Gå till innehåll

Mitt 4 meters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Den har tillväxt men den har ju ynkligt lite ljus och jag har inte kommit igång med mittlyset.

Varje ledig minut planerar vi och fixar med resan. har bokat lite inrikesflyg och lägenheter på tre ställe.

Bilen är inte klar inte heller boendet i Cairns. Vi lägger rätt mycke tid för att jämföra och få ner priserna till ett minimum.

Sen har vi ju att fixa till Hongkong vistelsen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hongkong? Det är en vacker stad kan jag meddela. :)

Mycket trevlig och supercoola ställen att besöka, oavsett om man gillar kultur, nattliv eller bara att strosa runt och se på alla skyskrapor. :)

Får ni tid så ta er ut till en nöjespark/djurpark som heter

, riktigt trevligt med delfinshow och lite annat kul.

Kolla även in deras "

" om ni hinner. Finns även ett ställe utanför storstan som heter Stanley som är riktigt mysigt, där de bland annat har en trevlig marknad.

Funderar själv på att lura tjejen dit nästa gång vi ska iväg, vilket blir runt april 2014. :)

Ser förresten fram emot en träff framåt vårkanten/sommaren Larry. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lagge, bra tips. Vi har varit i HK några ggr men inte varit på fishstreet. Har liksom inte hunnits med :)

Man skulle haft en bra filmkamera för att just nu är akvariet på topp, får se om ja kan fåtill lite nya bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är 60 cm högt (standard höjd).

Nej jag har sett några konstgjorda korallkar i Asien dom var relativt välgjorda men det säg inte klokt ut. Inte ens ett otränat öga blir lurat efter att karet varit igång en månad. Det är ingenting för mig. jag vill dessutom åt karets alla utseende vid tändning och släckning.

Sitter just nu och tittar i byttan, enbart blåljus är tänt och karet har en helt enorm flourecens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok! vi håller på att diskutera detta ämne i en annan tråd...om jag omformulerar frågan...skulle du överhuvudtaget kunna överväga någon form av arteficiellt om priset var överkomligt mot äkta?Med din size på kar så får man bekänna kronor tycker jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok! vi håller på att diskutera detta ämne i en annan tråd...om jag omformulerar frågan...skulle du överhuvudtaget kunna överväga någon form av arteficiellt om priset var överkomligt mot äkta?Med din size på kar så får man bekänna kronor tycker jag!

Nej, kör hellre enbart fisk isådana fall:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag är inte alls säker på att få till det. MEN, jag har kontakt med ett par professionella fotografer samt en kille på en av de största fotobutikerna i Sverige. Dom klurar lite på det. :)

Då väntar jag tålmodigt på en "guide" från dig när "ni" har löst dilemmat..

Man får såååå sjuka färger nu här precis innan jonblund ska komma.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör samma sak jag.. Så sjukt fint med blåljuset. Håller på och klurar på hur man kan fånga det på bild på ett vettigt sätt.

Det är riktigt svårt att fota i blåljus. Det bästa är att fota i RAW format och verkligen lägga tid på bilden i datorn för manuell justering av vitbalans och finjustera de andra färgerna tills det verkligen stämmer med vad ögat ser i karet. Faktiskt lättare sagt än gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte en moderator klippa ut detta ang foto i larrys tråd o skapa en ny tråd på rätt ställe..

Hade vi kommit på hur vi ska lösa fotoproblemet så hade det varit guld värt för guiden som insperation källa återigen.

Bara min mening..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, kör hellre enbart fisk isådana fall:)

ok!Men om vi tar en närbild då?En i ditt o en i min?spelar det då någon roll att du har 4 meter och jag 40 cm,,om vi tar kort på samma sak?-diskussion-

får jag komma hem o titta har jag aldrig hört,,hehehe!Fast det är samma sak

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns färgfilter från kemikameratiden som man använde vid dykning. Kolla verkan här på videon: http://www.ikelite.com/downloads/video/IkeMod_1.html

Jag skulle kunna tänka mig att pröva detta: http://www.rajalaproshop.se/Produkter/Tillbeh%C3%B6r/Filter/58-mm/Hoya/Hoya-Filter-HMC-25A-R%C3%B6dfilter-58mm-F%C3%B6rst%C3%A4rker-kontraster-121577-p0000000274.aspx

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bra det blev. Jag får kanske ta en fragg av dig när jag "möblerat" klart och fått igång LED-rampen.

Pär

Inga som helst problem, bara att slå en signal. Korallen från dig gör att karet får ett mycket bättre helhetsintryck. Högersidan är inte längre avdelad,, delad från vänstersidan.

Fotbollen, är det pocillopora? Mäktigt iallafall.

/sent from phone

Jepp en rejäl Pocillopora är det, den är fortfarande lite småtjurig i sitt nya hem, men det kommer. Jag tycker mig märka under flytten att de stora korallerna är rätt mycket trögare att fåigång än småpinnar. Tror helt utan något som helst bevis att det kan bero på att fler polyper behöver vara glada (svårare att tillfredsställa) för att hela kolonin ska visa full trivsel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den röda Pavonan gillar verkligen att den fått lite nytt ljus på sig.

Det är svårt att få riktig skärpa för att korallen står 80cm in i karet.[ATTACH=CONFIG]90795[/ATTACH]

Nytt ? Inte gammalt från 500an ? , den ser riktigt fin ut!

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...