Gå till innehåll

Daniels 225L


ormet

Rekommenderade inlägg

Dosering #2 (Levamisole HCL mot AEFW)

2014-09-01 12:00 - Stänger av skummare, tar ut GAC, lägger i syresten. Doserar.

2014-09-01 14:00 - Blåser av alla Acropora med ett litet powerhead, inga maskar syns.

2014-09-01 15:00 - Blåser av alla Acropora med turkey baster. Många stora AEFW kommer loss från bla Walindi, frogskin & den gula med rosa toppar. :( :(

2014-09-02 09:15 - Blåser av korallerna med turkey baster. Hittar en stor AEFW på sidorutan. Suger upp den och lägger i 2dl vatten. Doserar 0.1ml stamlösning.

2014-09-02 10:00 - Fiskarna äter glatt.

2014-09-02 10:10 - Slår på skummaren & kopplar in kol.

Det som inte står med här i loggen är att jag plockade pp två AEFW, stora, kl 15 igår. La dem i en dl vatten i en behållare för observation. Idag vid 9 levde de fortfarande. Då doserade jag 0.5ml stamlösning, 10x högre dos än det högsta som jda på RC testat. Då dog båda på 10 minuter.

Resultaten är hittills inte fantastiska, om vi säger så. Jag har hittat ägg på en Acropora som jag placerat nära framrutan. De äggen ska jag observera och se om ryktena om embryo-död stämmer.

Nästa gång kommer jag öka dosen till dubbla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 756
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om de inte dör av medlet så kommer de ju bara krypa upp på korallerna igen efter att du blåst av dom... Känns inte så lyckat.

De dör av Levamisole, antingen fort i högre koncentration eller långsamt under längre exponeringstid.

Utmaningen nu är att hitta koncentration & exponeringstid som dödar AEFW men inte skadar de andra invånarna i karet och som går att dosera och hantera rent praktiskt.

Och det är bara de största AEFW som överlever, de små dör. Dör även embryona i äggen så är det bara tålamod & tid som behövs tills de stora dör naturligt eller blåses bort och fångas upp i filtersocka.

Men det kan också bli så att jag efter ett par veckor till av tester kommer fram till att det inte fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du provat gul wrasse? en del påstår att de håller aefw i schack och inspekterar korallen efter dom,,en del påstår att de inte tar dom förrens man blåst ner dom med en turkye baster,en påstod tillomed att man kan lära sin gula wrasse att det vankas föda när man kommer med bastern till akvariet :cool:man kan ju undra hur många aefw:s den snubben har i burken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du provat gul wrasse? en del påstår att de håller aefw i schack och inspekterar korallen efter dom,,en del påstår att de inte tar dom förrens man blåst ner dom med en turkye baster,en påstod tillomed att man kan lära sin gula wrasse att det vankas föda när man kommer med bastern till akvariet :cool:man kan ju undra hur många aefw:s den snubben har i burken?

Nope, det är lönlöst. Det är som med Vita Prick. Folk vill så gärna ha lätta lösningar men det finns inga. jda på RC som skrev ihop receptet för Levamisole har tex en macropharyngodon-gylta i sitt kar. Den bryr sig inte om AEFW alls. Samtidigt bara ett par inlägg upp rekommenderar Dykaren sådana gyltor mot AEFW. Det är som att slå en tärning.

Varsågoda, en film på AEFW i Lev-lösning 3x styrka:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, det är lönlöst. Det är som med Vita Prick. Folk vill så gärna ha lätta lösningar men det finns inga. jda på RC som skrev ihop receptet för Levamisole har tex en macropharyngodon-gylta i sitt kar. Den bryr sig inte om AEFW alls. Samtidigt bara ett par inlägg upp rekommenderar Dykaren sådana gyltor mot AEFW. Det är som att slå en tärning.

Jag följer också med spänning ditt försök...

Roligt för mig att Macropharyngodon funkat... men så klart trist att det inte är en universallösningen. Levande djur är alltid individer och går inte att lita på. :)

Själv har jag fått något annat spännande djur/odjur. Basen på en del av mina Acros ser ibland ut som de blivit överkörda med en gräsklippare... inga polyper alls kvar och det kan vara som ett rakt streck/motorväg.. sen tar det en vecka eller två innan polyperna är tillbaka igen. Jag misstänker att det är ngn snigel som är boven i dramat men har inte kunnat se vem. Det sker nattetid och inte särskilt ofta. Kanske en gång i månaden eller så..

Härlig hobby! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2014-09-02 14:30 - Försökskaninen från kl 0900 är i princip död. Jag måste vända den rätt för att den skall platta ut sig.

2014-09-02 14:55 - Försökskaninen deklarerad död.

3x styrka tog det knappa 6 timmar för en stor AEFW att dö.

Jag har räknat ut att jag idag doserar 2,8mg/L pulver. Nästa dosering skrev jag skulle bli det dubbla men jag kommer nog sikta på 5mg/L till att börja med. Det är 1,25 gram pulver till mina 250L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag följer också med spänning ditt försök...

Roligt för mig att Macropharyngodon funkat... men så klart trist att det inte är en universallösningen. Levande djur är alltid individer och går inte att lita på. :)

Själv har jag fått något annat spännande djur/odjur. Basen på en del av mina Acros ser ibland ut som de blivit överkörda med en gräsklippare... inga polyper alls kvar och det kan vara som ett rakt streck/motorväg.. sen tar det en vecka eller två innan polyperna är tillbaka igen. Jag misstänker att det är ngn snigel som är boven i dramat men har inte kunnat se vem. Det sker nattetid och inte särskilt ofta. Kanske en gång i månaden eller så..

Härlig hobby! :)

Ja men det är väll rätt fantastiskt att en fisk du gillar och kan erbjuda rätt miljö till även hjälper dig mes ett sattyg som AEFW. Jag har både Mandarin & en liten gylta och de gör inte ett smack.

Jag tycker din polypfrisering mer låter som en krabba. De tenderar att gilla polyper.

Det är faktiskt både extremt frustrerande men samtidigt enormt spännande med AEFW. Att få experimentera på det här viset känner jag att jag är gjord för. Kan man få jobb som Acropora-forskare med snickarutbildning i grunden och 18 års erfarenhet inom IT?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del lyckas tydligen leva med AEFW. Karen ser jättebra ut. Vad jag förstår blåser de bort maskarna då och då och på så sätt håller ett status quo.

Förresten kan du se vilka koraller som tål AEFW minst?

Finns det sps som maskarna inte gillar tro, som klarar sig bra med en och annan mask?

Hur vanligt är det med AEFW? Kanske alla spskar har det mer eller mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del lyckas tydligen leva med AEFW. Karen ser jättebra ut. Vad jag förstår blåser de bort maskarna då och då och på så sätt håller ett status quo.

Ja på RC finns det väll en tråd som heter "Living with AEFW"

Förresten kan du se vilka koraller som tål AEFW minst?

Finns det sps som maskarna inte gillar tro, som klarar sig bra med en och annan mask?

Nja ... men AEFW har sina favoriter om vi säger så. På den menyn står står iallafall _inte_ de mest slemmiga Acropororna som Yongei/Tumida iallafall.

Millepora är kända för att kunna leva väldigt länge med stora populationer AEFW. Valida är en AEFW favorit liksom Granulosa. Verkar fö finnas lite olika varianter av AEFW, vissa vill bara äta de släta varianterna, vissa andra verkar istället inte vilja äta de varianterna.

Hur vanligt är det med AEFW? Kanske alla spskar har det mer eller mindre.

Nej långt ifrån alla har det men nog fler än det rapporteras om här på guiden iallafall. Det har kommit in ett och annat PM i min inkorg från drabbade som inte vill skylta med det på forumet. (Samma med Vita prick)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo den jobbiga vägen är väl att köpa en korall i taget och sätta den i karantän så länge det behövs. Kan bli väldigt tidsödande. Frågan ställdes för jag hoppades att du som tänkt och läst mycket om detta hade kommit över nån mirakelmetodik. Men jag vet egentligen att det bara är att hoppas på turen. Har just nu bara saltvatten i karet och vill tänka efter före. Tänkte ha sps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo den jobbiga vägen är väl att köpa en korall i taget och sätta den i karantän så länge det behövs. Kan bli väldigt tidsödande. Frågan ställdes för jag hoppades att du som tänkt och läst mycket om detta hade kommit över nån mirakelmetodik. Men jag vet egentligen att det bara är att hoppas på turen. Har just nu bara saltvatten i karet och vill tänka efter före. Tänkte ha sps.

SPS är ju ett ganska brett begrepp. Allt från Pavona cactus till Acropora hoeksemai (som dör bara man tittar snett på den i mitt kar). De enda som plågas av svåra pest-djur är Montipora & Acropora vad jag vet. Så struntar man i dem så har man det nog lätt för sig, på flera sätt. Acropora är krävande & Montipora växer ur akvariet fort, speciellt Capricornis.

Annars körde jag en metodik på Acropora som var följande:

* Klipp loss korallen från betongklumpen de envisas med att fästa koraller i.

* Se till att allt exponerat skelett (död vävnad där AEFW gillar att lägga ägg) är borta

* Doppa i 15 minuter i Ultra pest

* Inspektera korallen & dopp-vattnet

* Ner i karet om den är ren

Det fungerade jättebra tills jag fick en Acropora som inte var ren. Det fanns AEFW i doppvattnet men jag stoppade ner korallen ändå för "Nu är alla AEFW borta". Och nu har jag AEFW i karet igen.

I det läget hade jag behövt en karantän att stoppa korallen i, och egentligen skall även rena Acropora in i karantän för observation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SPS är ju ett ganska brett begrepp. Allt från Pavona cactus till Acropora hoeksemai (som dör bara man tittar snett på den i mitt kar). De enda som plågas av svåra pest-djur är Montipora & Acropora vad jag vet. Så struntar man i dem så har man det nog lätt för sig, på flera sätt. Acropora är krävande & Montipora växer ur akvariet fort, speciellt Capricornis.

Annars körde jag en metodik på Acropora som var följande:

* Klipp loss korallen från betongklumpen de envisas med att fästa koraller i.

* Se till att allt exponerat skelett (död vävnad där AEFW gillar att lägga ägg) är borta

* Doppa i 15 minuter i Ultra pest

* Inspektera korallen & dopp-vattnet

* Ner i karet om den är ren

Det fungerade jättebra tills jag fick en Acropora som inte var ren. Det fanns AEFW i doppvattnet men jag stoppade ner korallen ändå för "Nu är alla AEFW borta". Och nu har jag AEFW i karet igen.

I det läget hade jag behövt en karantän att stoppa korallen i, och egentligen skall även rena Acropora in i karantän för observation.

Kanoninlägg!:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Log dos #3:

2014-09-08 10:00 - Stänger av skummare, tar ut GAC, lägger i syresten. Doserar 150ml! 0.6ml/L 2.4ml/G

2014-09-08 12:00 - Blåser av alla Acropora med ett litet powerhead, inga maskar syns.

2014-09-08 12:15 - Blåser av alla Acropora med turkey baster, inga maskar syns. :D

2014-09-08 15:00 - Ormstjöstärnorna är lika missnöjda med livet som vanligt.

2014-09-09 08:30 - Blåser av med ph & tb, inga maskar.

2014-09-09 09:00 - Skummare & GAC igång.

En till dosering nästa måndag, sen vänta en månad för en sista dosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har Bangai-bebisarna blivit 45 dagar gamla. Jag svalt ihjäl 2 när jag slutade med levande artemia. Alla ville inte äta fryst. Så nu blandar jag levande artemia med frysfoder vid varje matning. 29 kvar.

Ändrat av ormet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...