Gå till innehåll

Vem har det äldsta akvariumet?


loopmannen

Rekommenderade inlägg

Det skulle vara kul att få se vem som har det äldsta nuvarande akvariummet på SVG. Min känsla är att många har sitt akvarium i allt från några månader till max ett par år och det kan man även se på köp och sälj. Det säljs mycket akvarium som är 8-18 månader. Ni som har några år på nacken lägg gärna med en helbild så vi får se hur mogna akvarium ser ut. Så vi andra vet vad vi har att vänta oss om några år :)

*Givetvis börjar jag själv jag hämtade mitt akvarium den 6/11-2011 så mitt är ett av de relativt nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De som är aktivast på forumet är oftast nybörjarna. Därav har du nog fått känslan att de flesta har hållit på så kort tid. Intresset för forum brukar avta med ökad kunskap. De flesta ägarna till de äldsta akvariumen är säkert inte ens aktiva här på forumet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar har varit igång lite drygt 5 år sedan come backen utöver det har jag ju numera 2 st. extra kar där det ena varit igång drygt 2 år och det senare i bara 10 veckor. Det absolut senaste är att jag delat av ett 54 liters akvarium som jag har kommande avsikt och göda snäckor i. Sötvattensakvaristiken och mitt intresse för Tanganyika ciklider har därmed fått rejäla törnar även om de finns där i bakgrunden och fått lämna akvarieutrymme åt mitt för nuvarande större intresse åt saltvattensakvaristiken.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nuvarande burken har varit igång i dryga 6 år. Den dessförinnan körde jag faktiskt i 10 år och den dessförinnan i 6-7 år, jag minns inte riktigt. Innan dess lite kortare läroprojekt. Sen har jag haft lite olika parallella projekt som rovdjursakvarium med hajar, drakar och muränor, de orkade jag väl med ett par år i stöten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 år är inponerande Wiking kanske därför du tar så bra foton mycket träning :) Kom igen nu måste finnas någon här på guiden som har varit igång längre vi kan ju inte låta Wiking vinna allt ;)

Ingemar var jätte duktig på att fotografera saltvattensfisk redan för flera decennium sedan skillnaden mot nu att det då tog veckor och få fram bilderna :-)

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingemar var jätte duktig på att fotografera saltvattensfisk redan för flera decennium sedan skillnaden mot nu att det då tog veckor och få fram bilderna :-)

Hälsningar Kjelle

När du ovanligt snäll Kjell;)

Du kommer väl ihåg att vi under första halvan av 80-talet tom skapade en hel diaserie om saltvatten som vi skickade in till SARF? Vi var ett helt gäng redan då som fotade våra kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis påbörjat min uppgradering från mitt Percula 120 som gått i lite över 5 år... Så det är väl hyffsat moget. Innan dess körde jag ett mindre kar i 1 år och innan dess typ 3-4 år sötvatten med fokus på växter...

Perculan har varit grymt stabil... Har väl bytt belysning genom åren från T5 till MH+T5...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Göran som tidigare hade Aquaria på Djurgården samlar på antika aquarium. Skulle vara kul om han ville ställa ut dom.

Lasse

hehe!Allting som kan missförstås går att missförstås!Men inbillar mig att detta var med glimten i ögat med den något olyckliga rubriken;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt nuvarande kar har puttrat på oavbrutet i 12 år, men innan det ett kar i 10 år och innan det ett kar i 10 år.

Började 1976. Men jag är övertygad om att det finns flera hemakvarier som puttrat längre!

M.v.h. Jan R.

Ändrat av Ryberg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktum är (jag kollade) att jag startade mitt RSM 130 den 28/2 2007 - det är alltså snart 6 år det också - tiden går fort när man har roligt. Men det måste finnas äldre akvarier igång "out there".

MVH Lasse

Jag kollade nu i akvariets veckodagbok och kan konstatera att det började fyllas med vatten 11/2 2007. Den 12/2 hade osmosen levererat allt vatten jag behövde och saltet åkte i. Jag konstaterar med stor tillfredsställelse att mitt kar är äldre än ditt Lasse, det känns riktigt bra-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...