Gå till innehåll

Pny's återcirkulerande bio-pellets-reaktor


petnym

Rekommenderade inlägg

Inspirerad av

och Laggemans hemmabygge så har jag gjort en ny biopellets-reaktor med återcirkulerande design som snart skall få ersätta min första DIY biopelletsreaktor.

Idén är att en återcirkulerande pump sköter fluidiseringen inuti reaktorn och kan enkelt justeras med kranen (som monterats på trycksidan). Ett litet flöde till och från reaktorn kommer att uppstå tack vare tryckskillnaden på de båda sidorna om pumpen. Ett stort skruvbart lock gör det enkelt att fylla på mer media. (Kranen på locket är för avluftning). Rören är monterade nära reaktorns kropp för att bygget skall ta så lite utrymme i sumpen som möjligt. Reaktorn rymmer några liter media, (den är fylld med 1 liter i filmen).

Se min video från testkörningen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt bygge! Sätter du på lite dekaler ser det ut som nått man kan köpa :)

En liten fråga bara.. Vad får man för efekt med den mot ett vanligt filter? Det borde ju bli så att det vattnet som kommer ut har högre % bio efekt en ett vanligt filter fast ett vanligt filter har mer vatten med lägra bio efekt.. Borde ju på + - 0 i slutändan..

Förklara för mig hur det funkar.. Tack tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ändkåpan med skuvlock består av flera ihoplimmade PVC-delar i olika dimensioner.

Jag antar att skillnaden med denna återcirkulerande variant är att det blir ett lägre tak på hur snabbt man tar bort fosfatet ur akvarievattnet, och det i detta fallet är genomströmningen som sätter det taket. Jag antar att den även blir en aning energisnålare också även om skillnaden inte är så många watt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Bytte reaktorns pump till motsvarande modell i DC-utförande... Det var enkelt då pumparna har exakt samma mått och utseende för övrigt. Nu kan man även justera flödet inuti reaktorn med den lilla ratten för spänningsmatningen till pumpen. Det blir också enkelt att koppla reaktor-pumpen till akvariets framtida batteri-backup. Ingen risk för syrebrist eller ihop-kläggade biopellets vid ett eventuellt strömavbrott. ;-)

post-2486-14468928166804_thumb.jpg

post-2486-1446892816653_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 1 månad senare...
Kör du vanliga såna gröna slangar eller är det nån grön silikonslang?

Jag har inte kostat på mig silikonslangar så det är vanliga PVC-slangar... Silikonslang är givetvis bättre. De grövre gröna slangbitarna du ser i filmen är bara förstärkning kring de "riktiga" slangarna som säkerhet mot att slangarna skall vika sig och stoppa flödet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted har PVC-slang också. Det är mjukare pvc-rör kan man väl säga. Lite hårda men rätt så ok att böja och fixa med, och limmar med Tangit framför allt. :) Jag har dragit en loop i den biten 25mm jag har över. den kunde jag få ner till Ø40cm utan större bekymmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...