Gå till innehåll

Jag och mitt lilla rev!=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara tipsa om du säkte timer och fjärr i ett:

Kör med trådlös timer till min belysning så man båda kan tända och släcka olika enheter (upp till 15 olika enheter) när man vill men har man tänt så släcks det ändå vid nästa tillfälle och tvärtom! Kjell&Co har den inne, fungerar skitbra och inte blivit störd av något ännu. Peppar peppar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 716
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

okej=) fårse vad jag har nu, om det är 12000k eller 14000k blir väl att höja med 2000k=)

beställde precis en till streamer pump på 5000L/h, så då kommer jag har 6500+5000+1500L/h alltså 13000L/h som kommer bli 108x volymen i timmen. då blir det säkert bra dra=) men blir det för mycket så kan jag strypa ner seio pumpen till ca 2000L/h

nu kan spserna inte gnälla på för lite cirkulation iaf=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!, har lite frågor angående en sump till mitt juwel lido 120L och vatten byten.

Jag har funderat på sump. men har hört lite olika om att sump till ett så litet kar är onödigt och vissa säger att det är bra. men hur är det egentligen?

Vad är fördelen med sump jämfört med Påhängande filter, skummare osv?

Om jag skaffar sump så skulle jag isf vilja ta bort det interna filterfacket som sitter i hörnet. kan man göra det med vatten i? och isf hur?

Räcker det att byta 10 liter vatten varannan vecka?(tillsätter Red sea's coral energy och coloration, så där kommer ju i ca,mg och en j***a massa andra mineraler)

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Med Vänliga Hälsningar, Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är verkligen inne på att skaffa en liten sump som får plats i skåpet. Men jag vill inte borra i karet då jag inte vill hålla på att tapp ut allt vatten osv osv=/ så kna man köra med pvc slang upp i karet med en pump som trycker ner vattnet i sumpen sen en som trycker upp det?=) isåfall vad för sorts slang?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är verkligen inne på att skaffa en liten sump som får plats i skåpet. Men jag vill inte borra i karet då jag inte vill hålla på att tapp ut allt vatten osv osv=/ så kna man köra med pvc slang upp i karet med en pump som trycker ner vattnet i sumpen sen en som trycker upp det?=) isåfall vad för sorts slang?

Funkar inte. Omöjligt att ställa in så dom pumpar på millilitern lika mycket.

Överrinningsbox är bättre. Den drar vattnet över kanten.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör en sådan här överrinning i stället:post-1204-14468927244128_thumb.jpg

Vrid hela bilden så att höger sida är uppåt.

Längst ned (höger) är det röret som går ned i akvariets överringsfack.

Den lilla luftkranen använder man till att suga luft ur rören.

Röret ned (utanför akvariet) fungerar som hävert. Sedan rinner vatttnet upp till breddavloppet.

För att breddavloppet skall fungera behövs luft som kommer uppifrån genom T- kopplingen. Röret uppåt skall gå över vattenytan så att det inte kan rinna ut vatten där om det blir stopp. Luftslangen fungerar som ljuddämpare.

Sedan rinner vattnet ned från T-kopplingen genom nästa rör till sumpen.

Den fungerade i fyra år för mig innan den var för igenväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...