Gå till innehåll

använd nick i svar..det blir förvirrande annars!


hagbard

Rekommenderade inlägg

skriver som hagbard handfaste blir till talad i svar som magnus!???Har väl aldrig vart med om maken? inågot forum på internet..sluta med det snälla!patrik,magnus.niklas pernilla osv..svara nicket så man kan hänga med i trådarna på ett enkelt sätt!

Man kanske verkligen inte har mandat att tycka si eller så som man betett sig..men jag har aldrig förnekat att jag är en blådåre:ler:

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är beredd på att hålla med. När man surfar på guiden med en vanlig browser så går det hyfsat enkelt att se vad alla heter då det står i vänsterkolumnen bredvid hens inlägg. Men om man som jag oftast använder Tapatalk så finns inte den informationen tillgänglig och allt blir lite förvirrande.

Sent from my iPhone 4s using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får lov hålla med det var ganska förvirrande innan man begrep hur det funkade. Men det verkar vara ett vedertaget sätt att skriva på här, så istället för att ändra på kulturen på ett forum så är det nog enklare för individen att ändra på sig. Så jag tror det bara är att rätta sig i ledet för oss Magnus.

// Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är det oartigt och respektlöst att använda ett nick om man känner personens verkliga namn. I de fall där det framgår personens verkliga namn (om det finns med i profilen) försöker jag av respekt använda det namnet i ett svar. När man dessutom avslutar sina inlägg med sitt riktiga namn - som Jimmy ovan - blir det ännu konstigare och respeklösare för mig att svara "du schon - du har inte fullt rätt där....:)"

När man citerar så kommer nicket med automatiskt och det är kanske så man skall göra när man svarar. Här på SG är det väldigt vanligt att man har med sitt verkliga namn i profilen så då vill i alla fall jag använda det.

MVH Lasse (nick Lasse)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I tapatalk är det stört omöjligt att följa en tråd när folk skriver namn istället för nick precis som hanst påpekar. Använd nick, det är kutym på hela internet. Istället för att ändra på internet så får svg ändra sig. Eller byt nick till ert namn som Lasse har. Det är ju praktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I tapatalk är det stört omöjligt att följa en tråd när folk skriver namn istället för nick precis som hanst påpekar. Använd nick, det är kutym på hela internet. Istället för att ändra på internet så får svg ändra sig. Eller byt nick till ert namn som Lasse har. Det är ju praktiskt.

Jobbigt ifall flera användare ska ha samma nick då det är flera som heter Daniel tex. :)

På de få forum jag snurrar runt på så är det hugget som stucket vad som skrivs, vissa använder nick, andra ens riktiga namn, men för min egen del så brukar jag använda tilltalsnamn till de jag "känner" lite bättre eller följer oftare, medans de som inte är i min bekantskapskrets brukar tilltalas med antingen nick eller ett citat, eller när man svarar en person med hänvisning till vad någon annan skrivit, då är det enkelt att använda ett nick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska försöka bättra mig, men jag är uppvuxen med att tilltala och nämna folk med deras namn av respekt och det är svårt att lära gamla hundar att sitta.

Jag misstänker att det är rätt många på detta forum i ålder runt min som tänker på samma sätt och inte är med i så många andra forum (detta är det ända jag är med).

Det känns svårt för mig att nämna folk som jag träffat med nick, sedan har jag aldrig tänkt på saken på det sättet.

Men jag kommer alltid avsluta mina inlägg med.

Är det möjligt att byta nick gör jag det gärna

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ifall man vill byta nick så kolla igenom medlemslistan ifall det man vill byta till inte är upptaget redan, sen får man skicka ett PM till någon som kan byta namn på användare, förslagsvis Magnus (Maglofster). Men som sagt, kolla först om det finns ledigt som man vill byta till.

Att tänka på är att användare knyts ofta till det nick de tar från början, det tar lång tid efter ett namnbyte innan man binder det nya nicket till samma person.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att det är ibland hopplöst i Tapatalk, jag är velar lite, ibland nick o ibland namn.... kanske borde införa ett default tänk på svg.. ibland är det ju flera Magnus i samma tråd dessutom, eller som jag heter Fredrik finns ju några stycken :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens ilandsproblem, typ. Visst, nån gång har det hänt att jag fått rulla upp när jag undrat vem fn magnus eller nån är men det känns inte som nåt på något sätt anmärkningsvärt besvär. I alla fall inte jämfört med att det känns som bättre stämning när det blir tilltal med riktiga namn och att det underlättar att ha grepp på det när man träffar på personerna på arrangemang eller när man vill göra affärer.

För min egen del finns det knappast nåt problem, jag har alltid fått heta bygert eftersom förväxlingsrisken då är rent ohyggligt mycket mindre än med anders.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skriver som hagbard handfaste blir till talad i svar som magnus!???Har väl aldrig vart med om maken? inågot forum på internet..sluta med det snälla!patrik,magnus.niklas pernilla osv..svara nicket så man kan hänga med i trådarna på ett enkelt sätt!

Man kanske verkligen inte har mandat att tycka si eller så som man betett sig..men jag har aldrig förnekat att jag är en blådåre:ler:

Man kan ju svara med citat Magnus alias hagbard, ett annat alternativ som borde vara glasklart till vem man vänder sig till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller tapatalk, nåt straff skall de väl ha de som använder det och inte lyckas stänga av det där irriterande och ointressanta: Sent from...

Härligt :)

Jag tycker det är bra med en sån Tapatalk signatur, eftersom man gärna blir oerhört kortfattad när man skriver på bussen/tunnelbanan osv, så inser folk (förhoppningsvis) att man inte är dryg osv :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt :)

Jag tycker det är bra med en sån Tapatalk signatur, eftersom man gärna blir oerhört kortfattad när man skriver på bussen/tunnelbanan osv, så inser folk (förhoppningsvis) att man inte är dryg osv :)

För min del så har det ingen betydelse, jag uppfattar inte Tapatalk som ursäkt för att inlägg är korta eller ej, snarare är det irriterande att läsa det i vart och vartannat inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Signaturen som visar att ett mess är sänt från Tapa här eller om man mailar från i-phone tycker jag är bra.

Den "förlåter" att man stavar som en kråka, har förvirrad meningsbyggnad eller att det står "cykelslang" mitt i en mening eller att ens svar kan uppfattas kort och trubbigt.

Tror det snarare skulle vara vettigt att lägga till den för vissa trots svaren kommer från en dator :partyparty

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Signaturen som visar att ett mess är sänt från Tapa här eller om man mailar från i-phone tycker jag är bra.

Den "förlåter" att man stavar som en kråka, har förvirrad meningsbyggnad eller att det står "cykelslang" mitt i en mening eller att ens svar kan uppfattas kort och trubbigt.

Tror det snarare skulle vara vettigt att lägga till den för vissa trots svaren kommer från en dator :partyparty

Så jag som har svårt för Svenska språket i skrift ska skämmas för det då och använda mig av en ursäkt eller kanske hålla mig borta :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur som, jag irriteras av de där signaturerna och tydligen är jag inte ensam. Tydligt är ju också att de går att ta bort och då lär det väl också gå att ändra. Det som irriterar mig mest med det där tapatalk-påhänget är ju att det är nån slags reklam, skryt, varumärkesplacering eller kalla det vad som helst. Om det nu är så att nån känner det som en poäng att berätta att det är skrivet från en mobil - inte vet jag om det är nån bra ursäkt för dåligt språk men i a f - så ta då bort smygreklamen och ändra signaturen till: på språng, från mobilen eller nåt åt det hållet. Då har man ju berättat det som tydligen skulle kunna vara intressant men tagit bort mycket av det som irriterar mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ju inte svårare än att ändra signaturen i tapatalk till något vettigare, och datorn med för den delen.

Sitter man på dator ser man ju både nick och namn. I tapatalk ser man bara nick, det är lite förvirrande ibland, framförallt om man inte citerat inlägget man svarar på.

Personligen försöker jag citera inlägg så mycket som möjligt om jag svarat på ett specifikt inlägg.

I tapatalk kan man inte ens se andras signaturer, inte jag iaf. Möjligt det är någon inställning som jag inte hittat.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...