Gå till innehåll

Jag och mitt lilla rev!=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

  • Svar 716
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja, jag vill minnas att plastsargen i toppen har funktion att staga upp akvariet på de flesta Juwel karen, ska du ta bort den kommer du bli tvungen att bygga om akvariet.

Kanten i botten på Juwel karen kan man nog ta bort dock om man vill. Fast då får man lägga ett underlag mellan akvariet och bänken som med ett vanligt helglas akvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu bestämt hur sumpens fack ska se ut. komemr blir ett lite fack där jag komemr ha slangen från karet kommer ner, kommer även köra skummaren där+ att jag kommer köra kol och fosfat remover där. sen blir det ett stort fack som jag kommer köra LS och eventuelt en filtersvamp som bubbel fälla, kommer nog bli att jag har någon macro alg där=)

Har inte funderat så mycket på belysningen där i. men hade tänkt mig att limma upp någon armatur i taket i skåpet. tips på något som skulle fungera?, skåpet är 40cm långt=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny uppdatering!

Igår vár jag och hämtade en BTA anemon med lila botten med gröna toppar. Den är riktigt snygg och verkar trivas bra då den fäste sig direkt och blåste upp sig. :)

Tänkte dela med mig av en annan rolig sak, var så här att igår när jag släckte karet och skulle lägga mig så tänkte jag, hoppas nu inte anemonen släpper och fastnar i någon pump.

Och senare på natten så vaknade jag av att jag hade drömt att anemonen släppt och satt sig i pumpen. Det är rolig hur man kan drömma:)

ha en Bra dag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten uppdatering!

jag var förra veckan och hämtade en BTA anemon hos en kille här i helsingborg, den verka trivas bra och slår ut till sina fulla storlek som är lite större än en utsträckt hand.

Min Clownhona nästan flög in i anemonen så fort den slagit ut, och det gillade lille man då han kunde ta den andra och vara i=)

post-6818-14468927479159_thumb.jpg

snart har jag allt hemma för att kunna på börja mitt sump bygge.

jag har fått hem överrinningsboxen som var en liten och diskret en som jag tror kommer passa alldeles utmärkt!, var även idag och hämtade 3m 25mm pvc slang som jag beställde från outdorrexperten, den passade perfekt!

I fredags förra vecka ringde jag glasmästaren och hörde om de kunde bygga ett litet akvarium till mig. jo det kunde dom, men skulle skicka ett mail till honom med måtten och mitt telefon nummer så skulle han höra av sig. han har fortfarande itne hört av sig så antar att jag får ringa honom i morgon igen.

Sumpen kommer inte ha några fack utan kommer att blir att köra allt i ett. i sumpen kommer jag ha Levande sand och levande sten. antar att jag kommer behöva höja upp retur pumpen från sanden, men det kan göra med en glas skål eller ngt annat så det kommer jag inte lägga så mycket besvär på.

Har en fråga om retur slangen upp i karet, blir det bra att köra slangen upp till precis innan akvarie kanten och sedan koppla på pvc rör som blir som en "krock" som sitter över akvarie kanten eller ska man köra pvc hela vägen?(tänkte att jag kan använda den slang jag nu köpt istället för att den bara ska ligga och skräpa här hemma)

1.post-6818-14468927480078_thumb.jpg

bild 1: Överrinningsboxen

bild 2: det hände med 10 st sådana, är det som biobollar? och vart ska man ha dem?

Bild 3: Pvc Slangen

Tack för mig och ha en fortsatt trevlig kväll!

Med Vänliga Hälsningar, Wigge

post-6818-14468927479451_thumb.jpg

post-6818-14468927479894_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog lättast att göra en krok av PVC rör som du säger för att hänga den över kanten. Bara toppen behöver vara rör dock, sedan kan du köra slang ned. Kom ihåg bara att sätta slangklämmor på slangarna! Annars kan de lossna med tiden om man har otur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tre stycken 90 graders vinklar blir bättre. Det går ju åt två för att göra en komplett böj över kanten, sedan en till för att vinkla ut strålen i karet. Om du nu inte tänkt att den skulle blåsa rätt ner. Men jag har testat det och det blir inge bra :-)

Om du inte bryr dig om färgen kan du köpa ett 20 mm VP rör och en böj fjäder till så kan du forma röret med en varmlufts pistol. Det blir nästan billigare. PVC rör går också börja på det här sättet, men det kan vara svårt att hitta en fjäder som passar till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering!

Sumpen är nu ihop satt.

Jag och farsan satte ihop den för 2 timmar sedan och har även limmat fast pvc slangen på överrinningen och byggt "retur krocken" som ska hänga på kanten, blev faktiskt bra!

HUR LÅNG TID TAR DET FÖR SILIKONET ATT TORKA!?

Kommer lite bilder här!

post-6818-14468927532113_thumb.jpg

Blev faktiskt riktigt nöjd med måtten och tror att detta kan blir riktigt, och det absolut bästa är att jag slipper den stora svarta filterfacket!

post-6818-14468927531446_thumb.jpg

post-6818-14468927531671_thumb.jpg

post-6818-14468927531887_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...