Gå till innehåll

Mitt 4 meters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Tack snälla Ni:)

Det där med korta våglängder på LED är riktigt fräckt. Här är två bilder med 420 och 405 nm LED. Det blir liksom en ytterliggare dimension till vid nersläckningen.

Ja nu går det ju inte att fåfram med min kamera men en ja försöker iallafall:)

post-5316-14468927734533_thumb.jpg

post-5316-14468927734319_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dom blir verkligen strålande:)

Men ja får ingen ordning på Ballingen, karet har liksom inte satt sig i något normalläge. Utan tillväxten svajar liksom.

Nu har jag dragit ner ballingen för att jag ska prova lite lägre värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dom blir verkligen strålande:)

Men ja får ingen ordning på Ballingen, karet har liksom inte satt sig i något normalläge. Utan tillväxten svajar liksom.

Nu har jag dragit ner ballingen för att jag ska prova lite lägre värde.

Du får nog inte rätt på det sådär snabbt, behöver med all säkerhet mogna till sig en tid innan stabiliteten sätter sig på rätt sätt så förbrukningen blir stabil. Tror att karet säkert håller på att "svänga" någon månad till oavsett vad du hittar på.. Tycker mina har gjort det iaf.

Man man tror att inkörningen varit klart så händer det alltid något som puttar en av banan som man försöker följa.. Men det kommer.. Ingen jäkt.. Då blir det aldrig bra.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla nitraten. Kan också vara kombination med starkt ljus. Hos mig har jag sett att koraller i mycket starkt ljus reagerar fortare på näringsbrist.

Fosfatbrist har jag sett som att koraller bleknar t.ex röd flakmontipora och kala fläckar på koraller när det blir värre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemma tillslut..

tackar Larry för en trevlig halvdag framför karet.. ! Väldigt kul o se det live nu för första gången med salt i, vet att det är ett häst projekt att ro ihamn.. Men jäkta inte o ta steg för steg..

Nu ska vi "bara" lösa respengar...

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man vet att man är en nörd när man har 25 kg koraller att titta på men istället ägnar en hel kväll att titta på en 10 grams nyanländ korall.

Ett fantastiskt litet exemplar (Acropora Millepora) från Mannes bytta

post-5316-14468927863655_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett nytt besök hos Stig och ett som vanligt väldigt intressant snack så åkte ett Jodtest med hem.

Efter att ja doserat 1.5 dl (utspritt på några dagar) så visar testet inget som helst utslag.

Det är helt klart så att i mitt kar så förbrukas Jod. På dessa dagar har min gröna Gorgoina gått från jättegrön till löjligtubermegagrön:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett nytt besök hos Stig och ett som vanligt väldigt intressant snack så åkte ett Jodtest med hem.

Efter att ja doserat 1.5 dl (utspritt på några dagar) så visar testet inget som helst utslag.

Det är helt klart så att i mitt kar så förbrukas Jod. På dessa dagar har min gröna Gorgoina gått från jättegrön till löjligtubermegagrön:)

Jag har aldrig provat att mäta jod. Är det lätt att mäta och kan man lita på mätvärdet? Vilket testkit använder du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferttest. Vet inte hur tillförlitligt det är men jag får ett utslag 10 minuter efter en 50ml dos (slog i 100ml första dosen, första dagen). Men än så länge så är provet helt glasklart dagen efter.

Provet är inte helt lätt att läsa ut men i handfatet (ja som bakgrund) på toan syns färgomslaget rätt väl.

Inte för skoj skull utan för att mina acros började visa på någon slags brist, algerna började dumpas helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet egentligen inte om Jod är boven, kanske mäter jag bara ett mymptom på att jag slarvat med fler spårämnen.

Dessutom vill ja verkligen inte verka smart på något sätt. Det var Stig som propsade på att ja skulle testa just Jod. Jag gnällde mest o sa att är det verkligen nödvändigt:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodtestet jag använde orkade jag med att mäta med 2-3 gånger då det kräver timing med mera, man ska läsa av efter en viss tid osv en riktig pina tyckte jag, men inte riktigt lika hemsk som saliferts Strontiumtest.. Jag dumpar i jod då och då, har haft olika sorter, både i form av stark "mörk" jodlösning som luktar kraftigt av jod som man droppar i nån droppe då och då och de som ser ut och luktar vatten som man kan hälla i rätt friskt av... Det har väl som vanligt för tillsatser inte haft nån magisk effekt, men samtidigt har ju vissa koraller en stark lukt av Jod (Xenia, vissa skivisar, vissa acroporor t.ex.), så man kan ju anta att de använder jod till nånting, lite därför jag ändå doserar det då och då...

Jod försvinner snabbt ur karet genom att det luftas ut, och många av ämnena som jod bildar är fotoreaktiva, så de ändrar form om de utsätts för ljus, så kan vara en idé att tillsätta det efter ljuset slocknat i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vet int, och kan inbilla mig men karet mår betydligt bättre nu. Så att någon slag roll har Jod iallafall i mitt kar.

Har surfat runt en del och det verkar som om i nästan alla spårämnes serier ingår jod i någon form.

Sen kan du ha rätt Jani att den bästa metoden är att dagligen "fylla på" genom Ballingen, ja har sett till att ha en dos nattetid.

Alltså ja tycker mest att det är kul att ja hittat nått som verkade vara slut i mitt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...