Gå till innehåll

cyano?


Oxygar

Rekommenderade inlägg

Sug upp så mycket som du kan (Vattenbyte) samt kör Fosfatremover.. Nedsläckning kan också fungera men för mig så blev det bara en tillfällig lösning då det tog ca 1 vecka för cyanon att komma tillbaka efter 3 dygns nedsläckning.

Red Slime Remover har jag hört ska vara bra men jag har faktiskt aldrig vågat testa den själv.

Hoppas det är en hjälp på vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju säkerligen bero på att du inte doserat detta lika mycket, då det ändå verkar vara en ganska hyfsad produkt för att få ner fosfat och nitrat. Testa att återgå till så mycket som du doserade innan och se om algerna ger sig. Hur gammalt är karet?

får hoppas på det. det är 6 månader gammalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det man ska tänka på med nedsläckning är att det MÅSTE vara absolut helt och hållet becksvart.

Det räcker helt enkelt inte bara att släcka ner belysningen, det får inte ens komma in något ljus från någon annan källa, för Cyanobakterier kan överleva med väldigt lite ljus.

Står akvariet i ett eget rum utan fönster kan man lätt stänga in och släcka.

Annars får man svepa in akvariet i pappkartong eller något liknande och ha avskärmade ventilationshål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat det och det är fler på SG som har gjort det, det är inget jag kan rekommendera att använda.

Min erfarenhet är att det inte fungerade som tänkt så efter kuren så blev det hela bara värre.

En anemon och flera skivoranemoner dog plus att mina rikordeor krympte till en kronas storlek.

Jag kontaktade Easylife ang problemet med att saker dog efter kuren, svaret jag fick var att det hadde dom aldrig hört tidigare och det måste varit något i mitt vatten som var orsak till detta,, precis jag hade CYANO i mitt kar,,,,, ta det lugnt med preparat försök att suga ut och störa så mycket du kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från igår så sög jag ut så mycket cyano jag kunde på 25L.. Sedan tillsatte jag "medicin" Red Slime Control". Jämför jag idag med igår så ser jag redan skillnad och inget verkar ha tagit stryk. Ska nu låta detta gå i totalt 5 dygn för att sedan göra ett 25% vattenbyte. Skulle det fortfarande vara cyano kvar så får man köra en dosering till.

Håller tummarna på att detta funkar.

Som Fredrik skriver så har jag också provat nedsläckning och min cyano försvann för att sedan återkomma 4-6 dagar senare. =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar denna tråden lite har liknande problem går enkelt att skrapa bort med fingret så det är inte kalkalger dessutom har fläcken ökat stadigt som tusan under några dagar. Får ta nya tester ikväll doserar också Red Sea´s no3:po4-x men har inte slarvat däremot ökat doseringen något då jag haft stigande värden. Karet har iofs bara varit igång ca 2 månader så detta är inte heller väl inkört dock har det sett stabilt ut vad gäller de värden jag testar ska skaffa mg och ca test också i veckan.

Så här såg det ut den 17 nov kör med RO med silikatfilter.

NO3: 3ppm

PO4: 0,16ppm

post-5184-14468927330115_thumb.jpg

Är även detta Cyano?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har nu använt Red Slime Control vilket resulterade i att min Rostratus dog samt att dom andra fiskarna höll på att stryka med. Men lyckades rädda dom andra fiskarna genom att få igång ena streamern ordentligt samt skumma fullt utan kopp så jag ökade syre och PH.. Nu har jag gjort 100L vattenbyte och allt ser prima ut. Håller bara tummarna på att cyanon håller sig ur vägen nu. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligen är det cyano men det kan även vara dinoflagellater. Dom är lika varann, omöjligt att avgöra på bild till 100%.

Tack, ska forska vidare hittade endel matnyttigt i detta inlägget angående om hur man ser skillnad. Så förstår att det blir svårt avgöra på bild.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17102-Dinoflagellater&p=177574&viewfull=1#post177574

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...