Gå till innehåll

Vilken är bästa glasrosätaren?


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Jag undrar följande: Vilken är den bästa glasrosätaren, alla kategorier? Jag menar även om man helt struntar i om någon övrig korall slinker med?

Jag vill gärna att vi undviker spekulationer i denna tråd. Endast fakta och egna observationer tack. :) Skälet att jag frågar är för jag har fått en explosionsartat tillväxt i mitt 600-liters kar och 10 st pepparmintsräkor klarar inte skivan. Har även provat manuell utrotning, men det är helt enkelt för mycket återväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det värsta verkar vara dom som får växa sig stora, dom går inte räkorna på.

Jag hade en jättestor glasros, säkert 6-7cm och den vart ett skrovmål för min pepparmintsräka!

Den försvann på ett dygn. De andra försvann allteftersom och nu finns inga glasrosor kvar! Inte pepparmintsräkan heller! Den svalt nog ihjäl, när det inte fanns några glasrosor att käka!:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte tre pepparmintsräkor för att få bukt med mina glasrosor, de var inte ett dugg intresserade men när jag köpte en filfisk började rosorna försvinna, testade med aipista men jag lyckades bara skada dom för dom var snart tillbaka större än någonsin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, är det nånting vi som är aktiva i föreningen straffas med, har en sjuk explosion hos mig med... Hade en Chelmon rostratus som höll det i vettigt skick, tyvärr som med så många andra Chelmon dog den efter några veckor, troligtvis av (tarm)parasiter, ska köra en igen, men då kommer jag se till att profylaktiskt behandla den för parasiter... Den äter inte stora glasrosor så det kan man glömma, men håller efter de små, jättetrevlig karaktär i karet med...

Pepparmint, håller oftast ordning där de håller till, men är fega som få, om jag ska skaffa dem igen måste jag ta ut putsarräkorna då de pressade tillbaks pepparmintarna i ett hål, natt som dag, så inte ha nåt annat nattaktivt ute om man har dem är ett tips...

Filfisk, där har jag inga egna erfarenheter, men Trollsvans filfisk hade inte varit nån stor glasros-sugare som jag förstod det...

Berghia, skulle jag vilja få tag i men har aldrig sett dem till salu...

Så jag tror jag kommer köra med en Chelmon + Aiptasia X (eller primärt kalkpasta som beter sig exakt som Aiptasia X, kanske aggressivare mot andra djur, men har faktiskt inte upplevt det så heller)... Tror att man måste köra ett flerfrontskrig om man har mycket, kemiskt för de stora, men det kommer aldrig ta bort alla små, så därför har man biologisk attack mot de små... Tror det är svårt att bli av med dem till 100% utan att i princip starta om med ny sten och fraggar av korallerna, men att hålla dem på en nivå där man inte störs av dem vet jag att det går med biologiska medel, sett det med egna ögon... I det fallet med en Chelmon...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick med mig en filfisk till mitt rsm och när jag satte ner en sten från andra karet med glasrosor på, tog det inte mer än ett par min innan alla var borta. Känner sig nästan taskig nu när den inte har några att äta:)

Det är lugnt, snart börjar den noppa på dina LPSer... ;)

(det gjorde min)

Min sista glasros blev ihjälbränd av en pseudocorynactis...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också börjat få en liten explosion utav glasrosor nu och jag ahr ju bara ett litet nano på 30L så en filfisk är ju inte att tänka på. Har försökt med red sea's glasros sak men försvinner en så kommer två fram på ett annat ställe.

Hade tänkt att försöka få tag i någon pepparmintsräka nån dag framöver men efter att jag läst här så kan mina putsarräkor bråka lite med dem.

Den där nakensnäckan som nämndes här. Är det en stor snäcka eller skulle en sådan kunna funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar variera ja. De har ju olika preferenser och kan säkert ty sig till olika mat, många pepparmintsräkor är ju odlade med. Om man får hem en sådan räka som aldrig ens sett en glasros innan är det inte säkert att den instiktivt äter glasrosen utan söker efter den mat den är van vid. Som regel verkar det vara lättare att få de att äta glasrosor om de hålls i en grupp. För då är det större chans att en av de äter glasrosor och då kanske de andra lär sig av denne och tar efter.

Jag hade tre pepparmintsräkor under en tid och hade ganska gott om glasrosor innan de sattes in, de åt upp allihopa dock. Otroligt effektiva, numera är mina räkor borta men glasrosor har jag inte sett skymten av någon gång i år.

Det är ändå fördelen med pepparmintsräkorna, att man kan ha de i en grupp där kanske en kan trigga resten. Filfisk framför allt är det värre med, om man får en som inte äter glasrosorna är det inte alls lätt att få den att börja ibland verkar det som. Kejsare och fjärilsfiskar är ju i princip alltid vildfångade och lever även nästan alltid till viss del på anemoner och korallpolyper så de är nog säkrare kort bland fiskar. Det tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en bok och en video (på youtube) om hur man tränar sina pepparmintare att äta glasrosor, kräver dock att man har dem utanför akvariet nån vecka... man vänjer räkorna med en mat, efter de vant sig till det så slutar man mata dem och matar istället glasrosorna med maten, så enda sättet för dem att komma åt maten är att gräva fram den ur glasrosen, då vänjer dem sig till att glasrosor = mat... Om man sen tar i nya räkor så lär dem sig av de gamla i gamet... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt så är ju pepparmintsräkorna väldigt effektiva, när dom inte får något gjort kan det nog bl.a bero på:

För få individer - Peppermintare jobbar bäst i grupp.

För få individer/för många glasrosor - räkorna måste kunna äta snabbare än aptasian förökar sig

Ingen arbetsro - att vara pepparminträka och försöka jobba när det simmar tryckare eller andra predatorer ovanför är nog lika kul som att vara vägarbetare utan avspärrningar.

För mycket annan mat i karet som smakar bättre.

Fiskar som äter glasrosor äter ju tyvärr även det man vill ha kvart i karet och flera av dem har ju en nedslående överlevnads-statistik.

Berghiasniglar är kanon, men tynar bort när rosorna tar slut, så det kan ju vara juste att ha en plan B.

Personligen tycker jag kemiska bekämpningsmedelel är helt värdelösa och att aptasian alltid kommer tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...