Oxygar Postat 8 november 2012 Dela Postat 8 november 2012 Jag antar att det här är röd cyano men varför kommer det och hur blir jag snabbast/lättast av med det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 8 november 2012 Dela Postat 8 november 2012 jag har mörklagt mitt kar sedan igår kväll=P Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alfons Postat 8 november 2012 Dela Postat 8 november 2012 Sug upp så mycket som du kan (Vattenbyte) samt kör Fosfatremover.. Nedsläckning kan också fungera men för mig så blev det bara en tillfällig lösning då det tog ca 1 vecka för cyanon att komma tillbaka efter 3 dygns nedsläckning.Red Slime Remover har jag hört ska vara bra men jag har faktiskt aldrig vågat testa den själv.Hoppas det är en hjälp på vägen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
beatrixx Postat 8 november 2012 Dela Postat 8 november 2012 Jag har fått lite oxå i mitt ena hörn hur länge behöver man mörklägga?? Finns det nått annat mackan göra för att bli av med det än mörkläggning? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kaptenen Postat 8 november 2012 Dela Postat 8 november 2012 Hade även detta problem ett tag men fick bort det med fosfat remover och vattenbyten, Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oxygar Postat 8 november 2012 Författare Dela Postat 8 november 2012 Jag har kört med red sea no3:po4-x men har slavarat den senaste tiden tyvärr. tror ni det kan försvinna om jag doserar det dagligen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kaptenen Postat 8 november 2012 Dela Postat 8 november 2012 Kan ju säkerligen bero på att du inte doserat detta lika mycket, då det ändå verkar vara en ganska hyfsad produkt för att få ner fosfat och nitrat. Testa att återgå till så mycket som du doserade innan och se om algerna ger sig. Hur gammalt är karet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oxygar Postat 8 november 2012 Författare Dela Postat 8 november 2012 Kan ju säkerligen bero på att du inte doserat detta lika mycket, då det ändå verkar vara en ganska hyfsad produkt för att få ner fosfat och nitrat. Testa att återgå till så mycket som du doserade innan och se om algerna ger sig. Hur gammalt är karet?får hoppas på det. det är 6 månader gammalt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alexraptor Postat 8 november 2012 Dela Postat 8 november 2012 Det man ska tänka på med nedsläckning är att det MÅSTE vara absolut helt och hållet becksvart.Det räcker helt enkelt inte bara att släcka ner belysningen, det får inte ens komma in något ljus från någon annan källa, för Cyanobakterier kan överleva med väldigt lite ljus.Står akvariet i ett eget rum utan fönster kan man lätt stänga in och släcka.Annars får man svepa in akvariet i pappkartong eller något liknande och ha avskärmade ventilationshål. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 9 november 2012 Dela Postat 9 november 2012 De bakterier man utnyttjar med kolkälla har en dubblingstid på några timmar. Det betyder också att de dör snabbt om man inte doserar varje dag.Och kommer i gång snabbt igen när man sköter dem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oxygar Postat 15 november 2012 Författare Dela Postat 15 november 2012 Det blir inte bättre tyvärr Någon som har testat detta? Easylife Excital?http://www.pwss.se/product.php?productid=10736&cat=0&page=1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gurra600 Postat 15 november 2012 Dela Postat 15 november 2012 Jag har testat det och det är fler på SG som har gjort det, det är inget jag kan rekommendera att använda.Min erfarenhet är att det inte fungerade som tänkt så efter kuren så blev det hela bara värre.En anemon och flera skivoranemoner dog plus att mina rikordeor krympte till en kronas storlek.Jag kontaktade Easylife ang problemet med att saker dog efter kuren, svaret jag fick var att det hadde dom aldrig hört tidigare och det måste varit något i mitt vatten som var orsak till detta,, precis jag hade CYANO i mitt kar,,,,, ta det lugnt med preparat försök att suga ut och störa så mycket du kan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 15 november 2012 Dela Postat 15 november 2012 tror du ska leta efter orsaken till ditt cyano istället för att försöka med en massa mirakelmedel!jag har fått cyan och trådalger 2 gånger (en gång vardera) och båda gångerna berodde det på fosfat och ostabilt kar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
loopmannen Postat 15 november 2012 Dela Postat 15 november 2012 Håller nog med Fredik, samma sak med mig under perioder när jag har slarvat så dyker det upp. Kolla värden och håll dem stabila tror jag är den bästa lösningen i längden. Men sug ut det du kan och fortsätt med vattenbyten varje vecka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oxygar Postat 16 november 2012 Författare Dela Postat 16 november 2012 hur är det med mörklägga karet. är det bra? Hur länge behövs det och hur mår koraller och fiskarna då? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sillstryparn Postat 16 november 2012 Dela Postat 16 november 2012 prova med tetra funngi stop 15 ml -100l stäng av skummaren i 2timmar rör runt isanden sätt på skummaren , bered vatten innan det går åt skummaren blir skogs tokik min skummade ur 30 liter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 17 november 2012 Dela Postat 17 november 2012 hur är det med mörklägga karet. är det bra? Hur länge behövs det och hur mår koraller och fiskarna då?jag testade att mörlägga mitt gamla kar när jag hade problem. det löste inget!..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alfons Postat 17 november 2012 Dela Postat 17 november 2012 Från igår så sög jag ut så mycket cyano jag kunde på 25L.. Sedan tillsatte jag "medicin" Red Slime Control". Jämför jag idag med igår så ser jag redan skillnad och inget verkar ha tagit stryk. Ska nu låta detta gå i totalt 5 dygn för att sedan göra ett 25% vattenbyte. Skulle det fortfarande vara cyano kvar så får man köra en dosering till.Håller tummarna på att detta funkar.Som Fredrik skriver så har jag också provat nedsläckning och min cyano försvann för att sedan återkomma 4-6 dagar senare. =P Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
schon Postat 21 november 2012 Dela Postat 21 november 2012 Lånar denna tråden lite har liknande problem går enkelt att skrapa bort med fingret så det är inte kalkalger dessutom har fläcken ökat stadigt som tusan under några dagar. Får ta nya tester ikväll doserar också Red Sea´s no3:po4-x men har inte slarvat däremot ökat doseringen något då jag haft stigande värden. Karet har iofs bara varit igång ca 2 månader så detta är inte heller väl inkört dock har det sett stabilt ut vad gäller de värden jag testar ska skaffa mg och ca test också i veckan.Så här såg det ut den 17 nov kör med RO med silikatfilter.NO3: 3ppmPO4: 0,16ppmÄr även detta Cyano? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 21 november 2012 Dela Postat 21 november 2012 Jag har använt Red slim remover och det är revsäkert. Jag har anemoner, stenkoraller och massa annat. INGET dog mer än cyanon. Kan rekommendera, fast det är dyrt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alfons Postat 21 november 2012 Dela Postat 21 november 2012 jag har nu använt Red Slime Control vilket resulterade i att min Rostratus dog samt att dom andra fiskarna höll på att stryka med. Men lyckades rädda dom andra fiskarna genom att få igång ena streamern ordentligt samt skumma fullt utan kopp så jag ökade syre och PH.. Nu har jag gjort 100L vattenbyte och allt ser prima ut. Håller bara tummarna på att cyanon håller sig ur vägen nu. =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
schon Postat 21 november 2012 Dela Postat 21 november 2012 idag:NO3: 3ppmPO4: 0,08ppmNågon som kan säga att bild ovan är Cyano? Får beställa Red Slime isf men vill inte behandla innan jag är säker. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 22 november 2012 Dela Postat 22 november 2012 Troligen är det cyano men det kan även vara dinoflagellater. Dom är lika varann, omöjligt att avgöra på bild till 100%.Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
schon Postat 22 november 2012 Dela Postat 22 november 2012 Troligen är det cyano men det kan även vara dinoflagellater. Dom är lika varann, omöjligt att avgöra på bild till 100%.Tack, ska forska vidare hittade endel matnyttigt i detta inlägget angående om hur man ser skillnad. Så förstår att det blir svårt avgöra på bild.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17102-Dinoflagellater&p=177574&viewfull=1#post177574 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.