Gå till innehåll

Jag och mitt lilla rev!=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

okej tack för svar=) Marina... jag har limmat fast en glas skiva i sumpen för att få ett skummare/retur fack. hur länge tror du den måste torka innan man kan börja fylla den igen. menar blir ju inte så mycket belastning på den=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 716
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Silikon ska väl torka i 24 timmar eller tills man inte känner ättikslukten längre. Jag hade hellre väntat för länge än för lite för att undvika både olycksfall men också främst för att silikonen inte ska vara halvtorr och råka läcka något. :)

Har du märkt någon skillnad efter så kort tid med refugium med värdena? Jag funderar själv nämligen på att göra det och är så jäkla trött på att bara ha ett akvarium ser så tråkigt ut, sumpen borde ju liksom göra mer nytta när den ändå finns där tänker ja :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag märkte skillnad på fosfat värdet redan efter en vecka. Det sjönk med 0,30 på en vecka, i för sig så doserade jag väs samtidigt, men det har aldrig sjunkit 0,30 på en vecka så det gör verkligen skillnad. Det jag kör i sumpen är chaeto, röd bubbel alg och en annan brun liknade chaeto:)

Ljuset jag kör är ett 8x3w led kit från aquastyle.

så satsa på ett refugium:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan lösning kan vara att köra din DSB och dina alger i separata behållare som är lätta att ta ur sumpen utan att tömma dem. "DSB in a bucket" eller RDSB (Remote DSB) är två lösningar för de som vill kunna koppla ur sin DSB på ett kick utan att behöva tömma och flytta ur sumpen för tömning.

Algerna går att ha i ett durkslag tex, eller en nätpåse, så de inte far in i skummaren eller returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om en DSB kraschar så kan det vara bekvämt att kunna koppla bort/ ta ur den omgående utan att behöva stänga av sumpen i övrigt. Likaså kan det vara smidigt att kunna plocka ur algerna om de plötsligt inte får tillräckligt med näring och börjar dö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger upp en bild på refugiumet och karet.

post-6818-14468928761738_thumb.jpg

det ända problemet är färgerna på korallerna, tycker att lixom gulnar av så fort jag får fraggar eller så=/

värdena ligger på

Ca 450

Mg 1400(ungefär)

PO4 0.36

No3 4

kh 8-9

är det något speciellt man borde dosera eller är det bara att vänta?=)

ps. blev nöjd med refugiumet!

/Wigge

post-6818-14468928761269_thumb.jpg

post-6818-14468928761495_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina skivor kan plocka någon matbit ibland men det är sällan matar dem ej utan dem klarar sig på det fiskarna slabbar + ljus.

Är det en RIO skummare man skymtar ? Hur tycker du den fungerar isf?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...