Gå till innehåll

Mitt 4 meters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Närodlat är verkligen topp.

Fiskarna från Stig blev Chromis, pilfisk, knorrclown samt filfisk.

Jo det är för mörkt i mitten :), där ska en tredje ramp sitta med tiden. Kommer att bygga om ramperna som satt i 500 litaren så att egentligen har ja alla komponenter men det får komma när ja orkar. Just nu är ja helt slut när det gäller akvariehobbyn, tror att jag lagt mer än 100 timmar för att få till allt och måste fåtill Ballingen innan något annat.

En fundering,Måste det vara flådljus överallt i baljan?Kan det inte vara coolt med lite dunkelt med dom måtten?och kanske lägga i nått mindre ljuskrävande just där?Ska själv i sinom tid starta igång det kar jag tänkte från början 160 cm men endast 120 cm ramp..själlva revdelen under lyset och "mörka" hörnsidor.Kanske inte helt naturligt dåra men inbillar mig att det kan bli snyggt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fundering,Måste det vara flådljus överallt i baljan?Kan det inte vara coolt med lite dunkelt med dom måtten?och kanske lägga i nått mindre ljuskrävande just där?Ska själv i sinom tid starta igång det kar jag tänkte från början 160 cm men endast 120 cm ramp..själlva revdelen under lyset och "mörka" hörnsidor.Kanske inte helt naturligt dåra men inbillar mig att det kan bli snyggt!

Jo du har rätt, inte flåljus överallt. Mörkar båda framhörnen, ramperna slutar 40cm kort sidan. Dessutom slutar ljuset ca: 30cm från bakrutan (karet är ju 1 meter djupt)

Jag är helt inne på din ide att inte bränna på överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fantastiskt fint ska bli intressant följa detta projektet.

Riktigt läckert :woooow:

En tekniklista vore intressant ! Inte sett vad du kör för skummare mm till detta

Medhåll.

Koraller i all ära men lite bilder på tekniken vore även det högst intressant. Nyfiken på hur du tänkt där och vad som krävs för att driva det :]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt D Fattar ej att du pallar med allt jobb och få detta i verket :) Förhoppningsvis har du en skön framtid med karet stora brukar vara mer stabila en små burkar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt D Fattar ej att du pallar med allt jobb och få detta i verket :) Förhoppningsvis har du en skön framtid med karet stora brukar vara mer stabila en små burkar :)

Där har du en poäng!I denna enorma vattenvolym som ln21 har! Är det det som är pricken över i:et eller är det tekniken?Men oavsett zise på baljan kan man ta i för mycket! Min sötvattens burk på 3 meter lyckades jag få överbelastad,,man gapar över för mycket helt enkelt och inbillar sig att man har mer plats än man har.Nu är det ju betydligt enklare o billigare att överbelasta sött iofs.Förövrigt så kan du hantera en kamera ln21..snygga bilder på ett makalöst fint akvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade Madde på snabbbesök i helgen. Alltid trevligt att råkas:)

Har inte installerat Ballingen än men det är än så länge ingen brådska, det sjunker 0,3-0,4 i KH om dagen. Det har nog att göra med att det är hel del vatten i byttan som lugnar upp processen.

Dessutom är ju koralllasten rätt låg.

Tyvärr går min Hepatus fortfarande med rätt mycke prick, som kom direkt efter flytten.

Har även fått lite Cyano, inget som oroar dock. Utan ser det som en del av den naturliga mognaden i karet.

Var dessutom hos Stig igen, en liten Mandarin, en kaninfisk och två putsarräkor blev det denna gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om hepatus går med prick så skulle jag vilja råda dig att låta honom vara ifred så mycket som möjligt. Om karet i övrigt är friskt, vilket ju ditt är, så kommer han att reda ut detta själv. Nya fiskar och bökande i karet kommer dock att få honom fortsatt stressad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om hepatus går med prick så skulle jag vilja råda dig att låta honom vara ifred så mycket som möjligt. Om karet i övrigt är friskt, vilket ju ditt är, så kommer han att reda ut detta själv. Nya fiskar och bökande i karet kommer dock att få honom fortsatt stressad.

Helt rätt Wiking,,,,tyvärr har ja lite att välja på pest eller kolera. Vill inte att min Stenochaetus ska bo in sig för mycket. Den är skoningslös mot nykommlingar, samtidigt som ja vet att ny fisk kan störa Dorisen. Men nu är det slutplockat i karet bland korallerna och inga nya firrar ska i innan Doris är helt fri från pricken.

min lilla hapatus hade prick de första veckorna när ajg fick honom. men körde frysmaten i vitlöks vatten och rörde itne runt i karet och då försvann det nästan direkt=)

Bra tips Wigge,,,, jag ska testa det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...