Gå till innehåll

Varför skall allting hållas bakom stängda dörrar?


Reuben

Rekommenderade inlägg

  • Svar 244
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej alla.

Här kommer ett litet inlägg från föreningens revisor.

Jag har granskat räkenskaper och förvaltning gentemot stadgarna och inte funnit något att anmärka på. Jag kommer att göra så igen i början på 2013.

Då det diskuterats i denna tråd så tänkte jag kommentera det lite grand.

Saltvattensguiden är mest känd för sitt forum och ibland tror man att det är föreningen men så är det alltså inte. Föreningen är startad för att främja saltvattenshobbyn där man bland annat har forumet som ett viktigt instrument. Så alla som skriver och läser på forumet utnyttjar denna fristående resurs som föreningen tillhandahåller. För att få access till det accepterar man ett antal regler som föreningen satt upp. Tyvärr innehåller stadgarna ordet "forummedlem" och dessutom under paragrafen "Medlemskap" vilket kan leda till förvirring vid en hastig genomläsning. Detta kanske borde justeras i en framtid men föreningen är bildad av saltvattensentusiaster och inte av jurister. Tolkningen kan dock inte göras på annat sätt än att dessa inte ingår i föreningen utan endast är aktiva på forumet, accepterat reglerna för detta och benämns för enkelhetens skull forummedlemmar.

Min bedömning är att det inte skall finnas någon sådan risk baserat på följande:

  1. Föreningen är registrerad med organisationsnummer och lever upp till sina stadgar
  2. Föreningen är enkelt ideell i den meningen att man inte främjar någons ekonomiska intressen. Särskilt tydligt här eftersom ingen medlem får någon ersättning över huvud taget. Det finns ju möjlighet att vara ideell förening baserad även på andra grunder men här är det rent och enkelt för föreningen att leva upp till kraven.
  3. Föreningen har regelbundna dokumenterade styrelse- och föreningsmöten.
  4. Det finns en verksamhetsplan som styrelsen följer upp mot och baserar sina beslut på. Verksamhetsplanen underställs årsmötet.
  5. Föreningen upprättar en detaljerad bokföring som underställs ovanstående möten och framförallt redovisas årsmötet. Detta är förvisso inte nödvändigt då man ligger långt under kraven avseende tillgångar och nettomsättning men underlättar för revisorn vilket gör mig glad...
  6. Föreningens kassör upprättar ett bokslut med jämförelser mot föregående år som ger medlemmarna en god insikt i föreningens ekonomi och eventuella risker.
  7. Föreningen lämnar årligen deklaration till skattemyndigheten

Ofta gör man misstaget att man blandar samman en "allmännyttig ideell förening" med en "ideell förening". I den förra finns ett krav om att alla som vill vara medlemmar skall ha rätt att bli det och att man inte får sätta upp hinder för detta. Mycket hög medlemsavgift till exempel. De allmännyttiga föreningarna finns oftast av skatteskäl inom ett antal sektorer och lämpar sig illa för att befrämja en hobby. Ideella föreningar har rätt att välja in de medlemmar de önskar vilket ofta kallas sluten medlemsantagning i vårt fall moderatorerna.

Föreningen är inte registrerad för moms även om detta vore fullt möjligt. Det betyder att man inte fakturerar moms och ej heller har möjlighet att dra av den på det man köper: driftkostnader, programvaror etc. Föreningen skulle kunna göra en analys av om det lönar sig eller inte men med nuvarande ordning slipper kassören en massa arbete med momsredovisningar, bokföring av densamma m.m. så jag har sympatier för att man inte vill ta också den uppgiften när man gör detta på sin fritid, kvällar och helger.

Föreningen lämnar inga ersättningar för utfört arbete och blir därmed inte F-skatteskyldig. (Löneskatter, sociala avgifter etc.)

I och med att man inte är medlem i föreningen är det ingen medlemsavgift. Fysiska och juridiska personer kan välja att lämna ett bidrag som man ger för att man förstår att det behövs medel för att ha siten igång med kostnader för drift och programvaror. Man anser att man har nytta av att forumet finns av olika skäl. Till detta vill man bidra utan förpliktelser för någon av parterna. Att föreningen valt att kalla detta för stödmedlemskap kan möjligtvis leda till förvirring men ändrar inget i sak.

Det är ett öppet forum och alla gillar kanske inte alla beslut men så länge föreningen inte bryter mot sina stadgar (det där med att främja hobbyn...) kan man utan tvekan göra så. Forumet är som alla minns "bara" en metod som föreningen valt för att främja hobbyn.

Man får helt enkelt lämna forumet om man inte sympatiserar tillräckligt mycket med föreningens olika initiativ och beslut för att vilja vara kvar. Min personliga uppfattning är att föreningen är mycket lyhörd för de önskemål om förändringar som förs fram.

Som ni ser är det inte bara siten som är välskött, så även föreningen som ligger bakom den!

Lycka till med era saltvattensakvarium. För egen del funderar jag på ett helt nytt projekt... Jag börjar tröttna på min gamla burk. Kanske sätter in en annons...

Har Revisorn inget namn ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja att Saltvattensguiden bildar en riktig förening, där alla som vill bli medlemmar får bli medlemmar mot att man betalar en medlemsavgift på kanske 200 spänn!

Vad skulle man få då när man är en fullvärdig medlem? T.ex. ladda upp bilder, lägga upp bilder i annonsen , läsa saker o ting i en medlemsarea, vara med på årsmöte och göra sin röst hörd! + lite annat.

Nu får man ju bara läsa o skriva och om man är en kassako (stödmedlem) så får man annonsera och få en stor PM inbox.

Forumet är ju jättebra och det är väl ingen som tycker annorlunda. mao jag gillar forumet och de som sköter det med bravur, men jag skulle vilja ha en förening som t.ex NDS och NCS!

Nu är det bara att boxa tebaks!-boxing

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tydligare än Capotes inlägg om hur föreningen bakom SG-forumet ser ut kan det inte bli. Upp till var och en att besluta om man kan deltaga på forumet eller inte under dessa förutsättningar.

Lås tråden.

MVH Lasse

Tycker att man ska skilja på forumet och den sk föreningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja att Saltvattensguiden bildar en riktig förening, där alla som vill bli medlemmar får bli medlemmar mot att man betalar en medlemsavgift på kanske 200 spänn!

Vad skulle man få då när man är en fullvärdig medlem? T.ex. ladda upp bilder, lägga upp bilder i annonsen , läsa saker o ting i en medlemsarea, vara med på årsmöte och göra sin röst hörd! + lite annat.

Nu får man ju bara läsa o skriva och om man är en kassako (stödmedlem) så får man annonsera och få en stor PM inbox.

Forumet är ju jättebra och det är väl ingen som tycker annorlunda. mao jag gillar forumet och de som sköter det med bravur, men jag skulle vilja ha en förening som t.ex NDS och NCS!

Nu är det bara att boxa tebaks!-boxing

Äntligen någon som tänker klart att det borde vara en riktig förening med en avgift.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja att Saltvattensguiden bildar en riktig förening, där alla som vill bli medlemmar får bli medlemmar mot att man betalar en medlemsavgift på kanske 200 spänn!

Vad skulle man få då när man är en fullvärdig medlem? T.ex. ladda upp bilder, lägga upp bilder i annonsen , läsa saker o ting i en medlemsarea, vara med på årsmöte och göra sin röst hörd! + lite annat.

Nu får man ju bara läsa o skriva och om man är en kassako (stödmedlem) så får man annonsera och få en stor PM inbox.

Forumet är ju jättebra och det är väl ingen som tycker annorlunda. mao jag gillar forumet och de som sköter det med bravur, men jag skulle vilja ha en förening som t.ex NDS och NCS!

Nu är det bara att boxa tebaks!-boxing

Snacka om att få ett A och B lag. Speciell kunskapsförmedling till de som betalar för det alltså. Det som skrivs i medlemsarean kan bara läsas av betalande medlemmar. Kunskapsförmedlingen till ALLA är väl SG-forumets främsta tillgång.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stödjer forumet för att jag älskar engagemanget, kunskapen och hjälpen

Kommer så klart stödja vidare

Gillar även när man kan föra dessa diskussioner bra nivå.

Gillar dock ej häxjakt på budbäraren för att han förmodligen skriver enligt engen kunskap. +1 för kunskapen

( är det så att någon missuppfattat skiften för aggresiv så tror jag säkerligen att den ej var menad så)

Anamma förslag, åsikter utan att halshugga och kom fram till något bra.

Ha en fortsatt trevlig helg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir inget A och B lag! Sådan uppdelning finns på både NCS och NDS forumet och det skrivs inte så mycket i dessa medlemsarean, förutom information ifrån styrelsen, som t.ex protokoll och annat som just är specifikt till medlemmar!

Så kunskapsförmedling går ut till alla! Du kan ju själv se det på dessa forum!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snacka om att få ett A och B lag. Speciell kunskapsförmedling till de som betalar för det alltså. Det som skrivs i medlemsarean kan bara läsas av betalande medlemmar. Kunskapsförmedlingen till ALLA är väl SG-forumets främsta tillgång.

MVH Lasse

Varför bara ha två lag

minst fyra lag

1.gratis

2.stödmedlemmar 100kr

3.sponsorer som betalar kanske 1500kr

4.moderatorer

är alla lika värdefulla....... jag säger inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför bara ha två lag

minst fyra lag

1.gratis

2.stödmedlemmar 100kr

3.sponsorer som betalar kanske 1500kr

4.moderatorer

är alla lika värdefulla....... jag säger inte

Tycker stödmedlemmar ska ha vissa förmåner gentemot de som inte stöttar ekonomiskt.. Men definitivt inte näringsidkare.

Sponsorer, som jag tycker är ett väldigt dumt ordval, ni är väl näringsidkare som betalar för att få göra reklam på sidan och ha egna underforum? Och som jag förstått det så är det väl väldigt billigt dessutom.. Ni näringsidkare borde inte ha mycket om ens något öht att säga till om..

Ska näringsidkare in o styra o ställa kan vi lika gärna lägga ner detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför bara ha två lag

minst fyra lag

1.gratis

2.stödmedlemmar 100kr

3.sponsorer som betalar kanske 1500kr

4.moderatorer

är alla lika värdefulla....... jag säger inte

A-B lagsuppdelningen blir om man i forumet kräver betalning för att komma åt vissa delar av de områden där det förekommer/kan förekomma kunskapsdelning. (annonser är INTE kunskapsdelning).

Från början drevs SG av en enskild person - som då "ägde" forumet. När han inte ensam orkade med bördan längre så bildades en ideell förening för drivandet av forumet. Wrang överlät hela konkarongen till denna förening. Denna förening driver idag forumet. Jag som är stödmedlem har valt att stödja denna förening ekonomiskt för att de skall fortsätta att driva sidan - på samma sätt som jag skulle ha stött Wrang om han fortfarande hade skött forumet. Det är inte konstigare än så. Att sedan bli kallad kassako (som är en negativ benämning som i sig antyder att personen i fråga (kassakon) är lite naiv och blir lurad) känns väl inte så bra men det kan jag ta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker stödmedlemmar ska ha vissa förmåner gentemot de som inte stöttar ekonomiskt.. Men definitivt inte näringsidkare.

Sponsorer, som jag tycker är ett väldigt dumt ordval, ni är väl näringsidkare som betalar för att få göra reklam på sidan och ha egna underforum? Och som jag förstått det så är det väl väldigt billigt dessutom.. Ni näringsidkare borde inte ha mycket om ens något öht att säga till om..

Ska näringsidkare in o styra o ställa kan vi lika gärna lägga ner detta...

Du ser vi är alla olika

menar du att dom som stöttar 100kr är mer värda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

A-B lagsuppdelningen blir om man i forumet kräver betalning för att komma åt vissa delar av de områden där det förekommer/kan förekomma kunskapsdelning. (annonser är INTE kunskapsdelning).

Från början drevs SG av en enskild person - som då "ägde" forumet. När han inte ensam orkade med bördan längre så bildades en ideell förening för drivandet av forumet. Wrang överlät hela konkarongen till denna förening. Denna förening driver idag forumet. Jag som är stödmedlem har valt att stödja denna förening ekonomiskt för att de skall fortsätta att driva sidan - på samma sätt som jag skulle ha stött Wrang om han fortfarande hade skött forumet. Det är inte konstigare än så. Att sedan bli kallad kassako (som är en negativ benämning som i sig antyder att personen i fråga (kassakon) är lite naiv och blir lurad) känns väl inte så bra men det kan jag ta.

MVH Lasse

vi sponsorer är också kassakor fast lite mer

tror att största inkomsten är vi sponsorer .... alla kanske inte gillar det:argumerar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker stödmedlemmar ska ha vissa förmåner gentemot de som inte stöttar ekonomiskt.. Men definitivt inte näringsidkare.

Sponsorer, som jag tycker är ett väldigt dumt ordval, ni är väl näringsidkare som betalar för att få göra reklam på sidan och ha egna underforum? Och som jag förstått det så är det väl väldigt billigt dessutom.. Ni näringsidkare borde inte ha mycket om ens något öht att säga till om..

Ska näringsidkare in o styra o ställa kan vi lika gärna lägga ner detta...

Håller med till 100 procent!Kunde inte sagt det bättre själv på min ära!Solklart med någon logikkänsla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska näringsidkare in o styra o ställa kan vi lika gärna lägga ner detta...

Ovanstående är främsta skälet varför jag alltid driver frågan om att bli betalande stödmedlem så hårt. Det kostar att driva sidan. Blir föreningen beroende av "sponsorerna" så blir risken för kommersiell styrning av vad som får skrivas på forumet väldigt stor. På RC får exempelvis inga länkar till E-bay skrivas. Du får heller inte länka till andra forum. Basdriften av sidan skall kunna upprätthållas av pengar från stödmedlemmarna - pengarna från sponsorerna skall användas till det där lilla extra eller fonderas för att kunna genomföra en nationell saltvattensdag tycker jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ser vi är alla olika

menar du att dom som stöttar 100kr är mer värda

Dom är värda vissa förmåner som de som inte stöttar har tillgång till.. typ större PM box, större bilder o liknande, ja. De är ju vanliga hobbyister som väljer att stötta sidan. (föreningen)

Näringsidkare däremot betalar för att få göra reklam för sin affärsverksamhet... Det är inte "stöd" det är för att främja er egen verksamhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi sponsorer är också kassakor fast lite mer

tror att största inkomsten är vi sponsorer .... alla kanske inte gillar det:argumerar:

Som sagt, ni "stöttar" inte sidan, ni betalar väl för att få göra reklam och därmed främja er egen verksamhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, ni stöttar inte sidan, ni betalar för att få göra reklam och därmed främja er egen verksamhet..

Tror du har fel ..... vi är fortfarande olika

90% av sponsorena skriver för att det är skoj

men med din attityd ..... kan dom lätt bli medlemmar o spara massor av svårt inkännade pengar ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du har fel ..... vi är fortfarande olika

90% av sponsorena skriver för att det är skoj

men med din attityd ..... kan dom lätt bli medlemmar o spara massor av svårt inkännade pengar ...

Du har ju en banner med ditt företag högst upp på sidan Christer och ett eget underforum där du kan uppdatera med nyheter och erbjudanden som dina butiker har, det är reklam för ditt företag som du betalar för? Sen att du skriver för att det är skoj är en helt annan sak. Den användaren du skriver från nu tillexempel är ju din privata.. Inte Akvarielagrets "officiella" användare, så skriv på och ha skoj det tycker jag är bra för dina inlägg är oftast roliga.

Ganska säker på att min "attityd" delas av 99% av fotfolket på guiden.

Hellre ett tvång för alla som vill ta del av forumet på en 100ing om året än att näringsidkare förutom att få göra reklam ska få vara med och bestämma om saker på sidan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sanningens namn behöver det inte vara enskild näringsidkare som betalar mest mot en vanlig medlem..men visst det är ju logisk och troligt!Var och en är välkommen med bidrag som överstiger vad en näringsidkare betalar för att få reklam här!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta fär du utveckla -poop-

Läs resten av meningen så förstår du vad jag menar, det ditt företag betalar är väl för att du ska få ha en banner och ett underforum där du gör reklam för din affärsverksamhet.. Det är väl mest för att stötta din egen affärsverksamhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...