Gå till innehåll

Sniglar vid ytan


Magnus85

Rekommenderade inlägg

Jag har precis uppgraderat och haft ett antal kar i lägenheten vid flytten. Då upplevde jag samma sak i karen. I dessa kar fanns en hel del gifter från koraller, flödet var lite halvtaskigt och dåligt med syresättning.

Lite saker du kan tänka på som "kan" vara orsaken.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har varit igång i ca 6 veckor, och alla värden är inom ramarna utom fosfatet som är lite högt mellan 0,25 -0,5. Ja förstår inte hur man får exakta resultat av att jämföra färger :) Mvh Magnus

Skall tilläggas att det är farligt högt :) borde vara under en tiondel av det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har lagt i en nylånstrumpa med 30gram fosfat remover (kommer inte ihåg märke) i avrinnings balkongen, gjorde det för 5 dagar sen men tycker inte att det sjunkit något direkt. Vet inte hur pass lång tid det brukar ta. Så lite tips och hjälp är välkommet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har lagt i en nylånstrumpa med 30gram fosfat remover (kommer inte ihåg märke) i avrinnings balkongen, gjorde det för 5 dagar sen men tycker inte att det sjunkit något direkt. Vet inte hur pass lång tid det brukar ta. Så lite tips och hjälp är välkommet :)

Brukar gå ganska snabbt, min gissning är att det redan är mättat då det bara är 30gram och att det fortfarande läcker fosfat.

Om du har mycket fosfat kan det vara värt att titta på något som detta: http://shop.biotedmarin.se/ultra-life-flytande-fosfatkontroll-och-avlagsnare-60-ml/839-0 så att du kan enkelt se om sakerna läcker fosfat.

Så sätt kan du dosera för att ta bort all fosfat på kort tid och sedan se om det fortsätter att gå upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Om du har så mycket fosfat skulle jag göra ett par stora vattenbyten under en kort tid på minst 50% av karet. Ditt kar rymer väl bara 130 liter så det är ju inte så mycket vatten vi pratar om.

Vad för salt kör du med? Vad har du för värden i övrigt. Har du ny levande sten? Hur ser stenen ut.

Det är lättare för oss att hjälpa till när vi har nått att utgå från.

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det verkligen så höga värden att det är panik att byta vatten ? jag har tropic marine salt och akvariet är relativt nystartar å stenen lika så ca 6 veckor. å ja hur stenen ser ut är ju lite svårt att beskriva, ja ska försöka ta ett kort på karet å ta tester imorgon om det inte sjunkt något under natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller mina snäckor så är dom ofta åvan vattenytan och specielt i balkongen där det finns mycket godis. Vad kör du för test av fosfat?

okej kanske inte är något fel på sniglarna alltså =) jag kör med salifert, och jag tycket att just fosfat testet är ganska otydligt. mvh magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej direkt panik är det inte om du bara har sniglar i. Det skulle vara kul att se vad du har i no2 och no3. PH och KH.... Och ca mg... :)

Saliferts fosfat test kanske inte är det bäste. Det ger mer en fingervisnig åt vilket håll du ligger i fosfat. Ofta när salifert visar 0 i fosfat så har man bra mycket mer en vad man tror.

Kör med järnbaserad fosfat remower ett tag och låt karet gå in sig så kommer det att bli kanon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej direkt panik är det inte om du bara har sniglar i. Det skulle vara kul att se vad du har i no2 och no3. PH och KH.... Och ca mg... :)

Saliferts fosfat test kanske inte är det bäste. Det ger mer en fingervisnig åt vilket håll du ligger i fosfat. Ofta när salifert visar 0 i fosfat så har man bra mycket mer en vad man tror.

Kör med järnbaserad fosfat remower ett tag och låt karet gå in sig så kommer det att bli kanon!

jag tog mig tid att ta några tester ikväll istället.

PH 8.0

No2 0

NO3 10-25 (va lite närmare 25 än 10)

KH 6.7

Nh4 0

det var dom testerna jag har =)

kan tillägga att ja har två clowner i och en blenni, samt en orm sjöstjärna.

har två koraller också men smart som jag var så glömde ja fråga vad dom hette när ja köpte dom. ja bad om några bra nybörjar koraller. kan fixa bild om det nu har någon betydelse

jag bytte ut strumpan jag hade i tidigare med fosfat remover mot en ny med 40g i. "ultra phos fauna marin"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den andra ser ut som en rhodactis, en skivanemon.

Jaså Axvall, aha. Det är ju en liten bit bort då... Om du har tid över någon måndagkväll så brukar jag och några till vara nere i Skövde Akvarieförenings lokal och greja lite runt 7 tiden. Den ligger borta på Norrmalm(vår något föråldrade hemsida: http://www.skovdeaf.se/ ). Har två saltkar igång där iaf om du vill komma och prata lite akvaristik :-) Mitt kar hemma är inte så roligt just nu och ska startas om...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den andra ser ut som en rhodactis, en skivanemon.

Jaså Axvall, aha. Det är ju en liten bit bort då... Om du har tid över någon måndagkväll så brukar jag och några till vara nere i Skövde Akvarieförenings lokal och greja lite runt 7 tiden. Den ligger borta på Norrmalm(vår något föråldrade hemsida: http://www.skovdeaf.se/ ). Har två saltkar igång där iaf om du vill komma och prata lite akvaristik :-) Mitt kar hemma är inte så roligt just nu och ska startas om...

Vart på Norrmalm ligger eran lokal? Va där å snoka runt lite igår efter jobbet bara för att försöka hitta vart de ligger :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...