Gå till innehåll

Vart finns det bäst levande stenen att köpa i Stockholm?


Soft Fisk.

Rekommenderade inlägg

Hej alla kunniga!

Har lite frågor kring sten och vart man kan köpa den då jag startar mitt första saltvattenakvarium just nu.

Villket ställe tycker ni är bäst köpa stenen från ? ( i sthlm) funderar på Bromma Zoo, Akvarielagret eller Triton?

Och kan man blanda stenar från olika butiker då form och utseende är olika?-sjöhäst

Tacksam för alla förslag / Sara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att blanda sten är bra då du får sten från olika slags områden och förhoppningsvis med olika roliga slags djur i (förutsatt att det är från olika leverantörer) :) Triton och akvarieleasing har jag hört har bra sten, akvarielagret har jag hört att de haft lite problem med sina stenar - men är inte helt hundra där. Bromma zoo's sten vet jag inget om men är där ganska så ofta och tror inte jag sätt något "skumt" på den, men vänta med att se vad andra skriver och som har erfarenheter angående stenen på bromma zoo och likaså så akvarielagret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpt sten hos akvarieleasing och Bromma inge problem med dom.Beställde en kartong oöppnad av en affär här uppe kom inte ihåg vart dom tog den från fick en krabba men annars var den bra sen plocka jag sten från 3 olika privatperssoner allt för att få så mycket olika liv som möjligt.Är det ett nytt kar så spelar det inte så stor roll då man har tid på sig att köra in stenen och ta bort ev det man inte vill ha med som följer med stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt på BrommaZoo, AkvarieLeasing (både ny och beg), Korallrevet (södertälje) och ska snart införskaffa lite ifrån Triton till nya karet.

Kvalitén har varit bra men något av ställerna hade väldigt höga halter med fosfat i stenen. Så även om de alla är bra, ta dessa i en balja först och låt gå med cirkulation och mät sen Fosfat-halten så slipper du bråka med det i karet sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp inte sten från bromma är min recommendation! Bara sementklumpar! Leasingen och triton har vanligtvis bra sten. Sen är ju inte stenen i sej bätter för att du får koraller på den, utan att den har rätt flora bacteria. Det negativa med leasingen är nog att mycke av stenen ligger över vattenytan vilket i sin tur gör att saker dör i och på stenen. På leasingen får du alltid en liten rabatt och lite lättare sten=) så! Detta är bara mina personliga recomendationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom ihåg att mycket saker på levande sten är inte alltid bra. Råka få med ett par mantias eller liknande kan lätt kosta dig en del i sniglar, fiskar och räkor.

De jag vill säga är att ibland är det bättre med inkörd sten från en vanlig akvarist även om det inte är något roligt på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...