Gå till innehåll

Daniels 225L


ormet

Rekommenderade inlägg

  • Svar 756
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hittade en acro som liknar din "nanofrag special". Googla "wolverine acropora" :)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Nja. Men jag tror du lyckades hitta rätt företagsnamn, ReefRaft! Kolla på Reef Raft "Poison Ivy" :D

RRPOISONIVY.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

2 veckor Zeovit avklarat. Allt ser finfint ut. Ingen större skillnad mot tidigare dock. Men det får gå lite mer tid innan jag säger bu eller bä.

Anledningen till att jag stoppade sand i karet, egentligen:

ruby_red.jpg

Min rosa Caliendrum ... har ägg?

bn_eggs.jpg

Ändrat av ormet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man gör ju något rätt om man får reproduktion i karet ;):)

Fin fisk! En moyeri?

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Moyeri enligr leffe/greger. Jag säger sp. "Ruby Red" efter reefbuilders & för att vara speciell.

Ang reproduktion ... visst är det SPS-ägg? Sjukt coolt isåfall. Den har haft så i ett halvår, bara inte kommit för mig att fota.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul, det förekommer(polyp bail out) ibland med de lite lättare korallerna, däremot så tror jag inte det är så vanligt med acropora.

För många år sen så hade jag reproduktion av pocillopora, jag såg aldrig hur det gick till men jag hade ett trettiotal kolonier spridda över hela akvariet. Eller rättare sagt de fanns överallt men jag försökte räkna de som det var lite storlek på.*

Fina bilder som vanligt.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att du kört igång med zeovit. Tänk på nu bara att kör lite genomströmning genom reaktorn och ta det lugnt. Kör max 100 liter/ timman / 0,5 liter sten då stenen verkligen suger ur näringsdepån.

Tack för tipset, men jag kör enligt G.Alexanders råd på zeovit.com.

Så 250L/t på 0.65L sten.

3 timmar av, 3 timmar på.

Verkar fungera hittills iallafall.

Kul, det förekommer(polyp bail out) ibland med de lite lättare korallerna, däremot så tror jag inte det är så vanligt med acropora.

För många år sen så hade jag reproduktion av pocillopora, jag såg aldrig hur det gick till men jag hade ett trettiotal kolonier spridda över hela akvariet. Eller rättare sagt de fanns överallt men jag försökte räkna de som det var lite storlek på.*

Fina bilder som vanligt.

Mmmm polyp bailout har jag läst om på RC, en del går så långt som att kalla pocillopora för ogräs. Kul att du varit med om det, jag har läst att det krävs en ganska stor koloni för att det ska ske?

Men aldrig sett en bild på ägg i polyperna på en Seriatopora, även om det såklart är så de förökar sig sexuellt i naturen. Jag blev lite fövånad :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade "mass spawning event" en gång. Akvariet blev så fullt av ägg och spermier så akvariet tvärdog. Vattnet blev en sås.....Nu var det mjukkoraller i mitt fall. Jag vet inte hur det kan vara med stenkoraller.

Folk brukar klara detta med massiva vattenbyten. Coolt är det ändå.

Kan vara vettigt att ha lite vattenbyte i beredskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag letade efter dina inlägg om fishstreets akrylballingbehållare men hittade inte något. Har du 3 st. 5liters. Funderar på detta men frakten blev hög så 1000 spänn för tre behållare. Mycket men kanske värt det. Vad säger du? Själv har jag så jädra trångt under akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du bytte från LED till mest T5 märkte du en dramatisk skjuts i tillväxten?

Japp, på vissa koraller blev det en mycket stor skillnad. Handlar nog både om antal fotoner ner i burken men också en högre kvalite på ljuset.

Jag letade efter dina inlägg om fishstreets akrylballingbehållare men hittade inte något. Har du 3 st. 5liters. Funderar på detta men frakten blev hög så 1000 spänn för tre behållare. Mycket men kanske värt det. Vad säger du? Själv har jag så jädra trångt under akvariet.

Det blir stora paket. Jag har bara 1st 5L till min Alk som är det som går mest. De fanns på ebay förut, kanske kan hitta bättre frakt där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det har varit tyst här ett tag, av ett par anledningar. Tråkigheter såklart, men vi börjar med något roligt men krävande!

bangaifry.jpg

Till det tråkiga:

Jag har kämpat med kiselalger och cyano. Visade sig att mitt DI-steg var slut. Bytte det och allt är frid och fröjd. Trodde jag.... Kom hem från 3 verckor på landet och såg bitmärken på min granulosa. Doppade precis och detta var resultatet:

aefwagain.jpg

Nu kommer inte orka doppa igen, det är ett som är säkert. Skall testa att medicinera med Levamisole Hydrochlorid direkt i karet enligt denna tråd på RC:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2412052

Problemet är dock att Levamisole HCL inte är ett helt tillåtet preparat i Sverige ... jag har köpt från eBay men är osäker på att det kommer att komma fram. Är det någon som har en bra kontakt med veterinär? Eller vet om det går att få tag på i Sverige så är jag tacksam för ett PM!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt med yngel.

De är ju underbara att titta på

ikola du har ju dragit upp några, vad rekommenderar du som foder? Äter de på en gång eller ska gulesäcken ta slut först? Jag är inte så hajj på det här :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du kan börja med levande Artemia direkt,

Använd 2 st av de runda tallriksformade Artemiakläckarna, byt varannan sats varje dag,

Då har du bara färsk Artemia. De är inte näringsrika mer än 6-8 timmar, om du inte berikar dom.

Fryst Cyclops ska också räcka men jag föredrar Artemia.

Även om gulesäcken finns delvis kvar så börja ändå mata lite försiktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...