ppihlstrom Postat 17 augusti 2013 Författare Postat 17 augusti 2013 Jo jag gillar pelare också, blir "luftigt" å fint Rören sitter bara fast med två klammer vardera, före och efter kulventilerna och så har jag en skruvad skarv på vart rör bakom akvariet. Fläktarna är 230 V fläktar. De ska styras med termostat, men det har jag inte fixat klart än... Citera
Chum Postat 17 augusti 2013 Postat 17 augusti 2013 Oh fasen... vart hittar man sånna fläktar? Och vart fick du klammers? Följde de med PVC rören? Citera
ppihlstrom Postat 17 augusti 2013 Författare Postat 17 augusti 2013 Klammer köpte jag på samma ställe som rören, GPA plast i Hjärnarp. Fläktarna köpte jag genom jobbet... Det är såna hära: http://www.ebmpapst.com/en/ Citera
Wigge Postat 18 augusti 2013 Postat 18 augusti 2013 Så, sen i torsdags har jag flyttat... Inte kul, men men Här är några bilder av akvariedelen av flytten (resten är väl inte så intressant) ska du köra ett refugium i den gråa burken?Med Vänliga Hälsningar, Wigge Citera
ppihlstrom Postat 19 augusti 2013 Författare Postat 19 augusti 2013 Den grå burken har jag fyllt med ca 10-12kg LS, samt satt min skymmare i nu. Tanken är att ha refugium efter den, men jag ska nog bygga en ny, större sump tror jag. Jag måste nog få upp vatten nivån 6-7cm för att skummaren ska jobba bäst, så lite högre, samma bredd och lite längre, (100x30x25) så jag kommer upp i 75 liter... Citera
Edward Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 Jag är lite bekymrad över ditt returrör, har du något hål borrat i överkant på röret? annars kommer du tömma hela burken ner till sumpen vid strömavbrott. Citera
ppihlstrom Postat 19 augusti 2013 Författare Postat 19 augusti 2013 Jadå, visst har jag det, ett par mm under ytan har jag ett 4 mm dia hål, för att bryta häverten. Jag har även testat att bryta strömmen, och jag har tillräckligt med utrymme i sumpen att hålla det som rinner ner - visserligen bara precis nätt och jämt, men det är ju allt som krävs... Citera
Edward Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 Jadå, visst har jag det, ett par mm under ytan har jag ett 4 mm dia hål, för att bryta häverten. Jag har även testat att bryta strömmen, och jag har tillräckligt med utrymme i sumpen att hålla det som rinner ner - visserligen bara precis nätt och jämt, men det är ju allt som krävs...allright, ja nätt och jämt räcker ju Citera
ppihlstrom Postat 21 augusti 2013 Författare Postat 21 augusti 2013 Clowner som busarMassor med detta sedan den nya belysningen...liksom denna algmatta i avrinningen Citera
ppihlstrom Postat 21 augusti 2013 Författare Postat 21 augusti 2013 Här syns lilla hålet som ska bryta häverten. Citera
ppihlstrom Postat 12 januari 2014 Författare Postat 12 januari 2014 Nu så ska det ändras på igen, att man aldrig kan vara nöjd... Allt funkar bra, stabila värden och inte alltför mycket strul. Lite alger på sanden på en del ställen, men men. Vi tänkte bygga om här hemma och göra om uterummet till vardagsrum, och göra akvariet till rumsdelare mellan nuvarande vardagsrummet och uterummet. För att få det att se ut som jag vill så måste jag göra om ytavrinningen och borra bottnen... Sååå.... hjälp! Finns det någon i Helsingborg eller omnejd, som skulle ha lust att komma och hjälpa och/eller instruera? Jag tänkte mig tre hål, som sig bör... PM:a eller sms:a/ring 0765-614569 Citera
ppihlstrom Postat 22 januari 2014 Författare Postat 22 januari 2014 Nya invånare, immigranter från Lomma :-) Citera
ppihlstrom Postat 22 januari 2014 Författare Postat 22 januari 2014 Skit.... Boxar räkan blev lunch åt min hummer... Dyr lunch... Citera
_Manne_ Postat 22 januari 2014 Postat 22 januari 2014 Inte bara ett ömsat skal från boxen ?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
ppihlstrom Postat 22 januari 2014 Författare Postat 22 januari 2014 Nä, total slakt... Inge roligt alls.... Citera
ppihlstrom Postat 26 januari 2014 Författare Postat 26 januari 2014 Dagsform, lite mjölkigt vatten, mest på grund av att min nya sandvändare stökar runt...Fortfarande lite högt nitrat och fosfat, men på rätt väg... Blir inköp av osmosfilter i veckan! Citera
Kjelle Postat 26 januari 2014 Postat 26 januari 2014 Dagsform, lite mjölkigt vatten, mest på grund av att min nya sandvändare stökar runt...Du använder väl inte tempererat vatten direkt från kranen till dina vattenbyten? Citera
ppihlstrom Postat 26 januari 2014 Författare Postat 26 januari 2014 Skaffar hem osmosvatten från en kontakt, men ska skaffa eget filter nu, blir så mycket släpande på dunkar... Citera
ppihlstrom Postat 1 februari 2014 Författare Postat 1 februari 2014 Nu har jag ledsnat på min hummer. Alla tre nya invånarna jag köpte från Zoogiganten förra veckan vilar nu för evigt i hans mage... Sketans odjur... Är det nån som vill ha honom? Bytes gärna mot någon fredlig liten putsarräka eller nåt? Hör av er, annars lutar det åt att han får prata med gud via porslinstelefonen ganska snart... Citera
ppihlstrom Postat 20 februari 2014 Författare Postat 20 februari 2014 Kul man kan ha då.... Vaknade av en smäll vid midnatt, och tänkte "det där lät inte så bra..." Gick ut i hallen och blev blöt om fötterna... Tidigare under kvällen hade jag tömt akvariet och lagt över allt i en reservbalja jag köpt, eftersom jag ska få mitt kar borrat idag. Bottnen på reservbaljan hade spruckit rätt över och vatten sipprade nu ut på golvet, vattnet som alla mina koraller, fiskar och stenar låg i. Snabbt på med kläder, väckte äldste grabben, och ut till bilen för att släpa in akvariet igen, men det slutade ändå med att vi inte använde det. Istället ligger allt nu i en 50 liters plastbalja, ett par hinkar och i min sump... Jag har pumpar i alla kärlen, och värmare i den som fisken är i. Nu får jag väl hoppas att borrningen blir bra, och att jag kan börja fylla i vatten ganska kvickt... Oj oj oj, en sån natt... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.