freguz Postat 8 januari 2013 Postat 8 januari 2013 Jo jag har sett det, men man måste ju kolla valmöjligheterna Apropå LS, jag har ju aldrig sett hur en sådan ser ut irl, och hur dom är i formen. Jag vill göra två revpelare, en lång och en kort bl.a. men kommer dom i olika storlekar och former? Vet egentligen inte hur jag ska formulera mej... Men jag hade tänkt borra genom en lämplig sten för att göra mina pelareJa de kan ju se ut lite hur som helst. Man vill gärna leta runt bland stenarna eftersom man har en tanke om hur de ska byggas ihop. Men det borde gå att förmedla till butiken så de plockar lagoma bitar. Tar du rejäla klumpar har du ju lite att ta av om du vill hacka ner dom i andra former. Du får nog räkna med lite spill helt enkelt. Citera
mikoto Postat 8 januari 2013 Postat 8 januari 2013 Skulle jag beställa skulle jag nog inte köpa från bromma med tanke på hur folk här skrivit om deras erfarenheter av deras stenar. Jag har köpt stenar från triton en gång och de är fortfarande bland de roligaste LS jag köpt, de rekommenderar jag varmt :-) DO har nog fin sten med. Kan hända att bromma med har fina stenar men av vad jag hört skulle jag inte köpa de från de om jag inte fick kika på de först. Citera
lollsanlol Postat 8 januari 2013 Författare Postat 8 januari 2013 Jaha, oj, det visste jag inte att det skulle vart dåligt där. Fiskar också eller?Näe men om du säger så, så litar jag på dej. Korallfisken då? nån som har någon erfarenhet? Citera
Guest Postat 9 januari 2013 Postat 9 januari 2013 Korallfisken är hur bra som helt varit där sedan jag va liten skitunge. Bra kvalite nackdel är att sakerna tar slut ruggigt fort då dem även är grossister. Alla priser dem har på levande är +moms så man tänker på det när man går loss. Vet ej hur det är på övriga saker om det är + moms där medAng DO så är det nog inte förens aprill dem kommer köra och dem har tidigare haft levande vid leverans garanti vet ej hur det är nu. Vet massor folk som handlat av dem med bra resultat. Citera
lollsanlol Postat 9 januari 2013 Författare Postat 9 januari 2013 Blir en titt till korallfisken då Vissst äre så att man måste cykla in revkeramik också? Citera
lollsanlol Postat 12 januari 2013 Författare Postat 12 januari 2013 Äntligen! nu har jag fått tag på min efterlängtade sten! Men nu mitt lilla problem, det blev korallfisken och får leverans på tisdag, mina teknik prylar har inte kommit ännu, dvs jag saknar ALLT hörde av mej till han jag handlar av och det är mina t5 rör från tyskland som bromsar leveransen men han skickar allt annat på måndag och sen får amraturen komma så fort den kan. Så på tisdag kommer leveransen från båda ställena. Karet jag har är ett gammalt sötvatten kar med två t8 rör. Eftersom karet inte ska ha mykcet ljus så här i början, kan jag köra med den armatur jag har hemma tills den rätta kommer, räcker detta? Eller ska stenen få ligga i lådan tills jag fått hem allt? Sen... Jag har köpt ett sånt här start kitt från triton http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1565, men dom hade slut på ammonia tester så detta skulle dom skicka med posten. Men, är detta test ett som jag också måste ha nu i början? Citera
Blåbert Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Lägg i stenen, den kan gott gå mörkt första veckan. Få på cirkulation så fort du kan dockAmoniumtest är väl bra tt ha i samband med att du introducerar fisk. Nitritet är viktigare för att se när/om du får en peak. Personligen gillar jag kemin, men när du cyklar in sten kan du knappast göra nåt åt värdena ändå.... Citera
lollsanlol Postat 12 januari 2013 Författare Postat 12 januari 2013 Ja cirkulationen skulle han skicka på måndag, och får även hem osmosen då, så måste ju fixa det också. Det kommer dröja ett tag innan det kommer i någon fisk, dels för att jag inte vill stressa i nåt, och för att här uppe i norr finns det hemskt dåligt med fisk så måste åka till sthlm varje gång känns det som Har du/någon erfarenhet av uppstart med bakteriekultur (sådan jag köpt)? Citera
Blåbert Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Jag gjprde av med en flaska av jbls denitrol under uppstarten, dosering enöigt anvisningarna. Sen har ja doserat det i samband med fiskintroduktion också. Det har gått bra, men jag vet inte om det är enbart pga av det.... Citera
lollsanlol Postat 19 januari 2013 Författare Postat 19 januari 2013 Men aaaah! nu har jag äntligen fått hem allt .. Nådra sketna problem bara, en sand påse hade gått sönder, kantfästet till armaturen kom inte med, och lite andra små saker. Min osmos... suck... ingen av våra kranar vi har hemma har några skruvmojjänger, så för tillfället kan jag inte skruva fast detta i kranen. Så nu har jag lust att skita i osmosen tillvidare och fixa in det vattnet i bytena istället, det borde väl funka? jag vill få i stenen så fort som möjligt.Och sen saltet... howlimowli, vart finns det någon tabell över hur mycket jag ska hä i? Tyckte mej läsa nån stans i början av detta projekt, men nu minns jag inte. Juste den där sandpåsen som gick sönder... Det är ju levande sand jag köpt, och allt vatten är borta i den, kan jag använda detta ändå och blanda ut det med andra tre säckarna (27kg)? den säck som är trasig innehåller 9 kg sand. Det stavas H-J-Ä-L-P Citera
Kjelle Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 (ändrat) Saltet behöver du inga tabeller för och räkna för jag förmodar att du har en refraktometer och kontrollera med.35/965 gram blir ju förhållandet teoretiskt per liter vatten vid 3,5%Det är inte hela värden om en påse levande sand gått sönder, klart du kan använda den ändå. Fast du kan ju alltid påpeka det till firman du köpt den av.Skall du använda kranvatten så ta iskallt vatten och värm sedan upp det med en doppvärmare innan du blandar i saltet.Hälsningar Kjelle Ändrat 19 januari 2013 av Kjelle Citera
greger Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Du, det där med sand har jag synpunkter på - ska du ha 36kg sand i ett 200liter? eller är planen att köra Djup Sand Bädd? Citera
greger Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Osmoser levereras med anslutning som passar kallavttensuttag, typ disk/tvättmaskin, trädgårdsutkast - adapter för kran finns hos järn och byggvaruhandlare -3/4"-1/2", men rekommendation är att använda någon av de förstnämnda. Citera
Blåbert Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Jag gjorde en smidig liten snabbkoppling för min osmos då jag inte kan ha den fast inkopplad. Citera
Hermanbrute Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Ungefär så kör jag med min me!Skruvar loss duschmunstycket och skruvar fast osmosen istället Citera
lollsanlol Postat 20 januari 2013 Författare Postat 20 januari 2013 Jag fick tips om att fyra 9 kg säckar ska jag ha, och jag vill inte ha djup botten utan "normalt". Jag har ju inte ett kub format kar, utan det är om jag minns rätt 110*45 cmVet faktiskt inte om diskmaskin är dragen här i lägenheten. Får kolla upp detta lite bättre.Btw fick ett fantastiskt efterlängtat bakslag, mitt kar läcker, tjohoo..kollade detta när jag köpte det, (frågade pojkspolingen att allt skulle vara ok), men min kära make övertygade mej att så inte var fallet, eftersom jag provade tätheten inne på toaletten när jag köpte det, så var det ju dusch vatten som var kring karet, och detta var absolut en klar förklaring eftersom vi hade haft huset fullt den helgen och de flesta duschade någon gång så då var detta en anledning till varför golvet var liiite för blött.... men... mitt hörn läcker... så solikon lims tips? Citera
stigigemla Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Med Orca Unterwasserkleber kan man täta akvarier utifrån utan att tömma dem om man ser var läckan är. Men det går att använda på torrt glas också.Använder du silikon behöver du torka mycket noga. Citera
greger Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 jag tror du klara dig bra med en ½ säck sand - du ska möblera med sten först - sedan tycker jag du kan vänta på att karet cyklat innan du häller i sand - typ knappt 1cm.Precis som Stig skriver så kan man använda Orca-limmet för att täta läckor - men karet är ju inte så stort, så ett nytt betingar ju inga fantasisummor, om man betänker självrisk för vattenskada etc...Jag fick tips om att fyra 9 kg säckar ska jag ha, och jag vill inte ha djup botten utan "normalt". Jag har ju inte ett kub format kar, utan det är om jag minns rätt 110*45 cmVet faktiskt inte om diskmaskin är dragen här i lägenheten. Får kolla upp detta lite bättre.Btw fick ett fantastiskt efterlängtat bakslag, mitt kar läcker, tjohoo..kollade detta när jag köpte det, (frågade pojkspolingen att allt skulle vara ok), men min kära make övertygade mej att så inte var fallet, eftersom jag provade tätheten inne på toaletten när jag köpte det, så var det ju dusch vatten som var kring karet, och detta var absolut en klar förklaring eftersom vi hade haft huset fullt den helgen och de flesta duschade någon gång så då var detta en anledning till varför golvet var liiite för blött.... men... mitt hörn läcker... så solikon lims tips? Citera
lollsanlol Postat 20 januari 2013 Författare Postat 20 januari 2013 Ja jag vet att sanden inte ska i ännu men måste ju veta vad jag ska göra av det. Men jag får väl se då när stenen kommer i hur mycket sand det blir, man måste väl få returera. Vart köper jag sån Orca? Citera
Blåbert Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Alla akvariefirmor har det nog, nån av de två som tipsar här kanske Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.