Gå till innehåll

Kejsare vs LPS ?


nike83

Rekommenderade inlägg

Tyvärr så har jag problem med mina 2 kejsare. Min elddvärg-kejsare och min Imperator tycker väldigt mycket några av min LPS:er.

Elddvärgen har jag haft i ca 1 år och är mycket tjock och go den är ca 8cm. Imperatorn har jag haft i 2 månader och har gått från ca 4cm till 6 cm. Även den verkar trivas mycket bra.

Problemet är att de gillar mina LPS-koraller föööör mycket och noppar på mina koraller när de får chansen!

Korallerna är: en orange Fungia, grön trachyphyllia, röd-vit trachyphyllia och en trachyphyllia- multi color.

Fiskarna är inte alls intresserade av min gröna Fungia, min Scolymia några andra LPS:er. Visst har de varit och smakat på lite polyper och rörmaskar (porites sten), men de verkar fått smak för 4 av mina koraller.

Idag (senaste månaderna) så har jag placerat avskurna PET-flaskor ovan korallerna för att fiskarna inte ska komma åt dem. Men jag känner att det inte är hållbart i längden.

Uppskattat värde fiskar(inköp i butik): 850+500

Uppskattat värde koraller(inköp i butik): 300+500+800+800

Så vad gör jag?

1. Säljer korallerna = tråkigt, då de är jättefina koraller och det kommer garanterat bli finare och större med tiden.

2. Säljer fiskarna = tråkigt, jättefina fiskar och kanske mina finaste fiskar. de livar verkligen upp och alla som kommer och tittar på karet (folk som inte är akvarister) säger ofta att just någon av de 2 kejsarna är otroligt fina

3. ? förslag?

Hur går era tankar gällande mitt problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen säker lösning då alla kejsare potentiellt noppar på korallerna... men en teori om varför de noppar är för att de saknar något i fodret. Om man ger dem bättre föda så kan noppandet minska.

mitt mat-schema är:

dag1 matning nr1: ocean nutrition Formula one (grön), nr 2: ocean nutrition formula two (blå), nr3 annan torrfoder (fauna marin) alternativt Nyos - Goldpods (nyhet köpt hos Triton)

dag2 fryst mat - en tärning av: krill, angel-formula, mysis och röda plankton. delar upp matningen på 3-4 gånger.

pest eller kolera...

lite så är det, men vilken skulle du välja att ha kvar?

just lps är väl ofta svårt att ha ihop med kejsare medan sps fungerar bättre.... När de väl fått smak på korallerna tror jag det blir svårt att få dem att sluta, du måste nog välja, koraller el fisk...

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

vad hade du valt?

Trachophyllia och kejsare funkar inte, däremot så funkar kejsare med många andra LPS koraller så länge som korallerna är friska och starka.

Jag väljer bort de få koraller som inte funkar med kejsare.

tråkigt om det är så! vill ju ha kvar båda, men känns inte som om att det funkar tyvärr! :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt mat-schema är:

dag1 matning nr1: ocean nutrition Formula one (grön), nr 2: ocean nutrition formula two (blå), nr3 annan torrfoder (fauna marin) alternativt Nyos - Goldpods (nyhet köpt hos Triton)

dag2 fryst mat - en tärning av: krill, angel-formula, mysis och röda plankton. delar upp matningen på 3-4 gånger.

lite så är det, men vilken skulle du välja att ha kvar?

vad hade du valt?

tråkigt om det är så! vill ju ha kvar båda, men känns inte som om att det funkar tyvärr! :(

För mig är kejsarna ett så härligt släkte att jag avstår lps. Har själv Navarchus och Blue-face, är väldigt sugen på en eldkejsare oxå:rolleyes:

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 6 dvärgkejsare och hade tidigare en imperator samtidigt. Jag gör det ju extra svårt för mig eftersom jag har så många i ett litet kar, det noppas hela tiden. Fisk är den enda anledningen till att jag har akvarium. De koraller som överlever fiskarnas ätande eller smånoppande finns naturligtvis kvar, de andra går inte att ha helt enkelt. En kejsare som ena dagen inte noppar på koraller kan börja med det nästa dag. Flakväxande koraller gör sig bra med kejsare.

Man måste hela tiden hålla dem feta och goa, mycket mat och omväxlande mat varje dag. Jag använder formula One och formula Two pellets samt angel-formula. Den frysta maten som är basmaten består av artemia, mysis, svarta mygglarver, räkor och kanske torsk någon gång. Räkor, torsk och angel-formula använder jag inte varje vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog de facto så att just Scolymnia och Trachophyllia är kejsargodis, ju högre pris och ju mer sällsynta - desto godare!

Jag brukar säga att om man har problem med att kejsare äter upp korallerna, så har man för lite koraller - men just LPSer har ju lite svårt att självläka noppande.

Hans är ju också inne på¨att det fattas något i dieten - högst sannolikt en bidragande orsak, men färskt är ju alltid godare än fryst....

Som jag ser det har du bara 3 alternativ!

1: köp ett till akvarium

2: köp ett till akvarium

3:köp ett till akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att skaffa ett till lite mindre korallkar är inget alternativ?

tror inte Regeringen skulle uppskatta detta!

För mig är kejsarna ett så härligt släkte att jag avstår lps. Har själv Navarchus och Blue-face, är väldigt sugen på en eldkejsare oxå:rolleyes:

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Så du hade skippat korallerna? de är ju lättare att få upp än fisken...

Jag har 6 dvärgkejsare och hade tidigare en imperator samtidigt. Jag gör det ju extra svårt för mig eftersom jag har så många i ett litet kar, det noppas hela tiden. Fisk är den enda anledningen till att jag har akvarium. De koraller som överlever fiskarnas ätande eller smånoppande finns naturligtvis kvar, de andra går inte att ha helt enkelt. En kejsare som ena dagen inte noppar på koraller kan börja med det nästa dag. Flakväxande koraller gör sig bra med kejsare.

Man måste hela tiden hålla dem feta och goa, mycket mat och omväxlande mat varje dag. Jag använder formula One och formula Two pellets samt angel-formula. Den frysta maten som är basmaten består av artemia, mysis, svarta mygglarver, räkor och kanske torsk någon gång. Räkor, torsk och angel-formula använder jag inte varje vecka.

egentligen så är korallerna prio nr1, men fiskarna är ju stor del av mitt kar! tyvärr de fina fiskarna som är dumma :(

Det är nog de facto så att just Scolymnia och Trachophyllia är kejsargodis, ju högre pris och ju mer sällsynta - desto godare!

Jag brukar säga att om man har problem med att kejsare äter upp korallerna, så har man för lite koraller - men just LPSer har ju lite svårt att självläka noppande.

Hans är ju också inne på¨att det fattas något i dieten - högst sannolikt en bidragande orsak, men färskt är ju alltid godare än fryst....

Som jag ser det har du bara 3 alternativ!

1: köp ett till akvarium

2: köp ett till akvarium

3:köp ett till akvarium

det känns som om att jag skulle få fylla min botten om LPS:erna ska klara sig mot allt noppande!

tror du att det finns en möjlighet att de slutar noppa mina koraller om jag matar dem med något annat?

alternativ 1 går inte.

alternativ 2 går inte.

alternativ 3 går inte.

Min erfarenhete är densamma...

Just tracyphyllia är ingen hit med kejsare..

Finns mycket annat i lps som funkar dock.

vad tråkigt :(

vad hade du valt att avvekla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade lagt ned hela skiten, dålig fisk och söndernoppade koraller är inget att ha. Skaffa ett sötvatten med guppy och lite neontetror i stället :)

Håller nog med Reuben, prova med att byta ut fisken. Jag har själv en elddvärg-kejsare som inte rör några koraller men o andra sidan har jag ingen trachyphyllia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag skulle göra är att sälja fiskarna och sedan köpa nya likadana.

det var ju faktiskt en idé! svårare att få tag på korallerna än fiskarna, iaf i stockholm.

Jag hade lagt ned hela skiten, dålig fisk och söndernoppade koraller är inget att ha. Skaffa ett sötvatten med guppy och lite neontetror i stället :)

Håller nog med Reuben, prova med att byta ut fisken. Jag har själv en elddvärg-kejsare som inte rör några koraller men o andra sidan har jag ingen trachyphyllia.

hmm lägga ner hela skiten var ju en ny tanke.... tål att tänkas på ! :smashcomp

Trachyphyllia har inte min dvärgkejsare rört, men när jag stoppade i en liten Scolymia så attackerade den direkt... Scolymian går nu i mitt 31 liters...

okey, tror det beror lite på vad det är för kejsare....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik, sälj fiskarna.

Det finns så många olika fina varianter av dom så det är bara att försöka hitta rätt.

Fiskarna är vackra att se på och ett måste i ett kar. Koraller är ännu vackrare och framförallt svårare att få att växa och trivas. Eftersom man vill vara aktiv i akvariet så är det roligare att kämpa för korallernas överlevnad.

Jag själv har lättare att ersätta fiskar än koraller... Men det är ju jag det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik, sälj fiskarna.

Det finns så många olika fina varianter av dom så det är bara att försöka hitta rätt.

Fiskarna är vackra att se på och ett måste i ett kar. Koraller är ännu vackrare och framförallt svårare att få att växa och trivas. Eftersom man vill vara aktiv i akvariet så är det roligare att kämpa för korallernas överlevnad.

Jag själv har lättare att ersätta fiskar än koraller... Men det är ju jag det...

det lutar åt det hållet!

Det låter som ett förnämt problem! Själv har jag inte det problemet då mina gröna trådalger dödar allt innan fiskarna! Kanske kan vara nått för dig så slipper du välja! ;)

hehehe jag har varit där.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

euphyllia och lite skivor och knappar som jag har får vara ifred dock så tömde min Pomacanthus imperator 2 st stora fina hystrix Dem va inget o ha efter jobbet. Men fisken va kvar länge efter det :) Köpte inte hystrix efter det :P

Jag tycker sälja korallerna och köp andra finns så många koraller på marknaden som är fina :) Vet inte jag tycker det är något speciellt med kejsaren personlig på något vis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...