Gå till innehåll

Daniels 225L


ormet

Rekommenderade inlägg

  • Svar 756
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då var det dags att säga hejdå till Zeo för den här gången. Mina prylar ligger på K&S och jag har fått ett par frågor om varför.

För mycket manuellt arbete, men det visste jag egentligen redan innan. Men med 2 små barn, en rastlös fru & min egen något disträa hjärna så kunde jag inte utnyttja Zeo till fullo. Vi är på resande fot en hel del & även när vi är hemma så glömmer jag att dosera, skaka reaktorn eller knåda kolet.

Med det sagt så är jag ändå nöjd med Zeovit. Under de perioder vi varit hemma och jag har kommit ihåg så har det vuxit hyfsat och jag har fått fram en del färger jag inte trodde mina koraller kunde ha. Inget magiskt eller så, men ändå lite mer tryck än jag sett nånsin förut på dem.

Jag kommer med största sannolikhet investera i ett ett automatiserat Zeo-system nångång i framtiden i nästa boende & kar.

Sen är det ju så att jag fått in AEFW igen. Jag skall bekämpa dem med Levamisole & det görs bäst i ett kar utan kolkälla eller onödigt stor mängd bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När/om du är sugen på att gå ner för Zeo-vägen igen så ta gärna en titt på Fauna Marins Zeo-light metod. Det är en förenklad version av Korallenzuchts metod. Med FM Zeomatic2 och doserpump så klarar jag av den ganska bra trots barn/fru/jobb/företaget/pendling/hus osv. Det enda jag behöver göra manuellt är att blanda ut och hälla i en kapsel 2ggr i veckan... och så byte av kol och Zeo så klart. Men resten sköter sig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är FMs metod kompatibelt med refugium?

Jag vill inte trådkapa... men.... :)

Jag ser ingen konflikt mellan Zeolight och refugium. Visst eftersträvar man ultra låga näringsnivåer som inte är gynnsamma för de macroalger en del vill ha i sina refugium. Men för djurlivet finns det absolut ingen konflikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte trådkapa... men.... :)

Jag ser ingen konflikt mellan Zeolight och refugium. Visst eftersträvar man ultra låga näringsnivåer som inte är gynnsamma för de macroalger en del vill ha i sina refugium. Men för djurlivet finns det absolut ingen konflikt.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När/om du är sugen på att gå ner för Zeo-vägen igen så ta gärna en titt på Fauna Marins Zeo-light metod. Det är en förenklad version av Korallenzuchts metod. Med FM Zeomatic2 och doserpump så klarar jag av den ganska bra trots barn/fru/jobb/företaget/pendling/hus osv. Det enda jag behöver göra manuellt är att blanda ut och hälla i en kapsel 2ggr i veckan... och så byte av kol och Zeo så klart. Men resten sköter sig själv.

Tack för tipset, men jag har en fundering. Varför kör man FM Zeo-light? Är det ett sätt att hantera näringsnivåer eller är det en konkurrent till ZeoVit när det gäller färger och justerande. Min fråga egentligen är: Får jag Zeo-pastell med FM eller får jag "bara" låga näringsvärden. För låga näringsvärden och stabilitet får jag fint i substratlöst, massa flöde & stor skummare.

Vad är din erfarenhet? Finns det ett community runt FM's lösning? Några kar/trådar så man kan se lite Acropora efter ett gäng månader med FM's system?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte lika väldokumenterat och diskuterat som Korallenzuchts motsvarighet men det diskuteras ju på Zeovit.com och en del andra forum. Jag ser det som en förenklad version som faktiskt är möjlig för mig att följa. Du får låga näringsnivåer och därmed bra färger. Sen kombinerar jag det även med FM Color Elements.

Jag googlade runt lite och hittade den här tråden.

14838880882_61ab42010d_b.jpg

http://www.reef2reef.com/forums/member-tanks/168932-my-reef-tank-italy.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...