GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Resun Waver 15000 recension/modifiering

Featured Replies

Postat

Jag postar en trÄd hÀr som kan fÄ agera som mini recension samtidigt dÄ det Àr pÄ modet hÀr pÄ forumet.

Jag ska hÀr presentera en pump, Resun Waver 15000. Det hÀr Àr inte en helt ny pump, den verkar ha funnits i nÄgra Är nu. Men av nÄgon anledning har den inte fÄtt nÄgon större uppmÀrksamhet hÀr? Varför kan jag inte begripa riktigt dÄ nÄgra hÀr ÀndÄ faktiskt har pumpen och dennes potential Àr riktigt spÀnnande.

Resun Waver 15000 Àr en styrbar DC pump med en medföljande styrlÄda. Den gÄr pÄ upp till 24V och har i orginalutförande tre olika hastigheter den hoppar mellan, detta justerar man med vridreglage pÄ styrenheten. Enligt Resun sjÀlva sÄ pumpar maskinen 2000, 8000 och 15000 liter i timmen pÄ de tre olika hastigheterna. Hastigheterna Àr instÀllningsbara i denna ordning.

LÄg - 10-20 sekunder

Mellan - 5-15 sekunder

Hög - 2-10 sekunder

post-5646-1446892665708_thumb.jpg

Pumpen kommer i denna tjusiga(beroende pÄ betraktarens ögon) lÄda. Den kom Àven med en extremt snÄl manual, i slutÀndan sÄ Àr informationen du fÄr frÄn valfri sida som sÀljer pumpen nÀstan mer komplett Àn manualen pÄ 1,5 A4.

post-5646-14468926657325_thumb.jpg

HÀr Àr styrenheten och transformatorn. Transformatorn kom med en Engelsk strömplugg men kom med en trevlig adapter. Om man inte vill byta kontakten sjÀlv, det pÄverkar nog inte sÀkerheten dÄ det inte Àr en gjuten strömplugg. Det hÀr Àr en lÄgspÀnningspump iaf sÄ transformatorn behöver inte vara i nÀrheten av akvariet. Transformatorn ger ut 24V AC för övrigt, det sitter en likriktare i styrlÄdan. StyrlÄdan har dioder trevligt nog för nÀr varje hastighet Àr igÄng vilket gör det lÀtt att övervaka sina instÀllningar. Lite negativt dock fÄr de Àr vÀldigt skarpa blÄ dioder, blir smÄjobbigt att se pÄ de dÄ de lyser sÄ pass starkt. "Skruvarna" Àr nÄgot plastiga och grova, men gör sitt jobb.

post-5646-14468926657897_thumb.jpg

HÀr Àr tvÄ dÄliga bilder pÄ sjÀlva pumpen. En sak man mÀrker fort nÀr man har pumpen Àr att den Àr stor. Den Àr enorm rent av. Titta hur den sitter i testakvariet, det Àr visserligen inget stort kar men det ger en viss bild. Men det gÄr inte greppa runt pumpen med en hand, sÄ mycket kan jag sÀga. Det hÀr Àr lite synd dÄ pumpen inte kommer se nÄgot vidare ut i ett mindre akvarie. Den hÀr pumpen passar bÀst i ett större kar dÀr man kan dölja den nÄgorlunda... Om man inte skulle tycka den Àr fasansfullt vacker, isf fÄr man gÀrna sÀtta den i ett mindre kar :-)

Storleken pÄ utblÄset Àr med stor dock och det ger en vÀldigt bred och mjuk strÄle. Flödet blir dÀrmed vÀldigt snÀllt, för pumpen pumpar ganska bra faktiskt tycker jag. Det kÀnns mycket nÀrmre sina specar Àn de andra Resun pumparna jag testat. Den hÀr pumpen tror jag fungerar bra.

Jag köpte min pump frÄn fish-street: http://www.fish-street.com/resun_wave_maker_15000a_v4?language_code=sv

De fÄr bara plus av mig, de hade den i sitt lager i Storbritannien vilket eliminera all tullrisk och gav ett bÀttre fraktpris. Frakten gick blixtsnabbt med, den kom fram dagen efter att de skicka den vilket kÀnns som rekord. Eller sÄ var deras mail om nÀr de skicka pumpen försenat.

StyrlÄdan som följde med fungerar, den hoppar mellan de olika hastigheterna i lÄngsamt tempo. Hurvida man Àr nöjd med det eller ej Àr upp till var och en. Men det kan nog ge ett ganska trevligt varierande tempo i akvariet. Jag har inte gÄtt igenom detta sÄ noga dÄ jag inte var sÄ intresserad av detta, dÀrför har jag bara testat detta grundligt för att se om pumpen fungerar innan jag börja arbeta med den...

För nu kommer den roliga delen, jag fortsÀtter detta i nÀsta inlÀgg. Men jag lÀgger fram det hÀr, vi har en DC pump! Visserligen Àr det en fördel att ha lÄgspÀnning till pumparna i akvariet men den riktiga spÀnningen ligger ju i att bygga en vÄgmaskin av pumpen! Styrbara pumpar Àr dyra, har man tur kan man hitta en begagnad för ett hyfsat pris men den hÀr kostar nÀstan hÀlften av vad en beganad kostar för en ny pump av den hÀr modellen.

För att kunna anvÀnda den hÀr som vÄgmaskin mÄste den byggas om dock, den medföljande styrlÄdan gör ingen vÄgÀlskare glad, timingen Àr pÄ tok för feg. FortsÀttning följer...

post-5646-14468926657622_thumb.jpg

Ändrat av mikoto

• Svar 102
  • Visningar 13,3k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta Àmne

PopulÀra bilder

Postat
  • Författare

Nu börjar vi grÀva. Jag har varit intresserad av det hÀr projektet till och frÄn under en tid och sökt mycket. TyvÀrr finns det ingen modifieringsguide ute för de hÀr pumparna vad jag kan hitta. MÄnga verkar ha viljat bygga styrkretsar till den hÀr men fÄ verkar ha lyckats. NÄgra fÄ verkar iofs har gjort det men de sÀger inte hur de gjorde. Finns en mycket retlig video pÄ tuben tex dÀr en har precis vad man vill ha men Àr förtegen om hur han gjort.

Men jag hitta den hÀr posten till slut pÄ RC: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1021862&page=9

Det hÀr Àr perfekt, det ger oss en bra grund att stÄ pÄ. Vi behöver inte bygga nÄgon ny kontroller typ den som finns för att styra Tunze pumparna. Vi bygger om vÄr medföljande lÄda istÀllet.

Som han i trÄden skriver sÄ sitter det tvÄ HEF4528 kretsar i lÄdan som styr hur lÄng varje period ska vara. Dessa styrs genom en potentiometer och en kondensator. Potentiometrarna till de olika styrkorna verkar vara pÄ:

LÄg: 730K ohm

Mellan: 650K ohm

Stor: 480K ohm

Jag fÄr konfirmera detta dock... Hur som sÄ Àr kondensatorn för alla hastigheterna av samma styrka, 22uF. Dessa tvÄ pÄverkar kretsen linjÀrt. Det innebÀr att om vi byter ut en kondensator mot en tiondel av styrkan sÄ blir tiden för intervallet en tiondel med. SÄ genom att byta den lÄga pumphastighetens kondensator mot en 2.2uF kondensator Àndras tiden den Àr igÄng frÄn 10-20 sekunder till 1-2 sekunder. Det Àr nu tiderna börjar bli bÀttre för vÄgintervallen.

Det optimala verkar vara att sÀnka mellanhastigheten till nÄgon tiodels sekund sÄ att vi slipper den sÄ leker vi i praktiken med den höga och lÄga hastigheten, hur stor intervall de behöver ha vet jag inte riktigt Ànnu, men nÄgon sekund ungefÀr borde vara lagom? Jag fÄr nog experimentera lite hÀr om ingen har nÄgot riktigt bra förslag.

HEF kretsarna Àr kopplade till en switchande regulator LM2576T. Exakt hur detta gÄr till har jag inte listat ut tyvÀrr. Jag Àr förtjust i elektronik men har ingen egentlig utbildning pÄ saken sÄ mina framgÄngar blir ganska tröga. Jag kan nog lista ut det... Min tanke vore att man kanske kunde bryta HEF kretsens styrning till regulatorn sÄ att den istÀllet för att köra i lÄg hastighet stÀnger av pumpen under de lÄga och mellanstarka intervallerna och enbart Àr pÄ under full styrka. Lyckas jag inte med det fÄr jag nöja mig mellan att lÄta pumpen slÄ mellan lÄg och hög styrka.

TyvÀrr har jag inget schema att dela med mig av till mer elektronik kunniga hÀr, jag fÄr se om jag kan lista ut elÀndet annars fÄr jag vÀl försöka rita upp elÀndet pÄ egen hand.

Än sĂ„ lĂ€nge har jag testat att byta kondensator C10 frĂ„n 22uF till en 1uF kondensator. Detta gör att lĂ„ga hastigheten gĂ„r frĂ„n 0.5 till 1 sekund. SĂ„ pĂ„ det viset stĂ€mmer teorin.

Nu ÄterstÄr att se om jag kan fÄ nÄgra vÄgor i karet... Först ska jag ha lite fler kondensatorer.

Postat

Ska bli intressant att se vad du kommer fram till med styrningen/drivningen. Har sjÀlv kört en sÄdan hÀr under lite över 2 Ärs tid och hade redan frÄn början tanken att gÄ in och bygga om stryningen pÄ nÄgot vis men har aldrig haft tiden.

MVH

/Janne

Postat

SpÀnnande att se hur det gÄr. Om du fÄr klurat ut detta har vi en billig vÄgmaskin att anvÀnda i vÄra tÄngakvarier!

Hur upplever du ljudnivÄn?

Postat
  • Författare

Janne: JasÄ du har en? Du borde ju kunna lista ut hur den fungerar i en handvÀndning ju :-) Kontrollenheten Àr ju supersimpel egentligen, ensidigt kretskort och inte en ytmonterad komponent. Det hjÀlper inte mig frÄn att stÄnga mig blodig iofs men det beror nog mest pÄ att jag inte kan arbeta metodiskt...

Jonas: Billig vÄgmaskin vill vi ha! LjudnivÄn Àr sÄdÀr, pumpen i sig lÄter inte sÄ mycket men den vibrerar ganska vilt. OrginalfÀstet Àr inte för den ljudkÀnslige.

Postat
Janne: JasÄ du har en? Du borde ju kunna lista ut hur den fungerar i en handvÀndning ju :-) Kontrollenheten Àr ju supersimpel egentligen, ensidigt kretskort och inte en ytmonterad komponent. Det hjÀlper inte mig frÄn att stÄnga mig blodig iofs men det beror nog mest pÄ att jag inte kan arbeta metodiskt...

Det Ă€r möjligt, men man vet aldrig :) men det Ă€r tiden som tryter, har fĂ„tt prioritera bort det och det ser inte ljusare ut pĂ„ den fronten nu heller. Öppnade styrningen/drivningen det första jag gjorde nĂ€r jag fick den men sen blev det inte mer utan den fick gĂ„ i drift istĂ€llet.

Ser fram emot att du kommer med ett schema ;)

MVH

/Janne

Postat
Det hÀr Àr inte en helt ny pump, den verkar ha funnits i nÄgra Är nu. Men av nÄgon anledning har den inte fÄtt nÄgon större uppmÀrksamhet hÀr? Varför kan jag inte begripa riktigt dÄ nÄgra hÀr ÀndÄ faktiskt har pumpen och dennes potential Àr riktigt.

Det har skrivits om mÀrket hÀr i forumet och vad som framgÄr Àr att den bullrar och saknar magnet samt att den inte har den kapacitet som utlovas. Att du betalar dyrt för skrÀp förstÄr jag inte och som dessutom tydligen inte fungerar dÄ du vill göra om den.

Postat
  • Författare

Om den inte fungerar eller inte fungerar som jag vill Àr tvÄ vÀldigt olika saker ;-) Om den gör det jag vill bara sÄ Àr jag nöjd. Jag köpte den delvis för att jag ville pilla isÀr den. Hade den hÀr faktiskt pumpat 15000 liter i timmen hade den varit oanvÀndbar i sammanhanget tror jag. Man fÄr göra sÄ nÀr man köper billiga kina grejer, man fÄr köpa nÄgot som har en kapacitet en bra bit ovanför vad man sjÀlv behöver.

Jag har byggt en vÄg kontroll för Tunze pumpar innan annars, men det Àr mycket mer spÀnnande att se om det hÀr fungerar först.

Postat
Om den inte fungerar eller inte fungerar som jag vill Àr tvÄ vÀldigt olika saker ;-) Om den gör det jag vill bara sÄ Àr jag nöjd. Jag köpte den delvis för att jag ville pilla isÀr den. Hade den hÀr faktiskt pumpat 15000 liter i timmen hade den varit oanvÀndbar i sammanhanget tror jag. Man fÄr göra sÄ nÀr man köper billiga kina grejer, man fÄr köpa nÄgot som har en kapacitet en bra bit ovanför vad man sjÀlv behöver.

Jag har byggt en vÄg kontroll för Tunze pumpar innan annars, men det Àr mycket mer spÀnnande att se om det hÀr fungerar först.

Tittade pÄ Fish Street, stÀmmer det att den kostade 318$?

Postat

Nope, köpte just en och betalade strax över 700 SEK inkl. frakt frÄn UK.

Postat
  • Författare

Ja, fy guskelov. Hade den kostat 318$ hade jag aldrig köpt den. Mitt pris hamna ungefÀr samma som Larrys. Fast jag tror jag kom under 700 tom.

Jag har framgÄng hÀr hemma! Jag har en vÄg i mitt test akvarie. Den Àr inte den stÄtligaste som finns och ej heller sÀrskillt vÀl instÀlld. Men jag har vÄgrörelse. Projektet Àr Àn sÄ lÀnge en framgÄng med andra ord, nu ska jag se fall jag kan fÄ vÄgen lite bÀttre... Just nu Àr vÄgen pÄ ungefÀr 1 cm mÀtt frÄn lÀgsta till högsta nivÄ pÄ vattnet i ena kanten. Inget monster men som sagt, vÄg... Jag ska se fall jag kan fÄ till nÄgon video.

Postat
  • Författare

SÄdÀr, nu ska jag posta mer utförligt och har tvÄ dÄliga videos att bjuda pÄ.

HÀr Àr min kontroll lÄda efter min mod.

post-5646-14468926665909_thumb.jpg

Den ser inte sÄdÀr jÀtte förÀndrad ut och det Àr den inte heller. Allt jag gjort Àr att jag har bytt ut tre kondensatorer. Kondensatorerna som behöver bytas Àr C10(lÄg hastighet), C6(mellan) och C5(hög). Orginalen Àr 22uF allihopa. Jag bytte lÄg hastighets kondensatorn mot en 2.2uF. Det ger ett intervall pÄ 1-2 sekunder. Mellan ville jag i princip inte ha sÄ jag satte dit tvÄ stycken 1uF kondensatorer i serie vilket ger 0.5uF. Den blir pÄ i max 0,5 sekunder med det, om ens det. Den höga styrkans kondensator satte jag dit en 4.7uF, detta ger vÀl kring 2-4 sekunder.

Alla tider har jag chansat mig till, jag kanske fÄr Àndra i slutÀndan men det kÀndes som en bra utgÄngspunkt. Behöver man mer tid sÀtter man dit en större kondensator, behöver man mindre en lÀgre :-) Kretskortet Àr Àven tydligt markerat om man skulle löda bort en kondensator och glömma orienteringen pÄ den.

Jag har filmat lite pÄ akvariet jag testkör pumpen i hÀr och kontrolllÄdan i action. Det Àr ganska hemska filmer men de Àr korta :-) Nu fÄr ni en smygtitt pÄ mitt nya tropiska kar med, det passa bra att provfylla det och testa pumpen samtidigt. Ingen musik till videorna tyvÀrr.

PYjZqeOiZzI

iP8CwIHsnTc

Jag tror dock man borde kunna fÄ till det bÀttre. Om man skulle kunna lista ut hur man kan fÄ pumpen att stÀnga av sig istÀllet pÄ lÀgsta hastigheten sÄ tror jag man kan fÄ en boost. Den hÀr vÄgen Àr inte sÀrskilt optimerad heller. Pumpen arbetar lite grann i "motströms". FÄ till exakt rÀtt timing Àr nog svÄrt. Det Àgnar jag mig nog hellre Ät pÄ det karet dÀr pumpen ska sitta i slutÀndan.

Postat

Om du hade satt den i en lÄda med bara utblÄset samt lite öppet i överkant à tunze wave boxarna sÄ bör du fÄ nÄgra mm till pÄ vÄgen. , testa med typ en bigpack glass lÄda eller dylikt..

Med vÀnlig hÀlsning, Manne

Postat
  • Författare

Det vore intressant att veta ja hur stor skillnad en lÄda montering skulle göra. Men jag har för mig att jag lÀst i en del DIY trÄdar med Tunze pumpen för vÄglÄdor sÄ fÄr de större effekt nÀr pumpen Àr utanför lÄdan... Men jag kommer pröva oavsett för pumpen ska sitta i ett hörn i akvariet som agerat filterhörna innan sÄ det blir som en lÄda.

Jag har fÄtt nÄgra framsteg till hÀr hemma. Jag vet nu ungefÀr hur pumpens varvtal styrs.

Kontroll enheten fungerar sÄhÀr, pumpen kör i normalt i det lÄgvarviga lÀget. Sedan nÀr det slÄr över till mellan och hög lÀget sÄ ökar pumpen hastighet. SÄ pumpen "stryps" inte och slÀpps sedan loss mer och mer utan tvÀrt om enligt den hÀr designen. Jag trodde det var tvÀrt om. Det komplicerar lÀget lite grann men inte mycket.

Hög och mellan intervallet kopplas till regulatorn med var sitt motstÄnd. Detta Àr motstÄnd R16 och R17. Dessa Àr tyvÀrr svÄra att hitta dÄ deras markeringar pÄ kretskortet stÄr under motstÄndet och dÀrför knappt syns förrÀns motstÄndet Àr borttaget. Men de blir lÀttare att hitta dÄ de sitter brevid transistorerna T2 och T3 som Àr betydligt lÀttare att hitta.

Genom att helt enkelt lyfta dessa motstÄnd frÄn kortet sÄ byter pumpen aldrig hastighet trots att den byter intervall.

Nu mÄste jag försöka rÀkna ut hur jag ska placera om motstÄnden för att den normala hastigheten ska bli noll och den höga hastigheten fortfarande fungerar som vanligt...

Postat
  • Författare

Arrgh, haha jag Àr inte skapt för sÄdant hÀr. Mitt huvud översÄllas med tankar och ideér nÀr jag analyserar kretsar. Jag postar lite mer info hÀr om nÄgon Àr intresserad av att försöka rÀkna eller tÀnka lite.

Regulatorn fungerar sÄhÀr. Den har ett Feedback ben som bestÀmmer spÀnningen den skickar ut. Feedbackbenet har tvÄ motstÄnd pÄ sig. MotstÄnd 1 kopplas till utgÄende spÀnning frÄn regulatorn, motstÄnd 2 kopplas till jord. UtgÄende spÀnning frÄn regulatorn rÀknas ut sÄhÀr:

V = 1.23 x(1 + R1/R2)

De motstÄnd R1 och R2 som sitter pÄ kretsen orginal Àr R1=22k ohm och R2=3K ohm

1.23 x (1 + 22/3) = 10,25 V

Detta stÀmmer överrens med mina mÀtningar jag gjort över pumpen för i det lÄga lÀget sÄ Àr spÀnningen ca 10V.

Det höga lÀget Àr pÄ 22V. Nu mÄste jag begripa bara hur den högas intervall krets Àr kopplad egentligen till den hÀr kretsen. För den högvarviga kretsens motstÄnd Àr pÄ 2.2K ohm. Vad Àr det som de kopplas till egentligen...

Hoppas ni kan ursÀkta att jag postar mitt grumlande hÀr. Jag har försökt rita av ett schema med men jag gav upp halvvÀgs(mest pga rastlöshet). FÄr se fall jag ger det ett nytt försök :-)

Postat

Nu har jag inte lÀst sÄ noga men Àr det inte sÄ att det motstÄndet har sin ena Ànde pÄ mittpunkten R1 R2 och den adnra Ànden jordas via intervallkretsen för att fÄ ut en högre spÀnning.

Du fÄr ju dÄ de tvÄ motstÄnden parallellt och det krÀvs dÄ en högre spÀnning ut för att ge rÀtt feedback spÀnning.

AlltsÄ 2.2 K blir parallell med 3K (R2).

MVH

/Janne

Postat

Feedbackbenet (pin4) fÄr en spÀnning som delas ned frÄn utgÄngsspÀnningen. Den spÀnningen stÀller regulatorn via sin interna reglering sÄ att den blir 1,23v. Via ett motstÄnd till jord och ett till utgÄngen fÄr man normalt den spÀnningen med rÀtt utgÄngsspÀnningen. Vill man Àndra pÄ utgÄngsspÀnningen utan att Àndra dessa motstÄnd fÄr man tillföra en ström till till punkten. Den kommer frÄn utgÄng pÄ 4528 via ett motstÄnd. 4528 vÀxlar mellan 0 eller 5v ut. (Dess matningsspÀnning). Du har tvÄ 4528 sÄ det Àr ett motstÄnd frÄn varje. Dessutom tillkommer en intern serieresistans i 4528:ns utgÄng som tyvÀrr Àr olika vid 0 eller 5v. (900 ohm?) LÄg spÀnning frÄn 4528 = hög spÀnning frÄn regulatorn. SÄ det gÄr att rÀkna pÄ men jag tror det Àr lÀttare att bara pröva. UtgÄngarna Àr pÄ pin ( 6 eller 7 ) eller ( 9 eller 10 )

Standardkoppling 4528 hÀr pÄ sidan 24: http://www.cs.unipa.it/old/corsi/architetturei/MaterialeStudenti/National_Applic_Notes/AN-366.pdf

Ändrat av stigigemla

Postat
  • Författare

Janne: Tackar, jag tror du Àr pÄ rÀtt spÄr! Din teori passar ganska bra pÄ berÀkningarna hÀr. Innan motstÄnden för medel och hög hastighet sitter det en transistor, det kanske Àr sÄ att nÀr HEF kretsens Àr aktiverad sÄ slÄr den pÄ transistorn som kopplar motstÄndet till jord? Jag har för mig att man kan göra sÄ med en transistor...

NÀr 2.2K ohm motstÄndet för hög hastighet slÄs pÄ isf sÄ blir den parallella resistansen 1.3K ohm vilket ger 22V nÀr den sÀtts in i regulatorns formel.

DÄ borde man kanske kunna byta tvÄ motstÄnd hÀr...

Vi sÀtter först upp sÄ att R1 fÄr fortsÀtta vara 22K ohm men R2 fÄr numera bli 10K ohm sÀger vi. Detta kommer ge en taskigt lÄg spÀnning pÄ 3.4V som antagligen inte kommer driva pumpen alls och effektivt stoppar den under det korta intervallet. Sedan byter vi ut 2.2K ohm motstÄndet i den höga hastighetens krets mot ett 1.5K ohm som ger vÄr parallella resistans pÄ 1.3K ohm igen och ger oss 22V till pumpen.

Jag fÄr nog cykla ner till föreningen igen och pröva detta! Jag mÄste se vad jag har för motstÄnd hemma bara...

Stig: Tack för genomgÄngen pÄ regulatorn, jag förstÄr den mycket bÀttre nu.

Men det du skriver om 4528:an motsÀger vÀl Jannes teori ovan? Att 4528an istÀllet fungerar som en pÄslagning av en transistor som "slÄr pÄ" ett motstÄnd som ger parallell resistans Ät feedback benet?

Postat
  • Författare

Tillbaka.

Teorin var god men fungera tyvÀrr inte.

Det som fungera var att nÀr jag bytt motstÄnd som jag skrev ovanstÄende blev effekten som jag trodde. Den hoppa ner till runt 4 volt och det var för svagt för att driva pumpen.

TyvÀrr var det hÀr det som gick fel med. Pumpen orka inte starta varannan cykel, det verkar som att pumpen har det lite segt att gÄ frÄn noll till hundra dessvÀrre. Om man orkar experimentera lite med tiderna och öka den avstÀngda tiden nÄgot kanske man kan fÄ fram nÄgot som fungerar stabilt. Jag valde dock att ÄtergÄ till orginalvÀrdena sÄ nu hoppar pumpen mellan 10 och 22 volt igen.

Hur gör Tunze pumparna i deras boxar egentligen? SlÄr de av och pÄ eller varvar de upp och ned? Jag hann inte spendera sÄ mycket tid med sjÀlva pumpen nÀr jag byggde en vÄgtimer till en 6100 tyvÀrr.

Överlag Ă€r jag ganska nöjd med den nuvarande situationen annars. Det Ă€r ingen hög vĂ„g men ytan fĂ„r Ă€ndĂ„ en ganska hĂ€rlig krusning. Det kan hĂ€nda att jag inte fĂ„tt in rĂ€tt timing heller heller och faktiskt kan fĂ„ högre vĂ„g Ă€n jag har nu, det tror jag ganska starkt pĂ„. Jag fĂ„r se nĂ€r jag orkar ta tag i det men först vill jag prova besĂ€tta karet och se hur det fungerar i praktiken. Nu Ă€r det Ă€ndĂ„ en tom balja som böljar.

Om nÄgon har en bra guide nÄgonstans för hur man stÀller in vÄgor och vÄgmaskiner bra Àr jag idel öra dock. Det skulle vara skönt att ha nÄgot att gÄ efter istÀllet för att testa sig fram.

Postat

NÀr jag tittar pÄ kretskortet ser jag inga transistorer i den delen av kortet. SÄ jag tror mer pÄ min koppling Àven om den Àr mycket besvÀrligare att rÀkna pÄ.

Postat
  • Författare

Jo dÄ, jag har markerat de tvÄ motstÄnden som bestÀmmer spÀnningen nÀr mellan och höga hastighetens intervaller Àr aktiverade. Transistorerna sitter precis brevid motstÄnden Àven om de döljs lite av lysdioden framför.

post-5646-14468926680681_thumb.jpg

NotervÀrt förresten om man gÄr efter mina bilder hÀr i trÄden sÄ verkar det finnas iaf tvÄ olika upplagor av kortet i styrenheten. Isf fÄr man anpassa det jag skriver till vad man behöver göra pÄ sitt eget kort.

• 3 veckor senare...
Postat
  • Författare

Jag har kört den hÀr pumpen ett tag nu och Àr nöjd överlag fortfarande. Men jag Àr fortfarande sugen pÄ att lösa hur man stÀller in vÄgorna bra...

PÄ Tunze vÄgboxarna. Fungerar de sÄ att de alltid Àr pÄ och av exakt lika lÀnge? SÄ att nÀr du vrider upp pulsen pÄ de sÄ ökar bÄde tiden pumpen Àr pÄ och av med exakt samma mÀngd?

Jag funderar pÄ om det kan vara det som krÄnglar för mig. Men i sÄ fall kanske man kan lösa det genom att koppla hög varv och lÄg varv kretsarna till samma potentiometer och kondensator? DÄ skulle de styras av samma potentiometer och tiderna skulle vara samma. Jag tror det skulle vara enkelt, man behöver bara koppla ut den ena kretsens potentiometer och kondensator och sedan koppla ihop de aktuella benen pÄ bÄda HEF kretsarna.

Jag skulle nÀstan vilja ha en till Resun pump att experimentera pÄ separat men jag vet inte vad jag skulle göra med den nÀr jag Àr klar. SÄ det fÄr nog vara.

Jag Àr Àven sugen pÄ att experimentera om, Àven om jag inte kan fÄ pumpen att hoppa mellan helt av och pÄ istÀllet för svag och stark ström sÄ borde man kunna sÀnka den svaga strömmen iaf. FrÄgan Àr hur lÄgt jag kan gÄ... Detta Àr det ju lÀtt att rÀkna pÄ som tur Àr dÄ det stÄr tydligt i databladet för regulatorn vilka motstÄnd som behövs för vilken spÀnning.

Om detta fungerar sÄ har vi kanske en rÀtt bra lösning pÄ hur pumpen fungerar och hur man bygger om den smidigast. Om mina teorier ovanför fungerar skulle en korrekt vÄg kontroller bara behöva en HEF krets tom och man skulle i teorin kunna bygga en egen mindre smidigare vÄgkontroller. Men det projektet vÀntar jag nog lite med :-)

Postat
  • Författare

Det fungera! Nu har jag varit och testat, det gick helt utan missöden till min stora glÀdje. Det var bara löda bort potentimetern och kondensatorn som satt vid HEF utgÄngarna för de höga varven och löda de till motsvarande ben pÄ den lÄgvarviga HEF kretsen. SÄ nu snurrar och pausar den alltid lika lÀnge i bÄda lÀgena... Eller ja, nÀstan. MittenlÀget finns ju fortfarande kvar, dÄ den Àr omkopplad för att vara lÄgvarv sÄ blir alltid lÄgvarviga lÀget lite lÀngre. Jag tror inte det Àr akut egentligen dÄ det nog bara lÀgger till nÄgon tiondels sekund. Men det bÀsta vore om man kunde koppla ut den HEF kretsen helt och bara ha hög och lÄg varvs delarna kvar...

Men den delen av kortet vet jag inte hur den fungerar riktigt. DÄ pumpen stÄr för huvudcirkulationen i karet vill jag ogÀrna stÀnga av den för lÀnge med, sÄ att ta hem och studera mer noggrant Àr inget alternativ...

Jag har inte fÄtt till nÄgon riktigt bra vÄg Ànnu men det tar tid att testa och pröva olika instÀllningar. Jag ska testa vidare pÄ detta, men jag ska nog försöka Àndra hastigheten pÄ de lÄga varven med, det tror jag kan göra mycket. DÄ kommer nog skillnaderna inne i "vÄg boxen" bli mer dramatisk och mer vatten flyttas.

Lite bilder igen.

post-5646-14468926934397_thumb.jpg

Undersidan av kortet, ser ganska bedrövligt ut pÄ bilden, men kameran luras ganska friskt. Det ser bÀttre ut pÄ riktigt, tycker jag.

post-5646-14468926934517_thumb.jpg

Ovansidan. NÀr jag titta pÄ den hÀr bilden sÄg jag att motstÄnd R16 var borta, vad sjutton tÀnkte jag. Det kan inte stÀmma... SÄ titta pÄ fotot ovan och sÄg att jag lött det motstÄndet pÄ undersidan istÀllet. Haha, mysteriet löst. Det Àr bra att man minns vad man sjÀlv har gjort...

post-5646-14468926934263_thumb.jpg

Min bÀsta vÀn, vilket underbart redskap. I början var jag skeptisk men nu vill jag vÀldigt ogÀrna löda bort nÄgot utan den hÀr.

Postat

FörstÄr jag dig rÀtt att du kan vrida pÄ potentiometern för att Àndra intervallet nu? Du fÄr förlÄta en elektronisk analfabet. Jag Àr glad varje gÄng jag lyckas tÀnda ljuset med en strömbrytare.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.