Gå till innehåll

Daniels 225L


ormet

Rekommenderade inlägg

  • Svar 756
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är inte så att du har ändrat i skötseln nu när du är hemma? Svårt att hålla fingrarna borta även om det ofta är det bästa tipset...

Jo, lite. Men mest har jag tid att mäta värden oftare och justera balling-dosering.

Men jag gjorde som sagt ett gäng förändringar på samma gång, just för att jag har tid att pilla.

1) Sänkte ljuset för att min rosa millepora såg lite blek ut.

2) Ökade vit kanal för test.

3) Doserade aminosyror ett par veckor för att observera om det blev några förändringar.

4) Ökade dosen jod/flor i kH-dunken från 25% av receptet till 50% av receptet.

I dagsläget:

1) Ljuset är tillbaka till nivån när Desalwin såg som bäst ut

2) Vita kanalen ligger på 20%, lite lägre än innan "testet"

3) Inga aminosyror längre

4) Jod/Flor ligger fortfarande på 50% av receptets rekommendation.

5) Doserar 1ml NaNo3 stamlösning per dygn & 0.1ml Ättika 24% inför start med Zeo

Framtiden blir Zeovit basic 4: Zeoliter, ZeoBac, ZeoStart, SpongePower med start i slutet på nästa vecka lovar min handlare mig ;)

Så ja det är väll omöjligt att diagnosticera korallen nu. Det är ändå bara den och ingen annan som visar några tecken på tråkigheter, allt annat ser finfint ut.

Men jag är nog ganska säker på att jag inte har AEFW. Berömda sista ord.

Det är bara dåliga saker som går fort i den här hobbyn, men det är sjukt mycket svårare med tålamod när jag är hemma och stirrar in i burken hela dagarna. Det är nog så att karet behöver tid att justera sig för förändringar bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett omvänt resonemang kommer här - som vanligt eftersom de gängse förklaringarna inte fungerar :).

Rent allmänt så sägs det att när en korall får för mycket ljus så blir den åt det bruna hållet och detta skulle bero på att när det är bra ljus så ökas antalet zooxantheller (som är bruna) Jag har inte helt köpt den förklaringen för i min värld så skulle istället en organism MINSKA sina zooxantheller vid stark belysning och ÖKA dem vid dålig belysning för att få ut samma effekt - allt efter lagen - minsta energiinsättning för största utfall . Det bruna vid stark belysning (och inslag av rött) har jag alltid i stället tolkat som en typ av solskyddsfaktor - typ vår solbränna.

Då är min fråga - skulle inte denna "förbruning" just bero på sänkt belysningsintensitet och just denna art svarar med mer zooxantheller?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett omvänt resonemang kommer här - som vanligt eftersom de gängse förklaringarna inte fungerar :).

Rent allmänt så sägs det att när en korall får för mycket ljus så blir den åt det bruna hållet

Gör det? Det har jag nog aldrig stött på som en allmän åsikt någonstans. Men jag är ju en nybörjare.

Tvärtom, Janne skriver i inlägg 365 i denna tråd:

Det är inte så mycket för du lyckas bleka bort det med ljuset på det som inte ligger i skugga.

Och här i en spännande tråd skriver Henric:

Lite högre fosfatvärden fungerar om man har ett jäklans tryck i ljuset, men lite ljus och fosfat så vet vi hur korallerna ser ut.

och detta skulle bero på att när det är bra ljus så ökas antalet zooxantheller (som är bruna) Jag har inte helt köpt den förklaringen för i min värld så skulle istället en organism MINSKA sina zooxantheller vid stark belysning och ÖKA dem vid dålig belysning för att få ut samma effekt - allt efter lagen - minsta energiinsättning för största utfall . Det bruna vid stark belysning (och inslag av rött) har jag alltid i stället tolkat som en typ av solskyddsfaktor - typ vår solbränna.

Jag håller med till fullo. Speciellt efter otaliga "vitt ljus"-trådar på olika forum & artiklar jag läst om hur koraller reglerar sina zoox.

Då är min fråga - skulle inte denna "förbruning" just bero på sänkt belysningsintensitet och just denna art svarar med mer zooxantheller?

MVH Lasse

Jo, det är nog den förklaringen jag tror mest på av de olika möjliga orsakerna. Den verkar gilla ljus och jag borde kanske flytta upp den. Men den växer så förbaskat i tallriksform så den skuggar allt under sig.

Nu satt jag och spanade lite på korallen i fullt ljus. Den har inte längre bruna polyper efter 4-5 dagar med 0.2ml kolkälla & 1ml femtielfte per dag. Den har gått tillbaka till ljusa polyper som på den första bilden i serien i inlägg 373. Men de blåa topparna lyser med sin frånvaro. Så ang polyperna så hade Janne helt rätt. Och jag hade .... fel.

Drog ner på ljuset, tappade det blåa och blev brun & tråkig (brun logiskt, tappar det blåa .. inte lika självklart)

Ökar ljuset, doserar kolkälla, korallen ljusnar (logiskt). De blåa topparna kommer nog tillbaka med tålamod & tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör det? Det har jag nog aldrig stött på som en allmän åsikt någonstans. Men jag är ju en nybörjare.

Det har jag sett, bland annat i olika inlägg om zeovit samt i PS inlägg på RC

Nu satt jag och spanade lite på korallen i fullt ljus. Den har inte längre bruna polyper efter 4-5 dagar med 0.2ml kolkälla & 1ml femtielfte per dag.

Nu slår du in på samma väg som man gjorde förr i tiden - man fick inte nämna den onde vid dess riktiga namn - vargen blev gråben och djävulen har väl femtielva synonymer :) För er som inte hänger med - Daniels femtielfte hänvisar till att han tillsätter nitrat.....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag sett, bland annat i olika inlägg om zeovit samt i PS inlägg på RC

Nu slår du in på samma väg som man gjorde förr i tiden - man fick inte nämna den onde vid dess riktiga namn - vargen blev gråben och djävulen har väl femtielva synonymer :) För er som inte hänger med - Daniels femtielfte hänvisar till att han tillsätter nitrat.....

MVH Lasse

Ja men det är väll något som är allmänt känt! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det blir bättre, det kommer hända mycket nu när du går över till Zeo, tat lungt bara, zeolith ihop med kolkälla är otroligt kraftfullt.*

Såg Alexanders svar, de har blivit mycket mer sansade, det låter klokt att trappa ner remover och siporax, förr var det tabu och ut med allt fortare än kvickt.

Om det var spårämnena så skulle det väl påverka hela korallen.*

Det är skillnad på för mycket dåligt ljus och för mycket bra ljus.

Det är enkelt att verifiera om man t.ex. har samma sort i ytan och på botten så kommer den i ytan ha en ljusare färg. Det kan t.o.m skilja så mycket som att i ytan blir den gul medans på botten så blir den grön, det beror ju på de andra parametrarna också, både ljus och näringsnivån påverkar hur ljus korallen blir.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lämpligt jodvärde borde vara som i havet. Ungefär 0,06 ppm jodid + jodat. Men enligt min erfarenhet räcker det om testen visar dvs 0,03 eller mer.

Jag tror inte det gör någon skillnad om man överdoserar. Men var i så fall mycket försiktig. Jod är giftigt. Man använder det t.ex i snabbad för att döda alla sorters parasiter på koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det blir bättre, det kommer hända mycket nu när du går över till Zeo, tat lungt bara, zeolith ihop med kolkälla är otroligt kraftfullt.*

Såg Alexanders svar, de har blivit mycket mer sansade, det låter klokt att trappa ner remover och siporax, förr var det tabu och ut med allt fortare än kvickt.

Tack, jo jag ska ta det lugnt. Har iofs nollvärden idag så det borde inte vara ett enormt omslag för korallerna.

Jag är verkligen inte övertygad om att 5kg sten & 0,75L Siporax är biofilter nog i mitt sandlösa kar vilket G. Alexander hävdar.

Å andra sidan, funkar Zeo kommer jag nog stoppa i sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, jo jag ska ta det lugnt. Har iofs nollvärden idag så det borde inte vara ett enormt omslag för korallerna.

Jag är verkligen inte övertygad om att 5kg sten & 0,75L Siporax är biofilter nog i mitt sandlösa kar vilket G. Alexander hävdar.

Å andra sidan, funkar Zeo kommer jag nog stoppa i sand.

Du glömmer det viktigaste zeovit:en, hjärtat i ett ZeoSystem. Den både gör det möjligt att gå ner så lågt och att det går att gå ner så lågt.

Du kommer upptäcka att det är skillnad på noll och noll, våra mätmetoder är för trubbiga.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du glömmer det viktigaste zeovit:en, hjärtat i ett ZeoSystem. Den både gör det möjligt att gå ner så lågt och att det går att gå ner så lågt.

Du kommer upptäcka att det är skillnad på noll och noll, våra mätmetoder är för trubbiga.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Du menar zeolith?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en desalwii som ser väldigt tråkig ut, typ helt grå med en ton av turkos. När jag köpte den såg den ut som din på bild 4. Allt annat ser bra ut, har två knall lila tricolor bla. Men jag har ingen chans mot er när det gäller sps, märker jag direkt så kanske inte ska va helt förvånad att den ser lite trist ut hos mig :P

Hursom, tycker du har fin färg på allt i ditt kar, skön blanding av sps och acans dessutom :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar zeolith?

Nej jag menar ZEOvit, det finns flera hundra olika sorters Zeolite både syntetiska och naturliga. Troligen rör det sig om Clinoptilolite i det här fallet eftersom den absorberar ammonium, men eftersom Pohl inte har innehållsdeklarationer på sina produkter så använder jag hans registrerade varunamn Zeovit.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en desalwii som ser väldigt tråkig ut, typ helt grå med en ton av turkos. När jag köpte den såg den ut som din på bild 4. Allt annat ser bra ut, har två knall lila tricolor bla.

När brorsan köpte den var den tråkigt grå men formen och grenarna var så snygga så han köpte den ändå. Sen färgade han upp den otroligt, krashade sitt kar och jag övertog en grå illa tilltygad korall. Sen lyckades ju jag färga upp den fantastiskt över 3 månader, jag var enormt stolt. Sen pannkaka igen. NiXoN berättade för mig på chatten att han upplever desalwi som känsliga och svåra och att det inte är helt förvånande.

Mina tricolorer är bara lila/blå i topparna. Men min turaki är fint blå. Så jag tror inte på någon större brist egentligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag menar ZEOvit, det finns flera hundra olika sorters Zeolite både syntetiska och naturliga. Troligen rör det sig om Clinoptilolite i det här fallet eftersom den absorberar ammonium, men eftersom Pohl inte har innehållsdeklarationer på sina produkter så använder jag hans registrerade varunamn Zeovit.

/Janne

Du tänker så. För enkelhets skull har metoden och zeolithen samma namn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog några bilder uppifrån. Det är verkligen stor skillnad att fota koraller från ovan, speciellt på de koraller som inte flouroscerar i grönt. De kommer verkligen till sin rätt från ovan.

Rätt cool, växer fort med.

bluebanana.jpg

börjar bli fin

blupolyp.jpg

Desalwi utan blå/lila toppar

desalwi.jpg

Rosa millepora, lite skadad. Hoppas den läker

pink_mille.jpg

Rosa stylo eller pocci .. jag är så dålig på dem

pinkpocci.jpg

Rainbow pocci (stylo?). En frag på 3-4cm för 2 år sen.

rainbow_stylo.jpg

Min favorit nu tror jag. Köpt på chans från EC som "Nanofrag special". Ver mest beige ett par veckor. Nu har jag stora förhoppningar på den

special.jpg

Fruktansvärd bild men den sitter så långt bak så jag ser inte att fota. Tog på chans bara. Men färgen är kanon

teal_stag.jpg

Turaki'n som var stor som en 10-öring när jag köpte den. Bara lite levande vävnad längst ut på ett skelett

turaki.jpg

Min valida .. en gång var den lila överallt. Håller tummarna för att det händer igen.

valida.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...