Gå till innehåll

Alex Red sea max. Tagning två!


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

  • Svar 751
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kanske lågt pH har fällt ut fosfat. Biologiska processer (som VÄS/Biopellets kryddar) kan mycke väl sänka pH på och strax under ytan på den levande stenen/sandbotten.

Har mätt pH med en digital penna från fish street som inte höll allt för länge, legat mellan 7,8-8,2. Blir till att åka och köpa ett ph test. Men kan det släppa så mycket fosfat pga. pH dipp och hur gör man för att förebygga detta? Kör belysning i sumpen 24/7 och 10 timmar i visningsdelen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en jättebra fråga, men den är knepig att besvara.

kH är egentligen inte ett mått på vattnets buffringsförmåga, så att därför är mäter vi delvis fel sak.

Lika fel som att vi tror att mäta fosfat och Nitrat säger allt om näringen i vattnet.

Men ett högre kH ger oss lite mera tur när vi gissar, därför är det bra med ett lite högre kH säg 10 är bättre än 3. Jag vill ligga mellan 7-8 men det är jag det i mitt kar.

Vill du höja pH så kan du använda 20% Natriumkarbonat och 80% Bikarbonat i din Balling. Men innan du börjar vore det bra att du har koll på ditt "naturliga pH" i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir inte riktigt klok på mitt akvarium! Köpte Salifert ph test igår och det vissar på 8 i ph (har mätt morgon, middag och kväll). Gjorde ett vb idag på 25 liter och testade alla värden. Po4 ligger nu på 0.00, låg ju på 0.17 för 10 dagar sedan:snurrig:

Kh är höjt till 10. Har dessutom ingen cyano kvar som för tre veckor sedan va en riktig pest.

Allt i karet mår fint. Sps:er har fina färger och lps:er är fina och feta. Tycker allt verka rätt skumt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får ett jädra massa "mulm" på stenen i karet. Tror inte att det kan vara farligt men väldigt störande. Visst, man kan borsta bort det med en tandborste men det känns inte ultimat.

Någon som har några tips? Har kollat på Bio-mate men det känns lite som ett mirakelmedel. Någon som provat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får ett jädra massa "mulm" på stenen i karet. Tror inte att det kan vara farligt men väldigt störande. Visst, man kan borsta bort det med en tandborste men det känns inte ultimat.

Någon som har några tips? Har kollat på Bio-mate men det känns lite som ett mirakelmedel. Någon som provat?

Har haft samma bekymmer - provat många varianter bl.a. bio mate. Kommit fram till att det gäller att ha bra och rätt riktad cirkulation och ibland stoppa i ett litet innerfilter några dagar tyvärr...

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du som har haft radion xr30w i ett år - nöjd?? Några nackdelar? Hur starkt kör du rampen som mest? Hur upplever du ljusspridningen?

På god väg själv att köpa gen2 eller pro. Vore snällt om du kunde skriva några rader om rampen :)

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att jag kan göra det. Rampen hänger 20cm över vattenyttan och sprider ljuset bra. Skulle jag höja upp den 10-20cm till så skulle ljusspridningen givetvis bli mycket bättre, men eftersom jag bara har ett rsm så tycker jag 20cm blir perfect. Jag betalade 7000kr för min villket kanske va i safftigaste laget men den är ju mer prisvärd nu. Inntälningsmöjlighererna är i stort oändliga villket är ett stort plus. Däremot är mjukvaran för att ställa in rampen rätt svår och krånglig. Datavana krävs enligt mej. Alla mina koraller växer på bra under rampen och den avger nästan ingen värme alls. Här är hur jag kör mitt schema.

post-5223-14468930448963_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter väldigt kostigt med "mulmen", säker att det inte är någon slags svamp eller något som gillar högt flöde? Skit brukar vanligtvis inte samlas där det är högt flöde jö ;) Även med tanke på att du säger att du får ta till tandborste för att få bort det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...