RGB led) då kan man byta bakgrund i den färg man vill....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man rikta ljuset så det inte träffar bakrutan blir det naturligtvis inte intressant längre med hur bakgrunden ser ut. Å andra sidan så blir ju inte bakgrunden belyst då heller.

Det finns alltså folk som har gjort praktiska mätningar och jämfört det här med målad bakruta och målad skiva bakom bakrutan. Skillnaden var såpass att det skulle kunna handla om att lägga på ett lysrör till för att få samma ljus i burken. Vilket man tycker det är värt det är ju upp till var och en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med tanken där att måla direkt på ruten ger mindre ljus. Det var intressant.

Om man har en spalt mellan bakväggen på karet och bakgrunden utanför. Reagerar fiskarna annorlunda på det? Att de ser att "det fortsätter ju utanför rutan" som det gör på sidor med insyn. Eller struntar de i det för att de ser att det är en svart skärm strax bakom rutan som hindrar monster och annat läskigt att komma och skrämmas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all intressant input. Nu har jag bara 3-4 cm till väggen dock, så kommer inte kunna limma på glaset. Tanken med en målad skiva var just att kunna få ned ljus där, kannske t.o.m. genom en tunn led-slinga (ikea), men vet inte om jag hinner/orkar med pysslet ifall det ändå inte blir bra. Målar man finns ju risk för skuggor i motivet till ex. Hittade dock till slut snygga färdiga tryckta motiv på plast genom Guldfisken.se, som får duga så länge =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men tänk på att om du målar direkt mot glas, eller sätter något dikt mot bakruta så kan kablar etc. gömma sig ganska fint bakom, om det är fördel för just dig alltså.

Annars att måla på någon man sätter bakom, eller fixa "färdig" blå plats från lokal affär i stockholms området ;) Personligen skulle jag inte måla direkt på glas, ifall man repar, vill ändra etc. etc. men det är smakenbaken det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De bryr sig nog inte mer om det där än de gör på karets övriga sidor där det händer grejor rätt så ofta. :)

Jag tänkte mer på om fisken ville gömma sig. Är bakrutan ej genomskinlig bildas det ju ett mörkt "skyddat" utrymme mellan stenen och bakrutan. Har man det öppet bakom karet så blir det ju inte så.

Fast fisken kanske förstår att det inte är någon insyn där och det kan kännas som en skyddzon iaf? För en del fiskar vill ju gärna gömma sig, även om de flesta inte bryr sig efter ett tag om vad som händer utanför karet. Men frågan är om det blir värre för de fiskarna som finner det stressande och vill gömma sig när någon går framför akvariet eller liknande händelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ngt lustig uppdatering...

Det blev en snygg behaglig havsbakgrund från Juwel. Det märkliga är att så fort jag satt upp den bakom akvariet så simmade en del fiskar mycket intresserat om och ikring bakrutan samt även rakt emot rutan (!) under några timmar innan de "gav upp". Det måste väl vara en slump? En fisk kan väl knappast missta en blå bild för "öppet hav"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...