Gå till innehåll

Jag och mitt lilla rev!=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

  • Svar 716
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Då beställde man Moonlight belysning igår från kjell och company(http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/ljuskallor/led/lister-slingor/led-list-12-v-1-pack-p63042) får hoppas det blir bra=), någon som har testat dem?=)

... har även några frågor. har fäst min fragg av vattenmelons knappar med ett gummiband på en sten som ligger på botten. men de slår aldrig ut helt utan slår ut lite halvt, går ihopa igen och håller på så under hela dagen=/, varför gör dem det?

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

patrikk. du beställer en sådan led list som i linken ovan. sen frågar du bara när du hämtar den om dem har en transformator som går att koppla från väguttaget så får du en transformator som du kan sätta i väguttaget och köra till led listen. det blev faktiskt skit bra=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här kommer lite nya bilder!=)

post-6818-1446892610562_thumb.jpg

Full tank shot!

post-6818-14468926105898_thumb.jpg

post-6818-14468926106179_thumb.jpg

Min Lilla xenia=)

post-6818-14468926106411_thumb.jpg

En lite halv taskig bild på min puts räka.

post-6818-14468926106641_thumb.jpg

lite av mina koraller

post-6818-14468926106863_thumb.jpg

mina knappar=)

kommer fler bilder på resten av korallerna när dem slagit ut=)

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev snyggt med valvet. efter som jag själv har ett juwel kar så tänkte jag höra vad du har gjort med ditt filterfack eftersom jag ser att du har det kvar. Vilken skummare kör du med och har du UV ?

Sen så ang din moonlight har du stänk säkrat det med sillikon eller något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gör med filtermatta och lite då och då med aktivtkol=)

nä det gjorde jag dumt nog inte så det gick ju åt skogen efter någon dag. så blir till att beställa ett nytt nä MH armaturen kommer=)

kör du original belysningen ?=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kommer att köra org armatur tills den dagen jag kör led ( fast med blue och marine rör juwels egna). vad kör du med för rör/armatur?

( jag har precis gjort mig av med mina sötis fiskar och håller nu på att göra karet rent för att sedan fylla på med salt , så hoppar mellan karet och datorn.Vet inte hur jag ska kunna göra rent bakom filterkammaren et finns en del sötvattens alger där).

Ang. uv:et tror du att man hade kunnat ha uvet i filterkammaren fast med en svagare pump så det passar med uv:et?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med original ljuset just nu men har beställt MH ljus nu som kommer imorgon=). och det fungerar bra har en sps som verka trivas och en anemon och de verkar må bra.

det med sötvattens algerna behöver du inte oroa dig för. de försvinner sen när du haft karet igång ett tag. men vänta någon vecka innan du slänger i fiskar så du inte får någon fosfat spik.

ska du inte ha filtermatta elelr något i filterkammaren så får ett uvc plats där!

ps. kul att någon följer min tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

tack för igår. fraggarna jag fick av dig ser ut att må bra. har du lyckats placera ut det du fick av mej ? Hoppas det går bra med dina. Du har ju betydligt bättre ljus än jag har. Hittade förrästen plånboken i röran i bilen när jag kom hem och packade ut öl och övrig dricka från helsingörsturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Var ju ett tag sedan man uppdaterade sidan om mitt kar. men nu när man ska gå över till bara SPS så är det säkert någon som vill följa min sida=).

det har till kommit lite nytt i karet. finns kanske inte så mycket att berätta. så lägger upp några bilder.

post-6818-14468926744273_thumb.jpg

Min nya gula kirurg som jag köpte från lomma igår. äter som bara den!

post-6818-14468926744494_thumb.jpg

Min 2 nya bagaiier som verkar trivas ganska bra!

post-6818-14468926744714_thumb.jpg

ena halvan av karet. det som ni ser är en snygg acropora som jag köpte igår. fick även med en korall krabba som jag tyckte var riktigt coolt. några faggar acropora(ska vara grön men är brun då han jag köpte den av hade problem med värdena. men ska försöka få den grön så den trivs). och 2 sorters euphyllia och min lilla bta anemon(ihopa drag pga aquascaping)

post-6818-14468926744939_thumb.jpg

min Duncanopsammia som inte riktigt verka trivas. vilken cirkulation gillar den?, vad för ljus styrka?

post-6818-14468926745177_thumb.jpg

och lite andra koraller. bland annat en liten sarcophyton. kenya träd. men vet inte vad den gröna är för korall. det ända jag vet är att den är riktigt snygg;)

post-6818-14468926746085_thumb.jpg

här är en bild på min nya streamer. der är en seio 1500 som drar runt 6500 liter i timmen. jag kör med den + en koralia hydro 1(1500L/h)

post-6818-14468926745868_thumb.jpg

Här en en Full tankShot!

som ni ser så har jag just nu bara 2 spser. men blir till att ordna fler så fort någon har lite fraggar till salu. men annars tycker jag att karet rullat på bra.

idag beställde jag även nytt red sea coral pro salt och red seas balling "coloration A, B, C & D" och "Energy A&B" så får vi se hur det går med det=)

Har någon lite spser till salu i närheten av helsingborg så hör av er!

Med Vänliga Hälsningar, Wigge

post-6818-14468926745421_thumb.jpg

post-6818-14468926745651_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare, kommer med en liten uppdatering=)

jag har nog fått världens idiot anemon=P när jag vaknade idag så hade den tryckt sig i igenom en springa på 1CM och nu sitter den längst in i revet under en sten så man inte ser den =/

är det vanligt att de sitter under stenar i mörkt ljus?=)

/WIgge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...