Gå till innehåll

Mitt 4 meters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Plåten på bilden är en av två, dessutom så kommer jag att lägga till mina nuvarande ramper (kapade och anpassade)

Jag siktade från början på 1200 W LED, men kommer att börja med 1000W men kommer att mata dom till ca: 850 Watt.

Dessa 850 W ska belysa ca:1300 liter. 0,65 W/liter matad effekt.

30-40 cm längst bak i karet, tror ändå att spillljus kommer att lysa upp. Men eftersom jag inte kommer att ha några koraller längst bak så spelar det mindre roll.

Men jag kommer säkerligen att där det behövs förstärka i framtiden, men man måste ju börja någon stans:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt fränt ut det där larry!

Skall du ha ett stim med kirurger skulle jag köra på 4-5st acanthurus leucosternon. jag har haft en sedan start av mitt akvarie vilket är snart 4 år och jösses vilken in firre det är. min var ca 10cm vid inköp och den har vuxit ca 1cm/ år. dessa kirurger blir bara finare om de går i grupp då de år fram sitt mer naturliga beteende och dess färg intensifieras något enormt. köps de samtidigt funkar det utmärkt men bara att glömma o man köper de vid olika tillfällen.

En viktig del som du säkert tänkt på men jag har ej orkat läsa allt är vikten av cirkulation..... det blir mkt vatten som skall flyttas runt.

4st rejäla tunze pumpar med 12000liter styrbara (6105)+ ett par fasta lite mindre är la det minsta.

Kul o se att du anv ditt fina akvarie till salt nu . det var ju ett tag sedan du la botten plattan till utbygget. jag har för mig att det var ungefär samtidigt som jag gjorde mitt 900 liters troffe kar med massa BTN moduler.

Ändrat av Andreas N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ln21 du gör saker som vanligt folk bara kan drömma om!Gör det! köp det!är det inte enirverande?Menar när nån säger att det skulle passa bra me 8 SVINDYRA kirurger....eller för den delen när du körde tanganyika nästan lika dyrt...vad tusan jobbar du med kan man undra?Hur tusan överlever man i växjö???Jag är full av beundran,rent av avundsjuk!:smiley20: för du är väl medveten om att du har få likar i svearike? ens i europa?:smiley16:

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledsen. Det var jag som skrev fel.

Jag har en affär så jag har många akvarier. Tre har lysrör men de andra har lysdiodbelysning. De flesta riktigt klena för att det inte skall växa för mycket alger. Och karen är små. Det största är bara 294 cm långt.

Jag har haft en väldans många kar i gång samtidigt varav det längsta på 300cm,så mig impar du inte på gubbe lilla ;) om det nu var det du menade! :kung

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Larrys kar lär absolut bli något ut över det vanliga.. Det räknar iaf jag med.. Ska absolut upp o ta en titt när tillfället kommer..

När det gäller stålarna så är det tålamod som gäller.. Själv la jag ca 15k på min LED , man får helt enkelt göra det i den takten man har råd.. Dvs priotera, inte svårare än så..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket fint och spännande projekt Larry.

-Ser mycket fram emot fler bilder och att följa ditt projekt.

Jag hoppas att din tråd kommer att få vara ifred från onödiga och plumpa inlägg och vi kan följa ditt projekt.

Den kunskap som Stig och flera andra med ett mångårigt intresse så frikostigt delar med sig av här är guld värd.

-Ett bevis på att Kunskap och Ödmjukhet ofta går hand i hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla kommentarer, tycker att det är jättebra att tråden är aktiv.

Kom just hem från några dagar i Sthlm, tyvärr så har det blivit någon slags egensvängning i skummarpumpen. Den brummar något alldeles, så att det blir till att riva den i morgon för att se efter vad som ger missljudet. Sitter just nu i rummet och har en utombordare jämte mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vad säger man,,,,,,,,satt och var riktigt vresig igår efter att inte ha hittat orginalpumpen till skummaren på nätet.

Ringde Stig (än en gång) och som vanligt så lugnade han mig och när pulsen sjunkit lite på mig så kom han med sin analys.

Samt ställde den egentligen självklara frågan. Har du avkalkat pumpen?

Ja vet inte,,,,,,,, men ibland så behöver man höra det självklara. Efter en natta i saltsyra så är allt tillbaka i sumpen och nu går den tyst igen.

Tack Stig för att du hjälp mig än en gång:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vad säger man,,,,,,,,satt och var riktigt vresig igår efter att inte ha hittat orginalpumpen till skummaren på nätet.

Ringde Stig (än en gång) och som vanligt så lugnade han mig och när pulsen sjunkit lite på mig så kom han med sin analys.

Samt ställde den egentligen självklara frågan. Har du avkalkat pumpen?

Ja vet inte,,,,,,,, men ibland så behöver man höra det självklara. Efter en natta i saltsyra så är allt tillbaka i sumpen och nu går den tyst igen.

Tack Stig för att du hjälp mig än en gång:)

Så är det nog, många gånger söker man de svåra alternativen för att lösa de enklaste av problem, kanske är det teknikdjävulen i oss som gör att det blir så?

Imponerande bygge Larry som är trevligt att följa:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är karet 4 veckor. Jag matar fortfarande karet varje kväll. Samt har börjat hälla i artemiaägg.

Plåtarna för belysningen är uppmärkta,,,,,,,,, nu väntar jag bara på LEDsen.

Belysningen är inte symetrisk för att karet har inte symetriskt innermått.

Ja jo ja vet, tråkig rapportering, men ja kommer liksom inte längre just nu:)

post-5316-14468927103116_thumb.jpg

post-5316-14468927103342_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...