Gå till innehåll

Varför skall allting hållas bakom stängda dörrar?


Reuben

Rekommenderade inlägg

Lasse, till att börja med, man kan ju läsa saker på olika sätt och du har läst in nåt helt annat i det du citerar än vad jag ser där. Vad jag ser är ledsen grabbar men så här är det och det var ju tråkigt att jag fick det otacksamma jobbet att berätta det. Du ser något triumfatoriskt där som jag inte vet var du får ifrån, allt jag kan säga om det är att det var i alla fall inte så det var tänkt att läsas.

När det sen gäller det här med en mer vanlig förening, det har drivits idrottsanläggningar, kyrkor, samlingslokaler, museer och jag vet inte allt i regi av sådana i hundratals år och det har fungerat såpass väl att man inte ens sett ett behov av att stifta en lag för det. Ingen skall få mig att tro att det inte går att driva ett nätforum också i den regin, jag köper helt enkelt inte det argumentet. Att man inte vill må så vara men att man inte kan, glöm det bara.

När det gäller det där med vad man skall skriva på nätet, jag förstår vad du säger och det ligger nog lite i det. Möjligen hade det gått att hantera bättre. Samtidigt är det så att jag upplever en viss frustration när jag ser att det finns en dålig struktur som leder till onödiga problem och missförstånd och att förståelsen för att det finns ett behov av att göra nåt är kompakt, det är nästan som rädslan för att ens fundera på att se över vad som kan göras är så stor att man gärna tar hur mycket onödigt tjafs som helst vid varenda ändring hellre än att fundera över att tänka om lite. Till slut tröttnar man då och klipper till, möjligen under bältet.

Upplever nu nån att det där inlägget är ett problem så för all del, ta då bort det, jag ger min välsignelse till det. Kanske var det dumt att lägga in det, kanske var det bra för att ruska om lite och få lite nytänkande. En sak är i alla fall klar, tar man bort inlägget så tar man för den skulle inte bort problemet. Det finns kvar och kommer alltid att hänga som ett orosmoln över de som driver SG så länge man inte gör nåt åt saken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 244
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Upplever nu nån att det där inlägget är ett problem så för all del, ta då bort det, jag ger min välsignelse till det. Kanske var det dumt att lägga in det, kanske var det bra för att ruska om lite och få lite nytänkande. En sak är i alla fall klar, tar man bort inlägget så tar man för den skulle inte bort problemet. Det finns kvar och kommer alltid att hänga som ett orosmoln över de som driver SG så länge man inte gör nåt åt saken.

Detta är tyvärr sant, och det spelar ingen roll om man skulle göra en legitim förening av guiden eller inte för så länge det finns människor som är villiga att förstöra det andra försöker bygga så spelar det ingen roll om det är i en förening eller i barnens sandlåda, till slut tröttnar folk på motgångar och lägger ner.

Jag var med i en fotbollsförening som hade ett problem som påminner mycket om det som händer på guiden nu. Ett fåtal människor motarbetade styrelse och eldsjälar utan uppenbar anledning, mest för att de kunde. De ville ha förändringar och hade mycket att säga. När eldsjälarna tröttnade och la ner och de som alltid klaga fick chansen att ta över var de inte villiga att utföra arbetet som krävdes. En förening som enat bundit samman massor av människor under flera år föll isär på kort tid.

Jag hoppas att ni som är drivande i att motarbeta och ifrågasätta våra nuvarande moderatorer är villiga att kliva upp och ta ansvar om förändringarna blir verklighet, förvänta er inte att andra ska driva guiden som ni vill åt er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med bygert att det kanske skulle kunna bli tydligare om medlemskap här..jag ser nu att jag gjort bort mig ibland BIG TIMe! I andra forum är tex en moderator chefens högra hand..här är moderatorn chefen!Jag har inget problem med det,men det är som bygert säger..alltså det här med tydlighet! Admin kanske det ska stå i presentationen samt moderator...typ admin/moderator....admin bestämmer! det är så det funkar på internet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till alla moderatorer:

Jag tycker Saltvattensguiden är helt fantastisk. Jag har varit sötvattensakvarist sedan barnsben men är sedan cirka ett år saltvattensakvarist. Det är högst osäkert om jag vågat mig på det steget utan forumet. Här kan man läsa om stort som smått och hittar för det mesta svar på frågorna till och med utan att ställa dem. Att man dessutom kan ställa frågor specifikt och få svar och synpunkter är helt suveränt. All upptänklig kunskap finns på forumet och olika synpunkter och vinklingar på olika frågor ger sammantaget en nyanserad bild. Det skulle ta åratal av trial and error att bygga upp den kunskapen själv även i kombination med böcker och frågor till zoohandlare.

Tusen tack till er moderatorer som gör detta möjligt! Ni gör ett fantastiskt jobb!!

Hälsningar

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en förening som driver forumet. Det är tänkbart att föreningen fått fel råd av den skattemyndighet vi kontaktade när föreningen bildades. Naturligtvis har föreningens inkomster och utgifter deklarerats varje år och utan anmärkningar. Jag ser ingen anledning att ändra den modell vi drivit forumet efter.

Jag är inte orolig för något från myndigheternas sida.

Det enda som oroar mig är att de som aktivt driver siten tar illa vid sig. Men jag antar att syftet med det här är att skrämma iväg så många som möjligt från det ideella arbetet med guiden så att den blir så dålig som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är tyvärr sant, och det spelar ingen roll om man skulle göra en legitim förening av guiden eller inte för så länge det finns människor som är villiga att förstöra det andra försöker bygga så spelar det ingen roll om det är i en förening eller i barnens sandlåda, till slut tröttnar folk på motgångar och lägger ner.

Jag var med i en fotbollsförening som hade ett problem som påminner mycket om det som händer på guiden nu. Ett fåtal människor motarbetade styrelse och eldsjälar utan uppenbar anledning, mest för att de kunde. De ville ha förändringar och hade mycket att säga. När eldsjälarna tröttnade och la ner och de som alltid klaga fick chansen att ta över var de inte villiga att utföra arbetet som krävdes. En förening som enat bundit samman massor av människor under flera år föll isär på kort tid.

Jag hoppas att ni som är drivande i att motarbeta och ifrågasätta våra nuvarande moderatorer är villiga att kliva upp och ta ansvar om förändringarna blir verklighet, förvänta er inte att andra ska driva guiden som ni vill åt er.

Jag måste bara få veta vilka det är som motarbetar moderatorerna och på vilket sätt?

Själv har jag full respekt för det arbete moderatorerna lägger ned på denna sajt och för min del får de gärna ta en slant för besväret. Trodde ärligt talat att de redan gjorde det med tanke på att i min värld kostar det inte så väldigt mycket i reda pengar att hålla en sajt med några hundra nya inlägg i veckan flytande med sponsorer och 150+ stödmedlemmar. Nu har ju det påtalats från folk som kan sånt bättre än mig att jag har fel. Som nån skrev (kanske var det du) de får gärna ta en inspirationsresa för kassapengarna vad mig anbelangar, det är de väl värda.

Men jag tycker det är en kass idé detta med K&S, inte för att det rör mig personligen eller pga nån iver att ifrågasätta utan pga att jag tror det kommer försämra saltvattensguiden i det långa loppet. Jag har hängt här i snart 10 år och sett den här sidan utvecklas från en liten hemmasnickrad sajt driven av en enda grabb från baksidan (bra jobbat Christian! :P ) till en riktigt proffsig sajt med styrelser och olika projekt hit och dit och nästan allt har varit till det bättre.. Detta tror jag dock verkligen kommer vara till det sämre.. Men som Magnus redan sagt, så är det inte värre än att de isåfall ändrar tillbaka och hittar andra sätt att premiera stödmedlemmar.

Hursomhelst, folk måste få ha en åsikt. Sen kan man ju försöka lägga fram den hyffsat sjysst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj OJ OJ!

det här har tagit en del av min kväll startade och läste det som har diskuterats i två dagar i denna tråden.

Först vill jag säga att jag är en person med väldigt mycket åsikter ( bra och dåliga och har både rätt och fel med mina åsikter).

Jag vill tacka alla som har skrivit i denna tråden ang ämnet. Det har fått mig att läsa detta istället för att suga upp lite cyano från mitt kar.

Nu till ämnet!

Jag tycker att forumet är SKIT BRA! (tror man får skriva **** i betonande positivt uttryck). Alla som jobbar med forumet och alla forum medlemmar för utan er hade jag nog aldrig börjat med denna hobbyn. att driva ett forum kan kosta lite och det kan kosta mycket beroende på hur man vill ha servern. ( jag har själv ganska bra erfarenhet av att driva forum har drivit ett med ca 4000+ aktiva medlemmar). Vad jag syftar på är om man har den i bostaden eller man man har det hos en leverantör och mellan leverantörer så är priskillnaden att jämföra med att köpa en fiat och köpa en ferrari, och att ha en server hemma är en bråkdel av fiaten men det kräver mer av de som sköter den.

Så oavsett så är valet föreningens och det är klart att man ska välja det som känns rätt och stabilt.

Ekonomi(ching ching)

och vad det gäller om de som driver föreningen samt de som är moderatorer på forumet får något för det eller inte så tycker jag att finns det inte pengar över till er när allt är betalt så kanske byta leverantör och få pengar över och gör något kul tillsammans för det är ni VÄRDA! ( nu tänkte jag släppa de ekonomiska bitarna)

Köp & Sälj

Nu vet jag inte anledningen till att ni tycker att det har varit mycket jobb med K&S men jag tycker inte att det borde vara endast för betalande medlemmar.

Vad jag däremot hade kunnat tänka mig är att det finns två varianter.

tex:

variant 1: öppet för alla forum medlemmar som varit medlem i x månader ( en eller två kanske).

variant 2( premium): endast för stödmedlemmar men med mer funktionalitet och har man kraftig korallväxt etc så får man regelbundet lägga ut anonser på K&S kontinuerligt.

THE BIG ISSUE

Dessa diskutioner om förening hit och förening dit! Lägg ner det bara skriv att det drivs av förening X eller inte alls. Men det som folk stör sig på är var tar pengarna vägen eller det är en ideell förening och ni tjänar massor men pengar på annonsörer och stödmedlemmar. Ett tips är att var lite skrytsamma med era investeringar. skriv att OOoo WOW idag köpte vi en dedicerad lina hos vår leverantör som kostade som 300 paletkkirurger eller som nu att ni köpte in den senaste vBulletin för att utvärdering etc. jag vet att ni inte måste göra detta men hade nog stillat en del kommentarer. självklart går ni inte ut med vad saker och ting kostar det de själva ta reda på om de vill. och igen får ni pengar över och har en träff med bed and breakfast och dyk skitbra ta bilder och lägg ut ( ni är värda det). eller varför inte dela ut priser till årets mest bidragande person, inlägg etc. (kan ju vara en korall/fisk hos närmsta handlare de flesta är trots allt annonsörer här).

Så är det en ideell förening ? finns det konsekvenser om ni inte är det om ni säger att ni är det ?

Tydligen så kanske det verkar som att finns vissa konsekvenser som Bygert påpekar.

@Bygert nu känner jag inte dig personligen men det är väldigt lätt att uppfatta dig och dina förslag och kommentarer som att det kommer från en paragrafryttare som har något att säga om någon annan har eller gör fel. Nu tror jag inte att du är en sådan person utan att du är en som är intresserad av rätt och fel lagar etc. Men när du sendan lägger fram fakta så får det att framstår som att "Du har fel Jag har RÄTT!" jag tror att dina svar vill egentligen bara hjälpa andra. Som i detta fallet med ideell förening så är det ju väldigt bra att du kunde kolla upp om hur saker ska vara för att ingen ska få problem men det kunde ha gått via PM så du kunnat ev. vara hjälten i det dolda istället för att framstå som liemannen. Du sitter på mycket kunskap om rätt och regler men tänk på hur du levererar det.

Vad det sedan gäller att kunna påverka saltvattensguiden så varför inte göra som med barn ge oss olika alternativ på förändringar som ni i föreningen tycker att alla är bra och låt oss sedan rösta på ett alternativ som vi vill ha.

Då tror vi att vi har fått bestämma men i själva verket så var redan besluten tagna. WIN WIN ;)

Det fanns säkert fler saker som jag hade velat skriva men det får bli en annan gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så alltså grabbar på SG, sorry men ni sitter i skiten.

1. Vi sitter inte i skiten. Vi ska naturligtvis göra rätt för oss, om det innebär att betala skatt, böter eller göra andra förändringar när kommer till vår ekonomi, ja då får vi helt enkelt göra dom förändringarna.

2. P.g.a ditt beteende så har dom förändringar som vi eventuellt måste göra blivit betydligt mer akuta. Hade du skrivit ett PM hade vi kunnat ta lite mer tid på oss och tagit väl övervägda beslut, nu är vi upptryckta på mot väggen och agerar därefter. Inget hade hindrat dig att gå ut publikt med infon vid ett senare tillfälle. Det du skrivit i denna tråd har resulterat i att flera av oss har behövt fokusera på denna situation genom att kontakta gamla styrelsemedlemmar, kolla regelverk, läsa gamla protokoll, etc etc. Detta har gjort att vi behövt släppa andra saker som vi egentligen hade velat lägga vår tid på. Bl.a har vi en längre tid undersökt möjligheterna att lansera en egen SG-app. Det arbetet ligger nu helt nere eftersom vi helt enkelt inte vet om vi har pengarna att genomföra det projektet. Under ett flertal av årets möten har också möjligheten att hålla ett nationellt saltmöte också varit upp på agendan, flera av oss har länge närt en dröm om detta, detta ligger nu ordentligt på is. Egentligen gör vi inga ändringar alls innan vi rett ut denna situation. Man kan säga att vi nu går in i en "frysperiod". Exakt vad denna frysperiod innebär har vi inte diskuterat klart, men den skulle t.ex. kunna innebära att vi stoppar för nya sponsorer etc.

3. Ditt beteende har åsamkat föreningen stor skada, det ska du veta. Även om det kanske inte syns utåt så händer det väldigt mycket bakom kulliserna. Tänk dig en myrstack som någon stampat i, så vet du hur det ser ut. Det återstår att se hur detta påverkar forumets användare. Förhoppningsvis inget alls.

Igen, vi sitter inte i skiten, detta kommer lösa sig på ett eller annat sätt. Men du Bygert, fundera gärna på hur du har jobbat med ditt personliga varumärke de senaste dagarna. Fundera på om du hade sagt alla dom saker du nu skrivit, om vi istället hade träffats i verkliga livet. Jag tycker det är sorgligt att du triumferar med denna typ av information. Hade du menat 100% väl hade du kommit in med denna information via PM eller andra kanaler. Du kan skriva vilka efterhandskonstruktioner du vill om varför, bara du vet innerst inne vad som drev dig till att göra det du gjort. Om du törs så ta en titt på dig själv, alltså en ärlig titt.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här måste vara det onödigaste som hänt på guiden som jag kan minnas. Vi som sitter här och läser/skriver har hamnat här av en orsak, och det är intresset för hobbyn. Att diskutera ekonomi och lagar tror jag mynnar i den svenska avundsjukan som alltid funnits. Rätta mig om jag har fel men de pengar som stödmedlemmar skänker, är för att de är tacksamma för att forumet finns och för att de fått bra info, samt nyttjandet av köp- och säljfunktionen. Som någon tidigare skrev att man inte kräver redogörelse för vart pengarna går om man skänker till röda korset etc så tycker jag detsamma gäller här. Vill man inte sponsra med något så måste man inte, och vill man gör man det väl av anledningen att det ligger en varmt om hjärtat. Jag hoppas Moderatorer och de personer som jobbar med den här sidan inte tar illa vid sig av kritik och skitsnack. Om det skulle ske en förändring av detta forum till följd av debatten så hoppas jag verkligen att det stör nattsömnen ett bra tag framöver för de som orsakat det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igen, vi sitter inte i skiten, detta kommer lösa sig på ett eller annat sätt. Men du Bygert, fundera gärna på hur du har jobbat med ditt personliga varumärke de senaste dagarna. Fundera på om du hade sagt alla dom saker du nu skrivit, om vi istället hade träffats i verkliga livet. Jag tycker det är sorgligt att du triumferar med denna typ av information. Hade du menat 100% väl hade du kommit in med denna information via PM eller andra kanaler. Du kan skriva vilka efterhandskonstruktioner du vill om varför, bara du vet innerst inne vad som drev dig till att göra det du gjort. Om du törs så ta en titt på dig själv, alltså en ärlig titt.
Här kan jag väll känna att om man tänker skälla på Bygert för att han inte framförde sina synpunkter via PM, borde man kanske från moderator-kollegiet ha varit mer diskret i sitt svar, och tagit det via PM.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste bara få veta vilka det är som motarbetar moderatorerna och på vilket sätt?

Själv har jag full respekt för det arbete moderatorerna lägger ned på denna sajt och för min del får de gärna ta en slant för besväret. Trodde ärligt talat att de redan gjorde det med tanke på att i min värld kostar det inte så väldigt mycket i reda pengar att hålla en sajt med några hundra nya inlägg i veckan flytande med sponsorer och 150+ stödmedlemmar. Nu har ju det påtalats från folk som kan sånt bättre än mig att jag har fel. Som nån skrev (kanske var det du) de får gärna ta en inspirationsresa för kassapengarna vad mig anbelangar, det är de väl värda.

Men jag tycker det är en kass idé detta med K&S, inte för att det rör mig personligen eller pga nån iver att ifrågasätta utan pga att jag tror det kommer försämra saltvattensguiden i det långa loppet. Jag har hängt här i snart 10 år och sett den här sidan utvecklas från en liten hemmasnickrad sajt driven av en enda grabb från baksidan (bra jobbat Christian! :P ) till en riktigt proffsig sajt med styrelser och olika projekt hit och dit och nästan allt har varit till det bättre.. Detta tror jag dock verkligen kommer vara till det sämre.. Men som Magnus redan sagt, så är det inte värre än att de isåfall ändrar tillbaka och hittar andra sätt att premiera stödmedlemmar.

Hursomhelst, folk måste få ha en åsikt. Sen kan man ju försöka lägga fram den hyffsat sjysst.

Jag ser inga problem med att folk har åsikter om förändringar på en sida som vi så många gillar, det jag ifrågasätter är hur man framför dessa åsikter. Har man åsikter rörande hur sidan sköts kan man ta det på ett konstruktivt sätt via PM istället för att underminera moderatorernas arbete öppet i trådar på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej igen

har läst och funderat lite

det känns som vår gamla bryggförening vi var iof bara 20 medlemmar

vi hade en bryggförening och i den hade vi några brygglag som ansvarade för driften av respektive brygga

vi skötte vår brygga efter fattig förmåga........vi hade ett konto på banken där vi hade lite reparationspengar

om det var en tuff vinter eller att vi behövde fixa med vår brygga så ringde vi runt och fixade fram material och maskiner

vi hade en hemskt enkel kassabok där vi förde kassan.......och när vi träffades för att fixa med bryggan så ställde folk upp

vi grillade korv......med pengar ur kassan....och hade det trevligt

behövde vi mer pengar till kassan så bestämde vi på arbetsdagen att alla skulle göra ett tillskott

men en dag så flyttade en delägare.....vi fick en ny delägare till bryggan.....han hade inte ens någon liten båt

men han kunde han.......visste hur man förde bok......hade koll på hur det skulle vara med möten och sånt

så snart satt han i styrelsen..........mannen utan social talang

jag har flyttat därifrån (inte pga honom)

men har vänner kvar.......och kan säga såhär.......det grillas ingen korv på arbetsdagarna längre

så tänk efter...........skall vi inte vara rädda om det vi har.......jag tycker det iaf

M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kort och gott..

Helt jävla otroligt. Om man verkligen ville sidans bästa skulle man vara lite mer öm och ta vissa råd och fantastiska upptäckter per PM.

Är man stolt också över att skrämma upp folk med skattebrott etc. etc. Smaklöst var bara förnamnet.

Är det lågkonjuktur på världsproblem också ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det här kanske sjunkit undan lite så det möjligen går att ta en lite lugnare diskussion. Jag kan ju säga då att visst, jag kunde hanterat somligt bättre. Det har jag redan sagt och det är inte mycket att göra åt nu, vill nån att jag skall be om ursäkt så förall del, jag kan göra det.

Det innebär ju inte att jag tänker ta på mig all skuld för att det här inte blev särskilt bra. Det brukar heta att det inte är ens fel att två träter och ser man inte från båda håll att man har sin del i ansvaret så kommer man inte framåt.

Viss grad av skygglappsbeteende finns det hos SG. Normalt om nån hojtar till om att hallå, det kan finns problem här, så lyssnar man åtminstone. Här verkar grundtesen vara att strukturen inte kan göras bättre. Är man inte beredd att lyssna och omvärdera så är det risk att man låser fast sig i sånt som inte är bra. Men reaktion när jag såg hur man lagt upp det här var ju att det här är konstigt, så här brukar man inte göra. Då skall man ju också vara medveten om att om man gör en egen lösning som skiljer sig från hur det brukar se ut så finns alltid risken att man halkar in i nåt som inte blir bra.

Det som är märkligt också är reaktionen när man pekar på legala problem. Jag kan ju förstå att alla inte tycker det är så jättekul att diskutera §§ och rättsfall, det skall man kanske vara lite lagom störd för att bli intresserad av. Däremot kan jag absolut inte begripa varför man är elak om man berättar om problem. Säger man till nån att fortsätter du dit du är på väg så ramlar du utför ett stup då är man hjälpsam. Säger man till nån att fortsätter du som du gör så kommer statens anhang och tar dig och du får fn, då är man paragrafryttare och allmänt otrevlig. Den som vill gå utför ett stup eller ställa till det för sig med myndigheterna får väl göra det men jag kan inte se att man gör nån ogärning om man varnar i vilket fall. Dessutom är det faktiskt så att jag känner mig inte ett dugg ansvarig för att reglerna är som de är. Jag berättar om dem men jag har inte skrivit dem och vill inte ha ovett om man tycker reglerna är dåliga. Tycker man att reglerna är dåliga och borde ändras så ligger det faktiskt inte på mitt bord. Och ansvaret för att kontrollera konsekvenserna av att man gör nåt annorlunda, det ansvaret ligger faktiskt på den som gör det.

När det gäller det där med att ta saker via PM så kan jag ju berätta hur många PM jag fått om det här. Antalet är exakt noll. Så länge man ansåg att jag var ute och seglade så var det inget problem att diskutera i forumet, det var först när man insåg att jag hade en poäng som man kom på andra tankar. Hade man inte varit så tjurig med att allt var så bra som det bara kunde bli från början så kanske det här utvecklat sig annorlunda.

Något som man också skall akta sig för är att skriva att man följer alla lagar och regler. Det blir ju i viss mån en utmaning och så komplicerat som samhället är nu kan man lugnt utgå från att den som letar hittar nånting. I all synnerhet så skall man inte skriva att man följer alla lagar och regler om man driver ett öppet forum på nätet. Det är lockande att skriva att det är rent korkat men det är nog inte intelligens utan snarare kunskap som fattas. Skriver man att man följer allt som gäller för ett forum så har man inte ens försökt, de som gjort ett allvarligt menat försök att traggla sig igenom allt vågar inte förutsätta att de lyckats.

Sen är det ju helt enkelt så att jag tvivlar på att det finns ett enda svenskt forum där det inte går att hitta några problem med del legala - och ingen verkar bry sig. Alltså kan man ju ta rätt lugnt på saken eller göra som de flesta, snygga upp lite av det värsta. Det som i alla fall är klart är att när det gäller det där självgoda med att man följer allt som gäller, lägg bara ner. Jag tror jag kan utlova hittelön till den som hittar ett forum som fixat det (som inte går in under pressfrihetsreglerna då).

Det som i alla fall är värst här är antydningarna om att jag skulle vilja SG illa. Det är faktiskt jävligt oförskämt. Jag har lagt ner en hel del tid på att hjälpa folk som haft frågor om importer och annat och aldrig tagit en krona för det, att nu helt plötsligt komma att påstå att jag skulle vilja lägga ner det här forumet, det är rätt sårande. Varför i all sin dar skulle jag vilja det? Och om jag nu av nån för mig svårbegriplig anledning skulle vilja det, tror ni verkligen inte att jag skulle hitta på nåt värre än det här? Visserligen så är det kanske inte de inre inom SG som fört fram det där utan snarare diverse hangarounds men man har i alla fall låtit det fortsätta utan att ingripa. Det enda man kan åstadkomma med att komma med sån skit är att folk blir förbannade och hur det slutar ser vi ju i den här tråden. Dessutom är det en dålig strategi för att bli av med whistleblowers, det är ju inte så säkert att de som pekar på problem alltid har rätt men försöker man bli av med dem genom att ifrågasätta deras motiv så har man bara lagt en stabil grund för elände. Det här är helt enkelt krishantering värre än Håkan Juholt, när det dyker upp problem så ser man till att det blir värre.

Och nu då? Tja, som sagt, jag har inte skött allt på bästa sätt och det vore av ett visst värde om fler kunde se det också, att man har del i ansvaret för att det här blev som det blev. Somligt här har jag definitivt inte uppskattat, det kan jag säga. Det finns fler än jag här som behöver jobba lite på attityd och varumärke. Dock tycker jag det är dags att gå vidare nu. SG är bra och viktig för hobbyn och det finns en del bra folk bakom det här. Man har krånglat till det för sig med somligt och det behöver man lösa. Jag har aldrig haft nån avsikt att sänka nåt utan att hjälpa till med att få det här bra och det är jag fortfarande, jag kan ställa upp för att trassla ut den här situationen. Mer tjafs tjänar ingen på, det vore bättre att se framåt nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tränger man in folk i hörn tenderar de att bita ifrån. Jag fick en stark känsla av att det var viktigare för dig att få rätt än att säkra guidens framtid. Tyvärr tror jag att du sket dig själv i näven där. Jag har personligen inte så mycket att bidra med i form av kunskap men det finns många här som har det och merparten av dem börjar inte gasta så fort en regeländring sker.

Jag tror att vi ska vara jävligt måna om att de eldsjälar som driver detta känner uppskattning eftersom att det annars finns en risk att ingen orkar längre. Om guiden ska drivas enligt parollen alla ska med och alla forummedlemmar ska ha lika bestämmanderätt så tror i alla fall jag att administrationen riskerar att växa ihjäl sig.

Precis som alla andra som delar med sig av sin kunskap ska du ha all heder för detta men det gäller att tänka över hur, var och när man gör det.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ger man sig på folk så biter de mycket riktigt ifrån sig. Och det gjorde jag.

När det gäller regeländringen så sa jag ungefär att jag inte tyckte det var en bra ide. Det är knappast att gasta. I stället ville jag diskutera varför det blir så mycket tjafs när något skall ändras och vad man kan göra för att undvika det. Det är fortfarande en synnerligen relevant fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Min mening är att roten till att det blir såna här diskussioner är just det där med att det är oklart vad det här handlar om. Man får ta och reda ut det där ifrån saltvattensguidens sida, det håller inte att ha det så här utan det måste bli klart vad som gäller egentligen. Som jag ser det finns det två vägar nu:

1 Man blir det man kallar sig, en ideell förening. Då är alla som delar målsättningen välkomna att bli fullvärdiga medlemmar och besluten tas i demokratisk ordning, en medlem, en röst. Givetvis har då alla medlemmar rätt till insyn.

2 Man slutar att kalla sig förening och står för att man är ett mer slutet sällskap utan rätt för vem som helst att bli fullvärdig medlem och utan rätt till insyn. Givetvis får man då också ta de privaträttsliga konsekvenserna, i princip blir de som är med i det sällskapet personligt ansvariga för allting.

Jag tror jag förstår varför vissa personer tog illa upp med dina inlägg.

Först sticker man hål på hela organisationen och dess upplägg, nästan begär ändring då föreningen "sitter i skiten".

Sedan gömmer man sig bakom att man endast vill informera och att regler är regler, och bollar över allt ansvar till föreningen igen.

Och du undrar varför ingen skickar dig PM? Det kanske säger sig självt?

Jag tror inte det blir givande för någon att skylla ifrån sig och gömma sig bakom regler. Ibland har man lagen på sin sida men man har kanske inte "rätt". Det är helt normalt att ha en åsikt, men när dessa flätas samman med regelverk blir nog flera lite rädda och då känns det påtvingat.

Håller med dig om att vi skall sluta tjafas och gå framåt, men hoppas vi behåller öppenhet och respekt framåt.

Det är som sagt viktigt att ta god hand om de som lägger ner så mycket tid på sajten, och därmed passar det att ibland ha förståelse, be om ursäkt och faktist ibland begära att man tar bort ett inlägg eller två, för sajtens bästa om inte annat. För vi vill ju samma sak i slutändan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla.

Här kommer ett litet inlägg från föreningens revisor.

Jag har granskat räkenskaper och förvaltning gentemot stadgarna och inte funnit något att anmärka på. Jag kommer att göra så igen i början på 2013.

Då det diskuterats i denna tråd så tänkte jag kommentera det lite grand.

§ 2 Föreningens ändamål

Föreningen har till ändamål att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige och informationsutbytet mellan saltvattensakvarister.

Föreningen ska uppfylla sitt ändamål genom att äga, förvalta och utveckla webbplatsen "https://www.saltvattensguiden.se/

Föreningens arbete ska drivas utan vinstintresse och oberoende från kommersiella aktörer inom branschen.

Saltvattensguiden är mest känd för sitt forum och ibland tror man att det är föreningen men så är det alltså inte. Föreningen är startad för att främja saltvattenshobbyn där man bland annat har forumet som ett viktigt instrument. Så alla som skriver och läser på forumet utnyttjar denna fristående resurs som föreningen tillhandahåller. För att få access till det accepterar man ett antal regler som föreningen satt upp. Tyvärr innehåller stadgarna ordet "forummedlem" och dessutom under paragrafen "Medlemskap" vilket kan leda till förvirring vid en hastig genomläsning. Detta kanske borde justeras i en framtid men föreningen är bildad av saltvattensentusiaster och inte av jurister. Tolkningen kan dock inte göras på annat sätt än att dessa inte ingår i föreningen utan endast är aktiva på forumet, accepterat reglerna för detta och benämns för enkelhetens skull forummedlemmar.

Någon debattör, har i tråden, uttryckt sin oro för om föreningen och speciellt då dess styrelse löper risk att hamna i en besvärlig ansvarssituation.

Min bedömning är att det inte skall finnas någon sådan risk baserat på följande:

  1. Föreningen är registrerad med organisationsnummer och lever upp till sina stadgar
  2. Föreningen är enkelt ideell i den meningen att man inte främjar någons ekonomiska intressen. Särskilt tydligt här eftersom ingen medlem får någon ersättning över huvud taget. Det finns ju möjlighet att vara ideell förening baserad även på andra grunder men här är det rent och enkelt för föreningen att leva upp till kraven.
  3. Föreningen har regelbundna dokumenterade styrelse- och föreningsmöten.
  4. Det finns en verksamhetsplan som styrelsen följer upp mot och baserar sina beslut på. Verksamhetsplanen underställs årsmötet.
  5. Föreningen upprättar en detaljerad bokföring som underställs ovanstående möten och framförallt redovisas årsmötet. Detta är förvisso inte nödvändigt då man ligger långt under kraven avseende tillgångar och nettomsättning men underlättar för revisorn vilket gör mig glad...
  6. Föreningens kassör upprättar ett bokslut med jämförelser mot föregående år som ger medlemmarna en god insikt i föreningens ekonomi och eventuella risker.
  7. Föreningen lämnar årligen deklaration till skattemyndigheten

Någon debattör, har i tråden, menat att en ideell förening måste vara öppen för alla som vill vara med.

Ofta gör man misstaget att man blandar samman en "allmännyttig ideell förening" med en "ideell förening". I den förra finns ett krav om att alla som vill vara medlemmar skall ha rätt att bli det och att man inte får sätta upp hinder för detta. Mycket hög medlemsavgift till exempel. De allmännyttiga föreningarna finns oftast av skatteskäl inom ett antal sektorer och lämpar sig illa för att befrämja en hobby. Ideella föreningar har rätt att välja in de medlemmar de önskar vilket ofta kallas sluten medlemsantagning i vårt fall moderatorerna.

Någon debattör, har i tråden, menat att det skulle kunna bli en skatt- och momsproblematik.

Föreningen är inte registrerad för moms även om detta vore fullt möjligt. Det betyder att man inte fakturerar moms och ej heller har möjlighet att dra av den på det man köper: driftkostnader, programvaror etc. Föreningen skulle kunna göra en analys av om det lönar sig eller inte men med nuvarande ordning slipper kassören en massa arbete med momsredovisningar, bokföring av densamma m.m. så jag har sympatier för att man inte vill ta också den uppgiften när man gör detta på sin fritid, kvällar och helger.

Föreningen lämnar inga ersättningar för utfört arbete och blir därmed inte F-skatteskyldig. (Löneskatter, sociala avgifter etc.)

Hur är det då med de pengar som vi på forumet betalar.

I och med att man inte är medlem i föreningen är det ingen medlemsavgift. Fysiska och juridiska personer kan välja att lämna ett bidrag som man ger för att man förstår att det behövs medel för att ha siten igång med kostnader för drift och programvaror. Man anser att man har nytta av att forumet finns av olika skäl. Till detta vill man bidra utan förpliktelser för någon av parterna. Att föreningen valt att kalla detta för stödmedlemskap kan möjligtvis leda till förvirring men ändrar inget i sak.

Kan föreningen ändra hur de vill på forumet med storlek på brevlådor, annonsering, vilka ämnesområden som skall vara med, vem som får lov att göra vad m.m.

Det är ett öppet forum och alla gillar kanske inte alla beslut men så länge föreningen inte bryter mot sina stadgar (det där med att främja hobbyn...) kan man utan tvekan göra så. Forumet är som alla minns "bara" en metod som föreningen valt för att främja hobbyn.

Man får helt enkelt lämna forumet om man inte sympatiserar tillräckligt mycket med föreningens olika initiativ och beslut för att vilja vara kvar. Min personliga uppfattning är att föreningen är mycket lyhörd för de önskemål om förändringar som förs fram.

Som ni ser är det inte bara siten som är välskött, så även föreningen som ligger bakom den!

Lycka till med era saltvattensakvarium. För egen del funderar jag på ett helt nytt projekt... Jag börjar tröttna på min gamla burk. Kanske sätter in en annons...

Ändrat av Capote
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herre gud om man får säga så vad fan håller vi på med är detta Forum inte bra eller ? allt jävla köt om inget o allt är ju för fan hel bengt passar inte galoshen så ?

:argumerar:

Lite trött på inernet att man kan göra som man vill

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla.

Här kommer ett litet inlägg från föreningens revisor.

Jag har granskat räkenskaper och förvaltning gentemot stadgarna och inte funnit något att anmärka på. Jag kommer att göra så igen i början på 2013.

Då det diskuterats i denna tråd så tänkte jag kommentera det lite grand.

Saltvattensguiden är mest känd för sitt forum och ibland tror man att det är föreningen men så är det alltså inte. Föreningen är startad för att främja saltvattenshobbyn där man bland annat har forumet som ett viktigt instrument. Så alla som skriver och läser på forumet utnyttjar denna fristående resurs som föreningen tillhandahåller. För att få access till det accepterar man ett antal regler som föreningen satt upp. Tyvärr innehåller stadgarna ordet "forummedlem" och dessutom under paragrafen "Medlemskap" vilket kan leda till förvirring vid en hastig genomläsning. Detta kanske borde justeras i en framtid men föreningen är bildad av saltvattensentusiaster och inte av jurister. Tolkningen kan dock inte göras på annat sätt än att dessa inte ingår i föreningen utan endast är aktiva på forumet, accepterat reglerna för detta och benämns för enkelhetens skull forummedlemmar.

Min bedömning är att det inte skall finnas någon sådan risk baserat på följande:

  1. Föreningen är registrerad med organisationsnummer och lever upp till sina stadgar
  2. Föreningen är enkelt ideell i den meningen att man inte främjar någons ekonomiska intressen. Särskilt tydligt här eftersom ingen medlem får någon ersättning över huvud taget. Det finns ju möjlighet att vara ideell förening baserad även på andra grunder men här är det rent och enkelt för föreningen att leva upp till kraven.
  3. Föreningen har regelbundna dokumenterade styrelse- och föreningsmöten.
  4. Det finns en verksamhetsplan som styrelsen följer upp mot och baserar sina beslut på. Verksamhetsplanen underställs årsmötet.
  5. Föreningen upprättar en detaljerad bokföring som underställs ovanstående möten och framförallt redovisas årsmötet. Detta är förvisso inte nödvändigt då man ligger långt under kraven avseende tillgångar och nettomsättning men underlättar för revisorn vilket gör mig glad...
  6. Föreningens kassör upprättar ett bokslut med jämförelser mot föregående år som ger medlemmarna en god insikt i föreningens ekonomi och eventuella risker.
  7. Föreningen lämnar årligen deklaration till skattemyndigheten

Ofta gör man misstaget att man blandar samman en "allmännyttig ideell förening" med en "ideell förening". I den förra finns ett krav om att alla som vill vara medlemmar skall ha rätt att bli det och att man inte får sätta upp hinder för detta. Mycket hög medlemsavgift till exempel. De allmännyttiga föreningarna finns oftast av skatteskäl inom ett antal sektorer och lämpar sig illa för att befrämja en hobby. Ideella föreningar har rätt att välja in de medlemmar de önskar vilket ofta kallas sluten medlemsantagning i vårt fall moderatorerna.

Föreningen är inte registrerad för moms även om detta vore fullt möjligt. Det betyder att man inte fakturerar moms och ej heller har möjlighet att dra av den på det man köper: driftkostnader, programvaror etc. Föreningen skulle kunna göra en analys av om det lönar sig eller inte men med nuvarande ordning slipper kassören en massa arbete med momsredovisningar, bokföring av densamma m.m. så jag har sympatier för att man inte vill ta också den uppgiften när man gör detta på sin fritid, kvällar och helger.

Föreningen lämnar inga ersättningar för utfört arbete och blir därmed inte F-skatteskyldig. (Löneskatter, sociala avgifter etc.)

I och med att man inte är medlem i föreningen är det ingen medlemsavgift. Fysiska och juridiska personer kan välja att lämna ett bidrag som man ger för att man förstår att det behövs medel för att ha siten igång med kostnader för drift och programvaror. Man anser att man har nytta av att forumet finns av olika skäl. Till detta vill man bidra utan förpliktelser för någon av parterna. Att föreningen valt att kalla detta för stödmedlemskap kan möjligtvis leda till förvirring men ändrar inget i sak.

Det är ett öppet forum och alla gillar kanske inte alla beslut men så länge föreningen inte bryter mot sina stadgar (det där med att främja hobbyn...) kan man utan tvekan göra så. Forumet är som alla minns "bara" en metod som föreningen valt för att främja hobbyn.

Man får helt enkelt lämna forumet om man inte sympatiserar tillräckligt mycket med föreningens olika initiativ och beslut för att vilja vara kvar. Min personliga uppfattning är att föreningen är mycket lyhörd för de önskemål om förändringar som förs fram.

Som ni ser är det inte bara siten som är välskött, så även föreningen som ligger bakom den!

Lycka till med era saltvattensakvarium. För egen del funderar jag på ett helt nytt projekt... Jag börjar tröttna på min gamla burk. Kanske sätter in en annons...

SMACK!!!

Finns inte så mycket mer att säga efter det där. Mycket välformulerat.

Nu kan alla trådar rörande den här affären låsas så vi kan gå vidare med våra liv och lägga energi på att diskutera roliga och intressanta saker istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag läser det som Capote la in är det ju åtskilligt där jag liksom ställer mig frågan, jaha, och varför då? Jag har ingen lust att traggla igenom alla punkter, det är ju inte direkt så det känns som det blir uppskattat precis. Jag skall bara ta det grövsta, börjar man fundera på vilket man skall deklarera moms utifrån om man tjänar på det eller inte, då är man totalt ur spår. Syftet med momsen är att man skall förlora på det och det är inget som är valbart, det man skall fundera över är om man uppfyller de kriterier som gäller för skattskyldighet eller inte. T ex kan man gå in här, sidan 16:

http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800053785/32419.pdf

Där finns ett av de svar som man behöver. Och om nu nån tycker att sånt skall tas via PM? Jovisst men det är ju inte jag som drog igång den här diskussionen igen.

För övrigt, Björn Lundens bok om ideella föreningar är bra och säljs med 25% rabatt nu i december. Det kanske vore en ide att investera i en sån så det inte behöver bli mer förvirring.

Dessutom så är det så att den här diskussionen kommit att ligga helt vid sidan av det som jag tyckte var intressant. Vad den här och många andra trådar tyder på är att det inte är så där alldeles glasklart för alla hur den här föreningen SG fungerar och hur besluten tas. Oavsett vad man nu tycker om upplägget som sånt borde ingen tycka det är kul att hålla på och traggla med oklarheter. Det var ju det jag var ute efter, att få större tydlighet för att minska behovet av en massa diskussion så fort nåt skall ändras. När det gäller den punkten så noterar jag att det inte kommit fram egentligen nåt konstruktivt om hur man skulle kunna minska det problemet.

Försöker man inte göra det tydligare så får vi säkert ha kvar de här diskussionerna med jämna mellanrum, det är ju naturligt att man kan tro att det skall fungera här som i vanliga föreningar. Man kan lösa problemet genom att ändra strukturen men det går att angripa just det där problemet på andra sätt också. Man kan ge tydligare information om hur föreningen fungerar eller man kan helt enkelt sluta presentera det hela som en förening och föra fram en ansvarig person i stället.

Så alltså, när det gäller ekonomi mm, det borde vi släppa, det är ju inte direkt nåt som drabbar mig. Men skrivs det mer dumheter så kanske jag känner mig tvungen att svara, bäst för alla att bara släppa det alltså. Problemet med information och tydlighet däremot, det angår definitivt mig. Och det skulle faktiskt inte skada om nån sa nåt om vilket man ens funderar på att göra nåt åt det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...