Gå till innehåll

Billig LS i sverige, Importera?


AffeAlien

Rekommenderade inlägg

Håller på och kollar lite efter Levande sten nu när jag fått tag i all teknik till karet för att kunna dra igång kar och har då lite funderingar.

Var hittar man billig LS här i sverige och är "odlad" LS lika bra som om man importerar från tex Fiji?

Om man vill Importera LS vem kan hjälpa med det och kostar det mindre eller mer än odlat sten i så fall?

Vet att begagnad sten är billigast men där kan kvaleliten variera så enormt så tänker inte chansa med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ofta är odlad sten placerad i "riktiga"/naturliga rev för att sedan plockas upp efter ett visst antal månader. Det betyder alltså att djur och mikroorganismer förmodligen bosatt sig i den odlade stenen i lika hög grad som naturlig!

Odlad sten är ett försök till att bevara de naturliga reven!

OM du söker billig LS kolla med t.ex. deepocean.dk de levererar till SWE och har ganska bra priser! Ett alternativ är t.ex. korallen-zucht i GER där du kan beställa... Dock är nog frakten en dealbreaker!

Annars, stöd din lokala handlare! Alltid bra, då om de får fler kunder/mer kapital, kan de utöka sortimenten och sänka sina priser!! :) Win Win alltså! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på och kollar lite efter Levande sten nu när jag fått tag i all teknik till karet för att kunna dra igång kar och har då lite funderingar.

Var hittar man billig LS här i sverige och är "odlad" LS lika bra som om man importerar från tex Fiji?

Om man vill Importera LS vem kan hjälpa med det och kostar det mindre eller mer än odlat sten i så fall?

Vet att begagnad sten är billigast men där kan kvaleliten variera så enormt så tänker inte chansa med det.

Hur många kg LS behöver du?

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

White-corals.de är ett annat bra allternativ till Deepocean då de skickar sten dagligen direkt till dörren, med Deep ocean får du anpassa dig till deras schema och resa en liten sträcka för att hämta upp till skillnad från att få skickat till dörren.

DOCK rekomenderar jag att köpa stenen hos din LFS (sålänge du har en som har ordentligt med levande sten, finns en hel del som bara stänger i ett par LS bland massord med död sten och säljer allt för 150kr kilot.

Billigast levande sten tror jag Ciklidhuset i göteborg har, där har de "begagnad" levande sten (dvs sten som varit i andra kar innan) detta säljes för 85kr kilot vilket är riktigt bra pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får tacka för hjälpen med att utreda begreppet "odlad sten".

Har handlat nästan allt i den lokala butiken för jag stödjer gärna den även om det kostar 100-150kr mer. Men nu är jag ute efter ca 40kg sten och bär det kostar 30-50KR mer per kilo så blir det lite väl mycket.

Göteborg är en bit från Uppsala så frakt är ju inte gratis med tanke på mängden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips kan ju vara att prata med din LFS direkt, säg att du vill ha såhär mycket sten, och be dem beställa det med deras nästa import. plockar du upp stenen direkt från dem och betalar i förskott behöver de inte ta ut lika mycket från dig. då din order inte påverkar deras beställning (kan snarare göra den lite billigare då den blir större).

Vet ett par som gjort detta, oftast har det handlat om närmre 100kilo, men 40kilo är ganska mycket, värt ett försök iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som att det här med Ls är ett stort problem för många då kg priserna är så höga?

Tror det är mest att det är något väldigt dyrt man "tvingas" till att köpa i början utan att riktigt förstå varför. Med dagens teknik undrar jag hur stor roll det faktiskt spelar, skulle vara kul att bygga ett kar helt utan sten och bara köra zeovit... Något för när man vinner på lotto kanske ;)

Stenen blir lätt det dyraste men köper till karet i början. men priset är svårt att komma ifrån, det är trotts allt Sten som fraktas med prioritetsflyg från andra sidan världen.

Förra året var det en som försökte få ihop ett gäng för att köpa in 300 kilo sten, inklusive frakt gick det hela på ~90kr kilot. så man förstår ju hur handlarna måste ta ut det priset de tar då de

1) Tar upp väldigt mycket plats

2) ibland kan vara svårsålt då det bara är nya akvarister som köper det.

3) Behöver tjäna pengar och betala svensk skatt på vinsten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mår ditt kar i dagsläget utan denna stenen. Mår den bra ser jag ingen anledning att införskaffa mer för att ha i sumpen. Är stenen det som skall vara ditt huvudfilter eller kör du något annat för att exportera skit och bryta ner dåliga saker i vattnet?

Filtersvamp etc tycker jag personligen är ganska onödigt, blir oftast något som ganksa snabbt bara blir liggande i sumpen (för att vara effektivt behöver du krama ur den och tvätta den ofta, annars gör den nästan mer skada än nytta. då det samlas massa skräp som sedan faller ut när du väl tar ut det eller råkar komma åt det.

Om jag var du skulle jag vänta på begagnat annonser o köpa sten där och lägga i sumpen. Ingen idé att köpa nytt i mina ögon om man inte verkligen behöver det. Sten som sten. Inkörd är snarare bättre i mina ögon.

PMa, folk som säljer sina kar i närheten, vid dem större städerna brukar de finnas lite blocketannonser etc. 50kr kilot brukar man kunna få begagnat för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får tacka för hjälpen med att utreda begreppet "odlad sten".

Har handlat nästan allt i den lokala butiken för jag stödjer gärna den även om det kostar 100-150kr mer. Men nu är jag ute efter ca 40kg sten och bär det kostar 30-50KR mer per kilo så blir det lite väl mycket.

Göteborg är en bit från Uppsala så frakt är ju inte gratis med tanke på mängden.

Prata ex. med Korallfisken så kan du säkert få reservera ett par lådor tills de får nästa leverans av levande sten om de inte har hemma nu. Lösvikt brukar alltid finnas. De har ju bra kontakter och har fin ls. En låda innehåller mellan 21-27 kg har jag för mig om du föredrar orörd levande sten.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är mest att det är något väldigt dyrt man "tvingas" till att köpa i början utan att riktigt förstå varför. Med dagens teknik undrar jag hur stor roll det faktiskt spelar, skulle vara kul att bygga ett kar helt

Själva grejen är ju den levande stenen den faunan som den ger kan inte enbart ett filtersystem ge.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva grejen är ju den levande stenen den faunan som den ger kan inte enbart ett filtersystem ge.

Hälsningar Kjelle

Jo, är fullt medveten om detta, dock blir man lite nyfiken på hur det faktiskt klarar sig artificiellt. Är också lite nyfiken på hur mycket man faktiskt behöver i dagens akvariym nu när man kommer så långt artificiell väg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det kan vara ok köpa sten av någon som ska sälja av.

Det man kan tänka på är att se akvariet ,om man inte köper av någon man känner . Är det ett fint kar med sps så kan man nog räkna med bra skick på stenen . ett FO med ända inredning alger kanske man ska låta bli . Skulle inte köpa sten i en tunna där man inte vet att det varit i ett ok kar .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite därför jag är feg att köpa begagnad sten. Med tanke på att jag vill ha ganska stor mängd så måste ju personen i stort sett lägga ner sitt kar. Som du säger vill man nog gärna se karet i drift innan man köper sådan sten och jag är ju väldigt ny så har dålig koll på hur "fin sten" ska se ut. Men om det inte är fullt med tråkiga alger och det finns koraller som mår bra borde man kunna vara lugn antar jag?

Sedan är ofta problemet att hitta någon som säljer och bor nära nog för att det ska vara genomförbart att åka dit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite därför jag är feg att köpa begagnad sten. Med tanke på att jag vill ha ganska stor mängd så måste ju personen i stort sett lägga ner sitt kar. Som du säger vill man nog gärna se karet i drift innan man köper sådan sten och jag är ju väldigt ny så har dålig koll på hur "fin sten" ska se ut. Men om det inte är fullt med tråkiga alger och det finns koraller som mår bra borde man kunna vara lugn antar jag?

Sedan är ofta problemet att hitta någon som säljer och bor nära nog för att det ska vara genomförbart att åka dit.

man kan ta med ett fosfattest , om man inte har något och dölja skulle inte jag bry mig om någon ville testa mitt kar innan dom köpte sten av mig.

Som nybörjare har man även lite svårt att veta vad som är bra och dåligt som följer med nyimporterad sten , När det börjar krypa ur grejer gäller det att veta vad som ska behållas och det som måste ur :)

Men är ju spännande att se vad man får med . Inte fel att köpa från olika butiker heller så man får lite blandat !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dock blir man lite nyfiken på hur det faktiskt klarar sig artificiellt. Är också lite nyfiken på hur mycket man faktiskt behöver i dagens akvariym nu när man kommer så långt artificiell väg...

Jag har kört utan sand eller ls i snart ett år. Skummare och doc, lite kol. Eheim makaroner i sumpen. Inget mer.

Visa Acropora växer och mår bra, andra inte. Visa färger är ok, andra inte. Fosfat och nitrat är omätbart om jag vill. Är det några specifika funderingar du har annars som jag kan svara på?

Denadai är nog måttstocken på hur långt man kommer artificiellt dock.

Sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bare en liten förklaring till varför levande sten kan upplevas som dyr:

Ls är för oss akvariehandlare lite grann som mjölk för en matvarubutik, ett måste som ger väldigt liten marginal i förhållande till arbetsinsats.

Största delen av priset på sten kommer tyvärr av fraktkostnaden, prio-flygfrakt är dyr! - sen tillkommer mycket andra kostnader t.ex friggolådorna stenen levereras i, kostar bortåt 100 spänn styck.

Lägger man sedan till frakt från flyg, rensande och kurerande och diverse andra kostnade och arbetsinsatser.......skulle egentligen stenen behöva kosta 200-300:-/kg ;)

Vi brukar helst jobba med odlad sten, dels för att "skona" reven, men också för att den håller mycket hög kvalitét och man slipper det långdragna strulet med citeshanteringen.

Jag anser absolut att en bra mängd (10-15%) Ls av god kvalitet är det enklaste sättet att få ett stabilt. lättskött och väl fungerande akvarium - det är hjärtat i systemet och fel grej att försöka spara pengar på.

Alternativmetoderna kräver ofta för mycket pyssel, tenderar att vara ostabila/kraschbenägna eller bli kostsamma i längden.

Ändrat av greger
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ifall två butiker tar sin sten från samma ställe vinner man nog inte så mycket på det. Välj i så fall hellre sten från två olika länder och se till att få möjlighet att plocka sten som passar dig, även ifall du beställer in en kartong eller två, så du kan välja bort sten som bara är rena bumlingar tex ifall du inte är intresserad av denna form.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...