Gå till innehåll

Daniels 225L


ormet

Rekommenderade inlägg

  • Svar 756
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har en Acropora tenuis (tror jag) som varit ganska tråkig i färgen länge. Inte vuxit speciellt heller. Nu under sommarens Zeo-test så har en arm vuxit ut och blivit knallblå & tjock. Det ser inte så snyggt men är ganska roligt ändå. Dessa acropora alltså ... de kan vara lite frustrerande. Jag vill ju att hela kolonin skall växa sig så blå!

Fotona är bara hastigt fixade, bara första bilden har rätt färger.

Från ovan:

tenuis1.jpg

Från sidan:

tenuis2.jpg

Avstånd till en 6095:a

tenuis3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonsnyggt.

Riktigt fräcka koraller, du måste ju lägga ut fler bilder. Akvarium som detta får inte gömmas för oss andra:):)

Jag kan inte talar för alla men jag vet att lite ovanligare Acros som du har är det många här som vill se mer av.

Till råga på allt så går dom ju i ett riktigt välskött akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt snygga koraller!

Tack!

Grymt fint. Hoppas du inte ger upp hoppet om utrotning av aefw. Har du testat KZ flatworm stop? Kör det med dubbel dos i 3 månader så skall du se att du blir av me sliten.

Tack Andreas, jag har fått hem Levamisole och kommer påbörja behandling på Måndag förutsatt att jag får min Aktivt kol-reaktor att funka. (TLF PhosBan 150) Måste rensa bort Levamisolet efter behandling. Funkar det inte kommer jag testa KZ Flatworm Stop.

Kanonsnyggt.

Riktigt fräcka koraller, du måste ju lägga ut fler bilder. Akvarium som detta får inte gömmas för oss andra:):)

Jag kan inte talar för alla men jag vet att lite ovanligare Acros som du har är det många här som vill se mer av.

Till råga på allt så går dom ju i ett riktigt välskött akvarium.

Tack Larry det är hyggligt sagt av dig. Karet har sett tråkigt ut över sommaren med hög värme & dåliga RODI-filter vilket resulterat i kiselalgs-sörja. Lite AEFW på det så försvinner lusten att fota. Även fast många koraller faktiskt ser väldigt bra ut som tur är!

Trevligt. Man ser ju på fler toppar att den är på G. Såg senast jag var hos dej att den hade ett väldigt speciellt växtsätt. Helt anpassad efter vad du erbjuder antar jag. Snyggt!

[ATTACH=CONFIG]117615[/ATTACH]

"Speciellt" hehehe :D Tack!

Hmm, sträcker den sig mot LED-klustret?

Hela korallen är verkligen rakt under LED-klustret, men hulk-armen är nog perfekt centrerad nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satan vilka koraller du har! Riktigt snyggt! Vet du namnet på den gula acroporan? Köpt den från whitecorals?

Den längst ner till vänster på första bilden i inlägg 507?

Det är en "Nanofrag Special" ;) från extremecorals. Slutat växa nu tyvärr, den har nog mask.

Bello på RC har en likadan men han vet inte heller namnet på sin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en liten rapport från min första dos Levamisole i akvariet. Både tillvägagångssätt och logg:

Levamisole Hydroklorid.

Lös en lätt komprimerad Tesked, 5ml, (vikt 3-4g) Levamisole HCL i 0,5L RODI

Dosera detta 1,5ml per Gallon, 4 liter. (0,375ml/L)

250L x 0,375ml/L = 93,75 ml

Dosera under 24h med skummaren av & utan aktivt kol.

Blås av alla koraller med en pump &/eller såsspruta (turkey baster)

Koppla sedan på panik-kol & skumma igen som vanligt.

Upprepa 3 gånger.

Allt enligt denna tråd på RC:

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2412052

2014-08-25 13:55 - Stänger av skummare, tar bort Aktivt Kol, kopplar på luftpump med syresten.

2014-08-25 14:00 - Doserar knappt en dl stamlösning.

2014-08-25 14:15 - Tydligt att Acro reagerar med mesenterial filaments.

2014-08-25 14:30 - Brittle stars, ormstjöstjärnor, dör.

2014-08-25 16:10 - Blåser av AEFW från korallerna med lätthet. Fångar en stor men den blir bara smet i sås-sprutan.

2014-08-25 19:30 - Matar fiskarna, ingen äter. Acan’s ser extra ihopdragna ut.

2014-08-25 20:00 - Riktar upp Tunze-pumparna för extra syresättning.

2014-08-25 20:32 - Gula kirurgen står och ryttlar i strömmen, är inte sitt vanliga jag. Mandarinhonan spanar på stenarna efter mat men har inte sett henne ta något. Bangai-hanen tuggar vidare på sin veckogamla kull.

2014-08-25 20:45 - Acans ser nog ut som vanligt. Nojjade kanske bara.

2014-08-25 22:45 - Riktar ner pumparna igen, frugan klarar inte ljudet.

2014-08-26 09:00 - Gula kirurgen fortfarande enormt nervös. Allt ser ut som vanligt. Inga mer filament från Acropororna.

2014-08-26 09:30 - Blåste av korallerna med en liten powerhead monterad på ett PVC-rör. Nu är jag säker på att jag kommit åt nästan överallt. Såg inga AEFW i vattenkolumnen.

2014-08-26 12:30 - Drar igång skummaren & en reaktor med 3dl panik-kol.

2014-08-26 13:00 - Gula kirurgen äter alger från stenen igen.

2014-08-26 13:10 - Alla fiskar äter frysfoder med god aptit.

2014-08-26 16:15 - Allt ser ut som vanligt. Tyvärr får man väll säga, hoppades på bättre PE på flera kolonier som verkligen inte varit på topp senaste veckorna. Speciellt en Tricolor som är helt utan PE sen ett par veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa koraller kommer inte till sin rätt under belysning med fokus på blått. Fotade min S. Pistillata under en LED-ficklampa med uppskattat kelvin på ca 4k

s_pistillata.jpg

Skönt att veta att färgerna finns på korallen, synd att jag sällan ser dem :P

Skåda även ett "bleaching event" nere till höger. Den fraggen var jättefin förut: http://glasscage.orm.nu/wp-content/uploads/2014/06/acropora_Sp4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa koraller kommer inte till sin rätt under belysning med fokus på blått. Fotade min S. Pistillata under en LED-ficklampa med uppskattat kelvin på ca 4k

s_pistillata.jpg

Skönt att veta att färgerna finns på korallen, synd att jag sällan ser dem :P

Skåda även ett "bleaching event" nere till höger. Den fraggen var jättefin förut: http://glasscage.orm.nu/wp-content/uploads/2014/06/acropora_Sp4.jpg

Wow vilken koral! Verkligen jätte fin!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...